+ Plus

Tips & Tricks MP 17-2011

DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 2: de BMW R1200C Montauk.Het C-model uit de BMW boxer-serie werd door de motorwereld uiterst terughoudend ontvangen. Gepresenteerd in 1997 bleef de verkoop wereldwijd flink achter bij de verwachtingen van de Beierse fabrikant. Inclusief de speciale uitvoeringen werden er 35.455 verkocht. Een van die bijzondere uitvoeringen waarmee BMW in 2003 de verkoop een impuls probeerde te geven, was deze Montauk. Met meer chroom, een klein windscherm en een voorband in de opvallende maat 150/80 gingen de Duitsers op klantenjacht. Maar amper twee jaar later werd de productie van de complete R1200C-lijn stilgelegd, definitief. Nog afgezien van het feit dat er niet aan de verwachtingen van BMW werd voldaan, kunnen we alleen maar gissen naar de reden waarom deze barokke kijk op motordesign niet aansloeg in het cruiser-wereldje. Is het omdat de cruiser-community in extreme mate door Amerikaanse idolen met een luchtgekoelde 45° V-twin wordt beïnvloed en de breed bouwende boxer daarom geen kans kreeg? Of had designer David Robb gewoon een offday en vertekende hij zich? Wat sturen betreft verschilde de Montauk niet eens zo heel veel van de concurrentie. De boxer stuurde relatief makkelijk in, had naar cruiser-begrippen een behoorlijke grondspeling en was bovendien goed afgewerkt. Misschien lag het wel aan het 1.171 cc-blok, want dat was met 61 pk nu niet bepaald sterk. Bovendien was de overbrenging veel te lang. Een andere reden waarom niet alleen deze Montauk maar de hele C-serie flopte, ligt besloten in de zitpositie. Door de constructie met het boxer-blok konden de voetsteunen niet, zoals gebruikelijk bij dit soort cruisers, wat verder naar voren worden geplaatst en waren treeplanken ook geen optie. Daardoor werden de benen van de rijder in een 90°-positie gedwongen. In combinatie met het vreemd gebogen stuur resulteerde dat in een ‘niemand-zit-zoals-ik-houding’. Alsof je een krantje zat te lezen op de wc. Echt cool zag het er in ieder geval niet uit. En dat vond uiteindelijk ook het merendeel van de potentiële klandizie. Tja, even ongestoord de krant op het toilet lezen is voor sommigen het ultieme gevoel van vrijheid, maar veel anderen definiëren dat toch anders….[Beeld: IMG_5270]GETEST: ESKA INTEGRAL SHORT GTX OOSTENRIJKSE TOPPERSEska is een in Nederland nog relatief onbekend merk, maar toch timmert deze Oostenrijkse fabrikant al bijna een eeuw aan de weg als handschoenenfabrikant. Politie, brandweer, straaljagerpiloten, wintersporters en ook motorrijders horen tot de doelgroep van Eska. We probeerden de Integral Short GTX, een leren/softshell handschoen met korte schacht die je, op de echt koude winterse dagen na, het hele jaar rond zou kunnen dragen. Het eerste dat opvalt als je vingers voor het eerst in deze Eska’s zitten, is de enorm fijne pasvorm. Je handen voelen zich onmiddellijk thuis en na een half seizoen intensief dagelijks gebruik zitten ze echt als die bekende spijkerbroek. Geen knellend gevoel, vervelend drukkende naden of sluitingen, niets van dat alles. Je zou ze na een ritje haast vergeten uit te trekken. En bij dat uittrekken hoef je ook niet bang te zijn dat je na verloop van tijd een keer terloops de binnenvoering mee naar buiten trekt. Die blijft steeds keurig zitten en dat is mede de verdienste van het Gore-Tex X-travit membaan, dat er uiteraard ook voor zorgt dat je handen droog blijven en zweet geen kans krijgt. En mocht er toch een druppeltje door de mazen van het Gore-Tex-web zou glippen, dan is er altijd nog het zogeheten X-Static in de Eska’s. Dit isolatiemateriaal op basis van zilverionen werkt thermo-isolerend, maar ook antibacterieel (dus geen muffe luchtjes) en antistatisch. Uiteraard is de keurig afgewerkte Eska Integral Short GTX ook voorzien van de nodige protectie. Zo zijn er op diverse kwetsbare plekken leerversterkingen te vinden, worden de knokkels beschermd door