+ Plus

GP Wegrace Aragon, Spanje 2012

Op zaterdag voor de Grand Prix van Aragon vierde Dani Pedrosa zijn 27e verjaardag. Met taart, maar ook met een crash in de kwalificatie en ondanks een tweede startplaats onzekerheid over de race. Op zondag joeg de Honda-coureur joeg rivaal Jorge Lorenzo op tot hij het genoeg vond. Na het dramatische weekend in Misano revancheerde Pedrosa zich met zijn vierde overwinning van het jaar. Andrea Dovizioso toonde zich de beste in de broederstrijd met teammaat Cal Crutchlow.
In een deel van Spanje waar het ook eind september nog erg warm kan zijn, werden de coureurs op vrijdag en zaterdagmorgen onaangenaam verrast op regen en lage temperaturen. In de kwalificatie toonde de zon zich weer voorzichtig waarna de rijders de taak wachtte om in één uur een race set-up te vinden en een acceptabele startplaats te scoren. Dat leidde tot schuifschade bij onder meer Dani Pedrosa, Valentino Rossi en Nicky Hayden. Het Ducati-duo kende ook nog eens een rampzalige zondag, voor Pedrosa keerden de kansen in een soeverein gereden race. Jorge Lorenzo nam vanaf pole kopstart en zette vervolgens met Pedrosa in zijn slipstream de rest van het veld op een onoverbrugbare achterstand. Ben Spies, Cal Cructhlow en Andrea Dovizioso zorgden de hele race voor vuurwerk, terwijl Valentino Rossi’s rol al in de eerste ronde was uitgespeeld toen hij bijna Jonathan Rea van achteren ramde. Rossi moest uitwijken en vervolgde via de sluiproute zijn race. “Ik zat aan zijn rechter kant en dat was een verkeerde beslissing, want Rea kon me natuurlijk nooit zien”, stak de als achtste gefinishte Rossi de hand in eigen boezem. “Hij remde wat vroeg en stuurde mijn kant op en ik zat op de verkeerde plaats. Om hem niet te raken, moest ik wel rechtdoor. Het scheelde weinig, maar we raakten elkaar niet.” Dat klopte niet, meende Rea. “Ik weet niet of hij mijn machine of mijn kont raakte, maar er was zeker contact.” Rea werd een ronde later ook van Hayden verlost, die zich volledig verremde. De Ducati knalde tegen de boarding en Hayden, die net de machine losgelaten had, vloog met een afschrikwekkende salto over de omheining. De Amerikaan werd naar het medisch centrum gebracht, maar mocht na onderzoek weer gaan. Zijn collega’s toonden zich geschokt door de beelden en algemeen werd geopperd dat een airfence op de plek des onheils geen overbodige luxe was geweest. Na zes ronden schaduw-racen verdrong Pedrosa Lorenzo van de eerste plaats en liet zijn grote rivaal vervolgens kansloos achter. Dovizioso en Crutchlow passeerden Spies en vochten om de laatste podiumplaats. Dovizioso liet zich door Crutchlows aanvallen niet van de wijs brengen en veroverde in een ‘agressief maar fair gevecht’ zijn zesde derde plek van het seizoen. Een ontspannen ogende Pedrosa vertelde na afloop dat hij geen makkelijk weekend had gehad. : “Vooral niet na wat er gebeurde in Misano”, keek Pedrosa terug op de race die voor hem minder dan een ronde duurde. “Ik werd er ook steeds aan herinnerd in interviews. Dat was niet goed om me op Aragon te focussen. Maar het verleden kun je niet veranderen en ik wilde liever vooruitkijken.” Daar kwam nog een ander probleem bij, legde de op zaterdag 27 jaar geworden Pedrosa uit met een grijns. “Veel mensen kwamen aan met taarten en het was gewoon te veel suiker… Bovendien crashte ik op zaterdagmiddag en moest ik verder met één machine in de kwalificatie terwijl de monteurs de andere weer klaarmaakten voor de