+ Plus

GP Wegrace Spanje en Groot-Brittanni

Met twee overtuigende overwinningen in Barcelona en Silverstone heeft Casey Stoner aangetoond wie momenteel de beste coureur in de MotoGP is. Wereldkampioen Jorge Lorenzo bleef in eigen huis nog redelijk in de buurt, maar in Silverstone crashte de Spanjaard en verloor zo ook de leiding in het WK aan Stoner. Valentino Rossi was optimistisch gestemd in Catalunya, maar gefrustreerd na een dramatisch optreden in Engeland. Terwijl de kwalificaties een veelbelovend vooruitzicht schilderden, werd de Grand Prix van Barcelona een teleurstelling. Mede verantwoordelijk voor de tegenvallende race was de man die op zaterdag nog zijn allereerste pole in zijn MotoGP-carrière had behaald. Marco Simoncelli leek uitstekend gepantserd tegen de vijandige reacties van het publiek op de tribunes en langs de baan waar onder meer een spandoek was te zien met de weinig verheffende tekst ‘Wanted dead or alive: Marco Simoncelli’.De pole op zaterdag kon hij echter niet omzetten in een eerste MotoGP-podium: Simoncelli zag direct na de start veel concurrenten langszij komen. Hij was tijdens de natte warm up van zondagmorgen nog wel de snelste – voor Valentino Rossi – maar kwam in de wedstrijd nooit in zijn ritme en moest teveel riskeren om naar voren te komen, gaf hij na afloop toe. Of hij de twee snelste mannen van de dag bij had kunnen houden, was echter nog maar zeer de vraag geweest. “Het hele weekend had hij niet de racepace die Jorge en ik hadden”, antwoordde winnaar Casey Stoner na afloop op de vraag of hij Simoncelli verwacht had. Stoner toonde zich na zijn tweede trainingstijd bijzonder geërgerd. De revanche van een getergde Stoner op zondag was indrukwekkend, maar beroofde de wedstrijd ook van de gehoopte spanning. Hij passeerde kopstarter Jorge Lorenzo (derde op de grid) al in de tweede ronde en bouwde vervolgens aan een voorsprong. Lorenzo had weinig te duchten van teamgenoot Ben Spies die wel een race lang opgejaagd werd door Andrea Dovizioso en Valentino Rossi. Simoncelli nam in de vierde ronde de zesde plaats over van Nicky Hayden en daarmee stond de definitieve top 6 al na vier doorkomsten vast. Winnaar Stoner was er na zijn derde seizoenszege niet minder blij om. “Ik ben blij dat we ondanks de weinige tijd door de weersomstandigheden op vrijdag en zaterdag nog deze set up hebben kunnen vinden”, aldus de Australiër die in zijn kampioensjaar 2007 ook won in Barcelona. “Ik wilde na de start zo snel mogelijk voorbij Jorge, maar ik wist ook dat we op moesten passen met de banden. Het hele weekend had ik al moeite om die goed op temperatuur te krijgen. Toen dat lukte, liep het allemaal goed. De tijden kwamen zo gemakkelijk. Barcelona voelde zo veel ‘smoother’ dan in voorgaande jaren (op de Ducati, red), hoewel de baan niet is veranderd.”Toch kende Stoner nog wel een aantal moeilijke momenten toen het begon te druppelen en de wedstrijdleiding de witte vlaggen liet zwaaien ten teken van het feit dat de coureurs van machine mochten wisselen. Niemand stuurde echter de pits in, omdat de regen niet doorzette. “Ik zag de wolken wel, maar ik had gehoopt dat ze over zouden waaien”, vertelde Stoner. “Toen kwamen de witte vlaggen, overal op het circuit, terwijl het toch vooral de laatste drie bochten nat waren. Dat waren toch bange