+ Plus

WK Superbike Magny Cours, Frankrijk 2009

Nori Haga krijgt iets van een “Come back King”. Na een sterk weekend in Imola kwam de Japanner met drie punten voorsprong op Ben Spies naar Magny Cours en vertrok met een positief saldo van + 10. De beslissing om de erfenis van Troy Bayliss zal pas in Portimao vallen. Eén titel is beslist: Ducati won voor de zestiende keer de constructeurstitel. Het mag met recht een wederopstanding genoemd worden, de manier waarop Nori Haga na zijn in Donington opgelopen schouderblessure teruggekomen is. Op het Ducati-vriendelijke Imola nam hij de verloren WK-leiding weer over, op zijn geliefde Magny-Cours bouwde hij zijn voorsprong uit. De 34-jarige Ducati-kopman was zonder twijfel de snelste man op de baan, maar kwam net niet aan de dubbel. Ondanks een geweldige eindsprint in de slotfase kwam Haga in de eerste race 0,181 te kort om Spies van zijn dertiende seizoensoverwinning af te houden. Wel klokte hij op weg naar de tweede plek een nieuw ronderecord. Bij de start had hij zichzelf in de problemen gebracht, wist Haga. “Ik maakte een foutje en daardoor kon Ben wegrijden. Ik deed er alles aan om Biaggi in te halen, maar zijn machine is onwaarschijnlijk snel”, merkte de Japanner. “Ik zocht steeds naar een manier om er langs te komen en na een tijdje begon hij fouten te maken. Toen kon ik hem in een hairpin passeren (door een schakelfout, claimde Biaggi, red), maar er waren nog mar zeven rondjes over om Ben in te halen. Ik kon toen wel mijn eigen tempo rijden en ook later remmen dan toen ik met Biaggi reed.”Polesitter Spies reed razendsnel en constant, maar merkte wel dat zijn voorsprong op de jagende Japanner slonk. Haga: “Ik kon de tijden op mijn dashboardje niet zien, maar ik wist dat ik snel was. Ik hoorde later pas dat ik een nieuw ronderecord had gereden. Toen ik dicht bij hem was, zag ik dat hij moest pushen om me voor te blijven. Ik wist gewoon dat hij een foutje zou maken en dat deed hij ook. Ik kwam er langs, maar hij kon zijn machine snel overeind zetten en langs me heen accelereren.”Dat betekende dat Haga’s voorsprong van drie punten door Spies was omgebogen in een achterstand van twee punten. Haga diende dus te reageren in de afsluitende wedstrijd. “Voor die tweede race veranderden we wat dingen aan de motor, maar veel anders voelde hij niet aan”, aldus Haga. “Het verschil was dat ik me voor de start had voorgenomen om als eerste bij de hairpin aan te komen na de start. Max zat voor me, maar hij maakte een foutje en ik zat op kop. Ik wist dat ik de race kon winnen als ik op dat punt de leiding zou hebben. Vanaf dat moment was het een kwestie van 23 ronden lang vol geconcentreerd blijven.”Voor de allesbeslissende race in Portimao heeft Haga al bij zijn Ducati-team het verzoek neergelegd voor nieuwe onderdelen om zijn 1198 sneller te maken. Als zijn resultaten van 2008 op de Portugese baan een maatstaf moeten vormen, ziet het er slecht uit voor de man die al drie maal vice-kampioen was. Vorig jaar kwam Haga op de Yamaha niet verder dan één veertiende plaats. “Ik probeer de races van vorig jaar te vergeten. Ik weet alleen dat ze slecht waren. Ik heb Ducati inderdaad om sneller materiaal gevraagd. De fabriek heeft drie weken om iets te ondernemen. Ik hoop dat het lukt. Vorig jaar was Troy (Bayliss, red) erg snel in Portimao en ik weet zeker dat het team een goede setting heeft. Ik zal er alles aan doen om te winnen.”Nog steeds heeft Ben Spies alles in eigen hand om in zijn “rookie”-jaar Yamaha’s eerste Superbike-wereldtitel te veroveren. Zijn vierde plaats in de tweede race in Frankrijk oogde echter niet overtuigend en het zorgde er voor dat hij de WK-leiding – die hij enkele uren eerder weer had heroverd op Haga – andermaal kwijtraakte. Spies had echter wel een verklaring voor zijn tegenvallende optreden in de tweede race. “Mijn grote probleem was zonder meer de voorband”, vertelde de Amerikaan. “Het was de slechtste band waarmee ik ooit