+ Plus

Thumper eencilinder treffen

In een garagebox in Zwolle begon Jeffrey Wardenaar (36) op zijn zestiende aan motoren te sleutelen en inmiddels heeft hij al ruim 7 jaar een eigen zaak – Motogadgets – in Punthorst. Geen mainstream motorzaak, maar gespecialiseerd in ééncilinders en dan nog het liefste de luchtgekoelde 500 en 600 cc Yamaha XT’s, TT’s en SR’s. Onlangs hield hij een open dag onder de noemer ‘Thumper Day’.Jeffrey Wardenaar weet waar het gevaar loert. Hij deelt zijn tijd in de eenmanszaak Motogadgets alleen in en zijn werkplaats levert met reparatie, onderhoud en revisie het meeste rendement. Maar toch staan er in de showroom naast als nieuw gerestaureerde motorfietsen ook een paar customized machines. En het project “Streettracker”, op basis van een Yamaha XT500. De laatste moet in september af zijn Dan gaat Jeffrey er met een groep klanten de Stelvio-pas mee over. “Allemaal op een XT500, er hebben zich nu al veertien deelnemers aangemeld. Maar om terug te komen op het customizen: dat is het liefste wat ik doe. In customizen kun je helemaal los gaan, maar het kost uren tijd die je moeilijk 1 op 1 door kunt bereken. En uiteindelijk moet ik ook gewoon mijn boterham verdienen.”Het was ook op een motorreis in Thailand dat Jeffrey Wardenaar het idee voor zijn bijzondere motorzaak kreeg. Vanaf zijn zestiende sleutelde hij aan bromfietsen; vooral de viertakt Hondaatjes waren populair. In het verlengde daarvan volgden de opleidingen werktuigbouw en commerciële bedrijfskunde. Verre reizen per motorfiets waren zijn passie en toen er na de studie genoeg geld bij elkaar was, vertrok Jeffrey voor een jaar op wereldreis. “Gaandeweg mijn reis kreeg ik het idee voor mijn eigen motorbedrijfje. Ik kocht in Bangkok een laptop en heb aan het zwembad aldaar een bedrijfsplan geschreven. Terplekke bedacht ik ook de naam Motogadgets. Het ging mij vooral om het sleutelen. Motoren en metaalbewerking maken me gelukkig, dus ik wilde meer dan het gewone onderhoud aan motorfietsen, maar ook vooral eigen onderdelen maken.”Via via kwam hij met zijn bedrijfje vanuit Zwolle in Punthorst terecht, waar hij eerst één en later twee bedrijfshallen tot zijn beschikking kreeg. “In de winterperiode, toen het met de zaak rustiger was, heb de werkplaats en showroom gebouwd. Nu is de werkplaats uitgerust met drie hefbruggen, een freesbank, draaibank, TIG-lasapparatuur voor het lassen van aluminium, staal en RVS en zelfs een machine om wielen te spaken. Veel klanten profiteren ook vooral van de praktische kennis met betrekking tot aanpassingen voor verre reizen, anderen laten er een klassieker restaureren of kopen een motorfiets om zelf op te knappen. Via internet kom ik ook in contact met buitenlandse klanten. Een Japanner was onlangs voor zijn werk in Bulgarije en wist via internet dat ik een gave XT-benzinetank had liggen. Hij boekte in Bulgarije een vliegticket naar Schiphol en reed van daaruit met een huurauto naar Punthorst. Met de tank onder zijn arm ging hij dezelfde avond weer terug naar Bulgarije en vandaar weer naar Japan. Hij was helemaal gelukkig!