momenten, want als koploper ben je steeds de eerste die op een bepaald stuk van de baan aan komt en ik wilde natuurlijk niet crashen. Ik reageerde vooral op de tijden die Jorge en Ben achter me reden. Ik wilde niet harder rijden dan nodig was.”Lorenzo had op zaterdag al geroepen dat ‘winnen een wonder zou zijn’ en de 2010-winnaar was daarom tevreden met zijn tweede positie. “Ik wist dat het heel moeilijk zou worden en dat klopte wel”, constateerde de wereldkampioen. “Ik had misschien wel mijn beste start ooit in de MotoGP, maar ik wist dat Casey voorbij zou komen. Ik probeerde zo lang mogelijk bij hem te blijven en dat lukte een rondje of vijf. Daarna hoopte ik dat er door de regen nog iets zou veranderen. Ik kwam wel dichterbij, maar toen het weer droog werd, reed Casey weer weg.” Teamgenoot Spies vierde zijn eerste podium in fabrieksdienst ingetogen. “Casey en Jorge waren te snel, ik ben al blij dat ik hier sta. Dat is goed voor mijn vertrouwen en ook voor het team”, aldus Spies. Dovizioso hield voor de derde opeenvolgende race Valentino Rossi achter zich in een rechtstreeks duel. De Ducati-coureur reed met een eerder in Estoril getest nieuw blok dat minder agressief was onder acceleratie, maar kon nooit echt een vuist maken. Hoewel hij zich verheugd toonde over zijn relatief geringe achterstand van 7 seconden op Stoner, was Rossi niet tevreden. “Als we het ene probleem verhelpen, steekt een ander weer de kop op”, had Rossi gemerkt. “Jammer genoeg gleed de machine veel te veel en kon ik Dovi en Spies alleen maar volgen en niet aanvallen. We hadden op meer gehoopt dat een vijfde plaats.”Ook in Silverstone liet Stoner het er allemaal bedrieglijk gemakkelijk uit zien. Hij startte vanaf pole en passeerde al in de tweede ronde zijn teamgenoot Dovizioso om vervolgens aan een veilige voorsprong te werken. De Italiaan zorgde net als in Le Mans voor een 1-2 voor Repsol/Honda en bleef wèl overeind, waar zijn belagers Simoncelli, Lorenzo (tweede en derde op de grid) en Ben Spies onderuit gingen op het akelig gladde natte asfalt van Silverstone. Stoners grootste zorg leek wel hoe hij niet zou bezwijken aan de kou en regen die de coureurs na een droge kwalificatie in de wedstrijd zo teisterde. “Het was zo vreselijk koud”, vertelde een hevig rillende Stoner. “Ik probeerde gewoon door de bochten te komen en niet te veel te rillen. Als ik moest remmen, deden mijn vingers het bijna niet en ik kon niet voelen wat het gas deed. De stuurhelften waren glad en ik had moeite om me vast te houden, want mijn handschoenen waren ook nat. In het midden van de bocht probeerde ik om niet te ‘shaken’, want daardoor verlies je het gevoel en wordt het lastig. Na tien rondjes wilde ik al dat het afgelopen zou zijn.”Door Lorenzo’s crash werd Stoner de nieuwe leider in het kampioenschap. Te ver vooruitdenken wilde de wereldkampioen van 2007 echter nog niet. “In 2007 was elke race een soort droom en was het moeilijk te bevatten wat we bereikt hadden. Nu heb ik de ervaring en ben ik gegroeid. De situatie is heel anders. Ik ben wat relaxter, maar wil de titel winnen. Dat is de reden waarom ik hier ben. Maar als je kampioen bent, is alles over en staat alles twee maanden stil. Als ik geen kampioen word, is dat niet het einde van de wereld. Ik wil het vooral naar mijn zin hebben en als het niet lukt, probeer ik het volgend jaar weer.”Achter tweede man Dovizioso was Colin Edwards zonder meer de held van de dag. Negen dagen eerder brak de 37-jarige Amerikaan zijn sleutelbeen in Barcelona en met een plaatje met dertien schroeven op dat sleutelbeen trainde Edwards als achtste om vervolgens zijn eerste podium sinds Donington 2009 te bejubelen. Na zijn crash in Spanje had zijn vrouw nog geprobeerd om hem over te halen terug te keren naar Texas. Edwards’ gok pakte verbluffend uit. Ook omdat hij met een set up de baan op ging die hij niet eerder geprobeerd had. “Het was niet mijn sleutelbeen waar ik het meeste last van had, maar een spiertje dat ik verrekt had aan mijn ribben”, vertelde de kleurrrijke Texaan. “Hoesten, ademen, poepen…. alles deed zeer! Op vrijdag en zaterdag voelde ik me verschrikkelijk en in de kwalificatie reed ik maar acht snelle ronden. Toen ik vanmorgen wakker werd, was het nog erger. En toen ik in de wedstrijd P3 zag, dacht ik ‘jullie nemen me in de maling’. Daarna was het een kwestie van overleven.” Voor Edwards’ Tech3 Team was de derde plaats een mooie troost nadat thuisheld Cal Crutchlow op zaterdag was gevallen en zijn linker sleutelbeen had gebroken.Edwards was de enige Yamaha-finisher in Silverstone, Jorge Lorenzo de meest prominente Yamaha-crasher. De Spanjaard zag een einde komen aan een reeks van 26 opeenvolgende races waarin hij in de top 4 wist te finishen. Lorenzo nam het zichzelf kwalijk dat hij niet het geduld had kunnen op brengen om een aanval te plaatsen. “Ik was te ongeduldig en te snel bij het ingaan van de bocht”, analyseerde Lorenzo. “Ik ben erg teleurgesteld, want het was mijn fout. Anders had ik met Stoner kunnen vechten. We spelen een spel en soms verlies je. Vandaag verloor ik, maar het spel is nog niet over. Eerst waren wij het konijn dat opgejaagd werd door de greyhound Stoner. Ik was een beetje een bang konijn omdat hij zo snel was. Nu is hij het konijn en wij zijn de hond. Met niet genoeg kracht in de benen, maar ik geef niet op. Ik zal nog harder pushen met minder druk. Ik heb nu minder te verliezen en meer te winnen.”Marco Simoncelli had moeite zijn teleurstelling te verbergen nadat hij voor de vierde keer dit jaar een goede kans op een podiumklassering was mis gelopen. “Dat is erg moeilijk te accepteren en ik ben er kapot van. Het is erg frustrerend en we hadden beter verdiend”, vond Simoncelli die al eerder in de race een waarschuwing had gehad van zijn Honda. “Daardoor remde ik zachter en reed ik vloeiender. Maar er stond zo veel water op de baan dat ik last had van aquaplaning. Ik was niet aan het pushen, maar de voorkant gleed weg en ik kon het niet opvangen.”Valentino Rossi was in de warm up nog tegen het asfalt gesmakt. Een zeer matte race sloot hij af als zesde, ruim een minuut achter de zegevierde Stoner. Vanaf de laatste rij (met naast hem Elias en Capirossi) begon Rossi aan de race, om die twee plaatsen achter zijn teamgenoot Hayden af te sluiten. “Dit was het slechtste weekend van het seizoen voor mij. Het slechte weer hielp ons zelfs nog,” oordeelde Rossi. “Elke ronde voelde als een ‘outlap’, ik had geen grip en kon de banden niet op temperatuur krijgen. De achterkant bewoog te veel en ik verloor heel veel bij het ingaan van bochten, waardoor mijn bochtensnelheid te laag was. Om harder te gaan, moest ik te veel riskeren en ik zag dat ik een groot gat had naar Alvaro Bautista, op de vijfde plaats. Ook achter me zat een gat en ik besloot om het wat kalmer aan te doen. Vallen als je alleen rijdt, is dom. Yamaha en Honda zijn momenteel sneller dan wij. We moeten de grip achter en de stabiliteit bij het accelereren verbeteren met andere links of veringaanpassingen, zonder dat de voorkant daar onder lijdt. Ik hoop dat er zo snel mogelijk iets komt, maar ik weet niet of dat voor Brno lukt.”125 CC: TEROL ONDER DRUKIn Barcelona kwam Terol niet als eerste over de streep, maar won wel. Johann Zarco dacht zijn allereerste Grand Prix te hebben gewonnen, maar de racedirectie beoordeelde zijn ellebogenwerk ten opzichte van Terol op het rechte stuk naar de finish als ‘illegaal’. De Fransman werd bestraft met 20 seconden en viel terug naar de zesde positie. Maverick Vinales zat in het begin van de race bij de koplopers, maar moest toen afhaken. Wel promoveerde hij door de straf van Zarco naar de tweede plaats, terwijl Jonas Folger plotseling als derde naar het podium mocht. En een week later was de Duitser zelfs de beste. Folger, al lange tijd geplaagd door een virusinfectie, had al tijdens de natte warm up aangetoond dat hij de snelste was, maar ging ook onderuit. In de race bleef de 17-jarige Folger overeind en rekende knap af met de weer sterk acterende Zarco. Hector Faubel pakte zijn eerste podium van het seizoen. Een voorzichtig rijdende Terol werd achtste. De races in Barcelona en Silverstone liepen voor Jasper Iwema uit op een flinke deceptie. In Spanje werd de Nederlander zeventiende, terwijl hij na veel technische problemen crashte in Silverstone.MOTO2: BRADL PAKT MAXIMALE SCOREStefan Bradl reed een ijzersterke wedstrijd in Barcelona. Op vrijdag en zaterdagochtend werd hij nog geplaagd door stabiliteitsproblemen, maar op zaterdagmiddag veroverde de Duitser zijn vijfde pole op rij. Hij nam kopstart, werd één rondje terugverwezen naar de tweede positie door Julian Simon, maar stelde daarna weer orde op zaken. Simon had lange tijd uitzicht op de tweede plaats, maar werd door een tot dan sterk rijdende Kenan Sofuoglu finaal van zijn machine geramd. Beiden crashten en Simon brak zijn rechteronderbeen op twee plaatsen. Eerder waren onder meer al Tom Lüthi en Yuki Takahashi (die hem niet kon ontwijken) onderuit gegaan. Marc Marquez werd na een verstandig gereden race tweede, voor een dolgelukkige Aleix Espargaro, die voor eigen publiek zijn eerste GP-podium scoorde. In Silverstone toonde Bradl zijn meesterschap. Hoewel hij voor het eerst dit seizoen niet vanaf de pole startte, klonk na achttien hectische ronden wel het Duitse volkslied voor hem. Mattia Pasini leek te gaan verrassen maar crashte, terwijl polesitter Marquez na een enorme klapper in de warm up het nog eens dunnetjes over deed in de race. Bradley Smith reed een fenomenale race door vanaf de 28e plaats naar de tweede positie te stomen. Derde werd voormalig Supersporter Michele Pirro. Diens 2010-teamgenoot Kenan Sofuoglu leek een podium binnen handbereik te hebben, maar viel. Sofuoglu stapte weer op en finishte nog als achtste. Andrea Iannone kende twee zwaar teleurstellende races: hij werd vijftiende in Barcelona en zestiende in Silverstone.