+ Plus

WK Superbike Assen 2009

Met zijn vertrek bij Yamaha lijkt Nori Haga ook het imago van kamikazepiloot definitief van zich te hebben afgeschud. Acht races heeft de Japanner nu in Ducati-dienst gereden en in Assen behaalde hij zijn vierde overwinning en zijn vierde tweede plaats. Hoewel Haga in de eerste race een gevoelige tik kreeg van Ben Spies, zorgde een enorme klapper van de Amerikaan er voor dat Haga later op de dag naar een comfortabele zege kon rijden. Haga’s metamorfose lijkt echter meer het gewone publiek te verrassen dan hem zelf. De inmiddels 34-jarigepubliekslieveling schoof een groot deel van de credits door naar zijn extreem gestructureerd werkende Xerox/Ducati-team en zijn machine. “In het verleden heb ik altijd honderd procent gegeven, maar soms vielen de resultaten tegen”, keek Haga terug. “Soms door de banden, soms door elektronica. Daarom lijkt het alsof het vaak ‘up and down’ ging, maar dit jaar is de machine fantastisch. Ik heb geen enkel probleem en ik kan constant presteren op de baan. Deze machine is zo makkelijk te rijden dat ik er de kinderen mee naar school kan brengen!” Haga kwam het weekend echter niet zonder crash door. Kort voor de start van de Superpole ging hij gestrekt in de GT in de tweede vrije training. Rivaal Ben Spies crashte in die training echter ook. Terwijl Haga in meer dan 240 WK Superbike-races een reputatie opbouwde van snelle, maar regelmatig crashende coureur, stapte zijn huidige rivaal Ben Spies juist een nieuwe wereld binnen omgeven door een aura van consistentie. In 82 AMA-races en WK Superbike-optredens won de 24-jarige Texaan maar liefst 33 keer en scoorde hij drie malen niet. Opvallend is dat die drie “no scores” plaatsvonden in zijn nieuwe werkomgeving. Na een zestiende plaats in Phillip Island en een crash in Valencia liet Spies ook in Assen zijn Yamaha slordig uit zijn handen vallen. En dat terwijl hij in de eerste race het schier onmogelijke had gepresteerd door de gedoodverfde winnaar Haga in de laatste ronde in de razendsnelle sectie tussen het Meeuwenmeer en Hoge Heide op onnavolgbare wijze te passeren. Na zijn vierde opeenvolgende pole leek Spies zich in de race tevreden te moeten stellen met een derde plaats achter Haga en de sterk rijdende Leon Haslam, maar een fenomenaal slotoffensief bracht hem zijn vierde zege in een absoluut nu al klassieke race. Haga kwam met gebogen hoofd over de streep, Spies vierde na de finishvlag zijn eigen uitbundige privéfeestje. Bij de ontvangst door zijn blije team was de koele Spies weer terug. In de tweede race leek hij op weg naar een mogelijke dubbel, maar in de tweede ronde ging het vreselijk mis bij het insturen van de Haarbocht. Het was een serieuze highsider, gaf de stevig balende Amerikaan toe. “Het was een echte”, beaamde Spies. “Ik kan het ook goed voelen. Ik kwam de bocht uit glijden als eerder daar voor en misschien kwam het achterwiel een millimeter op het kunstgras terecht. Maar dat was genoeg. Het was een klein foutje, maar ik werd compleet gelanceerd. Erg frustrerend. In Valencia was het ook een klein foutje (daar crashte Spies in derde positie liggend, red) en hier maak ik er nog één. Erg stom, want het zijn fouten die ik niet had moeten maken. Het is een pittig kampioenschap voor me. Ik win races, pak tweede plaatsen en ik heb ook al drie nullen. Ik haat crashen, ik doe het zelden en ik sta er niet om bekend, maar momenteel ziet het er even anders uit.” Spies maakte overduidelijk een teleurgestelde indruk, maar