Vergelijkingstest BMW F800GS – Suzuki V-Strom: kleine allroad, groot plezier!
Allroads zijn niet alleen razend populair, maar vaak ook voorzien van een fors prijskaartje. De oplossing? Als je het aan BMW en Suzuki vraagt de F800GS en V-Strom 800, twee kakelverse motoren op stevige stelten voor gematigd avontuur!
De BMW GS en Suzuki V-Strom met een kleinere cilinderinhoud zijn ten opzichte van de zware allroads al hun hele leven lekkere aanbiedingen. Bovendien zijn ze onlangs vernieuwd (F800GS) of zelfs volledig nieuw (V-Strom 800). Wat een aangenaam toeval dat beide avonturiers al beschikbaar zijn voor een eerste rendez-vous. Dat de BMW F800GS iets kleiner is geproportioneerd dan de grote GS, zie je op het eerste gezicht al en je merkt het eveneens bij het plaatsnemen. De motorfiets doet niet alleen in vergelijking met zijn grote broers opvallend compact aan, ook de ergonomie met het relatief smalle stuur, de gematigde zithoogte van 825 millimeter en de niet zo laag geplaatste voetsteunen roepen eerder associaties op met een naked bike dan met een allroad. Om nog maar te zwijgen van het te heet gewassen windscherm. Zelfs de avontuurlijk ogende handkappen veranderen daar niets aan. De kleine GS is en blijft een motor die goed past bij kleine mensen. Met 1.80 meter en zonder ballerina-figuur voelt het bijna een beetje misplaatst in het zadel van de BMW. Je zoekt tevergeefs naar het machtige boven alles uittorende gevoel dat zo populair is in dit genre.
Laat de V-Strom 800 zich in deze van een heel andere kant, of bewandelt ‘ie een vergelijkbaar pad? En wat zijn verder de overeenkomsten en verschillen tussen de BMW en de Suzuki? In MotoPlus 10/2024 doen het het allemaal uit de doeken!