+ Plus

WK Superbike Assen 2012

Assen heeft de naam onvoorspelbaar te zijn en die reputatie deed het TT Circuit tijdens het WK Superbike-weekend eer aan. Door enorme hoosbuien en veel valpartijen was het zelden saai. Carlos Checa liet steken vallen, maar ook de nieuwe WK-leider Max Biaggi kon niet overtuigen. Sylvain Guintoli won zijn eerste WSB-race, terwijl Jonathan Rea en Superstock 600-winnaar Michael van der Mark bij het Ten Kate team voor lachende gezichten zorgden. Al tijdens de trainingen werden de deelnemers getrakteerd op zware regenval tussen de droge, maar koude perioden door. Die lijn werd op zondag voortgezet. De eerste Superbike-race moest na dertien van de geplande 22 ronden worden afgevlagd vanwege plotselinge regenval. Kort voor de rode vlag reed een meer dan tien man sterke kopgroep als een grote kluit rond, totdat verschillende coureurs – onder meer leider Marco Melandri – crashten door de regen. Op dat moment was polesitter Tom Sykes vanwege een rokende Kawasaki – het team claimde een los geschoten klem van de radiateurslang – naar de kant gesommeerd. Voor Sykes en het ernstig geplaagde Kawasaki Team – nog steeds is de exacte situatie rond de tijdens testen zeer ernstig gewond geraakte Joan Lascorz onduidelijk – was het een zware domper, want ook in Assen was Sykes goed voor elf ronden overtuigend kopwerk. Na een pauze werd de race herstart over negen ronden die op een natte baan voor veel spektakel zorgden. Jonathan Rea viel al in de eerste ronde en Leon Haslam liet een vrijwel zekere eerste BMW-overwinning tussen de vingers doorglippen door een glijpartij in de Ramshoek. De vanaf de tweede rij vertrokken Carlos Checa werd nog achterhaald door de sterk rijdende regenspecialist Sylvain Guintoli. De Fransman won zijn eerste WSB-race ooit, terwijl Checa in de slotfase ook nog zijn verrassende teamgenoot Davide Giugliano voorbij zag komen. “Ook als het droog was gebleven denk ik dat ik had kunnen winnen”, klonk de aanvoerder van het Ducati-trio zelfverzekerd. “We waren snel op de droge baan, maar ik rijd ook graag in de regen. Toen we bij de herstart een natte baan op moesten, wist ik dat het kon. Ook omdat ik graag op Assen rijd.”De tweede race werd aangemerkt als een ‘wet race’ op een langzaam opdrogende baan verreden en toonde de wonderbaarlijke wederopstanding van Jonathan Rea. Bij de crash in de eerste race – eerder ving hij al op miraculeuze wijze een ogenschijnlijk oneindige ‘slide’ op – raakte zijn rechterhand bekneld onder de Ten Kate/Honda en Rea gebruikte voor de afsluitende wedstrijd ook pijnstillende injecties. Een geweldige race kende veel drama, vooral toen Jakub Smrz na veel ronden kopwerk bij het lappen van Mark Aitchison op het kunstgras belandde en hard onderuit ging. De Tsjech was toen al gepasseerd door teamgenoot Guintoli en Rea die onderling de race beslisten. Guintoli moest in de laatste paar ronden wijken voor de gedreven Rea die na het opwarmen van zijn harde band zijn eerste zege van het jaar pakte en zijn vierde op het ’thuiscircuit’ van het geplaagde Ten Kate-team. “Het ontbreekt ons nog steeds aan topsnelheid”, was de van P2 vertrokken Rea meteen kritisch. “De motor wordt wel beter, maar door de nieuwe formule, het feit dat we maar één machine mogen gebruiken, is het lastiger om door te ontwikkelen. We waren hier een week geleden om te testen en dan kun je met twee motoren stappen zetten. We hebben nu meer ‘edge grip en ik denk dat we geprofiteerd hebben van onze keuze om met de harde band te rijden. De meeste andere rijders (de als vijfde gefinishte Sykes uitgesloten, FW) hebben