+ Plus

WK Superbike Brno, Tsjechi

Wie stopt Biaggi? Met weer een overwinning en een tweede plaats onderstreepte Max Biaggi in Brno nog maar eens dat hij de te kloppen man is in het WK Superbike. Op een dag dat Ten Kate-coureur Jonathan Rea een wonderbaarlijke wederopstanding beleefde, liep Leon Haslam juist forse averij op. De Suzuki-coureur kampte met ernstige gripproblemen en kijkt nu tegen een achterstand van 68 punten aan. In de vier voorafgaande races in Kyalami en Misano kwam Jonathan Rea slechts tot zeventien WK-punten. En dat terwijl de Ten Kate-coureur in Assen nog met een geweldige dubbel domineerde. Een derde trainingstijd gaf aan dat Rea en zijn team na een succesvolle test in Imola weer de weg omhoog hadden gevonden. In de eerste race pakte de 23-jarige Rea meteen de kop en slaagde er gaandeweg de wedstrijd in polesitter Cal Crutchlow los te rijden. Die moest ook nog Max Biaggi voorbij laten. Ook in de tweede race nam Rea kopstart, maar na zeven ronden kopwerk moest hij de geslepen Biaggi voorbij laten. Met een tweede plaats – en een dagtotaal van 45 punten, slechts drie punten minder dan hij in de voorgaande acht heats behaalde – mocht de Honda-rijder tevreden zijn. De drastische verandering ten opzichte van de vorige raceweekenden was een combinatie van het circuit, de set up van de Fireblade en een gewijzigde teamstructuur. Het Ten Kate-team kwam na een aantal moeizame raceweekenden sterk terug, en toch was Rea niet tevreden met zijn prestaties. Dat had dan nog alles te maken met zijn desastreuze resultaten in de Misano en Kyalami. “Zo ingewikkeld is het in feite niet. Als je me een goede motor geeft, kan ik daar ook hard mee rijden”, aldus Rea. “Ik raak dan nu ook niet door het dolle, want dit is nog maar een goed weekend na twee hele slechte en die poets je niet weg met wat we vandaag hebben gedaan. Wat mij betreft is er niet echt een reden om heel blij te zijn na wat er eerder gebeurd is.” Rea’s reactie geeft andermaal aan hoe serieus hij zijn werk neemt en hoe zeer hij wil slagen in dit kampioenschap. Hij stelt echter niet alleen hoge eisen aan zichzelf, Rea is ook zeer duidelijk in wat hij van zijn de mensen om zich heen verlangt. De zege in de openingswedstrijd zag er ogenschijnlijk eenvoudig uit, maar was het gevolg van crisisoverleg met HRC na het dramatische optreden in Misano. In Brno kreeg Rea daarom nieuwe elektronica, die een stap voorwaarts bleek. Op zijn display moest de coureur het vanaf halverwege de race echter doen zonder info over zijn rondetijden en de setting van de mapping en de traction control toen het systeem de geest gaf. “Toen dat gebeurde, dacht ik ‘doe me dit alsjeblieft niet aan’. Ik was bang dat de motor en mee zou kappen en dat de accu leeg liep. Ik racete dus alleen met de informatie die ik van het pitboard kreeg. Ik wist niet hoe hard ik reed, maar het voelde niet heel snel aan. Ik had nog wel de leiding, maar ik maakte foutjes en ik zei tegen mezelf dat ik vooral kalm moest blijven. Dat hielp me om weer in een goed ritme te komen. Ik keek ook naar de andere pitboards en ik zag dat Biaggi op een gegeven moment maar vierde lag. Hij was de gevaarlijkste man, wat mij betreft, dus ik moest zo hard mogelijk doorknallen zolang het nog kon.” Met nog vier raceweekenden te rijden heeft Rea de derde plaats in het kampioenschap weer in handen, omdat zijn oud-teamgenoot Carlos Checa – net als vele anderen in het bloedhete Brno – ernstige gripproblemen kende. Rea heeft nog altijd wel 81 punten achterstand op de in Brno zwaar gefrustreerd rondrijdende Leon Haslam, die ook zijn teamgenoot Sylvain Guintoli nog ver voor zich moest dulden. “Nu we de zaken weer een beetje op de rit hebben staan, moeten we vanaf hier nog harder door werken. Ik moet kalm blijven en mijn team goede feedback geven en mijn team moet mij een goede machine geven. Wij moeten ons blijven verbeteren, want het WK telt dertien wedstrijden en niet twee.” Max Biaggi had er wel vrede mee dat Rea evenveel punten als hij verzamelde in zijn geliefde Brno. Op het circuit waar hij vorig jaar de eerste overwinning scoorde op de RSV4, kwam de Italiaan namelijk weer een flink stuk dichterbij zijn doel, de wereldtitel Superbike in 2010. Een vijfde dubbel zat er echter dankzij Rea niet in, een in totaal tiende zege in Brno echter wel. Met inmiddels 68 punten voorsprong op Leon Haslam en 149 op derde man Rea zien de zaken er zonnig uit voor de 39-jarige Aprilia-coureur. Als hij inderdaad de titel verovert, is dat zestien jaar na zijn eerste 250-kampioenschap. Bovendien zou Biaggi geschiedenis schrijven door als eerste Italiaan Superbike-wereldkampioen te worden. Dat hij nog niet aan het kampioenschap denkt, was volgens de coureur zelf vooral in de tweede race te zien. “Ik denk nog steeds race voor race en nog niet aan de titel. Dat kon je in de tweede wedstrijd zien, toen ik absoluut voor de winst ging. Voor mij is het beter om op honderd procent door te blijven gaan. Als je dan een fout maakt, oké, dan maak je maar een fout.” Gedurende beide races wilde de als tweede vertrokken Biaggi op zijn pitboard expliciet geen informatie hebben over zijn grootste concurrent Haslam. Hij wilde zich vooral concentreren op zijn eigen race en de overwinning. “Het resultaat in de eerste race was oké, maar ik wil altijd winnen. Vooral hier. Na de eerste race zijn mijn chefmonteur en ik meteen gaan denken over hoe we de motor konden verbeteren.” Hoewel hij slechts 2,5 seconde achter Rea finishte, beperkte Biaggi zich niet tot één of twee klikjes wijzigingen aan de vering. Hij liet namelijk de versnellingsbakverhoudingen en de ophanging van de swingarm wijzigen. “Dat was een risico, maar het was wat ik nodig had. Ik had die veranderingen al eerder getest, maar niet hier in Brno. Ik wist wat de veranderingen zouden doen, want ik ken deze machine inmiddels goed. Het helpt dat ik door mijn ervaring in verschillende klassen veel weet over de technische aspecten van een motor, vooral als je een nieuwe motor moet ontwikkelen. In de MotoGP heb ik de eerste Yamaha M1 ontwikkeld, samen met een aantal hele slimme engineers. Als je met dit soort mensen samenwerkt moet je zoveel mogelijk goed informatie en kennis absorberen en ik ben in staat geweest om dat te gebruiken bij Suzuki (in 2007, red) en nu bij Aprilia.” Ondanks zijn riante positie in het WK en zijn zeer goede verstandhouding met het team – dat hij als zijn familie beschouwt – zegt Biaggi nog geen zekerheid te hebben over 2011. “Ik hoop dat de resultaten van vandaag helpen, want op dit moment hebben we nog geen deal. Wie weet wat er gaat gebeuren. Niemand heeft nog tegen me gezegd dat ze me volgend jaar hier willen en daarom kijk ik ook nog maar alleen naar dit seizoen.” Een buitengewoon agressief rijdende Kenan Sofuoglu eiste in Brno zijn derde seizoenszege op. Omdat Eugene Laverty vanwege een snel vermogen verliezende machine voor het eerst dit jaar niet scoorde, kreeg Sofuoglu ook weer de leiding in het WK in handen. De Turkse kopman van het Hannspree/Ten Kate Team moest wel uit een diep dal komen. Op donderdag was hij vervelend gevallen met een scooter en het hele weekend stond Sofuoglu onder controle van de Clinica Mobile. Vanaf de eerste training kampte hij echter met grote stuurproblemen, waarbij het gebrek aan grip ook Sofuoglu parten speelde. Tegen zijn gewoonte in startend vanaf de tweede rij, moest de Honda-man van ver komen. Sofuoglu werkte zich op vanaf de zevende positie naar voren en werd vijf ronden voor het einde voor het eerst gespot als koploper toen hij polesitter Joan Lascorz aan de kant zette. De Spanjaard kwam nog terug in de voorlaatste ronde, maar toch was de agressievere Sofuoglu uiteindelijk de sterkste. Chaz Davies werd op grote achterstand als derde geklasseerd, omdat hij ondanks olielekkage de weer sterk rijdende Gino Rea achter zich wist te houden. Michele Pirro, de tweede man van het Ten Kate-team, kwam zwaar ten val toen hij tegen de achterkant van Fabien Foret knalde. In het ziekenhuis stelde men een gebroken neus, kneuzingen in het gezicht en een gebroken pols vast.

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-