Nieuws

Yamaha Tracer 9 en Tracer 9 GT: Een plus in vermogen en luxe

Yamaha breidde haar gamma in 2015 uit met de Tracer 900, een sport/toer-machine die niet alleen vermogend was, maar ook comfortabel. Ideaal voor lange afstanden én voor woon-werkverkeer. Een toprecept, zo bleek, want de machine vond gretig aftrek. Nu, vijf jaar na de eerste introductie, heeft Yamaha haar sport/toerder flink onder handen genomen, met als resultaat twee compleet nieuwe machines die het stokje mogen overnemen: de Tracer 9 en Tracer 9 GT.

Net als de Tracer 900, stoelen ook de Tacer 9 en 9 GT technisch gezien op het blok van de MT-09. Een krachtbron die onlangs nog compleet vernieuwd werd voor de aankomende Euro5 emissie-eisen. De CP3-driecilinder heeft in zijn 2021-trim namelijk een cilinderinhoud van 889 cc en heeft een topvermogen van 119 pk bij 10.000 tpm en 93 Nm koppel bij 7.000 tpm. Bovendien is het de ingenieurs van Yamaha gelukt om het geheel 1,7 kilo lichter te maken. Dit is onder meer te danken aan nieuwe zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carter. Verder is het injectiesysteem herzien. De brandstofinjectoren zijn niet langer rechtstreeks op de cilinderkop bevestigd, maar aan de gasklepzijde voor een betere verneveling en een lager brandstofverbruik.

Ook het frame van de nieuwe Tracer 9 is lichter en compacter geworden. Daarnaast zit het blok nu onder een wat rechtere hoek ( was 47,5°nu 52,3°) in het frame, wat zorgt voor een betere balans en een betere feedback van de voorzijde. Aan de achterzijde pronkt een opnieuw ontworpen lichtgewicht aluminium swingarm. Ook hiervoor heeft Yamaha zich gebaseerd op MT-09, met als verschil dat de swingarm van de Tracer 9 60 mm langer is.

Net als de naked, maakt ook de sport/toermachine van Yamaha voor 2021 flinke stappen op het gebied van elektronica. Zo beschikken de Tracer 9 en 9GT over een 6-assige IMU met daaraan gekoppeld hellingshoekafhankelijke tractiecontrole (TCS) met twee voorgeprogrammeerde modi en een vrij instelbare, slide control (SCS), wheelie controle (LIF) en bochten-ABS (BC). Ook cruise control behoort bij de 2021 Tracer 9’s tot de standaarduitrusting en er zijn tevens vier rijmodi aan boord. Welke van die rijmodi geselecteerd is, is te zien op het gloednieuwe dashboard dat uit twee 3,5 inch grote helften bestaat. De linker zijde wordt gebruikt om belangrijke informatie over de motorloop te tonen. Denk bijvoorbeeld aan de snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter, versnellingsindicator en tractiecontrole-indicator. Het rechterscherm is opgesplitst in vier afzonderlijke delen met ruimte voor zaken als de kilometerteller, dagteller 1 en 2, temperatuur en meer.

Andere opvallende nieuwe zaken zijn de set nieuwe gesmede 17-inch aluminium 10-spaaks wielen (700 gram lichter dan voorheen, wanddikte 2 mm (!)), een nieuwe en volledig instelbare 41mm KYB upside-down-voorvork en instelbare KYB-achterschokdemper. Eerstgenoemde is 30 mm korter dan de voorvork op de huidige Tracer 900. De zitpositie van de nieuwe machines is ook iets gezakt ten opzicht van de voorganger. Het zadel is namelijk 15 mm lager gemonteerd, en is desgewenst in twee hoogten te verstellen. Heel fijn daarbij, is dat dit zonder gereedschap kan. De voetsteunen zijn eveneens verstelbaar (15 mm omhoog of omlaag) en hetzelfde geldt voor het stuur (9mm naar voren en 4 mm omhoog). Met al deze instelmogelijkheden zijn 8 verschillende posities te creëren. Het nieuw ontworpen windscherm is groter dan voorheen en is verstelbaar. Yamaha heeft hierbij gekozen voor een systeem van 10 stappen van 5 mm. Zo is het geheel helemaal naar wens in te stellen.

Zoveel nieuws, rechtvaardigt ook een nieuw uiterlijk. Dus hebben de Japanners het voorkomen van hun sport/toerder ook aangepakt. Het kuipwerk van de Tracer 9 is compleet nieuw en geeft de motor een sportievere look. Hierbij is meteen ook gelet op het toer-aspect van de machine, want de bagagesystemen sluiten naadloos aan om het overall-design van de motor. Hetzelfde geldt voor de nieuwe twin-eye ledkoplampen die in het nieuwe snuitje zitten, de ledknipperlichten en het ledachterlicht in het kontje.

De luxer aangeklede Tracer 9 GT, vult dit al zeer goed gevulde pakket verder aan met een standaard aanwezige harde zijkoffers, elektronische KYB-vering, een up-en-down quickshifter, bochtenverlichting en handvatverwarming. Daarnaast mag de GT zich in een speciale kleurstelling hullen die de luxere uitrusting van de machine eer aan doet.

De nieuwe Yamaha Tracer 9 zal vanaf maart 2021 te koop zijn in de kleuren Redline en Tech Kamo. Voor de Yamaha Tracer 9 GT staat dezelfde datum in de planning. Deze motor zal vanaf dan verkrijgbaar zijn in de kleuren RedLine, Tech Kamo en Icon Performace. De prijzen van de nieuwe sport/toermachines uit Japan worden later bekendgemaakt.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...

Overig nieuws