+ Plus

WK Superbike Phillip Island 2013

Het resultaat was beter dan hij had durven dromen, beaamde Michael van der Mark. De 20-jarige Rotterdammer finishte in zijn eerste WK Supersport-race als derde en deed niet alleen zichzelf, maar veel anderen versteld staan. In het WK Superbike bleek dat Aprilia het vertrek van wereldkampioen Max Biaggi uitstekend heeft weten opgevangen. Nieuweling Sylvain Guintoli won de eerste race voor teammaat Eugene Laverty; in de tweede wedstrijd was de volgorde omgedraaid. Alsof hij nooit anders had gedaan draaide Michael van der Mark vanaf het begin op het voor hem onbekende Phillip Island met de Supersport-top mee. Toch ging de debutant in het Ten Kate Honda-team in de eerste vrije training nog even ‘met een mega-highsider’ in de fout. “Ik had net een nieuw bandje gestoken en ik was iets te enthousiast”, nam hij de schuld op zich. Dat enthousiasme was begrijpelijk, want ook al tijdens de testen in Australië voor het eerste raceweekend had de Europese Superstock 600-kampioen geïmponeerd met snelle en constante tijden op het nieuwe asfalt. Van der Mark kwalificeerde zich als vierde, de eerste plaats op de tweede startrij. “Ik was toch wel wat extra gespannen voor de kwalificatie. Niet voor de verwachtingen van buitenaf, meer om te zien hoever ik zou kunnen komen. Ik baalde er wel wat van dat ik net niet op die eerste rij stond. Het scheelde weinig. Maar op de tweede rij stond ik wel aan de goede kant van de baan”, vertelde Van der Mark die het hele weekend teamgenoot Lorenzo Zanetti in de schaduw zette. Achter drievoudig wereldkampioen Kenan Sofuoglu dook Van der Mark als tweede de eerste bocht in. Bij de eerste doorkomst had hij polesitter Sam Lowes op de Yamaha langszij zien komen. Aanvankelijk verkleinde Van der Mark de afstand naar het iets weggereden duo, daarna koos hij voor zekerheid. Onder luid gejuich van het voltallige Pata Honda Team passerde Van der Mark 6,7 seconden achter Sofuoglu en Lowes als derde de streep. Daarmee werd hij na Wilco Zeelenberg, Jurgen van den Goorbergh en Barry Veneman pas de vierde Nederlander met een WK Supersport-podium op zijn cv. “Ik wist eigenlijk niet wat ik kon verwachten, het was ook afwachten wat de banden zouden doen. Eerst zouden we al blij zijn met een plaats in de top 10, maar ik zat constant al in de top 5”, vertelde de stralende debutant. “Mijn start vond ik zelf niet eens zo heel speciaal, ik lette gewoon goed op. Ik kon Lowes en Sofuoglu goed volgen, het was geen kwestie van alles of niets. Op een gegeven moment kwam ik wel even in de verleiding om achter hen aan te gaan, maar ik wilde toch ook niet de banden oproken. Dat was in de training toch wel een beetje een probleem geweest. Op mijn pitboard zag ik de afstand naar de vierde man. Die derde plaats is dan nog boven verwachting, beter dan ik had durven dromen. We hebben gevierd alsof we hadden gewonnen.” Een groot deel van de vijftien ronden draaide Van der Mark eenzaam zijn ronden, wel had hij wat opgestoken van de strijdwijze van Sofuoglu. “Kenan keek een paar keer achterom en hij wist dat ik er zat. Als ik zie hoe verschrikkelijk hard hij een bocht in duikt, daar kan ik nog wel wat van leren.” Na het fantastische Supersport-debuut waakte Van der Mark meteen voor al te hoge verwachtingen. “Lastig om voorspellingen te doen. De volgende race is op Aragon en daar liep het tijdens de wintertest goed. Hopen dat dat nu weer zo gaat.” Dat hij en zijn als achtste gefinishte Zanetti het hele weekend op de snelste machines van het grote veld zaten – 281 km voor Van der Mark, 283 voor Zanetti – gaf Van der Mark een prettig gevoel. “De motor is zo goed als hetzelfde als vorig jaar, maar hij loopt echt geweldig. Het is helemaal mijn fiets, we hoeven er niks aan te veranderen.” Teammanager Ronald ten Kate werd andermaal verrast