+ Plus

Occasion: zware cruisers

Een korte draai aan het gas en de aarde draait al heel anders. Zware cruisers hebben bovenmatig potentieel om het leven net dat beetje extra te geven. Maar hoe doen deze zwaargewichten het op de occasionmarkt? Traag, zwaar en onhandelbaar. Deze vooroordelen klinken al snel als het aan de stamtafel gaat over choppers en cruisers. Daar is geen woord van gelogen. Choppers zijn traag, zwaar en onhandelbaar, tenminste als je het puur objectief bekijkt vanuit het zadel van een doorsnee allrounder. Het probleem is echter dat je ze juist niet vanuit dat perspectief mag beoordelen. Mocht je ooit als genre-groentje de billen in het lage zadel van een cruiser vleien, dan kun je het best al je motorervaring tijdelijk even buiten boord zetten. Gewoon even op de reset-knop drukken. Vergeet het verlangen naar zinderend bochtenwerk, naar extreme hellingshoeken en ja, vergeet ook het verlangen naar pure snelheid. Kortom, vergeet alles wat normaal gesproken zo opwindend is aan motorrijden. Aan het stuur van een cruiser rij je een compleet andere belevingswereld binnen. Het onbestemde rommelende gevoel in de maagstreek als zo’n machtig V-blok tot leven komt. Het gevoel van totale nonchalance als je bij wijze van spreken direct na het wegrijden al over kunt schakelen naar de hoogste versnelling. Maak eens een proefritje en vergeet daarbij vooral niet om een jethelm op te zetten. Het is zo jammer om die brede grijns achter een integraalhelm te verstoppen. We staan op deze pagina’s even kort stil bij zeven verschillende modellen van evenzoveel fabrikanten. Van klassiekers als de Harley-Davidson Fat Boy en de Yamaha XV1600 Wild Star tot paradijsvogels als de BMW R1200C en de Triumph Rocket III. Stuk voor stuk fietsen met een bovenmodale longinhoud en dito prijskaartje in nieuwstaat. Op de occasionmarkt liggen de zaken echter iets anders. Bijkomend voordeel is dat choppers en cruisers in de regel flink zijn vertroeteld door hun vorige eigenaren en dus vaak in prima staat worden aangeboden. Bovendien hebben ze meestal niet al te veel kilometers achter de kiezen. Dat zijn pluspunten die je normaal gesproken niet zo vaak treft bij gebruikte motoren. Maar toch is ook enige voorzichtigheid geboden. Choppers en cruisers zijn bijzonder geliefd als ombouwproject en zijn in de zin dus moeilijk in compleet originele staat te vinden. Waar je bij een eventuele aankoop op moet letten, lees je verderop. Goed, hou je stevig vast en trek de kinriem wat strakker aan. We drukken op de startknop. Het sein voor de machtige blokken om te ontwaken en vette strepen op het asfalt te trekken. Welkom in de wondere wereld van de dikke cruisers. [Kasten]SUZUKI VL1500 INTRUDERMet de VS1400, de voorganger van deze 1500, stak Suzuki de Amerikanen naar de kroon. Tot op dat moment was de wereld van de ‘echte’ choppers altijd het domein van de Yanks geweest. Met een vechtprijs (een dikke 6000 euro onder de prijs van een vergelijkbare Harley) en de vechtnaam Intruder (wat indringer betekent) waren de Japanners vastbesloten om de chopper-fans richting het Verre Oosten te trekken. En dat is aardig gelukt gezien de vele duizenden klassiek ogende Intruders die nog steeds over de Europese wegen roffelen. De in 1998 gelanceerde VL1500 ging met een nadrukkelijk barok uiterlijk op pad. Onder de enorme spatborden draaien machtige wielen, maar de 150-voorband op deze Intruder draagt niet in positieve zin bij aan de handelbaarheid. Bovendien is de VL een aanzienlijk stukje zwaarder dan zijn voorganger. Hinderlijk zijn de vibraties bij lage toerentallen, die door de geringe draaiende massa ontstaan. Verder is het dik uitgevoerde zadel een tikje te zacht om het lange tijd op uit te houden. Een