Nieuws

Eicma 2023 – Suzuki GSX-S1000GX

De beste elementen van Suzuki’s GSX-S1000GT en V-Strom 1050? Dan krijg je de nieuwe GSX-S1000GX, de ‘Supreme Sport Crossover’ in Suzuki’s eigen woorden. Suzuki mengt zich vol overtuiging in het segment van de BMW S1000XR, de Ducati Multistrada V4 en de Kawasaki Versys 1000.

Waar de nieuwe GX in prestaties en mogelijkheden als crossover een brug slaat tussen diverse werelden, doet het dat zeker ook wat design en ergonomie betreft. Om met dat eerste te beginnen: een geslaagde mix van sporttoer- en adventure-elementen met – Suzuki eigen – de nadruk op het sportieve. Daarbij is er veel aandacht naar aerodynamica uitgegaan. De GX is volgens Suzuki dan ook tot de kleinste details in de windtunnel ontwikkeld. Ook het ruitje, dat in drie stappen te verstellen is en maximaal 43 millimeter omhoog of omlaag kan.

Met de windprotectie snijden we meteen het onderwerp ergonomie aan. In dat kader rept Suzuki over grote verschillen met de GSX-S1000GT (eerste test hier). Zo staat het stuur liefst 55 millimeter dichterbij en verder is het met een flinke 877 millimeter ook nog eens 50 millimeter breder dan dat van de GT. Meer rechtop dus. Verder is de kniehouding ‘natuurlijker’ en is het zadel voor 15 millimeter en het zadel achter 10 millimeter dikker gevoerd dan bij de GT.

Frame en swingarm zijn identiek aan die GT en ook het blok is natuurlijk een oude bekende. De 999cc viercilinder heeft zijn wortels in de GSX-R1000 K5 uit 2005 en zit in deze configuratie, naast de GT,  ook in de GSX-S1000. Wel worden vermogen (152 pk bij 11.000 toeren) en koppel (106 Nm bij 9.250 toeren) door een veel geavanceerder elektronicapakket gecontroleerd.

Onder de paraplu van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), dat bestaat uit een 6-assige IMU en diverse sensoren, valt bijvoorbeeld Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α). Het is een pakket aan rijmodi en hulpsystemen dat vooralsnog exclusief aan de Suzuki Hayabusa voorbehouden was. Het bestaat uit drie rijmodi (Active, Basic en Comfort), waarin steeds het volle vermogen beschikbaar is, maar de gasrespons verschilt. Gekoppeld aan die rijmodi is Suzuki’s Smart TLR (Traction, Lift, Roll en Torque), ofwel tractiecontrole (7 standen), wheeliecontrole en de nieuwe Roll-en-Torque functie die in de woorden van Suzuki zorgt voor ‘de juiste vermogensafgifte in bochten’.

De oplettende kijker heeft op de foto’s ook al gezien dat de nieuwe GX is voorzien van elektronische vering van Showa, SAES (Suzuki Advanced Electronic Suspension) in Suzuki-jargon. Ook dat is gekoppeld aan SDMS-α. Onder de noemer Active Damping Control biedt dit vier ingeregelde dempingsmodi (Hard, Medium, Soft en een User-mode), die in basis gekoppeld zijn aan de bijpassende rijmodus. Hier van afwijken door andere combi’s te kiezen is ook een optie. In de User-modus kun je dan nog één van de drie standen als basis kiezen. Daarbij pas je de demping voor en achter stapsgewijs (+3 en -3) naar eigen voorkeur aan.

Verder zijn dankzij SAES op de achtergrond ook nog drie vering-softwareprogramma’s actief. Daarvoor blijven we nog even in de afkortingen: Suzuki Floating Ride Control (SFRC, Skyhook-principe dat hobbels gladstrijkt), Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC, best passende dempingsinstelling bij de gereden snelheid) en Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC, reageert op bewegingen bij remmen). En dan is er nog Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS), dat automatisch SFRC activeert zodra het een hobbeliger wegdek detecteert. Daarbij past het ook de gasrespons aan. Tijdelijk, want deze functie wordt weer uitgeschakeld als het wegdek weer strakker wordt.

Handig als je vaak met passagier en/of bagage onderweg bent, is dat het veersysteem van de GX dat in de Auto-modus herkent en de veervoorspanning achter automatisch aan de extra belading aanpast. Deze modus kan naar wens weer in stapjes (+3 en -3) worden aangepast, en verder zijn er nog de handmatige modi (rijder, rijder + bagage en rijder + passagier met/zonder bagage). Bij die modi kan er in vier stappen worden gepersonaliseerd.

Dat belooft in ieder geval een dikke handleiding. Verder zou je bijna vergeten dat de GSX-S1000GX standaard is voorzien van een quickshifter met blipper-functie, bochten-ABS en een ‘Slope Dependent Control System’, wat we vooralsnog op een hulpsysteem houden voor het uit stilstand bergop wegrijden.

De nieuwe GSX-S1000GX staat straks in drie kleuren in de showroom: blauw, zwart en een even sjiek als ingetogen donkergroen. De prijs wordt later bekendgemaakt. In MotoPlus 24 lees je in eider geval de eerste test van Suzuki’s nieuwe crossover.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Tijdmachine voor endurofans

Tijdmachine voor endurofans

15 mei, 2024

De tweedaagse van Stavelot uit de jaren ’80 heeft een opvolger: de Stavelot Revival. Maximaal 250 deelnemers kunnen ...

Overig nieuws