+ Plus

Motor van het jaar verkiezing 2011: uitslag

De MotoPlus-lezers hebben gekozen! Precies 3.736 mensen vulden de stemkaart aan het eind van 2010 in en brachten daarmee een stem uit op hun favoriete motorfiets in de diverse categorieën. Na het tellen van al die stemmen bleek dat de nieuwe BMW K1600 zescilinder een zeer voortvarende start maakt: deze machine werd door de MotoPlus-lezers gekozen tot Motor van het Jaar 2011!BMW’s succes in de markt resulteert nu ook in de eerste verkiezing van een BMW tot ‘Motor van het Jaar’. De K1600 is de eerste BMW die deze ereprijs krijgt, nadat in de eerdere drie MotoPlus-verkiezingen de Kawasaki 1400GTR (2008), de Aprilia RSV4 (2009) en de Honda VFR1200 (2010) de meeste stemmen kregen van de MotoPlus-lezers uit Nederland en België.De verkiezing van MotoPlus verliep middels een stemkaart (of online met een code op die stemkaart) uit MotoPlus 23 of 24 van 2010. In een keuzelijst stonden 199 verschillende motorfietsen waarop je kon stemmen, ondergebracht in acht categorieën. Iedereen die een stem uitbracht, mocht in elk van die acht categorieën zijn favoriet aangeven. Daarnaast werd gevraagd naar de voorkeur voor die acht categorieën. Het aantal stemmen per motor en de populariteit van elk van de acht categorieën tezamen leverde een einduitslag op, waarin zoals gezegd de BMW K1600 ditmaal de meeste punten scoorde, voor de Ducati Multistrada 1200 en de Triumph Tiger 800XC. Twee andere BMW’s maken het succes voor het blauw/witte merk compleet: de S1000RR en de R1200GS eindigden op plaats vier en vijf in de totaalstand.Wanneer we naar de afzonderlijke categorieën kijken, dan zijn BMW en met name Triumph de grote overwinnaars in de Motor van het Jaar 2011 verkiezing. BMW wint de toerklasse en de supersportklasse met respectievelijk de K1600 en de S1000RR. De K1600 verzamelde daarbij zoveel punten dat hij dus ook overallwinnaar is geworden.Maar ook Triumph kan terugzien op zeer succesvolle verkiezingen: in maar liefst drie klassen is het Engelse merk toonaangevend. Bij de Choppers/Cruisers is de Triumph Rocket III Roadster het populairste. In de Allroad-categorie kreeg de Triumph Tiger 800XC de meeste punten en bij de Naked Bikes ging de meeste voorkeur uit naar de Triumph Speed Triple. Die liet de Ducati Diavel ruim achter zich, maar voor Ducati was er wel succes bij de allrounders, want daarin bleek de Multistrada 1200 ruimschoots de populairste.De twee minst populaire categorieën onder de MotoPlus-lezers zijn de 125 cc klasse en de scooters. Daarin wonnen respectievelijk de KTM 125 Duke en de Yamaha T-Max.BMW Nederland toonde zich verheugd met de verkiezing tot Motor van het Jaar 2011 van hun nieuwe K1600. Erick Oberink, manager motorrad van BMW Group Nederland: “Natuurlijk zijn we daar blij mee. Heel erg blij zelfs. Ten eerste is dit een publieksverkiezing, waaraan erg veel mensen mee hebben gedaan, zodat je een waarheidsgetrouw beeld krijgt. De verkiezingsuitslag geeft goed weer dat de Europese merken in de lift zitten. En voor ons als BMW is het geweldig dat de nieuwe K1600 blijkbaar zo goed aanslaat dat een groot deel van de MotoPlus-lezers daar nu direct al zijn stem op durft uit te brengen. Als fabrikant start je zo’n project jaren eerder (eind 2003 begon men bij BMW na te denken over deze nieuwe toermachine, red.) en dan maak je hele grote keuzes. In de jaren die dan volgen werkt iedereen met hart en ziel aan zo’n project, zeker als het zoiets totaal nieuws en afwijkends is als onze nieuwe zescilinder. Maar het gevaar bestaat dat je op het moment dat zo’n heel nieuw model dan uiteindelijk op de markt komt, de wereld er toch anders uitziet als aan het begin van zo’n project. Het is zeker bij zo’n bijzonder model als de K1600 dan ook reuze spannend hoe het model in werkelijkheid wordt ontvangen door de motorrijders. Als fabrikant kun je er wel van overtuigd zijn, maar hoe reageert de klant erop. Uit de ‘voororders’ die we afgelopen winter al binnenkregen, hielden we al een goed gevoel over en deze eretitel onderstreept dat. Een groep BMW-enthousiasten heeft inmiddels voor de K1600 gekozen en ook nu de motor daadwerkelijk bij de dealers staat, reageert men er erg goed op. De verkiezing tot ‘Motor van het jaar 2011’ is een geweldige stimulans en een bevestiging dat we als fabrikant de juiste keuzes hebben gemaakt. Deze oorkonde krijgt een mooi plaatsje in mijn kantoor en vanaf deze plek wil ik de MotoPlus-lezers bedanken voor hun keuze.”[kader 1]DUCATI MULTISTRADA IN EUROPA OP 1!In de vier jaar van deze verkiezing is duidelijk geworden dat de MotoPlus-lezer een behoorlijk progressief stemgedrag kent. Nieuwe modellen slaan bij ons in de lage landen doorgaans meteen goed aan en krijgen ook vaak meteen erg veel stemmen, waar de ‘Europese motorrijder’ toch vaak even wat meer bedenktijd nodig heeft. 2010 vormde een uitzondering op die regel: zowel bij MotoPlus als bij de acht collegabladen in Europa werd de Honda VFR1200F toen unaniem als winnaar gekozen.Maar in 2011 kiest men in Nederland en België zoals gezegd voor de BMW K1600, terwijl Europa-breed de Ducati Multistrada de favoriet is. Die machine verzamelde in deze 2011-verkiezing – waarin bijna 53.000 motorrijders uit negen landen een stem uitbrachten – dan ook meer punten dan vier BMW’s op rij: de S1000RR, K1600, R1200GS en R1200RT eindigen in Europa dus achter de Ducati Multistrada 1200.Opvallend genoeg eindigde die Multistrada bij MotoPlus in 2010, net als in 2011, op de tweede plaats, terwijl hij afgelopen jaar in Europa nog slechts negende werd. Blijkbaar moesten de motorrijders uit Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Hongarije, Polen, Spanje, Tsjechië en Zweden er toen nog echt aan wennen.Over heel Europa bekeken was de K1600 de populairste toermotor, net voor de BMW R1200RT en ruim voor de Yamaha FJR1300 en Kawasaki 1400GTR. Bij de Supersports was de BMW S1000RR ook in Europa toonaangevend, voor de Aprilia RSV4, Ducati 1198 en Kawasaki ZX-10R. Bij de Choppers/Cruisers won de Harley-Davidson V-Rod Muscle voor twee Triumphs: de Rocket III Roadster en de Thunderbird Storm. De BMW R1200GS/Adventure was zoals verwacht de populairste allroad en de Multistrada 1200 dus de populairste allrounder. In de naked-bike-categorie liet de Triumph Speed Triple twee Ducati’s achter zich: de Diavel en de Streetfighter. De KTM 125 Duke is ook in Europa de meest populaire 125, voor de Aprilia RS125, de Yamaha YZF-R125 en de Honda CBR125R. En bij de scooters is het opnieuw de Yamaha T-Max die het meest populair is onder de motorrijders.[kader 2]LESLEY VERBEET WINNARES TRIUMPH STREET TRIPLE“Hè, ik? Een motor gewonnen? Maar ik win normaal nooit iets…” Dat stamelde Lesley Verbeet vorige week volslagen verrast door de telefoon, toen MotoPlus hoofdredacteur Eric Bulsink haar belde met de mededeling dat ze een nieuwe Triumph Street Triple had gewonnen door een stem uit te brengen in de Verkiezing met de stemkaart of de code uit MotoPlus 23 of 24 van afgelopen jaar. Lesley Verbeet is in februari 25 jaar geworden en werkt als ….. Ze rijdt inmiddels zes jaar motor en rijdt ongeveer 10.000 kilometer per jaar. De laatste twee jaar deed ze dat op een Suzuki SV650S die ze in 2009 kocht. Na twee plezierige jaren zat ze nu eigenlijk na te denken over een Ducati Monster 796, maar die plannen gaan voorlopig even in de ijskast. Want binnenmort heeft ze immers een spiksplinternieuwe Triumph Street Triple in de garage staan: “Wauw, dit is echt een droommachine. Toen ik de stemkaart invulde, had ik echt geen idee dat ik ook wel eens de eigenaar van die nieuwe Triumph kon worden. Ik vond het gewoon leuk om mijn favoriete motoren uit te kiezen en in te vullen.”De nieuwe Triumph Street Triple zal binnenkort door Triumph Bollenstreek in Hillegom worden geleverd aan Lesley.[KADER 3 & 4, TOP 25 IN EXCELBESTANDEN]FotokeuzeOpeningsspreadBMW K1600GT of GTL (bijvoorbeeld de foto van de oorkonde)+ felicitatiefoto met Erik Oberink BMWPagina 718 categorie-winnaars + Top 25 NederlandToer: BMW K1600GT/GTLSupersport: BMW S1000RRChopper/Cruiser: Triumph Rocket III RoadsterAllroad/Offroad/Endruro: Triumph Tiger 800XCAllround: Ducati Multistrada 1200Naked Bike: Triumph Speed Triple125: KTM 125 DukeScooters: Yamaha T-MaxPagina 73Ducati Multistrada 1200 + Top 25 europa+ kaderstuk Europa+ kaderstuk Lesley Verbeet met foto gemaakt door sebastiaan maandag 28-3

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-