+ Plus

WK Superbike Assen, Nederland

Jonathan Rea kon door de naweeën van een polsblessure in het WK Superbike lang geen vuist maken tegen Carlos Checa. Dat laatste gold eveneens voor wereldkampioen Max Biaggi. Maar in Assen maakten Rea en Biaggi het de Spaanse klassementsleider lastiger dan tijdens de eerste twee races van het jaar. En toch leverde Checa geen punt in van zijn voorsprong. Een simpel rekensommetje na twee interessante races leerde dat Rea en Checa evenveel punten scoorden. Rea won overtuigend de eerste race en moest in de tweede wedstrijd Checa en Biaggi laten gaan. Checa schreef die tweede manche op zijn naam, nadat hij in de eerste race genoegen had moeten nemen met de derde positie. Biaggi was beide malen “the man in the middle”, ondanks veelvuldig aandringen bij Rea in race 1 en Checa in race 2. Opvallend was bovendien dat in beide races de onderlinge verschillen vrijwel identiek waren: de derde finisher op 3,5 seconden en Biaggi telkens op iets meer dan een halve tel. Rea kwam in de openingswedstrijd vanaf zijn vijfde startplaats rap naar voren en nam in de vierde ronde de leiding over van polesitter Checa. Ondanks aanvallen van Biaggi hield de Castrol/Honda-coureur stand en won zo zijn eerste race van 2011. “Op vrijdag zakte me nog de moed in de schoenen na mijn negende tijd”, vertelde Rea. “Ik moest mezelf toch weer even vertellen dat we hier een WK rijden en dat betekent dat het nooit makkelijk zal zijn. Ik heb het geloof in mezelf nooit verloren en vanaf zaterdag ging het weer goed. Door mijn dubbele overwinning van 2010 hier hadden we de lat flink hoog gelegd. Het was niet zo geweldig als vorig jaar, maar helemaal niet slecht.” Een asfalttemperatuurstijging van negen graden voor de tweede race betekende dat de bandenkeus en de afstelling van de machine moesten worden aangepast. “Dan krijg je plotseling een heel andere race”, aldus Rea. “Ik had dezelfde banden als in de eerste race en nadat ik in het begin zo sterk was, was mijn voorband op een gegeven moment gewoon versleten en kon ik niets meer.” Rea realiseerde zich dat hij na Phillip Island en Donington Park betere resultaten moest laten zien in Assen, het thuiscircuit van zijn Ten Kate Team. “Een heel jaar rijden voor een vierde of vijfde plaats in het kampioenschap zou mentaal moeilijk zijn geworden. Door vandaag is het allemaal veranderd en het seizoen is dan ook nog lang. Ik heb geen punten ingeleverd bij Carlos en realistisch gezien zouden wij met ons snelheidsvoordeel op de Ducati in Monza zeker niet nog meer hoeven te verliezen. Het belangrijkste is dat ik weer wedstrijden moet gaan winnen, want het gat naar Carlos is nog steeds te groot.” Teammanager Ronald ten Kate heeft er ook nog alle vertrouwen in. “Naar mijn mening zijn er geen ‘aliens’ in het WK Superbike. En als die er wel zijn, dan hoort Johnny daar ook bij”, meende Ten Kate. “We hebben een stap gezet op het gebied van de elektronica, de koppeling en de versnellingsbak. Het probleem tot nu toe was dat de motor niet erg vergevingsgezind was, maar gezien de resultaten van vandaag geloof ik dat we dat verbeterd hebben.” Zijn soepele, bandensparende rijstijl leverde Carlos Checa in de tweede race zijn vierde overwinning in zes races op. Het was overduidelijk dat de Ducati op de rechte stukken minder snel was dan Biaggi’s Aprilia en Rea’s Honda. “Maar onze machine is beter met het remmen en in het midden van de bocht”, concludeerde de 38-jarige WK-leider. “Het chassis en de balans zijn goed en onze vermogensafgifte is beter, maar minder vermogen is natuurlijk makkelijk op het asfalt over te brengen. In de tweede race koos ik weer voor de zachte band en ben ik er vanaf het begin vol voor gegaan, omdat ik niet wist of ik het tot het einde vol zou kunnen houden. Toen ik een foutje maakte in de GT kwam Biaggi voorbij, maar toen hij voor me reed, zag ik dat hij nog meer problemen had dan ik.” Biaggi bracht in Assen zijn totaal aan “runner ups” op vier. Na zijn slechte optreden in Donington revancheerde de Italiaan zich knap op een baan die hij als “niet Aprilia-vriendelijk” aanmerkte. Ondanks een zeer zware crash in de tweede vrije training stond Biaggi beide races op plek 6 gefocust aan de start en hij werkte zich op van de vierde plaats in de WK-tussenstand naar de tweede positie, nog steeds wel 43 punten achter Checa. “Ik denk dat mijn agressieniveau dit weekend precies goed was”, refereerde Biaggi aan zijn ongelukkige optreden in Engeland. “Dit resultaat is goed. In de eerste race was Rea heel snel en hij had een goed ritme, in de tweede race had Carlos meer tractie dan ik. Ik had de harde compound gepakt, maar zijn band was aan het eind van de race toch