+ Plus

Voorbeschouwing WK Superbike 2010

Voor de Britse Superbike-fans staat het al bijna vast. Het 23e WK Superbike-seizoen krijgt een Britse “world beater”. De startlijst toont maar liefst zeven coureurs uit Groot-Brittannië, met Jonathan Rea, James Toseland, Leon Haslam en Cal Crutchlow als paradepaardjes. Zijn we dan Nori Haga, Michel Fabrizio en Max Biaggi zo maar vergeten? Dat de opvolger van de naar de MotoGP vertrokken Ben Spies niet uit Amerika komt, is zeker. Roger Lee Hayden, het jongere broertje van Nicky, is dit jaar de enige Amerikaanse vertegenwoordiger in het kampioenschap. De Kawasaki-coureur van het bescheiden Team Pedercini mist de circuitkennis en misschien ook wel de rijderskwaliteiten om het op te nemen tegen de Superbike-wereldelite. Want niet minder dan veertien van de 26 permanente starters staan in de boeken als voormalige WSB-winnaars. Nori Haga is er zo eentje, maar miste vorig jaar misschien wel zijn grootste – en volgens menigeen zijn enige – kans op een wereldtitel op zeven puntjes. De bijna 35-jarige Japanner begint aan zijn vijftiende WSB-seizoen, en doet dat op een Ducati 1098R die volgens Haga “helaas” nauwelijks gewijzigd is. “Het lijkt erop dat Ducati bezig is om zich al in een underdog-rol te manoeuvreren”, stelt Ronald ten Kate enigszins cynisch vast. “Ik hoor al weer verhalen over de nadelen van de restrictors en het extra gewicht. Misschien zijn het al de eerste aanzetten om te gaan praten over 1400 cc-twins. Lijkt me geen goed plan.” De Italiaanse 1200 cc-twin was met Haga en teammaat Michel Fabrizio vorig jaar goed voor in totaal elf overwinningen en de fabriek veroverde voor de twaalfde keer de constructeurstitel. Na het plotselinge vertrek van teammanager Davide Tardozzi naar BMW heeft 1098-kenner Ernesto Marinelli zijn rol overgenomen. Voor de ervaren Marinelli, die eerder onder meer Troy Bayliss aan zijn laatste wereldtitel hielp, zou het een geweldige opsteker zijn om Haga na drie vice-wereldkampioenschappen en vier derde eindplekken nu eindelijk eens als wereldkampioen te kunnen huldigen. Vorig jaar leek hij als Ducati-debutant zijn grilligheid te hebben ingeruild voor een bewonderenswaardige consistentie. Uiteindelijk braken valpartijen en een mindere periode halverwege het seizoen Haga op. Tijdens de testen in Portimao en Valencia maakten Haga en Michel Fabrizio – mede dankzij drie zeges in 2009 derde – geen verpletterende indruk, maar in Phillip Island zal het koppel er zeker staan. Vorig jaar vertrok Haga Australië als lijstaanvoerder. De sceptici die dachten dat Max Biaggi nog een jaartje zou cashen voordat hij zich met allerlei verwijten over de technische tekortkomingen van zijn splinternieuwe Aprilia RSV4 zou terugtrekken met vrouw en kind in Monaco, kwamen bedrogen uit. Ook op zijn 38e stapte Max nog uitzonderlijk gedreven en ambitieus in het nieuwe Aprilia-project, waar hij omringd werd door oude bekenden die met een prettig budget hard wilden werken voor de oude maestro. Biaggi stelde niet teleur, en hoewel de nieuwe V4 nog last had van chatter en vibratie, schreef hij in Brno met een overwinning weer een opzienbarend hoofdstuk in de Aprilia-racehistorie. Uiteindelijk zette Biaggi de prachtige maar niet onomstreden machine (want neigde de RSV4 niet erg naar een prototype?) negen keer op het podium, en die resultaten leverden hem een keurige vierde plaats op in het kampioenschap. Jonathan Rea verdiende tijdens zijn eerste volledige WSB-seizoen binnen het Hannspree/Ten Kate Honda Team meteen de status van kopman, ondanks de aanwezigheid van de veel meer ervaren Carlos Checa en Ryuichi Kiyonari. Teammanager Ronald ten Kate gaf de Noord-Ier in 2008 een plek in het WK Supersport-team en constateerde in 2009 een tevreden stemmende progressie. “Een favoriet is voor 2010 moeilijk aan te wijzen, maar Johnny hoort er wel bij”, vindt ook Ten Kate van de nummer 5 van 2009. “De motor is beter en Johnny is ook gegroeid. Hij moet alleen nog wat meer rust in z’n kont krijgen. Hij is flitsend snel, maar soms wat te enthousiast op de baan. Hij is agressief, zet zijn machine extreem op zijn neus en houdt er van om te rammen. We moeten niet vergeten dat hij nog maar 24 is. Belangrijk is dat hij wedstrijden wint, maar net zo belangrijk is dat hij ook af en toe genoegen durft te nemen met zesde, zevende of achtste plaats. Constant scoren, daar gaat het om.” Met drie seizoenen ervaring in het Britse Superbike-kampioenschap groeide Rea gedurende vorig jaar uit van een lastige tegenstander uit tot een racewinnaar die zijn stempel drukte op de ontwikkeling van de Honda. De overstap van WP naar Öhlins bleek een stap in de goede richting, terwijl nu ook de hardnekkige bandenslijtage tot het verleden lijkt te behoren. “We hebben in Portimao (waar Rea de snelste was, FW) en Valencia al getest met drie verschillende voorvorken, drie swingarms en linksystemen en andere elektronica”, vertelt Ten Kate. “Bij de test in Phillip Island gebruiken we ook voor het eerst een nieuw blok met meer bruikbaar vermogen. Ik denk dat onze fiets nu erg vriendelijk voor de banden is.” Yamaha kreeg vorig jaar dankzij Ben Spies eindelijk haar eerste WK Superbike-titel. Voor 2010 kreeg de Yamaha R1 volgens de fabriek onder meer 8 pk extra, een nieuw uitlaatsysteem, een andere stroomlijnvorm aan de onderzijde, een nieuwe radiateur en een anders vormgegeven tank. Bovendien slankte de viercilinder drie kilo af. Yamaha zet dit jaar het zeer interessante rijdersduo James Toseland en Cal Crutchlow in, de enige twee Yamaha-vertegenwoordigers in het kampioenschap. Toseland kende na twee matig succesvolle MotoGP-seizoenen enige moeite om weer te wennen aan een Superbike, maar de tweevoudig wereldkampioen kwam langzamerhand weer in een goed ritme. De inmiddels 29-jarige Toseland kan geschiedenis schrijven als hij de eerste coureur wordt die op drie verschillende merken wereldkampioen wordt. Zijn titels in 2004 en 2007 behaalde hij op Ducati en Honda. De onstuimige Crutchlow stapte tijdens zijn eerste testen enkele malen spectaculair af, maar de Supersport-wereldkampioen klokte wel imponerende tijden. Crutchlow deed Superbike-ervaring op in het Britse kampioenschap en is zonder meer een potentieel winnaar. Dat lijkt vooralsnog te hoog gegrepen voor Brits Superbike-kampioen Leon Camier (23), maar aan de zijde van Max Biaggi zal hij bij Aprilia in ieder geval veel kunnen leren. Shane Byrne verruilde het Sterilgarda Team voor het Althea Team en merkte dat daar de Ducati voorzien is van een duidelijk andere elektronica. Tijdens de Portimao-test was de 34-jarige Brit – die nu Carlos Checa als teamgenoot heeft – wel sneller dan de fabrieksrijders Fabrizio (vijfde) en Haga (achtste). Byrne’s voorseizoen van 2009 was echter ook veelbelovend, maar zijn uiteindelijke achtste plaats – met maar één podium in Misano – was tegenvallend. Zijn landgenoot Tom Sykes zal zich als teamgenoot van Ben Spies ongetwijfeld ook meer hebben voorgesteld van 2009. Bij het Kawasaki Racing Team van Paul Bird krijgt Sykes het evenmin gemakkelijk. Eén overgebleven Brit koestert wel hoge verwachtingen. Leon Haslam verliet het zinkende schip van Johan Stigefelt op tijd en tekende bij Alstare/Suzuki. De fanatieke Haslam zette in Portimao op de Suzuki GSX-R1000 achter landgenoot Rea en voor Byrne en Crutchlow de tweede tijd. Suzuki maakte de overstap van Showa naar Öhlins. De aangepaste plaatsing van de tank, nu onder de zit, heeft volgens Haslam bijgedragen tot een betere balans. Naast de groep kanshebbers en het gezelschap Britten kent