Nieuws

Warmdraaien 22/2008

Op 1 november lieten we onze noppentestrijder Eric Verhoef met een nieuwe BMW G450X van start lieten gaan in een ONK enduro. Waar kun je een wedstrijdmachine immers beter testen als in een wedstrijd? Eric was erg gemotiveerd, de G450X perfect klaargemaakt door BMW-dealer Bert Duursma, de fotografen stonden klaar en om 9.53 uur sprong de BMW op het startpodium aan bij de eerste druk op de knop. Het kon beginnen. De parkeerbonnen die een overijverige veldwachter terplekke uitdeelde aan de in de berm geparkeerde auto’s (alvast van harte: op zoveel scherpzinnigheid op een miezerige zaterdagochtend moet bijna promotie volgen) konden de stemming niet verpesten: dit werd vast een hele leuke reportage in MotoPlus!

Vooraf was Verhoef vrolijk als altijd, maar toch ook wat gespannen: “Ik ben erg benieuwd naar de BMW. Toen ik om zes uur vanochtend thuis wegreed, dacht ik nog ‘Waar ben ik nu weer aan begonnen?’ Was ik ook nog mijn bodyprotector vergeten, dus nog maar snel gedraaid om die op te pikken. Ik heb geen boze plannen en ga zeker rustig beginnen, maar je weet het nooit, het blijft motorsport!” Dat zou later blijken…
De eerste ronde verliep perfect en Eric zat met zijn tijden in de klassementsproeven vooraan. “Ik moest er wel weer even inkomen. In de eerste proef werd ik nog een beetje verrast door een springheuvel, maar gelukkig ging het goed. In de proef in het beruchte zandgat zaten er veel vast en moest ik echt slalommen rond ingegraven motoren. Ik denk dat mijn tijden best goed zijn. Ik moest wel wennen aan de BMW G450X. De vering heb ik onderweg al iets bijgesteld. Het blok is door die injectie heel direct; bij een carburateur komt het vermogen er soepeler in. Maar als je er op ingespeeld raakt, voelt het erg goed aan. Dan kun je hem mooi op het gas rijden. En sterk dat’ie is voor een 450, echt een beer. De zitpositie is trouwens opvallend goed. Ondanks dat het toch een heel bijzondere machine met veel nieuwe technieken is, voelt hij meteen vertrouwd aan en je kunt er zo mee wegrijden.”
Nog geen tien minuten later ging het mis: in de vierde proef mistte Eric een bocht en raakte vol een boom, waarbij zijn rechterbovenbeen klem kwam te zitten tussen boom en machine en brak. Een hard gelag voor de immer opgewekte Verhoef, zeker met de Dakar-rally (waarin hij ditmaal als navigator naast Erik van Loon in een VW-buggy zit) in het verschiet. Eric werd met een ziekenauto afgevoerd, daarna ging er een soort radiostilte in werking.

Een uurtje later ging mijn telefoon: “Hè, met Eric Verhoef. Zijn de foto’s vandaag gelukt? Anders heb ik hier ook nog een mooie foto voor bij de test in MotoPlus: een röntgenfoto van mijn gebroken been, hahaha. Ik lig nu te wachten op de gang tot ik de operatiekamer in ga, dan wordt er meteen een pin in gezet. Volgens de arts komt het wel goed. Jammer dat het zo loopt. We riepen vanochtend nog dat zoiets altijd kan gebeuren in de motorsport. Ik schoot in een snelle bocht over het spoor en kreeg hem niet meer gecorrigeerd. Ik kwam vol op die boom. O, de deuren van de operatiekamer gaan open en ik moet naar binnen. De groeten en vertel iedereen maar dat we bij MotoPlus alles altijd heel grondig testen, hahaha!”
De anderhalf uur durende operatie verliep goed en een dag na de operatie werd al begonnen met voorzichtige fysiotherapie. Vanaf deze plek rest mij niets anders dan hem voorspoedig herstel toewensen. Gelukkig heeft zijn altijd goede humeur er niet onder geleden!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws