+ Plus

WK Superbike San Marino

Sinds 1991 werd er in Misano 25 maal hartstochtelijk gejuicht voor een Ducati-overwinning. De 26e zege kwam ook, maar dat die op naam zou komen van een privé-coureur die net had aangekondigd dat hij volgend jaar voor BMW rijdt, kwam wat onverwacht. Niet favoriet Troy Bayliss vertrok met de meeste WK-punten, maar Ruben Xaus. Hij won voor het eerst sinds vorig jaar in Valencia weer eens een race.Dat de motivatie van Xaus niet heeft geleden onder het naderende afscheid van Ducati bleek in Misano. De 30-jarige Spanjaard verbeterde zich in de Superpole door een tiende trainingstijd om te zetten in een derde startplek achter Bayliss en de andermaal sterk rijdende Troy Corser. Xaus, WSB-dubbelwinnaar in Misano in 2003 en ook in 1999 al winnend op een Yamaha R6, reed een sterke race, maar miste het podium op minder dan een seconde. De tweede heat presteerde de Sterilgarda/Ducati-man indrukwekkend. In de zinderende hitte van Misano deelde hij zijn race voorbeeldig in, veroverde vijf ronden voor het einde de koppositie en gunde Troy Bayliss en ook teamgenoot Max Biaggi geen kans meer. Waar Corser en ook Bayliss in de slotfase kleine maar kostbare foutjes maakten, bekroonde Xaus een geweldige wedstrijd met de dagoverwinning. “Het betekent heel veel voor me dat ik hier Max en Troy heb kunnen verslaan, twee van de beste rijders ter wereld”, jubelde Xaus. Het verschil met de dagopener was groot, omdat ondanks een V2-overmacht in de trainingen de eerste race werd beheerst door de viercilinders van Max Neukirchner en Corser. In de tweede wedstrijd was Nori Haga met een vierde plek voor teammaat Corser de beste viercilinder-finisher. Haga kampte het hele weekend met set up-problemen, waardoor hij in de eerste race zelfs niet verder kwam dan de tiende plaats. Ook Carlos Checa zocht vergeefs naar een goede set up en voldoende grip. Door zijn vijfde en achtste plaatsen verloor de Ten Kate/Honda-coureur zijn tweede positie in het WK aan Neukirchner. De van startplaats tien vertrokken Duitser kon echter zijn knappe overwinning later op de dag met dezelfde set up en bandenkeus niet herhalen. Samen met zijn nieuwe teamgenoot Max Biaggi zorgde Ruben Xaus voor spetterende optredens tijdens de seizoensopener in Qatar. Na zijn vierde en tweede plaatsen in de woestijn bleek Xaus weer de grillige coureur die goede dagen afwisselt met grote tegenvallers. In Misano had Xaus echter weer een fantastische dag. Het podium na de tweede race gaf de eerste Ducati-1-2-3 van het jaar te zien, waarbij de Sterilgarda-1098’s van Xaus en Biaggi fabrieksvertegenwoordiger Bayliss achter zich hielden. Die was blij met zijn weer gegroeide voorsprong op de directe concurrentie, maar minder blij met de enorme inspanning die hij had moeten leveren voor twee derde plekken. Bayliss is nu al acht wedstrijden zonder overwinning. “Ik heb twee podiums, dus eigenlijk mag ik niet klagen”, aldus zesvoudig Misano-winnaar Bayliss. “Maar eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld, omdat ik hier altijd goede resultaten heb behaald. Niettemin, petje af voor Ruben en Max. Zoals Ruben reed in die tweede race was grandioos.” Xaus complimenteerde op zijn beurt WK-leider Bayliss. “Ik wil Troy bedanken voor wat hij gedaan heeft voor het WK Superbike”, sprak Xaus. “Ik heb ontzettend veel van hem geleerd in de afgelopen jaren.” In Misano deed Xaus het echter op eigen kracht. Tijdens de tweede race ontzag