Nieuws

Meer bekend over tweede Kawasaki-Bimota

Op de EICMA van 2019 presenteerde Bimota de Tesi H2. Met de KB4 is inmiddels een tweede model aangekondigd. Over dat model is nu iets meer bekend.

Sinds die EICMA van 2019 vormen Kawasaki en Bimota officieel een team en met de ondersteuning van Kawasaki Europe wil Bimota met nieuwe modellen weer iets van de oude glans terugkrijgen. De Tesi H2 met het compressorblok van Kawasaki was het eerste nieuwe model, maar in een teaservideo die eind 2019 opdook, werd meteen al een tweede model aangekondigd, de KB4. Bekend was al dat Bimota daarvoor het blok van de huidige Kawasaki Ninja 1000SX wilde gebruiken. Die 1.043 cc metende viercilinder is goed voor 142 pk vermogen en 111 Nm koppel en meer gaat dat in de KB4 ook niet worden. Dat valt af te leiden uit Italiaanse keuringsdocumenten, waarin de exacte vermogensspecificaties van de nieuwe Bimota staan. Beduidend gewijzigd, en ook dat is geen verrassing, is het frame van de KB4. De wielbasis is met 1.390 millimeter liefst 50 millimeter korter dan die van de SX. Daarmee is wel duidelijk dat de Bimota als eenzitter is uitgevoerd. Duovoetsteunen vallen op de foto’s dan ook niet te bespeuren. Daardoor kon er ook voor een kort en licht subframe worden gekozen. Geheel is stijl wordt de nieuwe Bimota vooral heel erg licht: 194 kilo volgetankt volgens de genoemde documenten, en dat is 41 kilo lichter dan de Kawasaki.

Over de vering was al het een en ander uitgelekt. Voor huist een conventionele upside-down vork, zonder semi-actieve aansturing. Aan de achterzijde wordt het interessanter, want de aluminium swingarm kan middels een excentrische lagering bij het scharnierpunt worden versteld. Dat is misschien ook een verklaring voor de wat eigenaardige plek van de achterschokdemper in de swingarm. Die is namelijk ongebruikelijk ver naar achteren verplaatst en schijnt excentrisch in het bovenste schroefoog gelagerd te zijn.

Afijn, hoe het allemaal precies weet, weten we waarschijnlijk ergens in oktober, wanneer Bimota de KB4 naar alle waarschijnlijkheid gaat presenteren.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...

Overig nieuws