gebruikte VL1500 is niet moeilijk te vinden en meestal zijn ze keurig onderhouden en hebben ze weinig gelopen. KORTSuzuki’s Intruder-lijn heeft inmiddels een trouwe schare fans. Onder de streep geldt de VL als zeer betrouwbaar. Let bij een eventuele aankoop wel op mogelijke lekkages bij het motorblok en de cardan. PLUS+ Koppelsterk+ Comfortabel zadel voor rijder en passagier+ Onderhoudsvrije cardanMIN- Futloze remmen- Zwaar- Door brede voorband niet erg handelbaarTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1462 cc, 50 kW (68 pk) bij 4800 tpm, 114 Nm bij 2300 tpm, carburateurs, vijfversnellingsbak, cardan. RIJWIELGEDEELTE: stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, monoschokdemper achter, schijfrem voor en achter, banden 150/80-H16 en 180/70-H15. METINGEN: volgetankt gewicht 315 kg, tankinhoud 15,5 liter, verbruik 1 op 15,4, topsnelheid 160 km/uur. PRIJZENModellen van de eerste 1998-serie heb je voor een bedrag tussen de € 6900,- en € 8000,- (km-standen tussen 17.000 en 45.000). Frissere 2002-modellen zijn er voor prijzen variërend van € 7000,- tot een dikke € 10.000,- (km-standen tussen 11.000 en 30.000). Op de particuliere markt liggen de prijzen vaak een fractie lager.[Kasten]CHOPPERS EN CRUISERS, HOE HOUD JE ZE UIT ELKAAR?Een brede slof achter, het zadel vlak boven het asfalt, een lui onderuitgezakte voorvork en een hoog en breed stuur. Dat zijn in een notendop de belangrijkste kenmerken van een klassieke chopper. Het genre werd een kleine veertig jaar terug prettig in het zonnetje gezet door de cultfilm ‘Easy Rider’ met in de hoofdrollen Peter Fonda en Jack Nicholson en dat leidde in de jaren tachtig tot een enorme boost in de verkopen. Ieder fabrikant had wel een chopper thuis, zelfs Ducati met de 650 Indiana. Tegenwoordig is de klassieke chopper bijna uitgestorven. Alleen Harley-Davidson heeft met de Dyna Glide Street Bob nog een chopper van de oude stempel op de lijst staan. Midden jaren negentig ontstond een nieuwe trend, de cruiser. Ook de cruiser is langgerekt, maar in tegenstelling tot de chopper in zijn meest puriteinse vorm is de cruiser voorzien van massief ogende spatborden, brede treeplanken en is de totale lijn bijna barok te noemen. Beide interpreteren het thema motorfiets op geheel eigen wijze. Niets is echter duidelijker dan de omschrijving van Bruce Willis in Quentin Tarantino’s culthit ‘Pulp Fiction’: This ain’t a bike, baby. This a chopper.’’. [Kasten]HONDA VTX1800 De VTX1800 maakte goede sier met typische Honda-perfectie, maar het cruiser-publiek liep niet echt warm voor Honda’s dikke cruiser. De VTX1800 flopte jammerlijk. De verkoopaantallen zijn dus nooit echt hoog geweest en dat betekent dat deze cruiser, die in 2006 van de markt verdween, op de occasionmarkt ook redelijk zeldzaam is. Best jammer, want het blok van deze powercruiser heeft heel wat in zijn mars. De bovenmatige spierkracht van de VTX gaat bovendien gepaard met een zeer neutraal reagerend rijwielgedeelte, dat ondanks de 345 kg gewicht van de VTX verbluffend dynamisch stuurt.KORTVind je een VTX, dan is ‘ie doorgaans tiptop onderhouden. Een echte aanrader voor liefhebbers van een wat actievere rijstijl. PLUS+ Stabiel bij hoge snelheden+ Oliepeil eenvoudig te checken+ Onderhoudsvrije cardanMIN- Hendels niet instelbaar- Vraagt af en toe veel kracht bij sturen- Richt zich snel opTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1795 cc, 71 kW (97 pk) bij 5000 tpm, 156 Nm bij 3000 tpm, injectie, vijfversnellingsbak, cardan.RIJWIELGEDEELTE: stalen dubbel wiegframe, upside-down voorvork, stalen swingarm met stereo schokdempers, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, banden 130/70-R18 en 180/70-R16.METINGEN: volgetankt