+ Plus

WK Superbike Donington, Groot-Brittanni

Nog nooit wist Troy Bayliss een WK-race te winnen op het circuit van Donington. Tijdens zijn afscheidstournee lukte het hem alsnog. Maar na een knappe zege in de eerste wedstrijd crashte Bayliss in race twee. Die tweede wedstrijd werd gewonnen door Ryuichi Kiyonari. De Ten Kate/Honda-coureur was echter in de eerste race gevallen. Barry Veneman sloot een ijzersterke Supersport-race af met een vierde plaats.Troy Bayliss en Ryuichi Kiyonari waren niet de enige prominente crashers in Donington. Voordat de coureurs op zondag aan de ster verschenen van de eerste race waren zij twee dagen nat geregend. In de Supersport-klasse kwamen 26 rijders ten val op de spekgladde baan, terwijl in de Superbike-trainingen onder meer Kiyonari en Fonsi Nieto (beiden twee keer), Kenan Sofuoglu, Carlos Checa en Max Neukirchner onderuit gingen. De meeste crashes kwamen echter op naam van Troy Corser. De 36-jarige Australiër ging op vrijdag twee keer plat, viel in de Superpole en leek vervolgens toch op weg naar de pole. In de laatste bocht voor de finish vloog Corser weer van zijn Yamaha en moest zich tevreden stellen met een achtste startplek, ver achter polesitter Bayliss. In de warm up liet Corser vervolgens nummer vijf noteren en in de eerste – droge – race kwam de teller op zes te staan. Het was wrang dat die laatste crash – toen hij op een derde plaats reed – voor een groot deel op het conto van Corsers teamgenoot Nori Haga kwam. De Japanner kreeg na een botsing met een andere coureur te maken met een olielekkende machine, maar koos er voor de ronde af te maken. Over zijn oliespoor gleden onder meer Corser, Makoto Tamada en Carlos Checa onderuit. De wedstrijdleiding zwaaide daarop de rode vlag. In de tweede race nam de bont en blauwe Corser op curieuze wijze revanche. Kort voor de start barstte een stortbui los, maar na een vertraging van vijf minuten liet de wedstrijdleiding de rijders toch van start gaan. Corser reed de eerste paar ronden geruime tijd met één hand in de lucht om aan te geven dat de race wat hem betreft gestopt diende te worden. Toen zijn signalen – en die van Carlos Checa en Max Biaggi – genegeerd werden, verhoogde Corser op de opdrogende baan zijn tempo en reed achter de onophoudelijke driftende Kiyonari en wild card-rijder Cal Crutchlow naar zijn negende podiumplaats van het jaar. Bovendien promoveerde hij naar de tweede plaats in het WK. Corser passeerde de teleurstellende Max Neukirchner, die in de eerste race crashte en in de tweede wedstrijd niet verder kwam dan de veertiende plaats. Naast de zes crashes van Corser werden ook de perikelen rond zijn teamgenoot Nori Haga volop besproken in Donington. Haga’s ondoordachte actie in de eerste race kende nog een opzienbarend staartje in de tweede wedstrijd. De wedstrijdleiding bestrafte de Japanner vanwege het doorrijden met een olielekkende machine met een “ride through”-penalty in de race 2. Haga wachtte het teken van de racedirectie niet af en kwam te vroeg binnen. Toen hij later alsnog het bord zag van de wedstrijdleiding, verkoos de Yamaha-coureur door te rijden. Het kwam hem op een diskwalificatie te staan. Maar niet alleen zijn acties op de baan waren veelbesproken. Op zaterdag werd duidelijk dat Haga in verregaande onderhandelingen was met het Xerox/Ducati-team om daar volgend jaar Troy Bayliss te vervangen. Het feit dat hij van het Yamaha-management een lagere aanbieding voor 2009 had gekregen, leek de ontwikkelingen te bespoedigen. Hoewel er op zondag een officiële verklaring werd verwacht, bleef die uit. “We zijn dicht bij een contract”, bevestigde teammanager Davide Tardozzi echter. Haga reed in 2004 op een Ducati 999 voor het Britse Renegade Team. Hij werd toen derde in de WK-stand dankzij onder meer zes overwinningen. De gebeurtenissen rond Haga schoten Max Biaggi in het verkeerde keelgat. De Italiaan verkeerde in de veronderstelling dat hij de grootste kanshebber was om Bayliss op te volgen. “Dit is de grootste teleurstelling uit mijn carrière”, vond Biaggi zelfs. “De optie die beide partijen had, is nu verlopen. Blijkbaar geeft Ducati er niets om dat het belangrijk is om een kansrijke Italiaan op hun machine te hebben.”Biaggi’s kansen op competitief materiaal voor 2009 zijn een stuk kleiner geworden. De 37-jarige Romein heeft nog wel lijntjes lopen met BMW en Aprilia. “Ik wil graag racen, maar niet ten koste van alles. Ik wil ook voor de titel kunnen vechten. Er zijn rijders die wereldkampioen zijn geworden en dan hun carrière voortzetten zonder succes. Zo wil ik niet eindigen.” In Donington kreeg Biaggi onverwacht nog een podiumplek in de schoot geworpen. Zijn teamgenoot Ruben Xaus werd in de ingekorte eerste race als derde geklasseerd, maar crashte spectaculair in de ronde dat de rode vlag werd gezwaaid. Omdat Xaus er niet in slaagde om zijn zwaar gehavende Ducati binnen vijf minuten in het parc fermé terug te bezorgen, verloor hij zijn podiumplaats. De Spanjaard was ziedend, nestelde zich op de laatste podiumtrede en was pas na lang aandringen bereid op te stappen. De nietsvermoedende Biaggi moest in allerijl uit zijn motorhome worden gevist en kreeg bovendien de toorn van een kwade teammaat over zich heen. Met derde en zesde plaatsen verzamelde Biaggi in Donington samen met wild card-rijder Tom Sykes 26 punten; het grootste aantal van de bizarre racedag. Sykes, achter Shane Byrne tweede in het Britse Superbike-kampioenschap, stuurde zijn Rizla/Suzuki in de eerste race naar de tweede plaats achter Bayliss. In de afsluitende heat finishte de 23-jarige Brit naar de tiende plaats. Sykes was niet de enige wild card-rijder met een podium. Cal Crutchlow was na de tijdtrainingen verrassend de snelste geweest, maar de 22-jarige HM Plant/Honda-rijder crashte in de Superpole. In de eerste race werd Cruthlow, vierde in het BSB, uitgeschakeld door technische problemen, in de natte tweede race was hij de enige die winnaar Kiyonari bij wist te houden. Ondanks zijn derde DNF van het seizoen deed Troy Bayliss nog goede zaken. In Donington liet de publiekslieveling zijn achtste seizoenszege echter volgen door een zware val met zo’n 160 per uur. De WK-leider sukkelde nog terug naar de pits, maar reed de wedstrijd niet uit. “In de eerste race zat ik achter Tom Sykes, maar omdat ik hier nog nooit gewonnen had, besloot ik om nog eens extra te pushen”, aldus Bayliss. “Die overwinning wilde ik graag hebben.” Zijn crash schreef Bayliss gedeeltelijk toe aan de banden. “Pirelli doet goed werk, maar de balans tussen de voor- en achterband is momenteel een beetje zoek. De voorband is erg goed en daardoor ben je geneigd meer te pushen. De achterband kan dat vooral bij het insturen van de bochten (waar de meeste crashes plaatsvonden, red.) niet aan.”Met nog drie raceweekenden voor de boeg heeft de Ducati-kopman nu 101 punten voorsprong op Troy Corser. In Vallelunga zou Bayliss zijn derde Superbikewereldtitel veilig kunnen stellen. “Het plan was dat we uit Donington zouden vertrekken met honderd punten voorsprong. Dat is gelukt.” Supersport-coureur Barry Veneman haalde in Donington voor de derde achtereenvolgende race een dikke top zes-klassering binnen. De zeer