gereden heb en dan kun je het vergeten. De motor was gewoon niet te sturen en ik was machteloos. De hele race voelde ik me ontzettend langzaam. Het was vreselijk; de band was waardeloos. Ik weet dat dit soort dingen kan gebeuren, maar de timing was slecht. Dat het nou net hier gebeurt… We hadden hier een motor die kon winnen.”Ondanks de tegenvaller weet Spies echter dat hij met twee overwinning in Portimao zijn prille WK Superbike-carrière kan afsluiten met de wereldtitel. Tijdens zijn debuutjaar heeft de Yamaha-coureur zich in ongelooflijk tempo ontwikkeld tot een winnende machine met een onwaarschijnlijk winnaarpercentage van vijftig procent: van de 26 races won Spies er niet minder dan dertien; met nog twee races te gaan al één meer dan Troy Bayliss in 2008. “Nori en ik zitten zo dicht bij elkaar dat deze vierde plaats weinig zegt. Het scenario is nog steeds goed en met twee overwinningen is de titel inderdaad voor mij. In de tweede race heb ik in m’n hoofd alles al voorgerekend. Ik dacht de hele tijd aan de punten, want ik kon toch maar op veertig procent van mijn kunnen rijden door die voorband. Ik had hier wel tiende kunnen worden, want ik had geen idee waar iedereen was.” Max Biaggi sloot een sterk weekend in Frankrijk af met een tweede plaats in de afsluitende race, anderhalve seconde achter Haga. De veteraan op de Aprilia zag een steen zijn stroomlijnruitje kapot slaan en vreesde ook voor zijn radiateur. Die vrees bleek ongegrond. Jonathan Rea, toch weer knap tweede in de Superpole voor Michel Fabrizio en Biaggi, scoorde in race 2 wél een podium. Eerder op de dag stuurde de Ten Kate/Honda-coureur zijn machine de pitbox binnen met elektrische problemen. Rea lag toen tweede achter Spies. Biaggi bleef in de tweede wedstrijd zo’n zes en een halve seconde buiten bereik, maar ondanks opgepompte armen scoorde de rookie wel zijn zesde podium van het jaar. Daarmee doet de Noord-Ier het stukken beter dan zijn teamgenoten Carlos Checa en Ryuichi Kiyonari. De Japanner crashte in Magny Cours en brak een sleutelbeen. Checa, die een aanbod heeft liggen van Ducati om testrijder te worden voor het MotoGP-team, speelde met een zesde en negende plaats een bescheiden bijrol. De meeste punten voor een Honda-coureur waren in Magny Cours voor Leon Haslam. Hij reed relatief onopvallend naar twee vijfde plaatsen. Michel Fabrizio maakte in de eerste race weinig indruk met een vierde plaats. In de tweede race crashte Ducati’s tweede man na een slechte start in de vierde ronde toen hij Shane Byrne wilde passeren. Fabrizio kwam nog wel als dertiende over de streep. Kort* In Magny-Cours werd bevestigd dat Chris Vermeulen de komende twee jaar de kopman is van het Kawasaki Team van Paul Bird. Vermeulen werd in 2005 op een Ten Kate/Honda tweede in het WK Superbike en keert nu terug na vier MotoGP-seizoenen op een Rizla/Suzuki. Kawasaki wil de WK Superbike-campagne nu – eindelijk – serieus aanpakken en kan gaan werken met meer steun vanuit Japan, terwijl ook van het huidige Hayate MotoGP-team mogelijk mensen verhuizen. Wie Vermeulens teamgenoot wordt, is nog onzeker. Shane Byrne lijkt de grootste kanshebber te zijn. “Ik verwacht binnen tien dagen meer zekerheid te hebben, maar ik wil ook nog wat andere opties bekijken”, vertelde de 33-jarige Brit. Byrne zou ook aanbiedingen hebben van zijn huidige Ducati Team en Ten Kate/Honda. * Na het vlammende optreden van Marco Simoncelli in Imola, kreeg in Magny-Cours Leon Camier de kans om zich te bewijzen als teamgenoot van Max Biaggi op de Aprilia RSV-4. De 23-jarige Camier reed eerder dit jaar in Donington met een wild card naar een dertiende en zesde plaats. Nu hij op de Airwaves/Yamaha de Britse Superbike-titel had veiliggesteld waagde de lange Camier zich aan de Italiaanse V4. De Brit trainde als zestiende en viel vervolgens in beide races uit. De steeds sneller wordende Camier maakte echter wel zo’n goede indruk dat hij ook in Portimao op de Aprilia zal zitten. Tussendoor dient hij nog een BSB-race af te werken. “Voor volgend jaar is er nog niets duidelijk”, aldus Camier. “Ik weet dat er allerlei mensen azen op de tweede plek naast Max. Ik zou er ook zeker wel interesse in hebben.”* Zoals in ons MotoGP staat vermeld, zal Ben Spies tijdens de GP van Valencia op een vijfde Yamaha zitten. Pikant is dat hij daar James Toseland zal ontmoeten, de man die hij volgend jaar zal vervangen bij het Franse Tech 3 Team, terwijl Toseland Spies’ plaats inneemt bij Yamaha’s Superbike-team. “Het is te verwachten dat er vergelijkingen gemaakt zullen worden tussen James en mij”, realiseerde de Amerikaan zich. “Maar de enige reden dat ik daar ben, is om ervaring te verzamelen. Ik kan zo drie dagen extra op de M1 rijden. Ik ga daar niet naar toe om het eens even uit te vechten met James, om eens te kijken wie er nu wel hoort en wie niet. Ik ga om te leren en dat van mij niet verwacht wordt dat ik de andere vier Yamaha-mannen versla, is wel duidelijk.”* Met alleen de race in Magny-Cours nog op de kalender verzekerde Xavier Simeon zich in Magny Cours van de titel in de Superstock 1000-klasse. De Belgische Ducati-coureur had aan een tweede plaats achter Ten Kate-pupil Maxime Berger ruim genoeg voor het kampioenschap. Simeon reed dit jaar in alle negen races naar het podium. Naast vijf tweede plaatsen won de 20-jarige Brusselaar vier maal. Raymond Schouten reed eindelijk weer eens een tevredenstellende race. Schouten werd achtste; pas zijn derde puntenscore van het jaar. UITSLAGEN WK SUPERBIKERace 11. Ben Spies (USA), Yamaha; 2. Noriyuki Haga (J), Ducati; 3. Max Biaggi (I), Aprilia; 4. Michel Fabrizio (I), Ducati; 5. Leon Haslam (GB), Honda; 6. Carlos Checa (E), Honda; 7. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 8. Shane Byrne (GB), Ducati; 9. Troy Corser (AUS), BMW; 10. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 11. Ruben Xaus (E), BMW; 12. Matteo Baiocco (I), Ducati; 13. Luca Scassa (I), Kawasaki; 14. David Salom (E), Kawasaki; 15. David Checa (E), Yamaha. Race 21. Haga; 2. Biaggi; 3. Jonathan Rea (GB), Honda; 4. Spies; 5. Haslam; 6. Kagayama; 7. Byrne; 8. Karl Muggeridge (AUS), Suzuki; 9. Checa; 10. Corser; 11. Fonsi Nieto (E), Ducati; 12. Xaus; 13. Fabrizio; 14. Baiocco; 15. Broc Parkes (AUS), Kawasaki. WK Tussenstand: 1. Noriyuki Haga, 436 punten; 2. Ben Spies, 426; 3. Michel Fabrizio, 346. Unterschrift openerNori Haga was in Magny-Cours de snelste coureur en bouwde bovendien zijn voorsprong in het WK iets uit. Max Biaggi (3) pakte twee podiums, Jonathan Rea werd derde in race 2. Seite 2Voor de zevende keer dit jaar won Nori Haga een race. De Japanner heeft zich na zijn blessures knap teruggevochten. Seite3_1Ben Spies in de laatste meters in de eerste race. De Amerikaan won, maar kwam in de tweede race niet verder dan de vierde plaats. Seite3_2Michel Fabrizio had duidelijk zijn weekend niet. Na een vierde plaats in de eerste race, crashte hij in de tweede. Net als Tom Sykes die hulp nodig heeft. WK Supersport Frankrijk, Magny CoursInzet Lascorz beloondJoan Lascorz werd in Magny-Cours de vijfde winnaar van een WK Supersport-race in 2009. Voor de Spanjaard was het zijn eerste Kawasaki-zege, voor Kawasaki de eerste sinds ruim twee en een half jaar. Lascorz hield WK-leider Cal Crutchlow achter zich. Kenan Sofuoglu kwam als derde over de streep. Arie Vos veroverde als enige Nederlander een puntje in een race die voortijdig afgevlagd werd. Een week eerder miste Lascorz de kans op een overwinning nog toen hij het blok van zijn Kawasaki opblies. Erg zuur voor de 24-jarige coureur uit Barcelona die de ZX-6RR dit jaar toch al vijf keer naar het podium had gereden, terwijl hij in Salt Lake zelfs zijn eerste pole in zijn WK-carrière noteerde. In Magny-Cours was de pole voor WK-koploper Crutchlow; al weer zijn tiende van het jaar. Crutchlow loste op het Franse circuit Lascorz in de tweede ronde af als raceleider, maar bij de volgende doorkomst