die optie niet eens overwogen. Zelfs als het in de eerste race droog was gebleven, denk ik dat ik een kans had gehad. Maar ja, toen begon het te regenen.”Guintoli legde beslag op de tweede plaats, maar binnen zijn Effenbert Team hield men gemengde gevoelens over aan de racedag op Assen. De Canadees Brett McCormick brak bij een val twee rugwervels en belandde in het ziekenhuis. Eugene Laverty vocht zich naar zijn eerste Aprilia-podium. Na een bikkelhard gevecht wees hij het BMW-duo Melandri en Haslam in een spectaculaire laatste ronde terug. “Ik had gezegd dat we in Assen op het podium wilden staan en dan in Monza voor de winst moeten gaan”, meende Laverty. Zijn teamgenoot Max Biaggi, vierde in race 1, finishte slechts als achtste en verliet Assen als nieuwe WK-leider. “Dat is bepaald geen reden om euforisch te zijn”, vond Biaggi die op zaterdag vanwege de regen zelfs de Superpole miste. “We hebben door allerlei problemen veel punten laten liggen, maar we mogen niet klagen.”De wereldkampioen van 2010 leidt nu met één puntje voorsprong op Carlos Checa, die in de tweede race na een pitstop voor ander rubber als zeventiende binnenkwam. De Spanjaard baalde, maar nam zijn verantwoordelijkheid. “Ik wilde starten op regenbanden, mijn beslissing en mijn fout”, vertelde een hoofdschuddende Checa. “Ik had meteen na de opwarmronde binnen moeten komen om de banden te laten wisselen. Als ik dat had gedaan, had er misschien nog een top 10-plaats in gezeten, maar ik ben veel te lang doorgereden. Afsluiten en vooruitkijken.”De Supersport-race was een uitzinnig waterballet waarin veel rijders kopje onder gingen. Winnaar Lorenzo Lanzi werd een week voor Assen door het Tsjechische Prorace – waarschijnlijk tijdelijk – binnengehaald als vervanger van de tegenvallende Lukas Pesek. In de zware regen toonde de Italiaan zich beheerst en snel. De 30-jarige Lanzi reed vorig jaar in Brno als vervanger van James Toseland in het BMW Italia Superbike-team zijn laatste race. Lanzi, die er geen geheim van maakte weinig onder de indruk te zijn van de 600 cc-power, bleef Kenan Sofuoglu en de Rus Vladimir Leonov zeer ruim voor. Kawasaki-coureur Sofuoglu nam wel de eerste plaats in de WK-tussenstand over van Fabien Foret die voortijdig naar binnen stuurde. Polesitter Sam Lowes crashte twee keer. Twan van Poppel leek een week voor de race zijn wild card nog in te leveren, maar de 30-jarige Brabander vond toch de financiën voor WK-debuut. Van Poppel reed een eenzame maar beheerste wedstrijd en werd beloond met een prachtige achtste plaats. Twee plaatsen achter hem kwam Stuart Voskamp binnen. De regerende Nederlandse Supersport-kampioen leverde op zaterdag na een zware crash in de Ramshoek de enige Suzuki in het veld ‘in twee stukken’ in bij zijn monteurs en tuner Marc Hoegee. “Ontzettend balen, want hier hebben we met z’n allen keihard een half jaar naar toe voor gewerkt. Doodzonde, nergens voor nodig. Ik neem het mezelf kwalijk”, vond Voskamp zelf, omdat de crash ook voor een serieuze aanslag op het jaarbudget zorgde. De revanche op zondag stemde tevreden. “Het was een van de heftigste raceweekenden die ik ooit mee heb gemaakt met een twaalfde tijd op vrijdag, die crash en nu de tiende plaats in de wedstrijd”, vertelde Voskamp opgelucht. “Tijdens de eerste ONK-race viel ik na amper een rondje in de regen, nu ging het op zaterdag weer mis en daarom had ik juist op een droge race gehoopt. Maar het regende en in de eerste ronde lag ik er weer bijna naast. Toen heb ik vooral het koppie er bij gehouden en toen Twan me voorbij kwam, kon ik wel zien dat hij