+ Plus

Vergelijkingstest 25 kW opstappers

De meesten onder ons kennen het fenomeen 25 kW-machine enkel van horen zeggen, omdat je immers heel lang vanaf je achttiende met een motorrijbewijs ook meteen op elke motor mocht stappen. Voor de huidige jonge beginners is er echter geen ontkomen aan: wil je gaan motorrijden, dan zul je de eerste jaren op een ‘lichte’ machine moeten rijden. Dat kan bijvoorbeeld een 33 pk sterke Kawasaki Ninja 250R zijn, maar ook een teruggetunede (‘geknepen’) zwaardere motor. Een test tussen vijf ‘lichte motorfietsen’. De wetgever heeft het duidelijk gedefinieerd: wie bij het behalen van het motorrijbewijs nog geen 21 jaar oud is, moet dat de eerste twee jaar doen op een motor met een beperkt vermogen. Wat in de praktijk betekent dat die motor maximaal 25 kW (34 pk) aan spierballen heeft. En daarmee zijn we er nog niet, want ook moet de machine minimaal 4,6 kilo per pk wegen, hetgeen zich in het geval van een machine met 34 pk vertaald in een rijklaar gewicht van minimaal 156 kilo. Tenminste dat is de regel tot 1 januari 2012, want dan treedt de nieuwe Europese Regelgeving omtrent het motorrijbewijs in werking, hetgeen de komst van nog een categorie inluidt: het A2-rijbewijs. Na twee jaar ‘behelpen’ met een 34 pk machine volgt dan niet direct het onbegrensde vermogen, maar zullen de net ingereden nieuwe motorenthousiastelingen nog eens twee jaar met maximaal 48 pk op pad moeten. Pas na vier jaar rij-ervaring, of zodra je ouder bent dan 24 jaar, mag je dus echt onbeperkt gas gaan geven. Voor deze test kozen we vijf motoren uit verschillende categorieën met verschillende manieren van begrenzing. Zo kan de BMW F650GS af fabriek zonder meerprijs als 34 pk-variant worden besteld. De begrenzing geschiedt hier door middel van een kleinere doorlaat van de gasklephuizen, in combinatie met een aangepaste gaskabel en gaskabel-bevestiging. Neem bij de aankoop ook in overweging of je de motor na twee jaar van de hand doet of er gewoon mee verder rijdt, met vol vermogen welteverstaan. In dat geval spelen de kosten om de begrenzing ongedaan te maken immers een niet onbelangrijke rol. In het geval van de BMW kost dit ‘upgraden’ naar de oorspronkelijke 71 pk bij de dealer rond de € 200,-, met daarbij een additionele 30 euro voor het aanpassen van het kenteken bij de RDW.Harley-Davidson kiest een andere weg om het vermogen terug te schroeven. Een nieuwe is af fabriek niet leverbaar met 34 pk, maar wordt desgewenst door de dealer kosteloos middels het herprogrammeren van de software teruggetuned. Wil je een bestaande 883 Iron terug laten schroeven, reken dan voor het herprogrammeren tussen de 50 à 75 euro. Wil je vervolgens weer de volle 53 pk tot je beschikking dan moet je hetzelfde bedrag aftikken.Net als BMW heeft ook Honda een teruggetunede machine, de CBF600 in dit geval, zonder meerprijs in de folder staan. Om hem later weer op te waarderen naar 78 pk moet je dan wel uitgaan van een kostenplaatje van rond de € 500,- om het motormanagement aan te passen en de kleinere inlaatkelken te wisselen voor de originele varianten.Onze laatste ‘geknepen’ testfiets is een heuse bigbike: de Suzuki Bandit 1250. Die heeft standaard 98 pk, maar kan met een paar schroeven en een eenvoudig maar doeltreffend schetsplaatje van de Duitse firma Alphatechnik tot bijna éénderde van zijn oorspronkelijke vermogen geknepen worden omdat de slag van het gashendel enorm wordt beperkt. De RDW noemt deze manier van terugtunen officieel een ‘beperking van de vollaststand’. En dat kan op deze Suzuki voor slechts € 105,-. Toch heeft deze ombouw papiertechnisch nog meer voeten in de aarde: er wordt door de Nederlandse importeur namelijk geen importeurs- of typeverklaring afgegeven voor een 25 kW versie van de Bandit 1250. Dat betekent echter niet dat je als beginner daarom moet afzien van deze 1250. Wanneer je een op een buitenlands kenteken als 25 kW geregistreerde Bandit 1250 namelijk invoert, wordt deze door de RDW ook in Nederland als 25 kW versie erkent en op kenteken gezet. Je kunt een ‘Nederlandse motor’ dus bijvoorbeeld ook eerst uitvoeren naar Duitsland, daar laten keuren als 25 kW motor en vervolgens weer