[[Pitstop verdelen over twee pagina’s: op de vierde en vijfde pagina 1 kolom]]PITSTOP• Honda presenteerde in Barcelona de NSF250R, het nieuwe Moto3-wapen voor 2012. Oud-wereldkampioen Alex Crivillé reed op vrijdag en zondag een aantal demoronden. De machine maakte de verwachte zeer verzorgde indruk. Als belangrijkste waarden werden een vermogen van 47 pk bij 13.000 tpm en een gewicht van 84 kilo opgegeven. De hulp en service van GEO Technology, dat ook zorg draagt voor de service van de CBR600-blokken in de Moto2, kan door aanstaande Moto3-rijders in worden geroepen. Ook gaat het in Zwitserland gevestigde bedrijf de machines verkopen. KTM kondigde eveneens aan volgend jaar in de Moto3 te debuteren met een eigen frame en een blok waarvan de basis ligt in de 250 SF-X-krachtbron waarmee Marvin Musquin in 2010 MX2-wereldkampioen werd in de motorcross. Daarnaast gaat KTM blokken leveren aan Kalex. Het Nederlandse RW Racing GP Team voerde al gesprekken met de Duitse framebouwer die in de Moto2 furore maakt dankzij Stefan Bradl. • John Hopkins is benaderd door Lucio Cecchinello om voor zijn LCR Team te komen rijden. De Amerikaan zou mogelijk een aantal races aan de zijde van Toni Elias rijden, wiens resultaten ver onder de maat blijven. De Spaanse Moto2-wereldkampioen kreeg in Barcelona te horen dat hij nog drie races had om zich te bewijzen en anders dreigt ontslag. Hopkins is bezig aan een sterk seizoen in het Britse Superbike-kampioenschap en zag ook af van aanbiedingen van Tech3/Yamaha en Repsol/Honda om in Silverstone als invaller te fungeren. “Dat is goed gevallen bij het management in Japan”, vertelde Rizla/Suzuki-teammanager Paul Denning. “Wij proberen nu voor John een wild card te krijgen voor Brno. Ik heb met Lucio gesproken en hem gezegd dat ik hem niet kan verbieden om met andere rijders te praten. Ik snap zijn situatie heel goed.” Denning bevestigde verder dat een beslissing over Suzuki’s plannen voor 2012 mogelijk eind juli genomen wordt. De laatste berichten meldden dat Suzuki volgend jaar mogelijk met de huidige 800 cc-machine wil aantreden. “Alles is momenteel nog open”, hield Denning zich op de vlakte.• Honda-hotshot Livio Suppo nam in Engeland de verdediging van Dani Pedrosa op zich. In Silverstone gonsde het van de geruchten dat de Spanjaard zich verder geblesseerd zou hebben na een val van een fiets, een crossmotor of een Supermoto. “Ik heb al die verhalen gehoord en er klopt niets van”, aldus Suppo. “Niemand van ons heeft uitgebreid contact met hem, maar hij zegt dat er niets is gebeurd en wij geloven hem. Ik snap ook dat Dani niets wil overhaasten. Ik verwacht hem sowieso terug. Honda staat achter hem.”• Suppo meent overigens ook Marco Simoncelli geleerd heeft van het voorval met Dani Pedrosa in Le Mans. Het Japanse management heeft uitgebreid met de Italiaan gesproken over zijn agressieve manier van rijden. “Ik denk dat Marco begrijpt dat hij soms te agressief is. Hij is een intellligente jongen en ik ben er van overtuigd dat hij snapt wat er speelt. Het spijt hem oprecht wat er gebeurd is. Wij moeten Dani bij staan in zijn proces om terug te komen, maar we mogen ook Marco niet vergeten. Dit is ook voor hem geen makkelijke tijd.” Casey Stoner vertelde dat Pedrosa’s afwezigheid tijdens de eerste test van de nieuwe 1000 cc-Honda in Jerez een flinke tegenvaller was voor de Japanse engineers. “Dani is een extreem snelle rijder en zijn input is van groot belang”, aldus Stoner. “Eén rijder alleen kan dit werk niet doen.”