+ Plus

WK Superbike Monza, Itali

Op het razendsnelle circuit van Monza boekte Max Neukirchner als eerste Duitser een overwinning in het WK Superbike. De Suzuki-coureur weerstond in de openingsrace de druk van de ervaren rotten Nari Haga en Troy Bayliss. In de afsluitende wedstrijd was Haga net was slimmer dan Neukirchner, terwijl Bayliss voortijdig naar de pits moest met pech. Dankzij Suzuki Duitsland-baas Bert Poensgen (de vader van ex-coureur Katja) kreeg de 25-jarige Max Neukirchner voor 2008een plek binnen het Alstare-team. TeambaasFrancis Batta zag de Duitser als goedkoop alternatiefvoor Max Biaggi. Neukirchner diende echterwel genoegen te nemen met “tweede” keusmateriaal,achter Suzuki-lieveling Kagayama ende sponsortechnisch belangrijke Fonsi Nieto.Bovendien moest de ambitieuze Neukirchnerook tijdens testen genoegen nemen met mindertracktime. Nu, na vijf WK Superbike-weekendenis de derde man in het team met een vierdeplaats de best geklasseerde Suzuki in de WKtussenstand.En Neukirchners positie had ernog fl orissanter uit kunnen zien als hij in Valencianiet door Carlos Checa was getorpedeerd inde laatste bocht. In plaats van met een overwinningkeerde Neukirchner met een gebrokensleutelbeen terug naar de pits. Dat teambaasBatta het ziet zitten in zijn benjamin bleek weltoen hij besloot om Neukirchner toch de premievoor racewinst uit te keren. In Monza verdiendehij zijn centen zonder dat Batta hem als morelewinnaar hoefde te bestempelen. In een razendspannende eerste race buitte Neukirchner desuperieure snelheid van zijnSuzuki optimaal uit door koel alleaanvallen van Nori Haga en Troy Baylissaf te slaan. De Australische lijstaanvoerder hadal na de tijdtrainingen gewezen op het hogeen constante tempo dat Neukirchner er op nahield. De Duitser was de snelste in de tijdtrainingen,maar zag in de Superpole Bayliss naar eennieuw polerecord stormen.De defi nitieve doorbraak van Neukirchnerheeft toch nog lang op zich heeft doenwachten. En toch had de man uit het voormaligeOost-Duitsland pas twee podiumplaatsen in71 races op zijn erelijst staan voordat hij eenmanchezege pakte. Drie jaar geleden vestigdeNeukirchner de aandacht op zich door in hetteam van voormalig zijspankampioen KlausKlaffenböck op Phillip Island een derde plaatste scoren. Het jaar daarop volgde echter dedeceptie: toen Klaffenböck niet voldoendefondsen bijeen winst te schrapen voor eentweemansteam in 2006 besloot de Oostenrijkerte kiezen voor Superbike-debutant Alex Barros.Neukirchner moest noodgedwongen op zoeknaar ander emplooi. Dat jaar reed hij met weinigsucces op Ducati en Suzuki. Nu is detalentvolle Duitser waar hij in 2006had willen staan. “Petje af voor Max”,vond WK-leider Bayliss. “Hij reed eenperfecte wedstrijd.”“Het is fantastisch om met mannen alsBayliss en Haga te vechten en dan te winnen,vooral na wat er in Valencia is gebeurd”,keek Neukirchner nog even terug. “Van datsoort mannen kan ik nog wel wat leren.” Hoewelhet aantal technische en elektronische hulpmiddelentoenemen, lijkt Neukirchner een rijdervan de oude stempel. De Duitser maakt mindergebruik van de mogelijkheden die traction controlbiedt dan zijn teamgenoten Kagayama (vierdein race 1 en later gecrasht) en Nieto (zevenen vier). Bij Pirelli roemt men de vloeiende enecnomische rijstijl van de racewinnaar, terwijl deSuzuki toch al minder eist van de banden dande andere Japanse fabrikanten en Ducati. “Detraction control heeft vijf standen en ik begonen eindigde in stand 1”, legde Neukirchner uit.“In de training hadden we een heel goede setup gevonden en eigenlijk had ik gehoopt dat ikalleen weg kon komen. Dat lukte niet. Maar mijn

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.