invoeren. Klinkt omslachtig, maar wordt echt gedaan. Er zijn ook wel bedrijven die dit voor je doen. Er is echter ook nog een minder omslachtige mogelijkheid: de RDW voert op aanvraag een speciale 25 kW keuring uit op het testcentrum in Lelystad. Daarvoor moet je eerst een aanvraagformulier ‘keuring reductie motorfietsvermogen naar max. 25 kW’ invullen (verkrijgbaar bij de RDW) en deze opsturen. Na de fysieke keuring in Lelystad wordt dan aansluitend het kenteken aangepast, als de motor is goedgekeurd, uiteraard. Kosten voor die keuring bedragen ongeveer € 190,-. Dan de enige ongeknepen knaap uit onze 25 kW teststal: Kawasaki’s Ninja 250R. De vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor levert maximaal 33 pk en voldoet daarom zonder enige vorm van beperking aan de wettelijke regels met betrekking tot lichte motorfietsen. Met z’n afgetankte rijklaargewicht van slechts 172 kilo is het ook veruit de lichtste van het stel met op papier de beste kilo per pk verhouding (5,2 tot 1). Wij wilden weten welke manier van begrenzen in combinatie met welk concept het best gelukt is. Betekent bijvoorbeeld vijf keer meer cilinderinhoud ook vijf keer zoveel plezier? En omdat het hier niet enkel om de bevindingen van ervaren testrijders draait, rijden vandaag Melanie en Yvonne met ons mee. Twee beginnende motorrijdsters die midden in de doelgroep vallen.BMW F650GSDie zit meteen goed, aldus de overduidelijke mening van Melanie, die op de F650GS haar rijbewijs heeft gehaald. En Yvonne valt haar bij. Het brede stuur van de 650 reduceert de benodigde stuurkracht, de taille is relatief smal zodat de benen zich comfortabel rond de flanken vleien en ook de kniehoek is in orde. De buddy heeft een zacht knuffelkarakter en ook de opgerichte zithouding bevalt de dames goed. Maar op de euforie aan het begin volgt meteen ook de ontnuchtering: als enige motor in deze test beschikt de BMW over een verhoudingsgewijs smal, maar in omvang wel groot 19 inch voorwiel. Daardoor is het stuurgedrag wat taaier dan van de met kleinere 17 inch wielen uitgeruste concurrentie. Ook vergt het brede stuur wijde armbewegingen iets dat bij beide dames allerminst in de smaak valt. Bij het keren met maximale stuuruitslag in smalle straatjes ondervinden ze dan ook duidelijk problemen en maken wijdere bochten dan ze van plan waren.Yvonne vat het treffend samen: “Je kunt op de BMW moeilijker dan op de andere motoren inschatten hoe ver je het stuur moet draaien om de machine te laten doen wat je wilt.” Een kwestie van wennen.Over het rijwielgedeelte zijn beiden vol lof. “Comfortabel afgesteld, daarmee heb je ook op de slechtste buitenwegen nog veel plezier”, aldus Melanie. Bovendien is ook de manier van begrenzen perfect gelukt. De twin hangt gelijkmatig en zacht aan het gas en reageert zonder in te houden op gasbevelen. In de directie vergelijking komt hij niet afgeknepen of overmatig traag over. Zijn vermogensopbouw in het lage en midden toerenbereik, evenals het schakelgedrag, doet de dames stralen. “Je kunt uitstekend met weinig toeren cruisen, duidelijk beter dan op de Honda of Kawasaki”, zegt Yvonne. Ook de remmen met ABS weten te overtuigen. Beginners en testers zijn op dit punt zelfs helemaal eensgezind: goede dosering en prima werking.[Bildunterschriften Seite 29]PLUSWaardevastZuinigGeslaagde begrenzingMINZithoogteStuureigenschappenEen 12-voltaansluiting om je mobieltje op te laden of een navigatie te voeden en een versnellingsindicator in de verder wat onoverzichtelijke cockpit. De veervoorspanning laat zich middel een stelwiel praktisch en snel aanpassen, absolute meerwaarde bij duogebruik. Het stuurgedrag vraagt, in tegenstelling tot de andere machines in deze test, gewenning.