Eerste test Yamaha XSR900 GP: ode aan de YZ500-tweetaktracer!
Nee, dit is geen YZ500 met een gillende tweetaktmotor. Dit is met afstand Yamaha’s mooiste retro, de XSR900 GP. Met het rood-witte kleurschema brengen de Japanners een ode aan de racetijden van Wayne Rainey en Eddie Lawson. Maar rijdt de GP net zo goed als hij eruit ziet?
Hoewel de modelnaam doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een superbike, is de GP geen supersportieve motorfiets. Toch hebben de Japanners de retro weldegelijk een stukje sportiever gemaakt dan de XSR900, waarvan hij is afgeleid. Het motorblok blijft ongewijzigd, maar het frame is minimaal aangepast om de hogere rem- en acceleratiekrachten te kunnen verwerken. De achterbrug is een uit de kluiten gewassen exemplaar, dat liefst 55 millimeter langer is dan die op een MT09. De voorvork en achterschokdemper hebben een sportievere demping en zijn ruimer instelbaar dan de vering van de gewone XSR. Zo is de uitgaande demping van de voorvork in 26 stapjes instelbaar in plaats van elf.
Achter biedt de schokdemper ook high en low speed aanpassing, en de veervoorspanning is 24-voudig instelbaar in plaats van zevenvoudig. De voorvork heeft ook een grotere veerconstante, omdat een groter deel van het gezamenlijke gewicht van motor en rijder op het voorwiel rust, wat te danken is aan de nieuwe zithouding. Daarvoor zet Yamaha het stuur 93 millimeter verder naar voren en 144 millimeter lager dan op de XSR900. Het zadel schuift 12 millimeter naar voren en gaat 27 millimeter de lucht in, terwijl de voetsteunen zowel 26 millimeter naar achter als omhoog gaan.
Wat betekenen die sportieve veranderingen in de praktijk? In het zonnige Portugal komen we daar achter, je leest het antwoord natuurlijk in MotoPlus 10/2024!