+ Plus

WK Superbike Silverstone, Engeland

Radicale veranderingen, een flexibeler frame en de feedback van Valentino Rossi hielpen Cal Crutchlow niet alleen aan zijn vijfde pole van het jaar, maar vooral aan zijn eerste overwinningen. In beide races versloeg de Yamaha-coureur Jonathan Rea. Ook de andere podiumplaatsen in beide races bezet werden door Britten. Max Biaggi had een moeilijk weekend. In tegenstelling tot eerdere races kon Crutchlow nu wel het hoge tempo tot het einde vasthouden; de gevreesde bandenproblemen die hem eerder plaagden bleven nu beperkt, merkte Crutchlow tot zijn opluchting. De twee races gaven een vergelijkbaar beeld te zien, met Rea die verreweg het meeste kopwerk deed, gevolgd door Crutchlow, en ruim voor de achtervolgers. Crutchlow was nu wel in staat om in de slotfase van de races Rea te passeren, en tijdens de tweede wedstrijd klokte hij in de slotfase de snelste rondetijd. Dat de lagere temperaturen Crutchlow hadden geholpen, realiseerde hij zichzelf terdege. De Pirelli-banden zijn traditioneel sterk in het begin van de race en Crutchlow’s recordronden aan het einde waren desalniettemin indrukwekkend. Over Rossi’s invloed was de dubbelwinnaar ook duidelijk. “Valentino reed zo’n vijftig ronden met onze machine in Brno en hij gaf het team heel waardevolle informatie op gasopname en acceleratie. Ik gebruikte hier de settings waarmee hij had gereden”, vertelde Crutchlow. “Aan de echte set up van de machine heeft hij niet veel kunnen doen. Hij dacht vooral aan zijn geblesseerde been. Hij vertelde dat hij weinig kon zeggen over de motor, omdat hij niet tegen iemand racete. En als je alleen rijdt, voelt de machine juist wel goed aan. Maar hij heeft ons absoluut geholpen met de eerste gasopname en met de vermogensafgifte bij lage toerentallen.”De zeer blije en opgeluchte Crutchlow waarschuwde echter voor euforie na Yamaha’s eerste overwinning sinds Ben Spies vorig jaar in Portimao de eerste race op zijn naam schreef. Door de koelere omstandigheden in Silverstone, bij temperaturen waarbij de Yamaha zich doorgaans al prettiger voelt, blijft onduidelijk hoe de R1 zich nu houdt bij hoge temperaturen. “Ik vind het verbazingwekkend dat we dit jaar nog niet eerder hebben gewonnen”, liet Crutchlow dan ook niet na om op te merken. “Maar het team en Yamaha kennen de redenen. Ik zat er op te wachten dat de banden minder zouden worden. In het begin van de race had ik al een paar slides. Bij het opkomen van het stuk bij start-finish was ik heel voorzichtig met het gas om vooral maar zuinig te zijn met de banden. Ik leverde wat in op grip, maar ik verloor geen tijd. In het begin van de wedstrijd had ik harder kunnen rijden, maar het had geen zin dat ik de race zou leiden. Tot vandaag had ik nog nooit een WK Superbike-race aangevoerd en toen dat hier wel gebeurde, wist ik niet goed wat ik moest doen. Ik ben blij dat Johnny de kop had, want anders had ik waarschijnlijk de band kapot gereden in een poging om weg te komen.”Voor aanvang van het weekend werd vaak over Crutchlows racetoekomst gesproken. “In één weekend heb ik plotseling alles: twee overwinningen, twee keer de snelste ronde, pole position en het ronderecord. Dat kan me voor de toekomst alleen maar helpen. Aanbiedingen heb ik genoeg. Yamaha heeft geen haast om een beslissing te nemen over de MotoGP-plannen voor volgend jaar. Ik wacht af wat de fabriek wil. Yamaha is altijd goed voor mij geweest. We hebben samen het Supersport-kampioenschap gewonnen en nu win ik in het WK Superbike. Nu is het niet zo dat ik meteen maar vertrek op het moment dat het goed gaat. Ik wil ook nog graag praten over Yamaha’s plannen in het WK Superbike.”Jonathan Rea was de tweede smaakmaker in Silverstone. Na zijn sterke optreden in Brno toonde de Ten Kate/Honda-coureur dat hij een van de beste rijders in het veld is. Inmiddels heeft Rea in het Superbike-paddock aanbiedingen op zak van Sterilgarda/Yamaha, Xerox/Ducati en BMW. Ook met het Rizla/Suzuki MotoGP-team heeft hij gesproken en ook Gresini/Honda en LCR/Honda hebben bij de 23-jarige Noord-Ier geïnformeerd naar zijn plannen. De geruchten dat hij al voor BMW zou hebben getekend, waren zo sterk dat Rea tijdens zijn verblijf in Japan voor de Acht Uren van Suzuka de Honda-bazen er van moest overtuigen dat er nog niets getekend was. Bovendien heeft Rea nog een contract