________________________________________HARLEY DAVIDSON SPORTSTER 883 IRONMotorrijden is het ene, Harley rijden het andere. Yvonne vat het als volgt samen: “De hendels van rem en koppeling zijn duidelijk gemaakt voor grote handen. Schakelen kost veel kracht en op de één of andere manier zit je zo raar, alsof je zelf niet bij de motor hoort.” De zit is inderdaad een kwestie van ‘you love or hate it’: het zadel ver naar achteren, voetsteunen hoog en voor een cruiser veel te ver naar achteren. Dat moet je liggen. Daarbij komt nog een veel te onderdempte voorvork en sponzige remmen met relatief weinig werking. Gevoel met het voorwiel mis je daardoor totaal. Ook moet je wennen aan het trage stuurgedrag. Daardoor komt het dat de Iron als enige motor in de test de dames in twee kampen verdeelt. Melanie zou nooit voor de 883 kiezen: “De Iron oogt statisch al weinig dynamisch en ziet er ook wat oudbakken uit. Buiten de sound en het automatisch uitschakelen van de richtingaanwijzers ben ik er maar weinig enthousiast.” Yvonne daarentegen is gefascineerd: “De 883 verrast me. Ondanks dat ik mijn lange benen niet echt goed neer kan zetten vind ik deze motor ondanks zijn manco’s geweldig. Trillingen, sound, uiterlijk en een sterk karakter, Harley rijden is opwindend!” De luchtgekoelde V2 hangt superzacht aan het gas, draait mooi beschaafd, maar voelt ook wat onverschillig. De begrenzing is gelukt, hoewel het vermogen na opwaardering tot 53 pk slechts weinig verbetert. En wat betreft de geschiktheid voor beginners? Kleine rijders zullen het door het lage zwaartepunt en de lage zithoogte, ondanks een gewicht van 261 kilo, goed kunnen vinden met de Harley. Al valt bij het korte draaiwerk en rangeren de Harley niet meteen in de smaak. De belevingswaarde is echter hoog, erg hoog. En dat komt niet door zijn sportieve genen. “Ik ben erg enthousiast en verrast over hoeveel lol langzaam rijden je kan brengen”, vat Yvonne het treffend samen.[Bildunterschriften Seite 30]Minder plezier aan de hellingshoek, maar meer aan het gewoon lekker onderweg zijn.Traditioneel: contactslot rechts onder de tank. Enkele schijfrem met dubbelzuiger remklauw, helaas zonder ABS en met slechts een matige werking. Wel praktisch is het automatisch uitschakelen van de richtingaanwijzers.PLUSLage zithoogteKlassieke uitstralingHoge belevingswaarde.MINApathisch blokRijwielgedeelte weinig opwindendMatige remwerking________________________________________HONDA CBF600Eerst de mens, dan de machine. Zo luidde het credo van Honda’s oprichter Soichiro Honda. Onze beide dames bevestigen deze filosofie in hun eigen woorden: “Gemakkelijker kan een motorfiets nauwelijks rijden,” meent Yvonne. “Het koppelen gaat zo licht, het schakelen is supereenvoudig en de remmen doen het geweldig.” Honda heeft zijn bekende deelgeïntegreerd, met ABS ondersteunde, remsysteem onder zijn kleine CBF gehangen, dat zowel qua werking als ook zijn uiterst heldere bedieningskarakter een wereld van verschil maakt met bij voorbeeld de stoïcijnse stoppers van de Harley. De CBF komt ook op nieuwelingen over als een op maat gemaakt pak: de ergonomische drie-eenheid tussen stuur, buddy en voetsteunen is zowel voor grote als kleinere berijders gesneden koek. Bovendien is de zithoogte met zijn 800 mm ook voor de klein uitgevallen motorrijder uitermate goed te behappen. Melanie, die in haar vrije tijd vaak op een racefiets te vinden is, ziet zelfs overeenkomsten met haar andere hobby. “Het is net als fietsen, alleen zijn je benen wat meer gespreid.” En ook de 223 kilo van de Honda vallen bij de dames is de smaak volgens Yvonne: “Een geweldig sympathieke motor, ook door zijn gewicht gewoon prettig.” Bijzonder enthousiast is het beginnersduo daarnaast ook over het stuurgedrag: “Precies, licht en handelbaar”, opteert Melanie opgetogen, direct gevolgd door toch een kritische noot. “De Honda is op alle fronten goed, ook het rijwielgedeelte is super. Maar ergens is het daardoor ook een weinig opwindende motor, er gebeurt niet echt veel en dat maakt het allemaal nogal saai.” Lieve Melanie, het zou best eens kunnen dat je door het karakter van de afgeknepen motor tot dit soort uitspraken komt. De viercilinder loopt superzacht en hangt bovendien prima aan het gas, maar de 34 paarden van de 600 voelen alsof ze constant met hevige tegenwind draven. Een vermoeden dat door de waarden van de doortrekmetingen wordt gestaafd: van 100 tot 140 km/uur heeft de CBF 33,9 seconden nodig, wat hem de rode lantaarn oplevert in onze test. “Het geluid is daarentegen wel weer super”, vindt Melanie. “En hij ziet er door zijn vele mooie details ook wel fraai uit”, rondt Yvonne het af.