het Superbike-veld een groot aantal outsiders. Misano-polesetter Jakub Smrz heeft zich ten doel gesteld om met zijn Ducati beste privé-rijder te worden, Ten Kate-nieuweling Max Neukirchner wil na veel blessureleed zijn oude niveau weer te pakken zien te krijgen en het BMW-duo Troy Corser/Ruben Xaus wil te midden van een overvloed van nieuwe onderdelen vooral het spoor niet bijster raken. De prestaties van Corser en Xaus in de Portimao-wintertesten geven weinig aanleiding om ze toe te voegen aan de lijst van regelmatige podiumgangers. In haar eerste jaar was het BMW-team duidelijk op zoek naar de ultieme weg naar succes. Het aantrekken van ex-Ducati-teammanager Davide Tardozzi, met wie Corser al eerder samenwerkte, zorgde voor een kleine aardverschuiving in de BMW-gelederen. Niet alleen zette Tardozzi een Italiaanse crew op de hospitality, maar hij nam ook Michel Fabrizio’s chefmonteur mee. Of de prestaties van het ervaren duo Corser/Xaus gelijke tred kunnen houden met de grote ambities is echter twijfelachtig.Chris Vermeulen verbaasde vele insiders door na vier MotoGP-seizoen te kiezen voor het naar succes hunkerende Kawasaki. De voormalig Supersport-wereldkampioen onderstreepte in de eerste testen zijn kwaliteiten als testrijder, maar stelde tegelijkertijd vast dat het team van Paul Bird een immense inhaalslag moet slaan. Voormalig Kawasaki MotoGP-projectleider Ichiro Yoda heeft de focus nu op het WK Superbike-team liggen en liet nog twee belangrijke MotoGP-krachten mee verhuizen. De nieuwelingen wijzigden al meteen de chassisafstellingen en verlegden het zwaartepunt, bevestigend dat het rijwielgedeelte van de ZX10RR de achilleshiel van de machine is. Door het aanpassen en toepassen van de MotoGP-elektronica is het vermogen van de machine bruikbaar. Na de breuk met Öhlins is Kawasaki exclusief Showa-klant. Intern lijkt men niet te gokken op regelmatige top 5-klasseringen, maar op een goede dag – in de regen, dus – zou Vermeulen kunnen verrassen. Bij Kawasaki staat 2010 in het teken van 2011: dan moet een nieuwe ZX10RR met een gewijzigde geometrie de aansluiting met de topteams tot stand brengen. 2005-vice kampioen Vermeulen en teammaat Sykes staat een zware taak te wachten. In• James Toseland: van MotoGP naar het Yamaha Superbike Team• Cal Crutchlow: wereldkampioen Supersport wordt Toselands teamgenoot• Leon Camier: Brits Superbike-kampioen wordt dankzij goede invalbeurten teammaat van Max Biaggi • Chris Vermeulen: de nieuwe hoop bij het Kawasaki-team van Paul Bird• Andrew Pitt: ex-Supersport-kampioen vond onderdag bij Team Reitwagen BMW als teamgenoot van Roland Resch. Startte in 2006 en 2007 al in het WSB voor Yamaha; toen één overwinning en in totaal zes podiums. Teammanager is Johan Stigefelt• Sylvain Guintoli: door ernstige blessures ongelukkig BSB-jaar, ex-MotoGP-coureur heeft nu een plek bij Alstare/Suzuki• Roger Lee Hayden: jongere broertje van Nicky tekende op de valreep bij Team Pedercini. Aan de staart van het veld tijdens Portimao-testOut• Ben Spies: de 2009-wereldkampioen verkaste naar het Tech3/Yamaha MotoGP-team• Ryuichi Kiyonari: keerde terug naar het HM Plant Team in het Britse SB-kampioenschap• Yukio Kagayama: geen plek meer bij Alstare/Suzuki, maar wel in het BSB bij het Worx/Crescent/Suzuki Team• Régis Laconi: verloor zijn plek bij DFX Corse aan Lorenzo Lanzi, die in 2009 al fungeerde als stand in• Shinya Nakano: nam eind vorig jaar afscheid na één teleurstellend WSB-seizoen• Fonsi Nieto: start in het nieuwe Moto2-WK • Karl Muggeridge: ex-Supersport-kampioen probeert het dit jaar in het Duitse Superbike-kampioenschapKort• Ronald ten Kate heeft er vertrouwen in dat het de samenwerking met Hannspree ook na dit vierde jaar verlengd gaat worden. “Die intentie hebben we beiden”, aldus