waren de rollen weer omgedraaid. Crutchlow kreeg ook te maken met zijn grootste concurrent Eugene Laverty en de matig weggekomen Sofuoglu. De Turk kreeg kort na de start een duw van Crutchlow – “niet expres, denk ik”, meende Sofuoglu – en een paar foutjes bemoeilijkten zijn weg naar voren. Maar waar Crutchlow door een crash in Imola de strijd om de titel weer spannend maakte, vergooide Laverty in de twaalfde ronde zijn kansen door een crash over het voorwiel. Uiteindelijk werd de Ier nog wel als dertiende geklasseerd. Sofuoglu kreeg zo – op afstand – de derde plaats in handen. Drie ronden voor het geplande einde werd de race echter met een rode vlag gestopt, omdat een oliespoor voor een ravage zorgde. Ook Arie Vos glibberde van het asfalt, maar bleef wel overeind. De wedstrijdleiding besloot om de race niet opnieuw te starten, omdat meer dan 75 procent was verreden. De winst kwam zo terecht bij Lascorz die zijn tweede Supersport-race won. Crutchlow was blijkbaar tevreden met zijn tweede plaats, minder dan een seconde achter de Spanjaard. “Ik had kunnen winnen, maar het was niet nodig”, vond Crutchlow. De Brit heeft nu een buffer naar Laverty van negentien punten. Arie Vos werd op vrijdag op zijn scooter aangereden door een auto in de paddock. Vos kwam hard terecht en bezeerde zijn stuitje, maar kon wel gewoon deelnemen aan de trainingen. De Honda-coureur kwalificeerde zich op zaterdagmiddag als achttiende; zijn beste startplaats van het jaar. Na negentien ronden werd Vos als vijftiende afgevlagd; zijn tweede puntenfinish van het jaar. “Van mijn kant was het een slechte race”, vond hij echter zelf. “Ik kwam niet goed weg en kwam in een groepje terecht waardoor ik moeilijk in m’n ritme kwam. Jammer, maar nu ga ik er alles aan doen om te zorgen dat ik het seizoen goed kan afsluiten in Portimao.”Vos leek als zeventiende te zijn gefinisht, maar twee voor hem geëindigde rijders werden uit de uitslag geschrapt. Onder hen was Barry Veneman. Veneman leek de vervelende nasmaak van een slecht weekend in Imola weg te spoelen met een degelijke top 10-klassering. Op vrijdagochtend trainde de Honda-coureur als zesde, maar na de kwalificatie was hij afgezakt naar de twaalfde startplaats. Geen reden om zich erg zorgen over te maken, meende Veneman, omdat hij in een duidelijker beter ritme zat dan in Imola. In Magny-Cours kreeg hij bovendien extra hulp van de ervaren Ten Kate-man Rutger Beld die Veneman geregeld doeltreffend bijstuurde. Veneman startte goed en verkeerde lange tijd in een groep die vocht om de achtste plaats. Al vroeg in de race openbaarden zich echter schakelproblemen en die zorgden er voor dat de coureur de pits moest opzoeken. Dat gebeurde in de ronde dat de wedstrijdleiding de rode vlag toonde, waardoor Veneman dacht nog als tiende geklasseerd te kunnen worden. Zijn naam werd echter geschrapt en ook een ingediend protest haalde helaas niets uit. UITSLAGEN WK SUPERSPORT1. Joan Lascorz (E), Kawasaki; 2. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 3. Kenan Sofuoglu (TUR), Honda; 4. Anthony West (AUS), Honda; 5. Mark Aitchison (AUS), Honda; 6. Andrew Pitt (AUS), Honda; 7. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki; 8. Massimo Roccoli (I), Honda; 9. Matthieu Lagrive (F), Honda; 10. Michele Pirro (I), Yamaha; 11. Olivier Four (F), Honda; 12. Miguel Praia (POR), Honda; 13. Eugene Laverty (IRL), Honda; 14. Kev Coghlan (GB), Yamaha; 15. Arie Vos (NL), Honda; DNF Barry Veneman (NL), Honda. WK Tussenstand: 1. Cal Crutchlow, 230 punten; 2. Eugene Laverty, 211; 3. Kenan Sofuoglu, 169; 13. Barry Veneman, 51; 31. Arie Vos, 3.Unterschrift Supersport_1Joan Lascorz bezorgde Kawasaki haar eerste Supersport-zege sinds twee en een half jaar voor Cal Crutchlow (35). Eugene Laverty (50) crashte waardoor Kenan Sofuoglu derde werd. Supersport_2Tijdens de trainingen kwam Cal Crutchlow weer eens ten val. De Brit verloor een tand.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-