agressief sturende Veneman mengde zich in het gevecht om de leiding en maakte het de Honda-coureurs Andrew Pitt, Jonathan Rea en Josh Brookes erg lastig. Bij het uitkomen van de langzame bochten verloor de Suzuki-coureur telkens wat, maar bij het aanremmen maakte Veneman elke ronde op spectaculaire wijze terrein goed. In de slotfase moest hij Brookes en de als vijftiende gestarte Pitt laten gaan. Een indrukwekkend slotoffensief bracht Veneman nog tot op tweetiende van Rea. Josh Brookes won knap zijn eerste race van 2008. Na zijn beste finish van het jaar was Veneman slechts “een heel klein beetje happy”. De vanaf plaats drie gestarte Veneman had ingezet op een podiumplaats. “Ik had het gevoel dat het hier vandaag moest gebeuren”, meende Veneman. “In het begin van de race heb ik veel gegeven, maar toen kwam Brookes me voorbij. Toen kreeg ik even een déjà vu, want dat was me in Brno ook al gebeurd. Rea zat voor me en die was eigenlijk iets te langzaam. Maar toen maakte ik zelf een paar foutjes en ging ik twee keer wijd. Het ritme was even weg en ik kreeg het te laat weer te pakken. De race had eigenlijk nog één rondje langer moeten duren.” Bij het aanremmen van de Foggy Esses liep een spectaculaire remactie nog maar net goed af voor Veneman en de rijders voor hem. “Ik dacht ‘ik spring eraf!’. Er zaten jongens voor mij en daardoor miste ik mijn rempunt. Ik kon wel merken dat de jongens van Ten Kate hier een race hadden gereden (in het Britse Supersport-kampioenschap, red), want zij hadden een goede droge setting. Wij gingen van start met de setting van Brno, maar de fiets stond eigenlijk iets te zacht en er zat wat te veel beweging in. Daardoor leek het wel spectaculairder, ja. Ik had al ‘klachten’ gekregen dat ik niet spectaculair genoeg reed.”Met een achtste plaats voor Didier Van Keymeulen en de vierde positie voor Veneman presteerde het RES Software Hoegee Suzuki Team uitstekend. “Het team was blijer dan ik”, concludeerde Veneman. Rond de race in Vallelunga wil de coureur graag meer duidelijkheid over de Superbike-plannen van het team voor volgend jaar. “Ik heb een goed aanbod van het team”, zegt Veneman, die echter ook Supersport-opties heeft bij Kawasaki, Yamaha en Honda. Kort• Xavier Simeon was in Donington uitstekend op dreef in de Superstock 1000-race. De jonge Belg won zijn tweede race van het jaar en naderde koploper Brendan Roberts tot op twee punten. Raymond Schouten kende een moeilijke openingsfase op de kletsnatte baan. Later reed de Yamaha-coureur echter netjes naar een twaalfde plaats, net voor de eveneens scorende Danny de Boer. De andere Nederlanders finishten buiten de punten. • De ontwikkelingen rond Nori Haga verkleinen de kansen op een fabrieks-Ducati voor Shane Byrne. De leider in het Britse Superbike-kampioenschap heeft nu een visje uitgegooid bij het Sterilgarda Team en het nieuwe Amerikaanse Boulder Ducati Team. Ook bij het Alstare Suzuki Team stond Byrne in de belangstelling, maar de fabriek wil waarschijnlijk naast Max Neukirchner Yukio Kagayama behouden. • Roberto Rolfo testte onlangs met toestemming van zijn huidige de nieuwe Aprilia V4 in Italië. Fabriekstester Alex Hofmann staat buitenspel na een zware crash met een Supermoto. Hofmann brak een been en een schouder. Erg spraakzaam was Rolfo echter niet over zijn ervaringen. “Het gevoel was goed”, aldus de Italiaan. • Eugene Laverty was in Donington de vervanger van de geblesseerde Yamaha Supersport-coureur Fabien Foret. Laverty, normaal anoniem actief in de 250 cc-GP’s, kwam tijdens een test op het circuit van Croft ten val toen hij zich verkeek op de motorrem van de R6. In Donington crashte hij ook op zaterdag. In de race kwam de 22-jarige Ier van de 21e startplaats naar de twaalfde positie. Dat was slechts twee plekken achter de zwaar teleurstellende Broc Parkes. De kopman van het geplaagde gezelschap onder leiding van teammanager Wilco Zeelenberg zakte in de WK-stand van de derde naar de vierde plaats. • In Donington namen de coureurs afscheid van de op 4 augustus aan zijn in Brands Hatch verwondingen overleden Craig Jones met een minuut stilte. Daarna reed zijn beste vriend Tommy Hill onder luid applaus een ronde over het circuit met Jones’ Honda. Veel rijders reden met een klein nummer ‘18’ op hun machine. Barry veneman reed met een rouwband met het nummer 18, terwijl Supersport-winnaar Josh Brookes zijn zege opdroeg aan Jones. • Met zijn zesde pole van het seizoen verdiende Troy Bayliss een Alfa Romeo als de Superbike-rijder met de meeste poles in een seizoen. Hoewel Alfa een stationcar in het vooruitzicht stelde, had Bayliss andere ideeën. “Ze hebben ook een klein autootje met een dikke motor”, wist Bayliss. “Ik denk dat die het maar moet worden.” UITSLAGEN WSB DONINGTON, GROOT-BRITTANNIËRace 11. Troy Bayliss (AUS), Ducati; 2. Tom Sykes (GB), Suzuki; 3. Max Biaggi (I), Ducati; 4. Gregorio Lavilla (E), Honda; 5. Yukio Kagayama (J), Suzuki; 6. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 7. Fonsi Nieto (E), Suzuki; 8. Leon Haslam (GB), Honda; 9. Karl Muggeridge (AUS), Honda; 10. James Ellison (GB), Honda; 11. David Checa (E), Yamaha; 12. Ayrton Badovini (I), Kawasaki; 13. Shinichi Nakatomi (J), Yamaha; 14. Shuhei Aoyama (J), Honda.Race 21. Ryuichi Kiyonari (J), Honda; 2. Cal Crutchlow (GB), Honda; 3. Troy Corser (AUS), Yamaha; 4. Ellison; 5. Michel Fabrizio (I), Ducati; 6. Biaggi; 8. Xaus; 9. Checa; 10. Sykes; 11. Lorenzo Lanzi (I), Ducati; 12. Smrz; 13. Roberto Rolfo (I), Honda; 14. Neukirchner; 15. Régis Laconi (F), Kawasaki. WK TUSSENSTAND: 1. Troy Bayliss, 359 punten; 2. Troy Corser, 258; 3. Max Neukirchner, 254; 4. Carlos Checa, 240; 5. Noriyuki Haga, 230.WK SUPERSPORT1. Joshua Brookes (AUS), Honda; 2. Andrew Pitt (AUS), Honda; 3. Jonathan Rea (GB), Honda; 4. Barry Veneman (NL), Suzuki; 5. Hudson Kennaugh (RSA), Yamaha; 6. Robbin Harms (DK), Honda; 7. Joan Lascorz (E), Honda; 8. Didier van Keymeulen (B), Suzuki; 9. Matthieu Lagrive (F), Honda; 10. Broc Parkes (AUS), Yamaha; 11. Gianluca Vizziello (I), Honda; 12. Eugene Laverty (IER), Yamaha; 13. Mark Aitchison (AUS), Triumph; 14. Katsuaki Fujiwara (J), Kawasaki; 15. Chris Martin (GB), Kawasaki. WK TUSSENSTAND: 1. Andrew Pitt, 169 punten; 2. Joshua Brookes, 137; 3. Jonathan Rea, 133; 4. Broc Parkes, 119; 5. Craig Jones, 100; 8. Barry Veneman, 61.UnterschrifteOpenerDe twee winnaars van Donington in één beeld. Ryuichi Kiyonari en Troy Bayliss wonnen beiden een race, maar crashten ook beiden een keer. Crash KiyoTerwijl hij op kop lag, ging Ten Kate/Honda-coureur Kiyonari in de eerste race over de limiet. PodiumFeest op het podium na de tweede race met Kiyonari, wild card-rijder Cal Crutchlow en zesvoudig crasher Troy Corser. BiaggiMax Biaggi kwam in de eerste race nog verrassend op het podium. In de tweede race kon hij wild card-rijder James Ellison (80) niet achter zich houden. XausRuben Xaus stond na de eerste race al op het podium toen hij te horen kreeg dat hij daar niet mocht staan. Blij was hij niet. SupersportDe Supersport-race was een zeer spannende aangelegenheid met hoofdrollen voor Rea (65), de latere winnaar Brookes en de sterke Barry Veneman (77).

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-