Ten Kate. “We hopen ergens halverwege het seizoen een nieuwe deal te kunnen aankondigen.” Het Estse biermerk Viru stapte in bij Alstare, terwijl Aprilia een aardige slag sloeg met vliegmaatschappij Alitalia. • Broc Parkes mist de eerste race van het seizoen in zijn eigen Australië. De rijder van het Italiaanse Echo CRS Honda Team brak tijdens een training medio februari zijn rechter scheenbeen en is zes weken uitgeschakeld. • Het Team Yoshimura is in Assen en Magny Cours van de partij met Suzuki-oudgediende Yukio Kagayama. In Imola stapt Daisaku Sakai op de GSX-R. • Na de seizoensopening in Phillip Island op 28 februari verschijnt het WK Superbike-circus vier weken later voor de eerste Europese race in Portimao. Assen staat na Valencia in het weekend van 23 april als vierde race op de kalender. Silverstone nam de plaats in van het noodlijdende Donington. De twaalfde en laatste race wordt verreden op 3 oktober in Magny Cours. • Vanaf dit seizoen is de eerste Superpole-sessie – met twintig rijders – verlengd van twaalf naar veertien minuten. De lengte van de tweede “stint” bleef ongewijzigd, maar de beste acht rijders krijgen nu maar meer tien minuten om te bepalen wie er vanaf de pole mag starten. De Supersporters hebben naast een vrije training nu weer een kwalificatietraining op vrijdag. • Dat WK Supersport-veld oogt met zeventien starters vooralsnog zeer mager. 2007-wereldkampioen Kenan Sofuoglu brak in januari zijn enkel bij een fietstraining en miste de test in Portimao. De Turk zag daar Eugene Laverty (foto) de toon aangeven voor Joan Lascorz en Ten Kate-nieuweling Michele Pirro. Na het terugtrekken van het Yamaha Supersport team tekende oud-kampioen Fabien Foret bij Team Lorenzini dat in 2010 start met Kawasaki’s. Opmerkelijk is de prominente aanwezigheid van vier Triumph-rijders, te weten Chaz Davies, de Spanjaard David Salom, de Amerikaan Jason DiSalvo en… Sebastien Charpentier. De inmiddels bijna 37-jarige tweevoudig wereldkampioen nam in 2007 gedesillusioneerd afscheid, maar heeft zich weer gemeld. Bij zijn eerste optreden bij de wintertest in Portimao gaf hij 4,3 seconde toe op Laverty. Met de 32-jarige Italiaanse Paola Cazzola heeft het WK Supersport voor het eerst een vrouwelijke permanente starter. Nederlanders ontbreken op de lijst. Barry Veneman start voor BMW Superbike in het IDM, Arie Vos keert met steun van Ten Kate terug in het Dutch ONK Superbike. StreamerRonald ten Kate over Jonathan Rea: “Johnny is gegroeid. Hij moet alleen nog wat meer rust in z’n kont krijgen. Hij is flitsend snel, maar soms wat te enthousiast op de baan”UnterschrifteRea_openerBrit 1: Is Jonathan Rea de grote favoriet voor 2010? De Ten Kate-coureur was tijdens de testen zeer snel. Opener_klein1Brit 2: Leon Haslam is voor 2010 de Alstare/Suzuki-kopman. Opener_klein2Brit 3: Shane Byrne krijgt bij Althea Carlos Checa als collega. Opener_klein3Brit 3 en 4: James Toseland en Cal Crutchlow vormen het Yamaha WSB TeamHagaNori Haga’s Ducati werd nauwelijks gewijzigd, stelde hij een beetje treurig vast. Toch wordt van Haga weer een hoofdrol verwacht. Neukirchner_ReaRea praat zijn nieuwe Ten Kate-teamgenoot Max Neukirchner bij. De Duitser is uit op eerherstel na veel blessureleed. Aprilia_2Leon Camier krijgt de kans van zijn leven bij Aprilia. Max Biaggi moet de RSV4 weer naar podiumplaatsen sturen. FabrizioMichel Fabrizio won vorig jaar zijn eerste WSB-races. Dit jaar wordt hij een lastige klant voor teammaat Haga (en de rest). VermeulenOok al terug van weggeweest, deze Chris Vermeulen. De Australiër gaat bij Kawasaki een moeilijk jaar tegemoet. Corser_reserveNa een jaar pionieren wil BMW met Troy Corser meer resultaat zien. De Duitsers hebben nog een lange weg te gaan.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-