warm up. Ik moest vanmorgen ronden maken om te kijken of de machine oké was. Hij was oké, niet perfect. Ik was in de race erg geconcentreerd. Ik kon meegaan met Jorge en na een tijdje kon ik hem passeren en een gaatje slaan. Vanaf de derde ronde was de achterband al flink aan het spinnen en het was belangrijk om zuinig te zijn op de banden, want die hebben het hier altijd erg zwaar. Het was moeilijk om hard te blijven gaan, ook omdat ik net als in de kwalificatie wat problemen had met de koppeling. Maar bij het uitkomen van de bochten was het goed. Ik was zo gefocust dat ik eigenlijk vergat dat het een race was en toen ik me dat realiseerde, zag ik dat we nog maar vier ronden moesten. Toen heb ik het iets kalmer aan gedaan.” Ondanks het feit dat hij vijf punten terugwon op Lorenzo, lijkt Pedrosa het verloop van het seizoen niet op eigen kracht te kunnen keren. Over teamorders voor de mogelijk in Japan terugkerende Casey Stoner wilde hij echter niets weten. “Je wordt kampioen omdat je overall beter bent dan de ander, niet omdat je hulp krijgt van een ander. Casey is een winnaar en als hij terugkomt, zal hij de laatste races van zijn carrière willen winnen. Ik zal hem zeker niet om hulp vragen.” Lorenzo realiseerde zich dat een terugkerende Stoner ‘mijn leven nog moeilijker zal maken’, maar realiseerde zich bovendien al snel dat een tweede plaats in Aragon het maximaal haalbare was. “Net als in Misano pushte ik erg hard om een gaatje te slaan en in ieder geval de tweede plaats zeker te stellen”, vertelde Lorenzo na zijn dertiende podium in veertien races. “Maar ik wist ook dat vroeg of laat de achterband zou beginnen te spinnen en toen bleek dat Dani een betere pace had dan ik. Ik probeerde hem te volgen en toen had ik een ‘big moment’ waardoor ik bijna crashte. Toen dacht ik ‘oké, de tweede plaats is vandaag best en het kampioenschap komt wat dichterbij’. Er is zo weinig voor nodig om een klein foutje te maken en dan te crashen. Ik ben erg gefocust en dat is de enige manier om bij de les te blijven, want Dani en Honda zijn erg sterk.” Afgezien van de niet bijster interessante wedstrijd leverde het weekend in Aragon wel degelijk veel gespreksstof op. Voor het weekend trad Dorna met een officieel persbericht naar buiten waarin de promotor bekend maakte dat vanaf volgend jaar Magneti Marelli alle MotoGP-teams aan een uniforme ECU kan helpen. Dorna sloot een vierjarige overeenkomst met de Italiaanse specialisten die al samenwerken met Yamaha en Ducati. Dorna’s Carmelo Ezpeleta hoopt zo de CRT’s tegemoet te komen omdat de ontwikkelingskosten voor elektronica zo beteugeld kunnen worden. De verwachting is dat een aantal CRT’s volgend jaar daadwerkelijk gebruik gaat maken van de ECU, hoewel Jorge Martinez’ team waarschijnlijk op eigen voet doorgaat. Het aanbieden van de ECU is waarschijnlijk een voorbode op het verplichte gebruik van de elektronica in 2014, waarmee de MotoGP de Formule 1 volgt waar ook met een uniforme ECU wordt gewerkt. Hoewel een aantal prominente rijders voorzichtig positief reageerde (zie Pitstop), is de terughoudendheid bij de fabrikanten veelzeggend. Ducati vreest dat Dorna’s plannen er toe zullen leiden dat de fabriek haar oorspronkelijke reden om mee te doen in de MotoGP gaat verliezen. Bovendien denkt Felippo Preziosi dat ook straatmotoren onder de voorgenomen maatregel gaan lijden. "Wij zijn voor het beperken van de kosten, maar op deze manier wordt de evolutie en de ontwikkeling