met het Ten Kate/Honda Team en het opheffen van die verbintenis zou de coureur en/of een volgende werkgever veel geld kosten. Daarnaast heeft Honda plannen op de lange termijn met Rea. HRC zal hem niet kwijt willen nadat men hem oppikte in het Britse kampioenschap, door liet stromen naar het WK Supersport en nu, voor het tweede volledige seizoen, in het WK Superbike. De fabrikant heeft de structuur om Rea te stallen bij een satellietteam om hem daarna eventueel door te laten gaan naar het Repsol/Honda-fabrieksteam. “Op dit moment is er een optie om voor 2011 bij Honda te blijven, maar zeker is er nog niets. We zullen wel zien wat er de komende weken gebeurt”, zei Rea. “Het is fijn om meerdere opties te hebben, maar ik heb het gevoel dat het werk bij Honda nog niet af is. Halverwege het seizoen was ik knap pissig en het team moest iets zien te vinden om de situatie te veranderen. Dat besefte men ook. Ze proberen nu heel hard om de motor overal goed te laten zijn.”Ten Kate zou tot 15 augustus hebben om de optie op Rea op te nemen. “Ik zou graag volgend jaar met Ten Kate wereldkampioen willen worden en er wordt ook al veel met Honda gesproken over 2012”, vertelde Rea, bijgestaan door zijn manager Chuck Aksland. “Nu willen we graag garanties. Ik zou best nog een jaar willen blijven, maar ik wil wel naar de MotoGP, en ook snel. Maar er is niks mis met het WK Superbike. Hier winnen doe je niet zo maar.” Rea zou een aantal eisen hebben voordat hij toezegt volgend seizoen ook in Ten Kate-kleuren te zullen rijden. “Het gaat om drie, vier dingen. Ik vind het moeilijk om dat te vragen, want ik vind het geweldige mensen met wie ik werk. Ook de sfeer binnen het team is erg goed, maar alles kan nog wat beter. Het ligt er aan wat ze mij kunnen bieden.”Teammanager Ronald ten Kate beseft dat er andere teams aan zijn coureur trekken, maar hij is er van overtuigd dat Rea blijft. “Maar ik ben er ook van overtuigd dat we dan alles in het werk moeten stellen om met hem voor de titel te kunnen gaan”, gaf Ten Kate toe. “Binnen Honda bestaat het plan om met Jonathan het hele traject te volbrengen, dus tot in de MotoGP. Dat staat dan gepland voor 2012.”Hoewel hij in de eerste race als derde op het podium belandde en in totaal acht punten in liep op Max Biaggi, verliet Leon Haslam Silverstone zwaar teleurgesteld. Het had heel anders kunnen lopen, meende de Alstare/Suzuki-kopman. “Het is heel frustrerend”, vond Haslam. “In de eerste race verloor ik tegen het einde heel veel tijd toen de motor steeds uit de versnelling sprong. In de tweede race had ik eindelijk de start die ik wilde en ik kon mee met Cal en Johnny. Totdat de band plotseling veel minder grip gaf. Voor de wedstrijd hadden we de achtervering iets aangepast, maar ik had veel minder grip. Toen Leon Camier me voorbij kwam, zag ik dat hij bij het uitkomen van de bochtenzo bij me weg sprintte. Mijn achterband spinde alleen maar en in het midden van de bochten was ik veel te langzaam, omdat ik niet op het gas kon. Ik denk dat ik het halve veld heb opgehouden. Ik heb het gevoel dat ik vandaag veel meer had kunnen goed maken op Max.”De van plaats zes vertrokken Biaggi verklaarde na afloop niet ontevreden te zijn met vijfde en zesde plaats. De Italiaan had veel moeite met zijn Aprilia over de hobbels. Teamgenoot Leon Camier verpestte zijn snelste Superpole-ronde toen hij wijd ging en strandde op de zestiende startplaats, maar kwam met een knappe derde plaats in de tweede race wel op het podium. Kort• Eugene Laverty won een spannende Supersport-race. Hij moest afrekenen met een sterk opkomende Kenan Sofuoglu. Toen de Turk de leiding over nam, sloeg Laverty terug om vervolgens Sofuoglu opzichtig voorbij te laten. Na te hebben gezien waar hij sneller was dan Sofuoglu, passeerde hij de Ten Kate-coureur in de laatste ronde. Laverty’s zesde zege van het jaar bracht hem vijf punten dichterbij Sofuoglu. Gino Rea pakte knap zijn eerste WK Supersport-podium. De race werd al na minder dan een ronde gestopt vanwege een zware crash van Joan Lascorz en wild card-rijder Roberto Tamburini. Lascorz tikte Laverty aan en viel, waarna hij geraakt werd door Tamburini. Die brak een sleutelbeen, Lascorz brak vier ribben en blesseerde zijn schouder alsmede een vinger.