hij teamgenoot Biaggi beslist niet in het rechtstreekse gevecht. “Hij probeerde me op een bepaald moment te passeren, maar ik moest hem met geweld aan de kant zetten”, legde Xaus uit. “Dat was de enige manier om hem achter me te houden. Daarna kwam ik in een goed ritme. Tegen het eind van de race merkte ik dat mijn voorsprong kleiner werd en de machine werd heel moeilijk om te rijden. Het was niet langer leuk, maar werk. Toen zei ik tegen mezelf ‘Ruben, hou vol, hou vol’. Daarna ging het allemaal een stuk makkelijker. Zo’n gevoel heb ik maar een of twee keer in mijn leven gehad.” Eén van de mensen die Xaus toejuichte, was Ducati Corse-baas Claudio Domenicali. De Italiaan moet gemengde gevoelens hebben gehad, wetende dat hij Xaus verliest aan BMW. De bekendmaking van BMW kwam op een moment dat het WSB-seizoen net de tweede helft in ging. “Er deden zoveel geruchten de ronde dat mijn team en ik ook er last van begonnen te krijgen”, verklaarde Xaus de bekendmaking. “Toen we op een punt waren gekomen dat we wisten wat we met elkaar wilden, zeiden we ‘laten we het dan maar openbaar maken’. Dat betekent niet dat ik de rest van het seizoen gas terug neem. Ik ben een professional en ik zal alles geven voor mijn team. Het Sterilgarda Team heeft er ook voor gezorgd dat ik me in de picture kon rijden en dan wil ik na drie jaar het team verlaten als een van de beste teams in de paddock.”Het gezelschap rond oud-coureur Marco Borciani blijft echter een privé team, een van de redenen dat Xaus zijn handtekening zette onder een fabriekscontract van BMW. “Iedereen weet hoe moeilijk het is om met een privé-machine te winnen. Het grootste probleem is dat tijdens het seizoen onze motoren niet zo geupdate worden als de fabrieksmachines. Oké, we kunnen verbeteren en we kunnen mooie trainingstijden klokken, maar winnen kan pas als alles perfect verloopt.” Bij BMW hoopt Xaus een volgende stap te kunnen zetten. “Ik ben erg blij dat BMW in mij en in mijn toekomst gelooft. We hebben lang samen gesproken, ik heb de machine gezien en gehoord en ik was onder de indruk. Ik heb ook met de testrijders gesproken en die hebben me verteld dat het geen Japanse viercilinder is en ook geen Ducati. Het is een neutrale machine.. Wat ik goed vind, is dat de BMW ontwikkeld is op Pirelli-banden.” BMW heeft al laten weten dat men gedurende het eerste seizoen hoopt op top 10-klasseringen, maar Xaus vindt dat te bescheiden. “Iedereen weet hoe ik in elkaar zit en ook hoe Duitsers denken. Dus we kunnen allemaal verwachten dat er goede resultaten komen. Zo gauw het seizoen afgelopen is, zal ik de machine voor het eerst testen. En ik baal wel een beetje van het feit dat er tussen de laatste twee races een periode van een maand zit…” Xaus benadrukte dat het hem niet om de centen, maar om de positie als fabriekscoureur gaat. “Ik heb Marco Borciani gezegd dat ik zou overwegen te blijven als hij ons volgend jaar fabrieks-Ducati’s kon garanderen. Als hij me meer geld had geboden om te rijden met privé-fietsen had ik het niet gedaan.”Al enige tijd circuleert ook de naam van Troy Corser als tweede man bij BMW. Xaus zou de ervaren Australiër graag zien komen. “Hij is een goede kerel en we kunnen elkaar verder helpen, denk ik.” Niet alleen Corser, ook Max Biaggi wordt genoemd bij BMW. Biaggi die sinds de openingsrace in Qatar eindelijk weer eens op het podium stond, vertelde gestreeld te zijn door de BMW-interesse, maar dat hij nog nooit met