beter dan de mijne.” Marco Melandri kende een matig weekend. De Yamaha-coureur werkte zich na een slechte start in de eerste race op van de tiende naar de vierde plaats. In de tweede race crashte Melandri zes ronden voor het einde toen hij aan het achterwiel van derde man Rea zat. Kort • Michael van der Mark zorgde op zaterdagmiddag voor een knallende wedstrijdopening van het weekend. Vanaf zijn derde startplaats reed de EK Superstock 600-debutant vanaf de eerste ronde mee aan de kop. Van der Mark nam in de tweede ronde de leiding over van de Australiër Jed Metcher en hoewel hij nog twee ronden lang de Fransman Lanusse voor zich moest dulden, was het in de slotfase de rijder van het Ten Kate Junior Team die het tempo aan gaf. De 18-jarige Van der Mark won een halve seconde voor Lanusse en Metcher. Tristan Lentink pakte met een veertiende plaats ook nog twee punten. In de Superstock 1000-race was Roy ten Napel niet geheel tevreden met een achtste plaats. De enige Nederlandse deelnemer kwalificeerde zich als vijfde, maar viel in de openingsfase buiten de top 10. Ten Napel werkte zich op naar de zevende positie, maar kon die net niet vasthouden door een afgebroken stuurdemper. De race werd gewonnen door Davide Giugliani. • De WK Supersport-race kende een zeer tumultueus verloop. De race werd twee keer stil gelegd na zware crashes van Sam Lowes (hersenschudding en gebroken sleutelbeen; toen rijdend op een tweede plaats) en Marko Jerman die bij het uitkomen van de GT ten val en werd in zijn nek aangereden door Alexander Lundh. Hoewel het er aanvankelijk zeer ernstig uit zag, bleef het voor Jerman bij schrammen in zijn nek en enkele kneuzingen. Lundh brak een pols. De race werd uiteindelijk gewonnen door de op zaterdag hard gevallen Chaz Davies, ruim voor Fabien Foret en Broc Parkes. Polesitter Luca Scassa crashte op zondag toen hij Florian Marino van achteren aantikte, maar behield wel de leiding in het WK. Kervin Bos miste een kans op WK-punten toen hij moest uitwijken voor een vallende rijder. Bos strandde met een lege tank, omdat de wedstrijdleiding niet de aangekondigde veertien, maar zestien ronden liet rijden. Eerder was Jos van der Aa al ten val gekomen. • Leon Camier had twee prominente helpers in zijn begeleidingsteam. De fameuze “riding coach” Keith Code voorzag de Aprilia-coureur van tips en fitnesstrainer The Rock, die eerder werkte met onder meer Troy Bayliss, hielp Camier om fitter te worden na zijn ziekte van Pfeiffer van eerder dit jaar. Camier moest zijn Aprilia echter al vóór de start van de eerste race aan de kant schuiven, maar in de tweede race kwam een acceptabele revanche met een vierde plek en de snelste ronde van het weekend. UITSLAGEN WK SUPERBIKE ASSEN Race 1 1. Jonathan Rea (GB), Honda; 2. Max Biaggi (I), Aprilia; 3. Carlos Checa (E), Ducati; 4. Marco Melandri (I), Yamaha; 5. Michel Fabrizio (I), Suzuki; 6. Troy Corser (AUS), BMW; 7. Eugene Laverty (IRL), Yamaha; 8. Ruben Xaus (E), Honda; 9. Ayrton Badovini (I), BMW; 10. Mark Aitchison (AUS), Kawasaki; 11. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 12. Leon Haslam (GB), BMW; 13. Barry Veneman (NL), BMW; 14. Tom Sykes (GB), Kawasaki. Race 2 1. Checa; 2. Biaggi; 3. Rea; 4. Leon Camier (GB), Aprilia; 5. Haslam; 6. Laverty; 7. Fabrizio; 8. Noriyuki Haga (J), Aprilia; 9. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 10. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 11. Sykes; 12. Lascorz; 13. Maxime Berger (F), Ducati; 14. Xaus; 15. Badovini; 17. Veneman. WK TUSSENSTAND 1. Carlos Checa, 132; 2. Max Biaggi, 89; 3. Marco Melandri, 85; 20. Barry Veneman, 3. WK SUPERSPORT 1. Chaz Davies (GB), Yamaha; 2. Fabien Foret (F), Honda; 3. Broc Parkes (AUS), Kawasaki; 4. Robin Harms (DK), Honda; 5. David Salom (E), Kawasaki; 6. Massimo Roccoli (I), Kawasaki; 7. James Ellison (GB), Honda; 8. Miguel Praia (POR), Honda; 9. Vladimir Ivanov (UKR), Honda; 10. Balazs Nemeth (HUN), Honda; 11. Imre Toth (HUN), Honda; 12. Pawel Szkopek (POL), Honda; 13. Bastien Chesaux (CH), Honda; 14. Danilo Dell’ Omo (I), Triumph; 15. Robert Muresan (ROE), Honda. STAND: 1. Luca Scassa, 50; 2. Broc Parkes, 47; 3. Chaz Davies, 45. Bijschriften Opening De sterkste drie mannen in Assen waren zonder meer Jonathan Rea (4), Max Biaggi en Carlos Checa. Opening2 Teammanager Ronald ten Kate is erg blij met Rea’s eerste overwinning van het jaar. Race2 Carlos Checa loste in de tweede race de later ver teruggevallen Nori Haga af. Biaggi en Rea volgen. Pagina 3 Vlak voor de Superpole legde Biaggi op zaterdagmiddag zijn beste machine nog in de kreukels. De Italiaan kwalificeerde zich later wel als zesde.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-