bezwoer dat hij over twee weken op het circuit van Monza weer wil terugslaan. “Het enige wat ik nu kan doen is rijden om te winnen. Zo zal het zijn de rest van het seizoen. Ik moet vanaf nu op de bovenste trede van het podium staan als ik weer in de titelrace wil komen.” De ironie wil dat Haga zich uitstekend in Spies’ situatie kan verplaatsen, omdat die voor hem zeer herkenbaar is. Na Assen heeft de WK-leider echter een aanzienlijke voorsprong van zestig punten en nooit stond hij er beter voor. Haga blijft echter met beide benen op de grond staan. “Zestig punten voorsprong is mooi, maar het is allemaal nog lang niet voorbij. In 2007 stond ik 66 punten achter op Toseland na Brands Hatch en na de laatste race waren dat er nog maar twee. Er kan van alles gebeuren.” Leon Haslam kwam voor het eerst in zijn WK Superbike-carrière races op het podium. De 25-jarige Brit heeft een schat aan ervaring in de GP’s, het Britse Superbike-kampioenschap en ook in het WK. Dit jaar lijkt hij echter in het nieuwe Superbike-team van ex-coureur Johan Stigefelt definitief door te breken. In Phillip Island was hij al een keer derde, in Assen liet hij een derde en tweede plaats bijschrijven; zijn beste WK-score ooit. Haslams lijf aan lijf-duel met Spies in de laatste ronden van de openingsrace behoorde tot de hoogtepunten van het weekend. Haslam vertrok bovendien voor het eerst dit seizoen vanaf de eerste rij. In de WK-stand passeerde hij Max Neukirchner – de Duitser crashte in de openingswedstrijd en werd later teleurstellend negende en wist zich ook gepasseerde door Michel Fabrizio in de WK-stand – en staat nu keurig derde. Teameigenaar Stigefelt bouwde zijn nieuwe gezelschap rondom de zoon van ex-GP-coureur Ron Haslam. “Toen hij me een aanbieding deed, vroeg hij wat ik wilde. Dat zorgt ook wel weer voor veel druk op een rijder, maar ik heb met Craig Cummings (voormalig motorenbouwer in het GP-team van Kenny Roberts, red) de chefmonteur die ik wilde. Peter Goddard (oud-coureur, red) doet namens Öhlins de vering. Ik kende de machine en de vering en het enige vraagteken was de tuning van Oral Engineering. Een eerlijk is eerlijk, het blok wordt beter en beter. Verder doet mijn vriendin echt alles voor me en mijn pa is mijn ogen en oren op het circuit. Ik mag niet klagen.” Waar Haslam met zijn Stiggy Racing Honda na amper vier maanden een solide basis lijkt te hebben ontwikkeld, worstelde in Assen het Ten Kate-trio Carlos Checa (crash en zevende), Jonathan Rea (zevende en vijfde) en Ryuichi Kiyonari (vijftiende en DNF na technische problemen) andermaal. Alle rijders kennen hun eigen problemen. Checa klaagde over opgepompte armen, Rea werd in de Superpole geplaagd door een kapotte sensor en eerder door andere technisch malheur en Kiyonari kreeg het rijwielgedeelte van zijn Fireblade niet goed afgesteld. De problemen van het Ten Kate-gezelschap stonden in schril contrast met het sterke optreden van Jakub Smrz. De Tsjech stond voor de derde keer in vier weekenden op de eerste rij – als tweede achter polesitter Spies, maar voor Haslam en Haga – en slaagde er nu eindelijk in om een goed trainingsresultaat ook om te zetten in veel punten. Smrz werd zesde in de eerste race en profiteerde daarna van plotselinge schakelproblemen van merkgenoot Michel Fabrizio. Smrz pakte zo zijn eerste WSB-podium. “Ik hoop dat ik nu bewezen heb dat ik niet alleen snel kan zijn in de trainingen”, meende de pupil van ex-coureur Frankie Chili.Kort• Max Biaggi zette in de eerste race al zijn in de Superpole opgebouwde frustraties overboord met een tevredenstellende vijfde plaats, maar viel al in de eerste ronde van de slotrace uit met een onwillige machine. Zijn teammaat Shinya Nakano was weer terug na zijn sleutelbeenbreuk in Valencia. De Japanner crashte in de eerste race en liet de tweede wedstrijd aan zich voorbij gaan. Ook in de eerste vrije training crashte Nakano. • John Hopkins scoorde in 2006 zijn enige pole uit zijn GP-carrière in Assen, maar daarna kende de Amerikaan er weinig geluk. Vorig jaar miste hij de TT na een huiveringwekkende crash in de Ramshoek, dit jaar ging het vreselijk mis in de Ruskenhoek. Bij de val raakte Hopkins’ heup uit de kom en bovendien stelde de artsen een breuk in zijn dijbeen vast. De Stiggy Racing-coureur vloog zaterdagnacht naar Amerika waar hij werd geopereerd. Hopkins wil zelf in Kyalami (17 mei) weer op de grid staan.• Het BMW-duo Troy Corser en Ruben Xaus maakte in Assen kennis met het Hollandse asfalt. Xaus bleef ongedeerd na een crashes in de vrije training en de kwalificatie, Corser brak een botje in zijn handpalm bij een schuiver. De taaie Australiër werd echter wel twee keer tiende en ook Xaus zat beide races in de punten. Beide mannen verbaasden zich over de grote verschillen tussen identieke Pirelli-banden. In Monza krijgen de twee de beschikking over een blok met een ander karakter door een herziene mapping die de tractie tussen 5.000 en 8.000 toeren moet verbeteren. • Broc Parkes ontbrak in Assen na een harde val bij 200 km/u tijdens een testsessie op het Britse circuit van Snetterton. De Kawasaki-coureur liep verwondingen op aan zijn gezicht, arm, pols en knie.• Joey Litjens liet in de Superstock 600-race een sensationele overwinning tussen zijn vingers door glippen. De Limburger zat een race lang in de kopgroep en zag drie concurrenten voor zich crashen. Dat leverde hem de koppositie op, maar in de laatste ronde maakte Litjens zelf een foutje in de GT. De eigenlijk al geklopte Ten Kate-coureur Gino Rea kreeg zo de winst op een presenteerblaadje aangeboden. Rea leidt ook het kampioenschap, voor een geenszins ontevreden Litjens. Kevin van Leuveren (achtste), Alex Ott (elfde) en Jardo van Huisstede (veertiende) pakten ook punten. Raymond Schouten kende een ijzersterke start in de Superstock 1000-race, maar de leidende positie kon hij niet vasthouden door glijdend rubber. Schouten werd uiteindelijk slechts tiende. De race werd gewonnen door Maxime Berger, ook al een Ten Kate-pupil. Xavier Simeon werd tweede. UITSLAGEN WK SUPERBIKE ASSENRace 11. Ben Spies (USA), Yamaha; 2. Noriyuki Haga (J), Ducati; 3. Leon Haslam (GB), Honda; 4. Tom Sykes (GB), Yamaha; 5. Max Biaggi (I), Aprilia; 6. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 7. Jonathan Rea (GB), Honda; 8. Régis Laconi (F), Ducati; 9. Michel Fabrizio (I), Ducati; 10. Troy Corser (AUS), BMW; 11. Shane Byrne (GB), Ducati; 12. Karl Muggeridge (AUS), Suzuki; 13. Max Neukirchner (D), Suzuki; 14. Ruben Xaus (E), BMW; 15. Ryuichi Kiyonari (J), Honda.Race 21. Haga; 2. Haslam; 3. Smrz; 4. Fabrizio; 5. Rea; 6. Sykes; 7. Carlos Checa (E), Honda; 8. Byrne; 9. Max Neukirchner (D), Suzuki; 10. Corser; 11. Xaus; 12. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 13. Brendan Roberts (AUS), Ducati; 14. Matteo Baiocco (I), Kawasaki; 15. Luca Scassa (I), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Noriyuki Haga, 180 punten; 2. Ben Spies, 120; 3. Leon Haslam, 94.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-