+ Plus

Stars and Bars Suzuki Hayabusa

De Amerikaanse dragrace-scène is de laatste jaren door de successen in de verschillende Street Bike klassen de grote motor achter het ontstaan en het succes van deze trend. Niet alleen het torenhoge aantal pk’s in het binnenste van deze dragracekanonnen oefent een haast onweerstaanbare aantrekkingskracht uit, ook de spectaculaire looks doen een stevige duit in het zakje. Het gros van deze verlaagde Big Bikes is magnifiek afgewerkt en gespoten, waarbij vooral de als spiegels blinkende verlengde en verchroomde achterbruggen de aandacht opzuigen. Tot voor kort was de Suzuki GSX1300R Hayabusa vanwege zijn vermogen de geijkte machine om te ‘pimpen’, maar wat pk’s betreft is deze Slechtvalk inmiddels overtuigend voorbijgestreefd door Kawa’s nieuwe ZZR1400 (ZX14 in Amerika). Ook de ‘lichtere’ 1000 cc supersports zijn standaard al opgepept tot meer dan 170 pk en dus worden er door tuners steeds meer Suzuki GSX-R1000’s, Yamaha R1’s, Honda Fireblades en Kawasaki ZX-10R-en onder handen genomen. Mocht de klant een onstilbare honger naar nog meer pk’s hebben, dan worden de mogelijkheden op een rij gezet of er wordt domweg gekeken hoe diep de portemonnee is. Turbosystemen, nitro-kits of een mix van beiden zorgt in combinatie met de juiste tuningsonderdelen en de gouden handjes van de tuner voor pk-aantallen waarvan het je letterlijk begint te duizelen. 450 tot dik 500 pk is inmiddels meer regel dan uitzondering. Bizar blijft in deze het feit dat de Amerikanen doorgaans niet meer met deze monsters doen dan flaneren op boulevards en langs het strand of wat spelen met het gas in een illegaal stoplichtsprintje. Dat flaneergedrag komt in de overtreffende trap voorbij tijdens mega-evenementen als bijvoorbeeld de bekende Daytona Bikeweek, waar de Big Bikes met schaars geklede dames op het duozadel als bij een vlootschouw langs trekken. Het customizen en tunen van dikke Japanse sportmotoren is net als eerder in de chopperscène aan het uitgroeien tot een compleet nieuwe industrie. En waar de Teutels in ‘American Chopper’ hun expertise op het gebied van Harley-ombouw mogen tonen, draait er inmiddels op één van de vele Amerikaanse tv-kanalen de serie ‘Biker Built Off’, zelfde kunstje maar dan met de supersport als onderwerp. Ook de filmindustrie in Hollywood heeft de marketingwaarde van deze Super Street Bikes ontdekt, al valt er over smaak te twisten getuige films als Biker Boyz en Torque. Ook in veel vet aangezette rapclips zie je het verlaagde en blinkende spul steeds vaker door het beeld schuiven. Kortom, alles wat een hit is, wordt in de Verenigde Staten tot een eigen business gemaakt. Het publiek geniet er van, slimme jongens verdienen er aan. Dat ook Europa meer en meer beïnvloedt gaat worden door het fenomeen Super Street Bikes lijkt inmiddels net zo zeker als het feit dat achter de wolken altijd de zon schijnt! De vraag naar speciale onderdelen stijgt naarmate het verschijnsel populairder wordt. Hierdoor gaan steeds meer bedrijfjes zich specialiseren in de import van speciale onderdelen uit de Verenigde Staten. Een van die vele Amerikaanse bedrijfjes is Custom Sportbike Concept (www.18889chrome.com) uit Winter Haven, Florida. Dit bedrijf is eigendom van Nick Anglada en is gespecialiseerd in alles wat er komt kijken bij Super Street Bikes. Anglada is ooit als handige jongen begonnen met het ombouwen van zijn eigen Suzuki GSX-R1100. Toen zijn motor af was, waren er inmiddels zoveel enthousiaste vrienden en motorrijders langs geweest met de vraag om dit ook voor hen te doen, dat hij direct een eigen bedrijf startte. Op dit moment is hij in Amerika een van de toonaangevende bouwers van deze extreme motoren. Hij is op iedere motorshow die er in Amerika en Canada toe doet te vinden met een eigen stand. Een eigen onderdelenlijn kon natuurlijk niet uitblijven. Van rem/schakelsets tot rem- en koppelinghendels en van spiegels tot verlengde achterbruggen voor wielen tot 330 mm breed, alles is wel bij Anglada in de schappen te vinden. Alle onderdelen worden verchroomd geleverd, niets is gepolijst. Bijna alle onderdelen worden per post verzonden door heel Amerika, maar inmiddels ook naar Europa. Een handig ruilsysteem maakt het mogelijk om je eigen onderdelen naar CSC te sturen en per omgaande post fraai verchroomde ruilonderdelen terug gestuurd te krijgen. De Suzuki Hayabusa Stars and Bars van Anglada is een van de fraaie voorbeelden van de vaardigheden van CSC op het gebied van motorontwerp en -bouw. Deze Hayabusa uit 2005 is een dikke vijf centimeter verlaagd, waardoor hij die typische dragracelook kreeg. De lange enkelzijdige achterbrug is een eigen ontwerp. De maat van de achterband is een gigantische 300 mm. Om dat brede wiel kwijt te kunnen, is in de achterbrug een aparte constructie gemaakt, een zogenaamde Jackshaft. Hierbij zijn er aan de voorzijde van de achterbrug twee extra tandwielen met een tussenas geplaatst. Door dit extra tandwiel wordt het mogelijk om de ketting meer naar de buitenkant te verleggen, zodat er dus een bredere achterband kan worden gebruikt. In de achterbrug is ook de remklauw van de achterrem geïntegreerd. De wielen zijn Royales van RC Components en de remschijven zijn van Galfer. Nagenoeg alle onderdelen op deze Stars and Bars zijn uiteraard verchroomd voor een meer duurzame kwaliteit en minder onderhoud. Natuurlijk moet je wel een bovengemiddelde interesse in poetsen hebben. De afwerking is hoog niveau met rem- en koppelingshendel en rem/schakelset van Vortex, carbon spiegels en in nogal in het oog springende stuuruiteinden in de vorm van een kogelmagazijn van een revolver. Het blok van deze Hayabusa is compleet opnieuw opgebouwd voor een beetje extra pit. Of dat er al niet in zat…. Naast een aangepast motormanagement kreeg het blok een LED nitro-kit (te herkennen aan de twee kleine gasflesjes boven in de tank) en een open dragracepijp van Brock Racing. Alle deze aanpassingen zijn goed voor in totaal een dikke 260 pk aan het achterwiel. Een geruststellende gedachte dus. Het spuitwerk – patriottisme kun je de Amerikanen wel toevertrouwen – is in combinatie met het chroomwerk ronduit verbluffend en maakt de Stars and Bars tot een echte ‘headturner’.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.