gestopt", legde Preziosi uit. "Alles wat we in de MotoGP hebben geleerd, gaat op deze manier verloren. Een ander plan is om in de toekomst het maximale toerental te beperken. Dorna wil dit om de kosten te beperken en om er zo voor te zorgen dat het gat met de CRT’s kleiner wordt. Maar het leidt echter alleen tot minder ontwikkeling van de teams." Preziosi sprak de verwachting uit dat Ducati volgend jaar geen gebruik zal maken van de door Dorna aangeboden Magneti Marelli ECU, wel zal het testteam de elektronica uitvoerig aan inspecties onderwerpen met de mogelijke verplichte introductie van het systeem in 2014. HRC’s vice-president Shuhei Nakamoto herhaalde nogmaals dat Honda haar werkterreuin van de MotoGP naar het WK Superbike verlegt als uniforme elektronica en een maximum toerental (van waarschijnlijk 14.500 tpm) worden voorgeschreven. Toch lijkt Ezpeleta vastbesloten om vast te houden aan zijn voornemen. Nakamoto wil volledige elektronische vrijheid bewaren voor de fabrieken om zo ook de ontwikkeling van straatmotoren te stimuleren. “Wij willen doorgaan in de MotoGP, maar als Carmelo gekke dingen gaat doen, moeten we onze positie heroverwegen”, aldus Nakamoto. “Voor volgend jaar is een uniforme ECU voor CRT’s goed en ook kosten beperkend. Voor prototypes is het een ander verhaal. Als Yamaha en Ducati ook hun interesse verliezen, hou je in de MotoGP alleen de CRT’s over. Maar de keus is aan Carmelo. Wij staan niet alleen in onze mening. Ik heb begrepen dat Yamaha en Ducati er zo over denken en ik weet dat ook Suzuki niet blij is met een ‘control ECU’. Met die standpunten van drie huidige fabrikanten en nog een vierde is er toch geen reden om die stap te zetten? Hij wil het gat tussen de CRT’s en de prototypes verkleinen, maar van een uniforme ECU wordt je motor geen drie seconden sneller. We proberen tienden van seconden te winnen met minimale wijzigingen aan bijvoorbeeld chassis, swingarms en remmen. Dezelfde elektronica voor iedereen verandert de situatie niet.. De fabrikanten zouden hun eigen spullen moeten mogen gebruiken, terwijl er voor de CRT’s een uniforme ECU is. Dat lijkt ons een acceptabele compromis. De verschillen die er zijn, liggen niet alleen aan de elektronica.” Nakamoto vertelde bovendien dat hij bij Dorna had aangeboden om de door HRC ontwikkelde ECU kosteloos aan een klant of een nieuwe fabrikant ter beschikking te stellen. “Als je als nieuweling in de MotoGP komt, zijn de ontwikkelingskosten enorm en wij willen fabrikanten als Aprilia en BMW best de helpende hand bieden als zij dat willen.” De volgende Grand Prix wordt verreden op de Twin Ring Motegi, trots eigendom van Honda. De strijd in de MotoGP zal daar ongetwijfeld op en naast het circuit voortgezet worden. Moto3: SALOM GEBLESSEERD NAAR WINST Al in de opwarmronde van de Moto3-race werd het veld van een kanshebber beroofd. Maverick Viñales strandde toen al met een technisch probleem. Ook zonder de Spanjaard was de Moto3-wedstrijd het aanzien nog zeer waard. Na een steekspel met Jonas Folger (vanaf zijn eerste pole), Zulfahmi Khairuddin, WK-leider Sandro Cortese, Alex Rins, Danny Kent en ook Luis Salom als koplopers. Saloms rol was opmerkelijk. De Spanjaard in Nederlandse dienst crashte op zaterdag en bezeerde zijn schouder ernstig. Tijdens de warm up volgde nog een highsider, maar Salom verbeet de pijn en won zeer knap voor de grieperige Cortese en Folger zijn tweede GP van het seizoen. Bovendien nam hij de tweede plaats in het WK over van de vleugellamme Viñales. Jasper Iwema’s race was aan het eind van de eerste ronde al voorbij toen hij crashte. Moto2: ESPARGARO VECHT DOOR Pol Espargaro heeft goede herinneringen aan Aragon. Hij won er in 2010 de 125 cc-race en dit jaar voegde hij er een nieuwe fraaie herinnering aan toe. In een zinderende Moto2-race profiteerde hij perfect van het gevecht tussen Marc Marquez en Andrea Iannone achter hem. Marquez was lange tijd de leider in de race, maar slaagde er niet in weg te rijden. Iannone probeerde het vervolgens, maar ook de Italiaan faalde. Vier ronden voor het einde sloeg Espargaro toe en kreeg tijdens zijn ontsnapping hulp van Iannone. Door diens weerwerk tegenover Marquez kreeg Espargaro vrij spel. Iannone miste zelfs nog het podium toen Scott Redding zich na een voorzichtig begin ook voorin meldde. Reddings derde plaats achter Marquez verdiende lof. De 19-jarige Brit kampt al sinds het begin van het seizoen met opgepompte onderarmen en negen dagen voor de GP besloot hij om een operatie niet langer uit te stellen. Aan de finish constateerde Redding dat een aantal hechtingen in het heetst van de strijd waren losgebarsten. Pitstop • Jorge Lorenzo toonde zich een voorstander van de ‘control ECU’, maar plaatste een kanttekening. "Als je de elektronica te veel beperkt leidt dat beslist tot meer crashes. Maar het is hetzelfde voor iedereen en je zult het gas met meer gevoel moeten behandelen", meende de Spanjaard. "Tegenwoordig helpt de elektronica om highsiders te beperken, maar als met een uniforme ECU de veiligheid in het gedrang komt, moeten we oppassen. We zijn immers onderweg met meer dan 250 pk." "Iedereen met dezelfde elektronica is goed, maar pas op met de veiligheid", echode Valentino Rossi. "In de Formule 1 dacht men dat het niet mogelijk was, maar kijk nu: de races zijn er spannender door geworden." Cal Crutchlow onderschreef het voornemen. "Maar aan de kop zul je dezlfde jongens blijven zien." "Hoe kan het nou hetzelfde zijn voor iedereen", vroeg de technisch geinteresseerde Andrea Dovizioso zich af. "Als er een echte beperking komt op het gebied van traction control en anti-wheelie, kan het een ander beeld geven. Dat kan het ook zijn dat de motoren een stuk moeilijker handelbaar worden. We moeten het eerst proberen voordat we een echt oordeel kunnen vellen." "Zoals het er nu op tv uitziet, denk je dat MotoGP-machines soepel en makkelijk te rijden zijn. Dat oogt niet goed", oordeelde Nicky Hayden. "Maar een motor met meer dan 250 pk rondsturen op Laguna Seca is onmogelijk." • Volgend jaar moet het Pramac Team met Ben Spies en Andrea Iannone dichter bij de ontwikkeling van de Ducati worden betrokken. Dat liet Felippo Preziosi (foto) doorschemeren in Aragon. Karel Abraham (Cardion) en Hector Barbera (Pramac) maken nu nog gebruik van de Ducati die Valentino Rossi na zijn eerste test in Valencia in 2011 afwees. Abraham en Barbera kunnen updates verkrijgen, mits daar voor betaald wordt. Die strategie wordt in 2013 gewijzigd. "Het wordt minder commercieel en meer met het oog op de technische ontwikkeling en de sport", aldus Felippo Preziosi van Ducati. "Zij zullen vergelijkbaar materiaal hebben als onze fabrieksrijders en wij hebben voor 2013 ook meer zeggenschap gehad in de keuze van de rijders. De updates zijn volgend jaar zonder extra kosten." • Preziosi sprak zich in Aragon ook uit over het vertrek van Valentino Rossi na twee tegenvallende seizoenen. De Italiaan toonde zich niet verbaasd over de beslissing van de rijder die een financieel zeer aanlokkelijk Ducati-aanbod naast zich neerlegde. "Ik ben General Manager van Ducati Corse, maar ik ben ook een Valentino-fan. Ik denk dat hij een mooie uitdaging aangegaan is door weer terug te keren naar Yamaha en de strijd aan te gaan met Lorenzo. Als fan vind ik dat mooi. Ik weet ook wat de waarde van Valentino is voor ons. Hij is erg precies in zijn analyses, maar ik snap goed dat hij in deze fase van zijn loopbaan dit besluit nam." • Er heerst onduidelijkheid over de gezondheidstoestand van Casey Stoner. De momenteel in Australië revaliderende wereldkampioen blijkt moeilijk traceerbaar. "We hebben geprobeerd om hem te bereiken. Dat is niet gelukt. Misschien is hij vissen", reageerde HRC’s Shuhei Nakamoto laconiek. Als Stoner besluit om niet naar Honda’s thuiscircuit Motegi te komen, zal zijn plaats waarschijnlijk weer worden ingenomen door Jonathan Rea (foto), die in Aragon beslag legde op een verdienstelijke zevende plaats. De Brit zag een plaats in het team van Fausto Gresini verloren gaan toen bleek dat hij niet voldoende sponsorgeld kon ophoesten voor 2013. De steun van HRC hielp niet. "Wij kunnen bij een satellietteam alleen maar adviseren bij de keus van een rijder", stelde Nakamoto. Alvaro Bautista blijft daarom mogelijk aan het Gresini Team verbonden. Nakamoto: "Hij verdient ook wel een tweede kans." UITSLAGEN GP WEGRACE MOTORLAND ARAGON, SPANJE Moto3 1. Luis Salom (E), Kalex KTM; 2. Sandro Cortese (D), KTM; 3. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 4. Danny Kent (GB), KTM; 5. Efren Vazquez (E), FTR Honda; 6. Alex Rins (E), Suter Honda; 7. Louis Rossi (F), FTR Honda; 8. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda; 9. Arthur Sissis (AUS), KTM; 10. Niccolò Antonelli (I), FTR Honda; 11. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda; 12. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda; 13. Alberto Moncayo (E), FTR Honda; 14. Niklas Ajo (SF), KTM; 15. Alex Marquez (E), Suter Honda; DNF. Jasper Iwema (NL), FGR Honda;. WK Tussenstand: 1. Sandro Cortese, 245 punten; 2. Luis Salom, 194; 3. Maverick Viñales, 179; 24. Jasper Iwema, 24. Moto2 1. Pol Espargaro (E), Kalex; 2. Marc Marquez (E), Suter; 3. Scott Redding (GB), Kalex; 4. Andrea Iannone (I), Speed Up; 5. Bradley Smith (GB), Tech 3; 6. Johann Zarco (F), Motobi; 7. Simone Corsi (I), FTR; 8. Jordi Torres (E), Suter; 9. Claudio Corti (I), Kalex; 10. Anthony West (AUS), Speed Up; 11. Thomas Lüthi (CH), Suter; 12. Esteve Rabat (E), Kalex; 13. Nicolas Terol (E), Suter; 14. Mike di Meglio (F), Kalex; 15. Dominique Aegerter (CH), Suter. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 258 punten; 2. Pol Espargaro, 210 ; 3. Andrea Iannone,178. MotoGP 1. Dani Pedrosa (E), Honda; 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 3. Andrea Dovizioso (I), Yamaha; 4. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 5. Ben Spies (USA), Yamaha; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Jonathan Rea (GB), Honda; 8. Valentino Rossi (I), Ducati; 9. Karel Abraham (CZ), Ducati; 10. Aleix Espargaro (E), ART; 11. Randy de Puniet (F), ART; 12. Hector Barbera (E), Ducati; 13. Yonny Hernandez (COL), BQR; 14. James Ellison (GB), ART; 15. Michele Pirro (I), FTR. WK Tussenstand: 1. Jorge Lorenzo, 290 punten; 2. Dani Pedrosa, 257; 3. Casey Stoner, 186.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-