door Van der Marks stormachtige progressie in Phillip Island. “Hij ontwikkelt zich als een speer”, jubelde Ten Kate. “Direct in de aanval, goede tijden en de hele race het koppie er bij. Na de test hadden we wel zoiets dat een plaats buiten de top 5 een tegenvaller zou zijn, maar dit was ook nog eens een ‘echte’ derde plek: niemand viel uit of had andere problemen. Zijn tactiek was anders dan gepland, want het was niet de bedoeling om vanaf de start er vol voor te gaan. We hadden hem gezegd dat hij de eerste twee mocht laten vertrekken en dat hij dan voor de tweede groep moest proberen te blijven. Maar het verliep allemaal soepel.” Het grandioze resultaat stemde Ten Kate zeer tevreden, maar wel zag hij nog punten waar Van der mark aan diende te werken. “We moeten kritisch blijven. Er zijn niet mensen die in de race hun snelste ronde van het weekend rijden (Van der Mark reed 1.33,802 in de kwalificatie, 1.33,598 in de wedstrijd, FW). Een snelle ronde in de training rijden is nog niet zijn sterke punt, maar in de race is hij dan in staat om een tandje bij te schakelen.” Na afloop vertelde Van der Mark juist dat hij zuinig was geweest op zijn achterband, vanwege de rubberproblemen waarmee Pirelli in de Supersport al meerdere jaren kampt in Phillip Island. “Al sinds 2008”, herinnerde Ten Kate zich. “Toen ontplofte bij Jonathan Rea al een band in de warm up. En ook nu waren er problemen. Roberto Rolfo (die op de debuterende MV Agusta 675 op weg leek naar een top 5-plek, FW) viel met een lekke band uit en bij Lowes zaten de gaten in de achterband. Het is toch raar dat ze daar niets op vinden. Maar bij Michael zag de band er na de race nog goed uit. Als hij harder had gereden, had hij in de slipstream van de andere twee kunnen blijven. Hij moet ook nog leren om in de training zijn plek op de baan te vinden en op het juiste moment aan te zetten. Nu al heeft de hele wereld hem ontdekt als een goede jongen om achter aan te rijden voor een snelle ronde, omdat hij zulke mooie lijnen rijdt.” Ten Kate stelde wederom vast dat Van der Mark snel aanwijzingen oppikt. “Ron Haslam (vader van Ten Kate’s Superbike-coureur Leon, FW) stond langs de baan en na de training hebben ze uitgebreid met elkaar gesproken. Je ziet dat het in de race beter gaat. Michael leert zó snel, hij past het zó goed toe… Het is lang geleden dat we met zo’n jongen hebben gewerkt. Als hij dit zo voortzet, kunnen we nog veel plezier aan hem beleven.” Minder plezier beleefde Ten Kate aan beide Superbike-races. Jonathan Rea scoorde zonder veel vertrouwen twee achtste plaatsen, terwijl de van BMW overgekomen Leon Haslam als zevende en tiende binnenkwam. “De testen hier waren nog oké, in de wedstrijden ging het steeds minder”, vond Ten Kate ook. “De elektronica laat ons in de steek. We werken met een nieuw systeem van Honda’s uit de MotoGP. De Pirelli-banden reageren toch wel anders dan de Bridgestones in de MotoGP. Ze bouwen sneller af en vervormen meer. We wachten nu op nieuwe software van Cosworth.” Het kwam Ten Kate dan ook goed uit dat de voor 10 maart geplande race in India vanwege de nog onvoldoende voltooide infrastructuur op het circuit van Buddh – voorlopig – uitgesteld is naar 17 november. “Daar zijn we inderdaad blij mee. Begin april willen we in Aragon dan nieuwe software en blokmodificaties testen. De Aprilia’s waren waanzinnig in Phillip Island. Wij zaten achter Tom Sykes (die tijdens de test een breuk in zijn linker pols opliep, FW). Dat is momenteel onze plek.” De Aprilia-suprematie op Phillip Island stond in schril contrast met de moeizame beginjaren van RSV4 op het snelle circuit. Sylvain Guintoli toonde met een overwinning (zijn eerste op een droge baan) en een tweede plaats aan dat zijn veelbesproken keus om niet voor Suzuki te tekenen de juiste was. In de vijftiende van 22 ronden passeerde hij teamgenoot Eugene Laverty, terwijl de van de elfde plaats gekomen Michel Fabrizio in zijn eerste race op de RSV4 voor een volledig Aprilia-podium zorgde. Laverty draaide in de tweede race de rollen met Guintoli om nadat hij had gemerkt dat hij in race 1 te voorzichtig met zijn banden was omgesprongen. Marco Melandri legde beslag op de derde positie, vlak voor Fabrizio. Melandri reed met een zeer pijnlijke schouder nadat hij in de eerste race van achteren getorpedeerd was door polesitter Carlos Checa. De Spanjaard ging te laat in de ankers en kon met zijn in het WSB debuterende Alstare/Ducati Panigale de niets vermoedende Melandri niet meer ontwijken. Tot diens schrik bleef Checa enige tijd roerloos liggen. De voormalig kampioen, eerder gevallen in de eerste vrije training, verbleef een nacht in het ziekenhuis en vertrok met een hersenschudding en zonder punten uit Australië. De seizoenstart in Phillip Island betekende ook de eerste WK Superbike- en Supersport-races onder Dorna-management. Ronald ten Kate leek met weinig heimwee terug te denken aan de vertrokken Maurizio en Paolo Flammini. “Tot nu toe ben ik onder de indruk van de doortastendheid en de nuchterheid van de Dorna-mensen”, aldus Ten Kate. “Er wordt minder op de persoon gespeeld, het is wat minder emotioneel. En er wordt ook goed overlegd met ons met als uitgangspunt: wat is goed voor de sport. Er is ons verzekerd dat de verhalen over racen met een Stock-reglement in de Superbikes onzin zijn. We staan minder ver uit elkaar dan het eerst wel leek.” UITSLAGEN WK SUPERBIKE Race 1: 1. Sylvain Guintoli (F), Aprilia; 2. Eugene Laverty (IRL), Aprilia; 3. Michel Fabrizio (I), Aprilia; 4. Chaz Davies (GB), BMW; 5. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 6. Loris Baz (F), Kawasaki; 7. Leon Haslam (GB), Honda; 8. Jonathan Rea (GB), Honda; 9. Leon Camier (GB), Suzuki; 10. Max Neukirchner (D), Ducati; 11. Jules Cluzel (F), Suzuki; 12. Ivan Clementi (I), BMW; 13. Alexander Lundh (S), Kawasaki; 14. Glen Allerton (AUS), BMW; 15. Jamie Stauffer (AUS), Honda. Race 2: 1. Laverty; 2. Guintoli; 3. Marco Melandri (I), BMW; 4. Fabrizio; 5. Sykes; 6. Davide Giugliano (I), Aprilia; 7. Cluzel; 8. Rea; 9. Camier; 10. Haslam; 11. Neukirchner; 12. Allerton; 12. Stauffer; 14. Federico Sandi (I), Kawasaki; 15. Lundh. WK Stand: 1. Eugene Laverty, Sylvain Guintoli, 45; 3. Michel Fabrizio, 29. WK SUPERSPORT 1. Kenan Sofuoglu (TUR), Kawasaki; 2. Sam Lowes (GB), Yamaha; 3. Michael van der Mark (NL), Honda; 4. Fabien Foret (F), Kawasaki; 5. David Salom (E), Kawasaki; 6. Luca Scassa (I), Kawasaki; 7. Andrea Antonelli (I), Kawasaki; 8. Lorenzo Zanetti (I), Honda; 9. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 10. Jack Kennedy (IRL), Honda; 11. Vladimir Ivanov (RUS), Kawasaki; 12. Luca Marconi (I), Honda; 13. Roberto Tamburini (I), Suzuki; 14. Mathew Scholtz (RSA), Suzuki; 15. Alex Baldolini (I), Honda. WK-stand: 1. Kenan Sofuoglu, 25; 2. Sam Lowes, 20; 3. Michael van der Mark, 16. Bijschriften opener Michael van der Mark in zijn eerste WK Supersport-race op weg naar het podium. De 20-jarige Rotterdam reed briljant. 440484 – podium Van der Mark startte vanaf de vierde startplaats, maar zat vanaf de start in de top 3. De bloemen voor P3 waren verdiend. 440579 – actie met 54 op kop Kenan Sofuoglu hield Sam Lowes en Van der Mark achter zich. Het zorgde voor drie merken op het Supersport-podium. 440572 – actie Superbike met 50 op kop De vier podiummannen in de Superbike-klasse in beeld. Sylvain Guintoli won de eerste race voor Eugene laverty (58). Marco Melandri (33) en Michel Fabrizio (84) werden een keer derde. 440528 – crash Carlos Checa (rechts) knalde in de eerste race achterop Melandri. Checa belandde in het ziekenhuis met een hersenschudding.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-