• Carmelo Ezpeleta heeft voor 2013 twee plaatsen op de grid vrij voor BMW. De Dorna-baas bevestigde dat de Duitsers terughoudend waren over een MotoGP-entree in 2012, maar een jaar later zijn ze ook welkom. “We hebben een deal met Bridgestone voor 2012 voor 22 rijders, maar we kunnen dat in de toekomst naar boven bijstellen. BMW kijkt wat mogelijk is.”• Ducati-teammanager Vittoriano Guareschi vreest dat recente verbeteringen aan Honda’s RC212V het voor Valentino Rossi alleen maar moeilijker zullen maken om wedstrijden te winnen. “Volgens mij heeft Honda weer een stap gezet en wij zullen dus nog harder moeten werken”, verklaarde Guareschi. “Het gaat volgens mij niet alleen om hun koppeling, er speelt meer. Ons probleem is niet het frame. Ons probleem is acceleratie en grip.” De Italiaan gaf wel toe dat men ook bij Ducati werkt aan een nieuwe versnellingsbak. “Maar daar zal nog maanden werk in zitten. Ik denk dat het voor dit jaar lastig gaat worden.”• Rossi’s crewchief Jerry Burgess denkt dat Rossi’s schouderblessure, opgelopen vorig jaar februari na een crossongeval, een zware impact heeft gehad op de ontwikkeling van de GP11. “We zijn nu waar we eind februari hadden moeten zijn”, vindt Burgess. “Dit is een volledig nieuw project en ik weet dat Valentino zijn eerste analyses heeft gegeven toen hij nog geblesseerd was. Daarop is een groot deel van de ontwikkeling van de machine gebaseerd door de Italianen. Als je Vale een week voor de test in Sepang in februari had gezien, zou je niet hebben gedacht dat hij kon rijden. Zijn schouderblessure heeft ons flink in de achteruit gezet.” Stoner is volgens Burgess de grootste kanshebber voor de titel. “Het was een goede move van hem om naar Honda te gaan. Hij moet wel heel veel pech hebben om dit jaar geen wereldkampioen te worden.”• In de MotoGP is het te eenvoudig om punten te scoren. Dat vinden Casey Stoner en Valentino Rossi. Met ook slechts vijftien rijders aan de start in Silverstone vinden inmiddels velen dat het belachelijk is om het huidige systeem waarbij de eerste vijftien finishers punten krijgen, te handhaven. “Het klinkt niet logisch zoals het nu is”, aldus Stoner. “Het is inmiddels wel bewezen dat er te weinig rijders in deze klasse zijn en als iemand geblesseerd raakt, wordt de grid zo klein dat finishen ook punten betekenen.” Rossi deelt die mening. “Zoals het nu is, klopt het niet”, meent Rossi. “Maar het gaat niet alleen om punten, het gaat er ook om dat we meer rijders moeten hebben. Met meer dan twintig rijders is het oké om de beste vijftien punten te geven.”UITSLAGEN GP CATALONIË125 cc1. Nicolas Terol (E), Aprilia; 2. Maverick Viñales (E), Aprilia; 3. Jonas Folger (D), Aprilia4. Sandro Cortese (D), Aprilia; 5. Efren Vazquez (E), Derbi; 6. Johann Zarco (F), Derbi7. Hector Faubel (E), Aprilia; 8. Sergio Gadea (E), Aprilia; 9. Adrian Martin (E), Aprilia; 10. Jakub Kornfeil (CZ), Aprilia; 11. Danny Kent (GB), Aprilia; 12. Louis Rossi (F), Aprilia; 13. Niklas Ajo (SF), Aprilia; 14. Alexis Masbou (F), KTM; 15. Alberto Moncayo (E), Aprilia; 17. Jasper Iwema (NL), Aprilia.Moto21. Stefan Bradl (D), Kalex; 2. Marc Marquez (E), Suter; 3. Aleix Espargaro (E), Pons Kalex; 4. Simone