meer vertrouwen had in de regen. En dat ik dan na alles toch nog tiende kon worden, daar ben ik hartstikke tevreden mee.”Michael van der Mark maakte op zaterdagmiddag tijdens de Superstock 600-race zijn favorietenrol volledig waar. De 19-jarige Rotterdammer nam vanaf de derde plaats meteen kopstart en bouwde zijn race voorbeeldig op. Van der Mark pakte niet alleen de volle winst, maar ook de leiding in het Superstock-klassement. “Ik had het niet beter kunnen wensen”, vond ook de EAB Ten Kate Junior Team-rijder. “Ik heb vanaf het begin gepusht en geen foutje gemaakt. Ik wist dat ik met de constante tijden van de training kon winnen.” Vorig jaar debuteerde Van der Mark in Assen met een overwinning in de Superstock-klasse, nu was zijn rol anders. “Ik zei wel steeds dat ik geen spanning voelde, maar die was er zeker wel. Ik wilde nu absoluut weer winnen, net als vorig seizoen. Je kunt niks extra’s doen als je er al helemaal voor gaat. Ik zag dat achter me het gat steeds wat groter werd omdat zij (Nacho Calero Perez en Gauthier Duwelz, FW) met elkaar in gevecht waren. Het was een goede uitslag voor mij.”Wayne Tessels gaf zichzelf met een keurige achtste plaats een mooi cadeau voor zijn achttiende verjaardag, terwijl ook Tony Coveña (tiende) en Koen Zeelen (twaalfde) punten scoorden. WK SUPERBIKE ASSEN, NEDERLANDRace 11. Sylvain Guintoli (F), Ducati; 2. Davide Giugliano (I), Ducati; 3. Carlos Checa (E), Ducati; 4. Max Biaggi (I), Aprilia; 5. Eugene Laverty (IER), Aprilia; 6. Michel Fabrizio (I), BMW; 7. Jakub Smrz (CZ), Ducati; 8. Niccolò Canepa (I), Ducati; 9. Marco Melandri (I), BMW; 10. Leandro Mercado (ARG), Kawasaki; 11. Maxime Berger (F), Ducati; 12. Hiroshi Aoyama (J), Honda; 13. David Salom (E), Kawasaki; 14. Lorenzo Zanetti (I), Ducati; 15. Mark Aitchison (AUS), BMW.Race 21. Jonathan Rea (GB), Honda; 2. Guintoli; 3. Laverty; 4. Melandri; 5. Leon Haslam (GB), BMW; 6. Tom Sykes (GB), Kawasaki; 7. Ayrton Badovini (I), BMW; 8. Biaggi; 9. Giugliano; 10. Fabrizio; 11. John Hopkins (USA), Suzuki; 12. Salom; 13. Aoyama; 14. Leon Camier (GB), Suzuki; 15. Mercado. WK Tussenstand: 1. Max Biaggi, 92 punten; 2. Carlos Checa, 91; 3. Tom Sykes, 79.WK SUPERSPORT1. Lorenzo Lanzi (I), Honda; 2. Kenan Sofuoglu (TUR), Kawasaki; 3. Vladimir Leonov (RUS), Yamaha; 4. Broc Parkes (AUS), Honda; 5. Alex Baldolini (I), Triumph; 6. Jules Cluzel (F), Honda; 7. Andrea Antonelli (I), Honda; 8. Twan van Poppel (NL), Yamaha; 9. Roberto Tamburini (I), Honda; 10. Stuart Voskamp (N), Suzuki; 11. Romain Lanusse (F), Kawasaki; 12. Thomas Caiani (CH), Honda; 13. Patrick Jacobsen (USA), Honda; 14. Luca Marconi (I), Yamaha; 15. Sheridan Morais (RSA), Kawasaki. WK Tussenstand: Kenan Sofuoglu, 45; 2. Fabien Foret, 45; 3. Sam Lowes, 31.BijschriftenOpeningMarco Melandri (33) kende weinig geluk, Jonathan Rea (65) had nog reden tot vreugde in race 2. De Ten Kate/Honda-rijder won zijn eerste race van het jaar. GuintoliSylvain Guintoli pakte de meeste punten in Assen met een eerste en tweede plaats. Carlos Checa (7) scoorde slechts een derde plaats. PodiumNa de tweede race werden Guintoli en Rea vergezeld op het podium door Eugene Laverty. Die pakte zijn eerste Aprilia-podium. BiaggiMax Biaggi in de tang bij Davide Giugliano en de weer tegenvallende Hiroshi Aoyama. Biaggi overtuigde niet echt, maar is wel de nieuwe WK-leider. Voskamp_supersportStuart Voskamp werd netjes tiende in het Supersport-waterballet. Vandermark_superstockMichael van der Mark maakte zijn favorietenrol in de Superstock 600-klasse volledig waar.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-