een dikke kunststof protector en zit er op de binnenhand een Kevlar versteviging. Daar zit ook nog een gel-pad dat helpt om eventuele trillingen in het stuuruiteinde te elimineren. Heel goedkoop zijn de Eska’s, verkrijgbaar in de maten 8 -12, niet, maar in dit geval heeft kwaliteit zijn prijs. Info: www.periermotorsport.nl Prijs: € 129,-[in logo]MotoPlus-oordeel: zeer goed HET GEVAAR IN HET BUITENLANDAndere landen, andere straffen. Ook in het buitenland opgelopen boetes worden tegenwoordig gewoon geïnd. Dus wie bijvoorbeeld in Italië op de bon wordt geslingerd, moet vaak gewoon betalen, ook al kun je de boete niet ter plekke voldoen. Kleine troost: meestal geldt dit niet voor boetes onder de € 70,-. Vaak zijn de boetes wel veel hoger dan we in Nederland gewend zijn. Rijden door rood licht of in een inhaalverbod negeren kost je in Noorwegen doodleuk € 670,- en word je in Italië met 1,5 promille alcohol of meer van de motor gehaald, dan ben je de machine pats, boem, kwijt. Afijn, bekijk het in onderstaand lijstje maar even op je gemak.[overzicht in Excell sheet, verder geen beeld][tekst die onder schema met boetes moet]Bedragen in euro (afgerond), NM = netto maandloon, DL = dagloon (boeteberekening naar maandloon, in Finland max. 120 DL), * = minimum boete overdag, ’s nachts (tussen 22.00 en 07.00 uur) een derde hoger[MRD 16 s. 50]TOP & FLOPACTIERADIUSWaar zat die verrekte tankdop ook al weer? Wie slechts zelden een stop bij de pomp hoeft te maken, zou zomaar eens kunnen vergeten waar de benzine ook al weer in moet. We gaan het hebben over actieradius, met alle uitschieters naar boven en naar beneden. 600 kilometer op een tank, maar wie dat wil halen moet zelfs in het zadel van een comfortabele Honda Pan European zitvlees kweken. Tja, en heb je een Harley Sportster Forty-Eight, dan leer je het lokale pompnetwerk snel kennen. Niet dat de Harley benzine slurpt, maar met krap acht liter gaat er gewoon niet veel in het minuscule tankje. De meeste andere bewoners van het rode rijtje zijn nagenoeg allemaal notoire grootverbruikers. De hier genoemde waarden zijn gebaseerd op het verbruik op de MotoPlus-testronde bij een rustige rijstijl. [groen]Theoretische actieradiusHonda Pan European 617 kmMoto Guzzi Stelvio 1200NTX 614BMW R1200GS Adventure 600Suzuki V-Strom 650 564Yamaha XT660Z Ténéré ABS 548BMW R1200RT 510Kawasaki VN900 Classic 488Honda CBF600S 476Kawasaki Versys 475Triumph Sprint GT 465[rood]Theoretische actieradiusHarley-Davidson Sportster Forty-Eight 156 kmAprilia Dorsoduro 1200 ABS 200Yamaha Vmax 200Aprilia RSV4R 227KTM 990 Supermoto R 227Benelli TnT R160 229Harley-Davidson Sportster XR1200X 246MV Agusta F4 250Aprilia SMV750 Dorsoduro ABS 250Ducati Hypermotard 1100 Evo SP 253[MRD 16. s 61 onderaan]MATERIAALKUNDEWAT IS WAT?Niet te koud, niet te warm, droog blijven en bij een val schade aan lijf en leden voorkomen. De eisen die aan synthetische motorkleding worden gesteld, zijn niet bepaald misselijk. Zo moet de buitenstof van een textiel pak in zeer hoge mate scheur- en slijtvast zijn. Het weefsel mag pas boven een temperatuur van 200° Celsius smelten en moet bij voorkeur ook waterafstotend zijn. Normaal gesproken worden er textielvezels van 500 tot 1000 D gebruikt. Die ‘D’ staat voor de maateenheid ‘Denier’ en becijfert het gewicht in gram van iedere 9.000 meter draadlengte. Bekende merknamen op dit gebied zijn Cordura (garen uit gesneden en opnieuw gesponnen polyamide-vezels), Kevlar (Aramide-vezels met een smeltpunt van 450° Celsius), Keprotec (elastisch mengweefsel van Kevlar en Polyamide) of Armacor (Kevlar-Cordura-mix van Gore-Tex). Klimaatmembranen zijn microporeuze (Gore-Tex) of gelamineerde foliën (bijvoorbeeld Sympatex), die waterdampmoleculen doorlaten (ademingsactief) maar waterdruppels van zich af laten glijden. Ze worden in textiel motorkleding ofwel in meerdere lagen direct met de buitenstof verlijmd (laminaat) of (vaak met zomerkleding) los tussen buiten- en binnenstof gehangen (Z-liner). De binnenstof moet voor draagcomfort en isolatie. Basismaterialen: polyester of polyamide. [BU beeld links]Close-up van een Gore-Tex membraan, vreemd maar waar: de vele gaten houden je droog. [tekening midden, met de klok mee]Z-liner-constructieRegenHuidZweetVoeringMembraanBuitenstofWind[tekening rechts, met de klok mee]Laminaat-constructieRegenHuidZweetVoeringBuitenstof + membraanWind[MRD 17 s. 110 midden]GETEST: DAYTONA TRANS OPEN GTXOP AVONTUURToegegeven: het ziet er stoer uit op een dikke GS of Super Ténéré, echte offroad-laarzen. Maar aangezien ze in de regel niet waterdicht zijn, heb je er niet zo veel aan op lange reizen. Daar zijn gewone toerlaarzen dan weer beter tegen opgewassen, maar die missen dan weer het vaste gevoel op onverharde etappes. Maar er zijn ook laarzen die het beste van twee werelden verenigen, deze Daytona Trans Open GTX bijvoorbeeld. De laars is opgebouwd uit 2,8 millimeter dik rundleer en voorzien van stevige zolen met metaalbeslag op de neus, een waterdicht en ademend Gore-Tex membraan en een spatwaterdichte bovenrand. Dat biedt zelfs op de meest inspannende rijdagen meer dan voldoende comfort. De Trans Open GTX is er in de maten 38 – 49 en kost € 329,95. Info: www.nerons.nl Prijs: € 329,95[in logo]MotoPlus-oordeel: zeer goed [MRD 16 s. 59 rechts]EEN PAK VOOR WERELDREIZIGERSWAAR MOET JE OP LETTEN?Goed aangekleed op wereldreis. Daarbij is de prijs van een textielpak niet van doorslaggevend belang. Veel belangrijker is of de ontwerpers de juiste praktische oplossingen in de kleding hebben verwerkt. Op papier lijkt het vaak allemaal prachtig, maar de praktijk geeft toch altijd de doorslag. Zijn ritsen en drukknopen makkelijk te sluiten en zijn de zakken goed bereikbaar? Let bij een eventuele aankoop in ieder geval op de volgende punten:1Kraag: een lekker hoog sluitende kraag is minstens zo belangrijk als een goede sluiting van de kraag. Magneetoplossingen zijn geweldig, maar ze moeten wel sterk genoeg zijn.2Protectoren: alle gewrichten inclusief heupen, rug en bij voorkeur ook de borst moeten worden beschermd door CE-goedgekeurde protectoren.3Zakken: hier is niet de hoeveelheid, maar de kwaliteit van belang. Twee waterdichte buitenzakken en twee goed bereikbare binnenzakken zijn in feite voldoende.4Armen: alleen met een wijde opening kan de schacht van de handschoen mooi onder de mouw worden geschoven. Ook belangrijk: waterdichte stretchbandjes.5Hoofdritssluiting: het voornaamste punt waar doorgaans regenwater probeert door te dringen. Let op met ingewikkelde labyrint-sluitingen. Die vreten tijd en werken op de zenuwen. 6 Overslag: de twee plek waar regenwater bij voorkeur binnendringt. Het klimaatmembraan van jack en broek moet voldoende overlap hebben. 7Versterkingen: plekken als schouders, ellebogen en knieën moeten met zeer slijtvast materiaal zijn versterkt. 8Broekspijpen: mogen in zittende positie niet omhoog kruipen, moeten de schacht van de laarzen afdekken en strak te sluiten zijn. [MRD 17 s. 41]TOP & FLOPRIJKLAAR GEWICHTWord je dik van all-inclusive? Dat zou je zomaar kunnen gaan denken als je een van alle extra’s voorziene Honda Gold Wing of Harley Electra Glide Ultra Limited op de weegschaal zet. Het lijstje zwaargewichten wordt goed bevolkt door cruisers, maar dat valt ook te verwachten als stalen spatborden, brede en dikke sofa’s en een hele riedel chroom tot de standaard uitrusting horen. Tja, dan schiet het gewicht de hoogte in. Eencilinders zijn het stempel boerenvervoer al lang ontgroeid, leveren meer dan voldoende pit en zijn eerste keuze als je een lichte en wendbare motor op de wielen wilt zetten. Maar ook Ducati weet hoe je kilo’s moet afschudden en laat zien dat een dikke twin al lang niet meer loodzwaar hoeft te zijn. Dat de lichtste viercilinders supersports zijn, zal niemand verrassen. Wie op sportief vlak succes wil boeken, moet immers niet alleen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.