een Duitse delegatie had gesproken. De net 37 geworden Italiaan staat echter ook bij Xerox/Ducati op de lijst. In de eerste race werd hij van zijn machine gereden door Michele Fabrizio. Biaggi had toen de vijfde plaats in handen. De Xerox/Ducati-coureur gaf Biaggi de schuld, maar bood later zijn verontschuldigingen aan bij zijn landgenoot. Biaggi’s optreden in de tweede wedstrijd was sterk. “Het is al lang geleden dat ik op het podium heb gestaan, want ik heb dit jaar meer pech en blessures gehad dan in mijn hele carrière”, schatte Biaggi in. Voor de start van de tweede race had hij de onbevredigende afloop van de eerste wedstrijd uit zijn hoofd moeten zetten, vertelde Biaggi. “Deze wedstrijd is als de Italiaanse GP voor mij en een goed resultaat was erg belangrijk voor me. Ik startte goed en kon bij Ruben komen, maar verder niet. Hij was vandaag echt ongelooflijk snel.”De intense en veeleisende Biaggi leek vorig jaar een punt achter zijn carrière te zetten toen hij geen team vond dat aan zijn eisen wenste te voldoen. Nu wordt hij voor 2009 al weer met andere teams in verband gebracht. “Als er geruchten zijn, wordt altijd mijn naam wel een keer genoemd”, reageerde Biaggi. “Als er een mogelijkheid zou zijn bij Ducati zou ik zeker geïnteresseerd zijn. Maar ik richt me nu nog op dit seizoen.” Andrew Pitt verstevigde zijn koppositie in het WK Supersport met een overtuigende zege. De kopman van het Ten Kate/Honda Team trainde als tweede achter Broc Parkes, maar die ging in de fout tijdens de race. Parkes drong Pitt de leiding op en crashte vervolgens dom. De Yamaha-coureur pakte zijn machine op en werd alsnog tiende. Craig Jones werd op flinke achterstand op Pitt tweede, terwijl Pitts teamgenoot Jonathan Rea de laatste man op het podium was. Fabien Foret kwam in aanraking met Joan Lascorz en moest hard sturen voor een vierde plek. Lascorz crashte en haalde zich niet alleen de woede op zijn nek van Foret. In de trainingen had hij Rea dwars gezeten die samen met teammanager Ronald ten Kate verhaal ging halen. Barry Veneman ging in de tweede kwalificatie onderuit en verloor daarna plekken op de grid. Uiteindelijk mocht de Suzuki-rijder vanaf de negende plaats weg. Veneman startte goed en had even de zesde plaats in handen, maar genoegen nemen met de achtste positie. Het waren Venemans eerste punten sinds de race in Assen. Desondanks was hij niet geheel tevreden. “Met m’n punten ben ik wel blij, maar ik vond dat ik niet agressief genoeg was”, vond Veneman van zichzelf. “Daarom werd ik vrij gemakkelijk ingehaald. Het viel mij op dat er veel valpartijen waren en misschien was dat wel de reden. Vanochtend tijdens de warm-up en kon ik goede tijden zetten (Veneman was toen ook negende, red), maar in de race ontbrak de scherpte.” Superbike Kort* Het Sterilgarda Team had naast de winst van Ruben Xaus nog een overwinning om voor te jubelen. Alessio Polita won voor het team de EK Supersport 1000-race. Dankzij zijn vijfde plaats behoudt Xavier Simeon de leiding in het EK. Knap, want de Belg brak tijdens de trainingen een sleutelbeen op drie plekken. Simeon liet zijn schouder flink inpakken en racete toch. Raymond Schouten kwam niet verder dan een achttiende plek, vijf plaatsen voor Danny de Boer. Roy ten Napel werd 26e, Branko Srdanov 28e. * Troy Corser wordt in verband gebracht met BMW, maar zijn huidige werkgever Yamaha wil wel verder met de Australiër. “We praten met elkaar en wij zijn tevreden met allebei onze rijders”, vertelde racing manager Laurens Klein Koerkamp. “Het gaat bij ons niet alleen om de resultane, maar ook om het complete pakket. De inbreng in de ontwikkeling van de machine en het image van de rijder speelt ook mee.” Corser zou een belangrijke rol kunnen spelen in de ontwikkeling van de nieuwe 2009-R1.