Nieuws

Bijzondere special: Magnifica by Radikal Chopper

Letterlijk vertaald betekent het Italiaanse ‘magnifica’ grandioos, of magnifiek natuurlijk om het wat eenvoudiger te houden. Deze door het Milanese Radikal Chopper werkelijk waanzinnig omgebouwde BMW R18 heet dus feitelijk ‘De Grandioze’. En eerlijk is eerlijk, een treffender naam hadden ze voor deze bijna barokke ijzeren mastodont niet kunnen bedenken. Wat een plaatje!

Dat de R18 een gewild object is voor motorische creatievelingen, dat hebben de diverse ombouwprojecten de afgelopen jaren al wel bewezen. Zo rigoureus als de Italianen te werk zijn gegaan, zie je echter maar zelden. Frame, blok en elektronica van de basismachine bleven behouden, al het andere is door Andrea Radaelli van Radikal Chopper volledig opnieuw ontworpen en vervaardigd. En dan betreft het niet enkel optische blikvangers, maar zeker ook technische. Een goed voorbeeld is de Girder-style voorvork met de nauwelijks zichtbare, geïntegreerde remklauw, die in twee remschijven tegelijk hapt: een op de velg gemonteerde schijf, en een conventionele aan de wielnaaf bevestigd exemplaar. De hele vork-, vering- en balhoofdconstructie is sowieso één grote technische lekkernij, die naadloos over gaat naar stuur en dashboard, waarbij die laatste elegant boven de tank zweeft.

De tank, ontworpen naar voorbeeld van de klassieke opbouwtanks die in de jaren 20 van de vorige eeuw de standaard waren, is een plaatje op zich. Wat eigenlijk geldt voor bijna iedere component. Bijzonder in het oog springend is ook de nieuwe achterzijde, die ogenschijnlijk boven de nieuwe achterschokdempers zweeft en slechts op drie punten is gefixeerd. Zadel en achterkant zijn overigens vervaardigd van mahoniehout en gepolijst RVS, dat aan de klassieke Italiaanse auto’s en luxejachten doet herinneren.
Buiten nieuwe blokdeksels en korte fishtail einddempers is er aan het blok zoals gezegd nagenoeg niets veranderd. Buiten het feit dat de Magnifica nu handgeschakeld is, en wel middels een uitzonderlijk sierlijk gevormde pook aan de linkerkant.

Je komt werkelijk ogen tekort om alle waanzinnige details van dit motorische juweel tot je te kunnen nemen. Hij oogt wellicht wat aan de pompeuze kant, maar ondanks het veelvuldig gebruik van RVS en staal, weegt dit Italiaanse pronkstuk ook nog eens honderd kilo minder dan de originele R18. In één woord: magnifiek! Meer zien van Radikal Choppers? Kijk dan hier.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws