+ Plus

Motor van het jaar 2015 Verkiezing

Met maar liefst 91.115 uitgebrachte stemmen van motorrijders uit acht Europese landen is de Europe’s Motorcycle of the Year 2015 een waanzinnig succes geworden! En ook de MotoPlus-lezers lieten van zich horen: bijna 5.000 Nederlandse en Vlaamse motorrijders brachten hun stem uit in deze Europese populariteitspoll. En al die MotoPlus-lezers waren het dit jaar opmerkelijk goed eens met de rest van Europa: in acht van de negen categorieën werd exact dezelfde winnaar gekozen. Het enige verschil was terug te vinden bij de Supersports: bij MotoPlus was de Ducati 1299 Panigale veruit favoriet, terwijl over heel Europa de BMW S1000RR werd gekozen als favoriete supersport-machine. De andere categoriewinnaars (BMW R1200RS, Ducati Diavel, BMW R1200GS/A, Ducati Multistrada, KTM 1290 Superduke, BMW R nineT, KTM RC125 en Yamaha TMAX) waren steeds hetzelfde. Grote totaaloverwinnaar werd – weinig verrassend – de BMW R1200GS/Adventure.

De allergrootste winnaar van deze Europees opgezette Motor van het Jaar-verkiezing is echter de Europese motorindustrie. Afgezien van de scootersegment, waar de al dan niet elektrische BMW-scooter nog steeds het gevoelige onderspit moet delven ten opzichte van de gerenommeerde Yamaha TMAX, gaat de winst in alle acht andere categorieën naar een Europese motormerk: meer specifiek gaan BMW, Ducati en KTM met die eer strijken. Het is daarmee duidelijk dat de Japanse industrie – die voor 2015 weer met veel nieuws op de proppen kwam en momenteel een ware inhaalslag maakt – daarmee niet in één klap het gevoel bij de motorrijders weet te veranderen. Na een aantal jaren van relatief weinig ontwikkeling duurt het gewoon weer even voor het besef weer is ingedaald dat Japan nog steeds een motorfiets-grootmacht is. De nieuwe Kawasaki H2 en de Yamaha R1 zorgen nog wel voor een mooie impuls. In de supersport-categorie bezetten deze beide nieuwkomers een eervolle derde en vierde plaats, achter de Ducati Panigale 1299 en de BMW S1000RR, die bij de MotoPlus-lezer één en twee werden. Deze Ducati als klassewinnaar bij ons was ook de enige afwijkende winnaar vergeleken met Europa: daar stond inderdaad die BMW bovenaan. Verder waren in alle acht andere categorieën de winnaars in de Benelux gelijk aan de winnaar in Europa.
In totaal was er voor de Motor van het Jaar-verkiezing 2015 een keuzelijst opgesteld van 211 motoren, die waren verdeeld over negen categorieën. Vergeleken met de 2014-verkiezingen kwam er dus een categorie bij: naast de allroads/offroads is er nu ook een aparte categorie voor de zogenaamde crossovers. Dit zijn over het algemeen motoren met een allroad-achtig uiterlijk en een hoge zitpositie, maar wel met nadrukkelijk op straatgebruik toegespitste wielen en banden. Een Ducati Multistrada, een Yamaha MT-09 Tracer, een Ducati Scrambler, een BMW S1000XR of een MV Agusta Rivale 800 zijn allemaal schoolvoorbeelden van crossovers, omdat je ze niet 1 op 1 onder de allroad/offroad-segment kunt scharen. Dit genoemde vijftal vormt trouwens meteen de top vijf in dit nieuwe segment. Vorig jaar was de Ducati Multistrada nog de overall-winnaar onder de MotoPlus-lezers, dit jaar blijft hij wat dat betreft steken op de zevende plaats overall.
De categorie van de allroads, waar dit jaar ook de offroads en supermoto’s onder werden geschaard, werd – uiteraard zouden we bijna zeggen – gewonnen door de populaire BMW R1200GS. Opmerkelijk is dat we bij de eerste zes in deze categorie twee Triumph’s en twee KTM’s zien staan: de dikke KTM 1290 Adventure wordt – zij het op respectabele afstand – tweede en de KTM 1050/1190 Adventure zesde, terwijl de Triumph Tiger 800 derde wordt en de Triumph Tiger Explorer/XC vierde wordt. Niet dat het veel uit had gemaakt voor de eindoverwinning: ook als we de beide KTM’s en beide Triumphs bij elkaar tellen, blijft de BMW GS de populairste allroad. Binnen al dit allroad-geweld houden de Suzuki V-Strom 1000 en Yamaha XT1200Z World Crosser trouwens prima stand met een vijfde en zevende plaats. Bij de Toer- & Sporttoer-machines scoort BMW erg goed met de nieuwe R1200RS. Die machine wordt ook meteen categoriewinnaar. Waar in Europa daarnaast ook de twee echte toer-BMW’s R1200RT en K1600GT/GTL uitstekend scoren, daar blijken in Nederland de Kawasaki Z1000SX en de Honda VFR800 op plaats twee en drie te staan, voor die beide BMW’s. Op plaats zes vinden we de Yamaha FJR1300 terug, voor de beide nieuwelingen MV Agusta Turismo Veloce en Suzuki GSX-S1000F.
In de categorie van de Choppers en Cruisers is het opmerkelijk dat Harley-Davidson relatief mager scoort in wat toch eigenlijk wel hun domein is. Ze staan weliswaar met drie motoren bij de eerste tien, maar wel pas op de vijfde, zevende en achtste plaats. De winst in deze categorie gaat net als in 2014 naar de Ducati Diavel, inderdaad een vette cruiser, maar wel eentje met sportieve aspiraties. En het nieuwe Indian blijkt ook aan te spreken, getuigde de tweede plaats van de Scout, voor de Moto Guzzi California Custom en de Triumph Rocket III.
De Naked Bikes zijn al sinds jaar en dag een groot segment, zowel wat belangrijkheid als wat aanbod betreft. Nog nadrukkelijker als in 2014 weet de woeste KTM 1290 Superduke deze verkiezingscategorie op zijn naam te schrijven. In geen enkele andere categorie is het verschil tussen de eerste en tweede plaats zo groot, want de Superduke kreeg ruim twee keer zoveel stemmen als de nummer twee in deze categorie: de Yamaha MT-09. Op de derde plaats zien we de Ducati Monster, die met een opmerkelijke revival bezig is, want afgelopen jaar zagen we deze cultmachine niet eens bij de eerste tien naked bikes staan. Op de vierde en vijfde plaats zien we de Triumph Speed Triple en de BMW R1200R voorbij komen.
Een andere BMW, de klassiek ogende R nineT, wist de nieuwe categorie Modern Classics te winnen. Dat werd wel een bijzonder nipte overwinning, want de Ducati Scrambler scoorde maar heel iets minder stemmen. Samen scoorden deze BMW en Ducati beduidend meer stemmen dan de andere negen concurrenten bij elkaar! De twee minst gewaardeerde categorieën zijn onder de MotoPlus-lezers de scooters en de 125 cc. Ook Europees gezien scoren deze categorieën het laagste, maar door gemis aan een 125 cc- en scooter-cultuur mogen ze in de lage landen helemaal op bitter weinig belangstelling rekenen. In het aparte kaderstukje over de categorie-interesse is te zien dat slechts 1,22% van de MotoPlus-stemmers interesse heeft in scooters en slechts 0,17% in 125 cc motorfietsen. Dat laatste is precies 21% minder dan de belangstelling voor toer- en sporttoer-machines, de hoogst gewaardeerde categorie in de Benelux èn in heel Europa. Terug naar de scooters: hier wint de Yamaha TMAX 530 voor de elektrische BMW C-Evolution en de ‘gewone’ BMW C600. Bij de 125 cc-machines  zijn twee KTM’s veruit favoriet: de sportieve RC125 en de naked 125 Duke. Als het dan toch een 125 moet zijn, dan maar een flitsende, lijkt iedereen te denken. Daar blijven de Aprilia RS4, de Yamaha YZF-R125, de Yamaha MT125 en de Honda CBR125R behoorlijk bij achter.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-