gewicht 345 kg, tankinhoud 17 liter, verbruik 1 op 15,6, topsnelheid 189 km/uur. PRIJZEN De meeste gebruikte VTX1800’s zijn geïmporteerd uit Amerika en zijn bij dealers en particulieren te vinden voor bedragen uiteenlopend van € 11.000,- tot € 14.000,-. De tellerstanden (in dit geval dus in mijlen) wisselen enorm. [Kasten]KAWASAKI VN1600Long and low. Cruisers uit de Japanse Kawasaki-stal hoeven zich niet te verstoppen voor hun ‘echte’ Amerikaanse vakbroeders. Het VN-pakket heeft een heel eigen gezicht en geldt als zeer harmonisch. Alhoewel de VN met een gewicht van 345 kg zeker geen lichtgewicht is, laat ‘ie zich neutraal en nauwkeurig sturen. De zitpositie is naar cruiser-normen misschien iets te ver naar achteren gericht, maar echt storend is het niet. Met een gemeten 63 pk is de Kawasaki maar karig bedeeld en ondanks de korte slag mist het blok wat levendigheid. Dat maakt de VN echter goed met een vet koppel van 127 Nm dat al bij 2700 toeren voorhanden is. Kijk, dat is ideaal voor het ontspannen vooruit glijden bij lage toerentallen.KORTVeel inhoud, een lekkere punch van onderuit en veel chroom. De VN1600 is een tip voor fans van de klassieke school. PLUS+ Aangename zitpositie+ Fijn rijwielgedeelte+ Precies stuurkarakterMIN- Giftige achterrem- Motor te soft afgesteld- Matige geluidssensatieTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1553 cc, 49 kW (67 pk) bij 4700 tpm, 127 Nm bij 2700 tpm, injectie, vijfversnellingsbak, cardan.RIJWIELGEDEELTE: stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereo schokdempers, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, banden 130/90-H16 en 170/70-HB16.METINGEN: volgetankt gewicht 345 kg, tankinhoud 20 liter, verbruik 1 op 17,5, topsnelheid 180 km/uur.PRIJZENDe prijzen lopen uiteen van zo’n € 8800,- voor een 2003-model met 23.000 km op de klok tot een dikke € 12.000,- voor VN’s van één tot twee jaar oud met een km-stand tussen de 3000 en 11.000.BMW R1200CBMW staat bekend om zijn onconventionele constructies en de R1200C vormt daarop geen uitzondering. Bovendien rekent deze Beier af met de ‘regel’ dat een cruiser een V-twin moet hebben. Maar het is niet alleen de boxer die er uitspringt. Ook wat het rijwielgedeelte betreft durft BMW andere paden te bewandelen, want de 1200 is aan de voorkant voorzien van het Telelever-systeem en heeft aan de achterzijde een enkelzijdige swingarm met cardan. Deze paradijsvogel onder de Easy Riders is niet alleen James Bond van dienst geweest (Tomorrow Never Dies), maar is in Europa behoorlijk goed verkocht. Niet in de laatste plaats vanwege het zo afwijkende concept.KORTAls je een liefhebber van laagtoerig blubberen en glijden bent, dan hoef je de R1200C niet eens in overweging te nemen. Zoek je echter een dynamische cruiser met een precies sturend rijwielgedeelte, dan is een proefrit aan te raden. PLUS+ Onderhoudsvrije cardan+ Sportief rijwielgedeelte+ Naar wens ook met ABSMIN- Dashboard slecht afleesbaar- Oncomfortabele duozit- Nerveuze vibratiesTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, 1170 cc, 45 kW (61 pk) bij 5000 tpm, 98 Nm bij 3000 tpm, injectie, vijfversnellingsbak, cardan. RIJWIELGEDEELTE: dragende aandrijfunit met aangeschroefd hulpframe, Telelever voorwielophanging, enkelzijdige swingarm met monoschokdemper, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS optioneel, banden 100/90-ZR18, 170/80-ZR15.METINGEN: volgetankt gewicht 277 kg, tankinhoud 17 liter, verbruik 1 op 17,5, topsnelheid 168 km/uur.PRIJZENIn tegenstelling tot een aantal andere Europese landen liep men in Nederland niet echt heel warm voor de R1200C. Toch is er op de occasionmarkt best wat te vinden. Reken op minimumprijzen van een dikke € 7000,- euro voor de eerste ’98-serie en prijzen oplopend tot € 15.000,- voor de jongere modellen. De km-standen lopen enorm uiteen van een frisse 2300 tot een stevige 40.000. HARLEY-DAVIDSON FAT BOYNet als de R1200C kan ook de Fat Boy bogen op een imposante filmcarrière. Niet met een geheim agent in het zadel, maar met spierbundel Arnold Schwarzenegger (Terminator). Toch heeft deze imposant ogende Harley weinig van doen met brute kracht. De eerste generatie moest het doen met een magere 56 pk, terwijl de tweede – mede door vergroting van de cilinderinhoud – 64 paarden weet te stallen. Daarmee begeeft de Fat Boy zich in een speelruimte die wat vermogen betreft behoorlijk achterblijft bij de huidige powercruisers. Ook qua rijdynamiek kom je in een compleet andere wereld terecht. In het zadel van de Fat Boy ontdek je pas goed wat de begrippen tijd en ruimte betekenen. Groot minpunt zijn de zwakke voorremmen, die de kolos slechts met moeite kunnen afstoppen. Dat doet echter niet veel af aan de overwegend positieve indruk die deze charmante Amerikaan achterlaat, iets wat gestaafd wordt door klinkende verkoopcijfers. KORTDe Fat Boy zweeft in een andere wereld. Alhoewel er wat rijdynamiek en gebruiksgemak wel het een en ander aan mankeert, is deze Harley een must voor cultfans. Bovendien is de afschrijving zelfs na jaren nog minimaal. PLUS+ Cultstatus + Homogene vermogensafgifte+ Overdrive-karakter vijfde versnellingMIN- Slechte remmen- Omslachtige startprocedure- Jiffy slecht bereikbaarTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: luchtgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1449 cc, 47 kW (64 pk) bij 5400 tpm, 105 Nm bij 3000 tpm, injectie, vijfversnellingsbak, tandriem.RIJWIELGEDEELTE: stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereo schokdempers, schijfremmen voor en achter, banden MT90-HB16 en MT150-HB16. METINGEN: volgetankt gewicht 326 kg, tankinhoud 18,9 liter, verbruik 1 op 17,5, topsnelheid 173 km/uur. PRIJZENDe Fat Boy is geen zeldzaamheid op de occasionmarkt. Het aanbod onderschrijft wel de waardevastheid van Harley’s, want koopjes zijn het zeker niet. Voor ’93-er met 18.000 kilometer op de klok moet bijvoorbeeld nog een dikke € 16.000,- worden neergelegd. En de prijzen lopen in vlot tempo naarmate de leeftijd van de Fat Boy lager is. Voor de jongste modellen ben je zo € 21.000,- kwijt. TRIUMPH ROCKET IIIModelpolitiek is vrij eenvoudig in het cruiserwereldje. Je bouwt ofwel een Harley-kloon of je gaat compleet je eigen weg. Van de eerste categorie zijn er genoeg en het tweede slaat toevallig op één van de slogans van Triumph, dat in 2001 met de Bonneville America een serieus uitstapje in het chopper- en cruiser-segment maakte. Maar de van de norm afwijkende 790 cc parallel-twin slaagde er echter nooit in vaste voet aan wal te krijgen. Triumph’s handelsmerk is de driecilinder en in die zin lag het natuurlijk voor de hand dat de Britten die lay-out vertaalden naar een cruiser. Maar wat in 2004 op het podium werd gerold, was op z’n Engels gezegd ‘shocking’: 2,3 liter cilinderinhoud, 140 pk en een waanzinnig koppel van 200 Newtonmeter. Zo veel power roept om elektronische hulpmiddelen en die zitten er ook op. In de eerste vier versnellingen wordt het vermogen beperkt om ongeplande burn-outs en andere glijders tijdens het wegrijden te voorkomen. Eenmaal in beweging is de Rocket verbazingwekkend wendbaar, maar de pret wordt beperkt door de voetsteunen die al snel het asfalt toucheren. KORTDe Rocket III hoort niet alleen vanwege zijn prestaties tot de meest indrukwekkende machines te wereld. Deze XXL-fiets is meer dan een showelement en weet zelfs bij supersport-fanaten een gevoelige snaar te raken.PLUS+ Super sterk, gecultiveerd lopend blok+ Zeer