Sport

Tranen bij KTM: Pol Espargaró pakt eerste podium voor Oostenrijkers

Overmand door emoties viel Pol Espargaró na een onwaarschijnlijke en historische derde plaats in de armen van zijn eerder gecrashte broer Aleix. “Dit was een ‘crazy race’”, vond Espargaró na zijn eerste MotoGP-podium in 86 starts. “Onwerkelijk.” Zijn crash in het eerste deel veroorzaakte veel ongemak. “Ik ging er met een waanzinnige highsider af. De kuip en het ruitje waren kapot en zonder scherm kreeg ik last van mijn nek. Ik weet niet hoe ik het deed, maar ik kon door.”

“Na de prestaties van de KTM-coureurs in de Moto3 en Moto2 zei ik tegen mezelf ‘je staat voor gek als je niet iets bijzonders laat zien’. Maar dit was ongelooflijk voor het team. Je hebt geen idee hoeveel zij er aan doen. Mensen zijn zo stom dat we wennen aan winnen. Maar deze derde plaats is emotioneler dan een wereldtitel – al is het maar een derde plaats.”

In een seizoen waarin hij door een gebroken sleutelbeen vier wedstrijden miste, terwijl ook testrijder Mika Kallio geblesseerd uitviel, bewaarde Espargaró een historisch hoogstandje onbedoeld tot het laatst. “Zo vaak als we dit jaar gedurende een raceweekend een blok, een chassis of een swingarm hebben vervangen, dat is echt belachelijk. Maar zo moest het en ik heb er zelf om gevraagd. Volgend jaar met Johann (Zarco) en met Tech3 op KTM en met Dani (Pedrosa) naast Mika als testrijder gaat de ontwikkeling drie keer zo snel.”

Rossi
Voor het eerst in dertien seizoenen dienst voor Yamaha bleef Valentino Rossi zonder overwinning. Toch beëindigde hij zijn 23e Grand Prix-seizoen als derde; zijn vijftiende top 3 in negentien seizoenen in de MotoGP/500 cc. Rossi’s puntentotaal van 198 illustreerde zijn vreemde seizoen met vijf podiums: in 2017 reed de Yamaha-coureur met 208 punten naar de vijfde plaats overall. Net als twee weken eerder na een schuiver in Sepang sloot Rossi een raceweekend in mineur af.

“Het is heel jammer en het spijt me. Ik had dit podium nodig, Yamaha had dit podium nodig”, aldus Rossi, die nog finishte als dertiende. “Het was mijn fout, maar de data toont niets raars. Net als in Sepang gleed de achterkant weg toen ik op het gas ging. Blijkbaar hebben we toch meer bandenslijtage aan het eind van een race. Positief is dat we ook nu weer vochten om de overwinning. Maar het is een ‘shit emotion’. Ik denk dat ik de derde plaats in de eindstand heb verdiend, want ik ben altijd blijven vechten en vanaf de zestiende plaats was het vandaag niet makkelijk. Als rijder was ik dit jaar behoorlijk sterk en constant, maar technisch waren we niet sterk genoeg.”

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...

Overig nieuws