Corsi (I), FTR; 5. Randy Krummenacher (CH), Kalex; 6. Alex de Angelis (RSM), Motobi; 7. Esteve Rabat (E), FTR; 8. Mika Kallio (SF), Suter; 9. Yonny Hernandez (COL), FTR; 10. Max Neukirchner (D), MZ-RE Honda; 11. Scott Redding (GB), Suter; 12. Michele Pirro (I), Moriwaki; 13. Alex Baldolini (I), Suter; 14. Xavier Simeon (B), Tech 3; 15. Andrea Iannone (I), Suter.MotoGP1. Casey Stoner (AUS), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha 3. Ben Spies (USA), Yamaha; 4. Andrea Dovizioso (I), Honda; 5. Valentino Rossi (I), Ducati; 6. Marco Simoncelli (I), Honda; 7. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 8. Nicky Hayden (USA), Ducati; 9. Loris Capirossi (I), Ducati; 10. Karel Abraham (CZE), Ducati; 11. Hector Barbera (E), Ducati; 12. Alvaro Bautista (E), Suzuki; 13. Toni Elias (E), Honda; DNF: Randy de Puniet (F), Ducati; Hiroshi Aoyama (J), Honda.UITSLAGEN SILVERSTONE, GROOT-BRITTANNIË125 cc1. Folger; 2. Zarco; 3. Faubel; 4. Luis Salom (E), Aprilia; 5. Vazquez; 6. Martin; 7. Cortese; 8. Terol; 9. Kornfeil; 10. Kent; 11. Danny Webb (GB), Mahindra; 12. Taylor Mackenzie (GB), Aprilia; 13. Rossi; 14. Masbou; 15. John McPhee (GB), Aprilia; DNF Iwema.WK Tussenstand: 1. Nicolas Terol, 128 punten; 2. Jonas Folger, 93; 3. Johann Zarco, 83; 23. Jasper Iwema, 4 punten.Moto21. Bradl; 2. Bradley Smith (GB), Tech 3; 3. Pirro; 4. Jules Cluzel (F), Suter; 5. Redding; 6. Rabat; 7. Yuki Takahashi (J), Moriwaki; 8. Kenan Sofuoglu (TUR), Suter; 9. Hernandez; 10. Corsi; 11. Krummenacher; 12. Neukirchner; 13. Kev Coghlan (GB), FTR; 14. Alex Baldolini (I), Suter; 15. Thomas Lüthi (CH), Suter.WK Tussenstand: 1. Stefan Bradl, 127 punten; 2. Simone Corsi, 65; 3. Yuki Takahashi, 56.MotoGP1. Stoner; 2. Dovizioso; 3. Colin Edwards (USA), Yamaha; 4. Hayden; 5. Bautista; 6. Rossi; 7. Abraham; 8. Elias; 9. Aoyama; 10. Capirossi; 11. Barbera; 12. De Puniet; DNF : Simoncelli; DNF Lorenzo; Spies.WK Tussenstand: 1. Casey Stoner, 116 punten; 2. Jorge Lorenzo, 98; 3. Andrea Dovizioso, 83.BijschriftenOpening : stoner of de foto met stoner en op de achtergrond de val van Lorenzo (foto 350663 of 350664 of 350665)Foto 350663-665Terwijl Stoner in Engeland wegrijdt bij zijn concurrenten, gaat achter hem Lorenzo onderuit. Dovizioso kan hem net ontwijken.Stoner of Stoner 2Casey Stoner is momenteel de te kloppen man in de MotoGP’s.Edwards“Hoesten, ademen, poepen, alles deed zeer!” Maar negen dagen na zijn sleutelbeenbreuk reed Edwards in Silverstone naar het podium!PodiumDrie blije mannen na een verregende Engelse GP: Dovizioso, Stoner en Edwards.Simoncelli-RossiSimoncelli en Rossi zitten beiden momenteel in de hoek waar de klappen vallen. Beiden hopen op betere tijden.Start GP GBDe GP in Silverstone was steenkoud en kletsnat. Naast de regen baart ook het kleine MotoGP-startveld zorgen voor de toekomst.Val simoncelliSimoncelli is de gebeten hond in de MotoGP. Na een magere zesde plaats in Catalonië ging hij roemloos onderuit in Engeland.Val LorenzoNa 26 races in de top-vier wilde wereldkampioen Jorge Lorenzo in het natte Silverstone teveel en crashte hij stevig.Stoner-simoncelli-lorenzoSimoncelli trainde het snelste in Barcelona en Stoner en Lorenzo zagen daar de lol wel van in. Maar in de race kon de Italiaan geen potten breken.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-