wendbaar+ Onderhoudsvrije cardanMIN- Hoog gewicht- Weinig grondspeling- Reactie op langsgroevenTECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, 2294 cc, 103 kW (140 pk) bij 4700 tpm, 200 Nm bij 2500 tpm, injectie, vijfversnellingsbak, cardan.RIJWIELGEDEELTE: stalen brugframe, upside-down voorvork, stalen swingarm met stereo schokdempers, schijfremmen voor en achter, banden 150/80-R17 en 240/50-R16.METINGEN: volgetankt gewicht 361 kg, tankinhoud 25 liter, verbruik 1 op 14,5, topsnelheid 216 km/uur. PRIJZENAangezien de Rocket III pas sinds 2004 op de markt is, is het gebruikte aanbod nog niet erg groot. De prijzen lopen uiteen van een kleine € 16.000,- voor ’04-modellen tot pakweg € 18.000,- voor de jongere modellen. De tellerstanden komen doorgaans niet boven de 10.000 uit. YAMAHA XV1600 WILD STARAl bij zijn presentatie in 1998 kreeg de Yamaha XV1600 Wild Star de wind van voren. Met opgetrokken wenkbrauwen werd de nieuweling al snel in de hoek van ‘goedkope Harley-klonen’ geschoven. Dat de Japanse cruiser een zeer ingenieus opgebouwd motorblok had, ontging de meeste mensen. Evenals het dat de Wild Star destijds de grootste cilinderinhoud had van alle in serie geproduceerde tweecilinders. Mede daardoor vond de XV1600 wel gemakkelijk de weg naar de consument. Grootste ergernis van de Wild Star is de spatiëring van de versnellingsbak. De vierde en vijfde versnelling zijn te lang, waardoor je veel te vaak moet schakelen. Overigens is de vijfbak niet helemaal probleemloos geweest, iets wat Yamaha in 2006 tot een terugroepactie bewoog. Ben je geïnteresseerd in een XV1600 let er dan in ieder geval op dat de betreffende Wild Star destijds naar de dealer terug is geweest. KORTWie op zoek is naar het betere Harley-gevoel met aansprekende techniek, kan zich in de Wild Star niet snel vergissen. De Yamaha vormt een perfecte combinatie tussen beide werelden. PLUS+ Technisch interessant stoterstangen-blok+ Evenwichtig rijwielgedeelte+ Mooie tandriemaandrijvingMIN- Veel schakelen- Matige remmen- Versnellingsbakproblemen TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR: luchtgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 1602 cc, 46 kW (63 pk) bij 4000 tpm, 134 Nm bij 2250 tpm, carburateurs, vijfversnellingsbak, tandriem. RIJWIELGEDEELTE: stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokdemper, schijfremmen voor en achter, banden 130/90-H16 en 150/80-H16.METINGEN: volgetankt gewicht 335 kg, tankinhoud 20 liter, verbruik 1 op 15,6, topsnelheid 168 km/uur. PRIJZENXV1600’s kom je op de occasionmarkt redelijk veel tegen. Het prijsniveau schommelt tussen zo’n € 8000,- voor de modellen van de eerste serie tot een dikke € 12.000,- voor de recentere fietsen. De tellerstanden lopen enorm uiteen. WERK IN UITVOERING Choppers en cruisers zijn enorm geliefd als ombouwproject. Dat blijkt ook wel op de occasionmarkt, waar fietsen in originele staat een zeldzaamheid zijn. Opmerkelijk genoeg zijn het vooral de Japanners die rijkelijk gemodificeerd op een nieuw baasje staan te wachten. Harley´s worden in de regel voorzien van extraatjes uit de eigen accessoirelijn. Als eventuele koper moet je je vooral goed afvragen of zo´n verbouwde fiets je echt aanspreekt. Wees hoe dan ook voorzichtig met choppers en cruisers die van voor tot achter onder handen zijn genomen. Stuurgedrag en comfort kunnen er mogelijk door beïnvloed zijn. Bijzonder ergerlijk is het als er onderdelen van inferieure kwaliteit zijn gebruikt en de lak afbladdert of het chroom dof uitslaat. Prijzenswaardig zijn aan de andere kant verkopers die kunnen aantonen van welk merk de gebruikte onderdelen afkomstig zijn en wie ze heeft gemonteerd.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.