Nieuws

Ducati gaat elektrisch racen

Ducati – de fabrikant van de rode raketten in de MotoGP – levert tussen 2023 en 2026 de motoren voor de MotoE World Cup. Het lost Energica af als exclusieve leverancier van de elektrische raceklasse. Het uiteindelijke doel is een sportieve elektrische straatfiets.

Het moet flink wennen zijn voor traditionele Ducati-liefhebbers die vinden dat een Ducati een V-twin moet hebben, rood en sportief moet zijn. Vanaf 2023 gieren de Italiaanse motoren fluisterstil over de mondiale circuits tijdens de wedstrijden van de MotoE. De opmerkelijke stap past overigens wel bij de motorfietsfabrikant uit Borgo Panigale. De Italianen koesteren de traditie om de racecompetitie te gebruiken als laboratorium voor nieuwe technologieën. Al in 1986 zette Ducati de 851 in enduranceraces in om de motorfiets door te ontwikkelen. Tegelijkertijd maakt Ducati deel uit van de Volkswagen Groep. Die heeft elektrische mobiliteit hoog in het vaandel.

Ducati-baas Claudio Domenicali toont zich ambitieus. “We werken eraan om high-performance elektrische motorfietsen, gekenmerkt door hun lichtheid, beschikbaar te maken voor alle MotoE deelnemers.” Domenicali zet sterk in op gewichtsreductie: “Het gewicht, een fundamenteel element van sportmotoren, is de grootste uitdaging. Lichtheid heeft altijd al in Ducati’s DNA gezeten en dankzij de technologie en chemie van de batterijen die zich snel ontwikkelen zijn wij ervan overtuigd dat we een uitstekend resultaat kunnen behalen.” Het uiteindelijke doel staat ook al vast: zodra de technologie het toelaat, wil Ducati een elektrische voertuig produceren dat sportief, licht en opwindend is en in staat om alle liefhebbers tevreden te stellen.

Waar de ene Italiaan komt, trekt de ander de deur achter zich dicht. Na vier jaar trekt Energica eind 2022 de stekker uit zijn MotoE-avontuur. Sinds 2019 levert de Italiaanse motorfabrikant exclusief de wedstrijdmotoren van de klasse die deel uitmaakt van de MotoGP. CEO Livia Cevolini zegt dat het bedrijf er succesvol in is geslaagd om een nieuwe vorm van wegracen op de kaart te zetten, maar dat het tijd is voor andere uitdagingen.

In de MotoE rijden achttien rijders wedstrijden van een kwartier. Hun Italiaanse wapens zijn 270 km/uur snel en 164 pk sterk. De Energica racemachines bleken vanaf het eerste moment hufterproof want mechanische problemen waren er nooit. Op het circuit niet althans, op het rennerskwartier van Jerez ging het in het voorjaar van 2019 wel goed mis toen alle motoren uitbrandden door een defecte lader.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...

Overig nieuws