• Max Biaggi en Leon Camier hebben nog geen zekerheid over hun toekomst bij Aprilia. Camier zou aanbiedingen hebben van Sterilgarda/Yamaha en Xerox/Ducati. De 23-jarige coureur domineerde vorig jaar het Britse kampioenschap op een R1 en ook op een Ducati won hij BSB-races. Aprilia’s Gigi Dall ‘Igna is echter duidelijk. “Het contract met Leon is nog niet getekend, maar dat gebeurt zeker.” Ook met Biaggi, de best betaalde WSB-rijder, hoopt Dall ‘Igna tot een deal te komen. “Het gaat om veel geld en om andere zaken. Het zijn geen normale onderhandelingen tussen een rijder en een team.” Biaggi zou een deal van twee jaar willen, Aprilia wil slechts een eenjarige overeenkomst voor ook beduidend minder geld.• Tom Sykes vloog na de race in Silverstone naar Japan om daar twee dagen met de nieuwe Kawasaki ZX-10RR te testen. Die taak zou eerst voor zijn teamgenoot Chris Vermeulen zijn, maar vanwege een knie-operatie is de Australiër uitgeschakeld. Hij werd in Silverstone eenmalig vervangen door testrijder Akira Yanagawa. De 39-jarige Japanner reed zijn laatste WSB-seizoen in 2001 en verkeerde in Silverstone in de achterhoede. Net overigens als zijn landgenoot Ryuichi Kiyonari. De huidige nummer 3 in het BSB werd in de eerste race laatste en in de tweede wedstrijd zestiende. Zijn HM Plant-teamgenoot Josh Brookes pakte met een twaalfde plaats in race 1 nog vier WK-punten.• Terwijl Cal Crutchlow zijn beste prestatie van het seizoen leverde, had teamgenoot James Toseland veel meer moeite om zich in het Britse geweld staande te houden. Een crash tijdens de Superpole was daar deels een reden voor. De tweevoudig wereldkampioen moest in beide races vanaf de twaalfde plaats komen. Na een achtste plaats in de eerste race pakte het team de zaken radicaal aan, omdat Toseland problemen ondervond over de vele hobbels. Een 15 mm langere wielbasis, een gearing van zes in plaats van vijf versnellingen en een gewijzigde rijhoogte brachten meer succes. Toseland vocht een harde strijd uit met de Leon Haslam en Max Biaggi en finishte tussen de titelkandidaten als vijfde. “Ik had meer grip, maar helaas waren Cal en Johnny dit weekend veel te snel”, aldus Toseland. WK SUPERBIKE SILVERSTONE, GROOT-BRITTANNIËRace 11. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 2. Jonathan Rea (GB), Honda; 3. Leon Haslam (GB), Suzuki; 4. Michel Fabrizio (I), Ducati; 5. Max Biaggi (I), Aprilia; 6. Leon Camier (GB), Aprilia; 7. Carlos Checa (E), Ducati; 8. James Toseland (GB), Yamaha; 9. Shane Byrne (GB), Ducati; 10. Troy Corser (AUS), BMW; 11. Max Neukirchner (D), Honda; 12. Sylvain Guintoli (F), Suzuki; 13. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 14. Noriyuki Haga (J), Ducati; 15. Lorenzo Lanzi (I), Ducati.Race 21. Crutchlow; 2. Rea; 3. Camier; 4. Haslam; 5. Toseland; 6. Biaggi; 7. Guintoli; 8. Byrne; 9. Smrz; 10. Checa; 11. Ruben Xaus (E), BMW; 12. Joshua Brookes (AUS), Honda; 13. Haga; 14. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 15. Lanzi. WK Tussenstand: 1. Max Biaggi, 373 punten; 2. Leon Haslam, 313; 3. Jonathan Rea, 243.WK SUPERSPORT1. Eugene Laverty (IRL), Honda; 2. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 3. Gino Rea (GB), Honda; 4. Chaz Davies (GB), Triumph; 5. Robbin Harms (DK), Honda; 6. Miguel Praia (POR), Honda; 7. Matthieu Lagrive (F), Triumph; 8. David Salom ((E), Triumph; 9. Massimo Roccoli (I), Honda; 10. Sam Lowes (GB), Honda; 11. James Westmoreland (GB), Yamaha; 12. Fabien Foret (F), Kawasaki; 13. Billy McConnell (AUS), Yamaha; 14. Vittorio Iannuzzo (I), Triumph; 15. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Kenan Sofuoglu, 203 punten; 2. Eugene Laverty, 186; 3. Joan Lascorz, 168.BijschriftenOpeningHet Superbike-veld begint aan negentien ronden. Xaus (111), Biaggi (3), Rea (65), Crutchlow en Haslam (91) zitten voorin. PodiumIn beide races was er een volledig Brits podium, met beide malen Cal Crutchlow op plek 1. Jonathan Rea bleef in de buurt. HaslamLeon Haslam finishte één keer op het podium, maar was niet blij. Hij meende dat hij meer had kunnen goed maken op Max Biaggi (3). Het bleef nu bij acht punten. CrutchlowEindelijk zat het eens een keer allemaal mee voor Cal Crutchlow: de pole – zijn vijfde – twee snelste ronden en zijn twee eerste overwinningen. Biaggi (reserve)Max Biaggi kwam voor het eerst sinds zeven races niet op het podium. Hij hield echter de schade beperkt.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-