“De liefde voor de ééncilinders zit diep bij Jeffrey: “Na mijn Honda viertakt brommer kocht ik een Honda XL500S met een defecte cilinderkop. Die bleek lastig te herstellen, want goede onderdelen waren daarvoor toen al schaars. Later kwam ik via vrienden op een Yamaha XT500 terecht en toen viel ik helemaal voor de charme van de echte stamper. Als je op een XT rijdt, dan ervaar je iets dat je niet snel op een andere motorfiets zult ervaren. Het is een beleving. Het motorblok stampt lekker en doet iets met je. Heel moeilijk uit te leggen. Je moet er gewoon op rijden om dat te ervaren.”Dat hij zich dus zakelijk ook toe ging leggen op de ééncilinder (‘Thumpers’), is niet zo vreemd. “Het liefst restaureer ik een motorfiets van begin tot eind. Dan zet je je stempel erop. Daar word ik het meest gelukkig van. Maar ik ben een perfectionist en de marktwaarde van een XT rechtvaardigt zo’n intensieve restauratie meetal niet niet.”Toch zijn er veel meer mensen die een band met de dikke éénpitters hebben en veel van hen kwamen op de klassieke Japanners naar de ‘Thumper Day’ in Punthorst. Opvallend was het grote percentage XT500-rijders. Waaronder Martsen Bron (38), die al klant was toen Motogadgets nog “underground” in Zwolle sluimerde. Inmiddels heeft Martsen zeven motorfietsen, waaronder vijf Yamaha XT500’s. “Ik heb zelfs een XT uit 1976, met de uitlaatbocht nog onderlangs. Het productienummer van zowel de motor als het frame is 202. Ik ben voor de klassieke uitstraling van de XT gevallen. En voor de eenvoud van het blok. De motor is superleuk en heel vriendelijk om aan te sleutelen. De eerste keer dat ik het blok uit elkaar haalde legde ik alles zorgvuldig in volgorde neer. Nou zou ik de onderdelen in een grote emmer kunnen doen en het blok zonder problemen weer in elkaar te zetten.” Martsen heeft ook een exemplaar waaraan hij speciaal voor het Elefanten wintertreffen een zijspan monteert. De Thumperday bezoekt hij met een tot Supermoto getransformeerde XT, complete met verlengde achterbrug en langere voorvork uit een Honda XL600. Het blok is gestraald en de machine kreeg een aluminium tank en een dunner zadel. Verder vallen de schijfremmen en een uitlaat a la Buell onderlangs op. “Eerst zat ik er wel over in of het zou sturen. Maar 100 punten: hij stuurt heel mooi. Ik was er pas op een circuitdag in Croix-et-Ternoix en op het rechte eind kwamen de supersports me uiteraard voorbij, maar in de bochten kon ik ze terug pakken. Deze machine prik je makkelijk overal tussen.” Ook sportief maar dan in het zand is Andries Andringa (48). De bakker uit Grou deed in 2006 met een aangepaste XT500 mee aan de eerste editie van Heroes Legend Rally van Parijs naar Dakar. De motor was toen samen met Jeffrey Wardenaar geprepareerd. “Vanaf 1988 had ik veel met 4×4 vrienden gereden en ik wilde altijd Dakar-rally een keer rijden. Die echte Dakar was echter onbetaalbaar, dus koos ik voor de Heroes Legend met een Yamaha XT500. Een goede organisatie, waar je voor een acceptabel bedrag kunt meedoen.” Andringa reed de Heroes Legend keurig uit en de XT gaf nauwelijks een krimp. “Ik had onderweg alleen een kleine olielekkage door een kapotte pakking van het koppelingsdeksel en een afgescheurde zijstandaard.” Naast de XT500 heeft Andries ook nog een Suzuki DR500: “Die rijdt makkelijker dan de stampende XT500. Maar met de XT heb ik nu zoveel kilometers gereden, dat ik hem na die rit naar Dakar ook niet meer weg kon doen. Maar de XT is een zware machine, ik wil toch proberen om hem de komende tijd wat lichter te maken, zodat ik er ook nog eens een offroad-rit mee kan rijden.”Niet op een XT, die staat in Tanzania, maar op een Honda XL600RM kwam Naphtall Samsindo naar Punthorst. Hij is bij de Masai-stam in Tanzania geboren, maar woont sinds zeven jaar in Nederland. In Tanzania reed hij een 50cc en later een op een 125DTE Suzuki om te studeren in de hoofdstad Dar-Es-Salaam. De kennismaking met de XT500 kwam door een