* Shane Byrnes manager Terry Rymer was in Misano, maar vertelde dat zijn beschermeling loyal is met zijn Britse Airwaves Ducati. BSB-leider Byrne wordt genoemd als mogelijke opvolger van Troy Bayliss. Volgens Rymer zijn er nog geen knopen doorgehakt over een toekomst in het BSB of in het WK Superbike. * Chris Walker werd twaalfde in de WK Supersport-race, maar had toch watt e vieren. De Kawasaki-coureur werd namelijk een week wereldkampioen met een klassieke Suzuki RM125T uit 1980 125 cc-Twin Shock-wereldkampioen. Oud-crosser Walker domineerde de vijf manches verdeeld over twee dagen in Wales. Tijdens de afsluitende wedstrijd waarin zowel 125 cc, 250 cc als 500 cc-rijders starten, kwam Walker zelfs op het podium. “Afgezien van nieuwe schokbrekers was het een standaardfiets”, grijnsde Walker. “Het ding lie pals een zonnetje!”* Het veel geplaagde PSG-1 Kawasaki Team van Régis Laconi en Makoto Tamada reed in Misano een thuiswedstrijd aangezien hun team domicilie houdt in San Marino. Het rijdersduo belandde echter op het politiebureau toen zij warden aangehouden op een afgesloten weg. Tamada en Laconi waren op weg naar een promotie-evenement van hun team. Toen ze tekst en uitleg gaven konden de twee weer vertrekken, maar wel nadat zee en fikse boete hadden afgerekend. Overigens kwamen de coureurs geen van beiden ook maar één keer over de streep op zondag. Beiden crashten in de eerste wedstrijd. In race twee viel Tamada andermaal, terwijl Laconi met een technisch problem aan de kant kwam te staan.UITSLAGEN WSB MISANO, SAN MARINORace 11. Max Neukirchner (D), Suzuki ; 2. Troy Corser (AUS), Yamaha ; 3. Troy Bayliss (AUS), Ducati ; 4. Ruben Xaus (E), Ducati ; 5. Carlos Checa (E), Honda; 6. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 7. Jakub Smrz (CZ), Ducati ; 8. Gregorio Lavilla (E), Honda ; 9. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha ; 10. Noriyuki Haga (J), Yamaha ; 11. Yukio Kagayama (J), Suzuki ; 12. Fonsi Nieto (E), Suzuki ; 13. Shuhei Aoyama (J), Honda ; 14. Ryuichi Kiyonari (J), Honda ; 15. David Checa (E), Yamaha.Race 21. Xaus; 2. Max Biaggi (I), Suzuki; 3. Bayliss; 4. Haga; 5. Corser; 6. Lanzi; 7. Neukirchner; 8. Checa; 9. Smrz; 10. Nieto; 11. Michel Fabrizio (I), Ducati ; 12. Kagayama; 13. Kiyonari; 14. Lavilla; 15. Nakatomi.WK TUSSENSTAND1. Troy Bayliss, 259 punten; 2. Max Neukirchner, 210; 3. Carlos Checa, 207; 4. Nori Haga, 191; 5. Troy Corser, 185.WK SUPERSPORT1. Andrew Pitt (AUS), Honda; 2. Craig Jones (GB), Honda; 3. Jonathan Rea (GB), Honda; 4. Fabien Foret (F), Yamaha; 5. Robbin Harms (DK), Honda; 6. Mark Aitchison (AUS), Triumph; 7. Massimo Roccoli (I), Yamaha; 8. Barry Veneman (NL), Suzuki; 9. Ivan Clementi (I), Triumph ; 10. Broc Parkes (AUS), Yamaha ; 11. Gianluca Vizziello (I), Honda ; 12. Chris Walker (GB), Kawasaki ; 13. Gianluca Nannelli (I), Honda; 14. Joshua Brookes (AUS), Honda ; 15. Danilo Marrrancone (I), Yamaha.WK TUSSENSTAND1. Andrew Pitt, 113 punten; 2. Fabien Foret, 97; 3. Broc Parkes, 87; 4. Josh Brookes, 85; 5. Joan Lascorz, 81; 14. Barry Veneman, 27.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-