Engelsman in Tanzania. “Die keerde na een project terug naar Europa en verkocht zijn motor aan mij. Ik maakte er een tocht van 4.000 kilometer mee. En later ben ik en mee door Kenia gereden. Toen ik hier naar Nederland vertrok, bleef de XT achter in Tanzania. In de vakantie bezoek ik er mijn familie en rij ik altijd op de XT. Dan neem ik hier van Jeffrey altijd een doosje onderdelen mee voor het onderhoud. Zo verbruikte hij wat olie en heb ik er zelfs een andere cilinder met een nieuwe zuiger opgezet. Je ziet trouwens niet veel XT’s in Tanzania, het zijn bijna allemaal lichte vaak Chinese motoren die na een paar jaar al kapot zijn. Maar mijn XT500 blijft rijden. In Nederland heb ik deze Honda XL600RM. Het is hier trouwens heel leuk om motor te rijden, omdat motorrijders altijd heel vriendelijk tegen elkaar zijn. Dat kennen we bij ons niet.“Michiel Groen arriveert Thumper Day op een tweecilinder. Maar wel een klassieker die er een beetje bij hoort: een Yamaha XS650. Het blijkt een ex-politiemotor uit Iran te zijn. “Vijf jaar geleden maakte Jeffrey mij attent op deze machine en heb ik hem gekocht. Het was een wrak, zelfs het frame was gescheurd en het blok had een kapotte drijfstang. Het is een oude politiemotor, die wordt gekenmerkt door de afwijkende spatborden. Of wat daar nog van over was. Verder heeft hij een kort zadel met daarachter een opbergkist en een mechanische sirene met een rol op het achterwiel is te activeren. Nadat het frame was gelast en gepoedercoat kon de opbouw beginnen. Het blok is compleet gereviseerd en meteen opgeboord naar 750 cc. Alle kwaaltjes van deze blokken zijn ook meteen verbeterd en er zit een elektronische ontsteking op. De politiemotor is een combinatie van het oorspronkelijke C- en D-type en is gebaseerd op het mooiste model dat tot 1977 is gemaakt. In 1978 kwam de motor met lelijke gietwielen en getrapt zadel. Omdat de blokken lange tijd erg geliefd waren bij zijspan-motorcrossers werden deze machines erg veel gesloopt en is een complete XS schaarser dan verwacht. Ik vond het erg leuk om hem op te knappen. Ik rij voor het dagelijkse gebruik veel op een moderne BMW toermotor, maar de XS wegdoen, dat gaat me te veel aan mijn hart.”Honkvast is ook de XT500 van Niko de Jong. Al bij de introductie in 1975 wist Niko dat hij er ooit een wilde hebben en twaalf jaar geleden tikte hij zijn exemplaar op de kop. “Maar ik was een leek. Met hulp van een vriend is de motor toen geheel uit elkaar geweest en nu kan ik hem zelf onderhouden. De techniek is eenvoudig en daardoor is motorrijden een leuke hobby geworden. Hij heeft nu bijna het klokje rond. Het is mijn enige motor en ik gebruik hem vooral voor toertochtjes over kleine weggetjes. En voor boodschappen doen. Ik kan me niet voorstellen dat ik deze motorfiets ooit nog verkoop.”[bijschriften]1Jeffrey Wardenaar legt zich vooral toe op de oudere Yamaha XT’s, TT’s en SR’s.2In de mooie werkplaats staan in principe altijd ééncilinders op de hefbrug.3Jeffrey Wardenaar legt in zijn werkplaats iets uit aan een klant.4Martsen Bron heeft inmiddels vijf Yamaha XT500’s.5Andries Andringa reed met een XT500 in de Heroes Legend Rally naar Dakar.6Naphtalll Samsindo rijdt in Nederland op een Honda XL600, maar heeft in Tanzania nog een XT500.7Michiel Groen, niet op een echte Thumper, wel op een echte Yamaha XS650.8Niko de Jong kocht zijn XT500 twaalf jaar geleden.9 reserveOndanks het slechte weer kwamen veel ééncilinder-rijders op de Thumper day af.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-