[Bildunterschriften Seite 31]De veervoorspanning kan zowel voor als achter ingesteld worden. De 600cc viercilinder loopt zijdezacht, afwerking en uitrusting van de motor zijn des Honda’s. Praktische details als de benzinemeter ronden het pakket af.Gaan zitten en je lekker voelen, de Honda maakt het beginners meer dan gemakkelijk.PLUSSuper remmenGoede zitpositieMooie afwerkingMINHoog verbruikSlechte doortrekwaarden________________________________________KAWASAKI NINJA 250 RJankende toerentallen tot 13.000 tpm, vriendelijk gewicht van 172 kg met volle tank, slechts 765 mm hoge zitpositie, slank en handelbaar op de bandjes: de kleine Ninja ziet er tussen de andere motoren bijna uit als speelgoed. Het is bovendien de enige niet begrensde motor in deze vergelijking. “Als je vanaf de Harley, Bandit of BMW op deze kleine groene gifkikker stapt denk je eerst dat hij kapot is”, is Yvonne’s eerste indruk, die in het begin moeite heeft met wennen aan de speelse tweecilinder. Wie met de Ninja goed vooruit wil komen, moet stevig in de toeren klimmen om het vermogen op te roepen. Melanie daarentegen is meteen verliefd op de groene kleinduimpje. “De 250 is met speels gemak te rijden. Bijna niet te geloven dat hij meer dan 150 kilo weegt.” Daar stopt de liefde overigens nog niet: “Super zicht in de spiegels, perfecte zitpositie voor mij”, aldus een enthousiaste Melanie. Dat je veelvuldig de versnellingsbak van de kleine moet beroeren om goed vooruit te komen, stoort haar evenmin. “De koppeling gaat erg licht en het vele schakelen is gewoon leuk, voelt lekker sportief.” De noodzakelijke hoge toerentallen onderstrepen deze sportiviteit overigens nog verder. Het blok komt door zijn brede toerenbereik levendig en niet zo afgeknepen over als bij voorbeeld de Harley twin of de Honda viercilinder. Dat is overigens niet alleen gevoelsmatig zo, ondanks zijn kleine inhoud heeft de Ninja door zijn lage gewicht het meeste vermogen per kilo waardoor hij glanst met de beste acceleratie- en doortrekwaarden. Wat het remmen betreft zijn beide dames wat voorzichtiger. “Geen ABS en de remmen grijpen zeer direct in, dan ben je wel wat op je hoede”, vindt Yvonne, die zich in het behoorlijk stugge rijwielgedeelte helemaal kan vinden. Eén ding staat bij de dames als een paal boven water, voor beginners is de Ninja 250R the bike to buy. Door de bijzonder vriendelijke handling en het directe, precieze stuurgedrag vindt zelfs de meest onervaren motorrijder een betrouwbare en vooral meegaande partner in de Kawa.[Bildunterschriften Seite 32]Hoge toerentallen en een naaimachinesound, daar moet je gewoon aan wennen. Super: het beste zicht in de spiegels. Optisch krijgen de remmen de door wave-schijven een flinke oppepper, helaas is er geen ABS voorhanden.Geweldige handling, soepel sturen: zo simpel kan motorrijden zijn.PLUSGoedkoopGeweldige handlingLaag verbruikMINGeen ABSWeinig koppel________________________________________SUZUKI BANDIT 1250‘No substitute for cubic inches!’ Oftewel: cilinderinhoud laat zich door niets vervangen, zo simpel is het toch? De Bandit heeft vergeleken met de Kawa vijf keer zoveel longinhoud. En met 85 Newtonmeter koppel bij 2.000 tpm zet de Suzuki in vergelijking met de 250R ook acht keer zoveel druk op de ketel aan het achterwiel. Niet dat dat helpt trouwens, de kracht ontpopt zich namelijk als een dambreuk, hoe meer toeren de dikke vierpitter draait, hoe slapper hij aanvoelt. “Veel meer dan bij de anderen voel je dat deze motor op de één of andere manier wordt afgeknepen”, legt Yvonne de vinger op de zere plek. En inderdaad: van 0 tot 100 km/uur tikken er 9,5 seconden weg, alleen de Harley is met 10,3 seconden nog trager. Daarentegen blinkt de Suzuki wel weer uit met de beste doortrekwaarden. Aan deze manier van begrenzen (door het beperken van de slag van het gashendel, die nog maar één-derde van zijn totale vrijheid heeft), moet je echt wennen. In vergelijking met de concurrentie is de begrenzing uiterst simpel, maar werkt het in de praktijk ook matig. Het is meer bedoeld voor mensen die nu al een dikke machine kopen, met het idee om daar ook straks ‘onbegrensd’ nog lang van te genieten. Het tijdelijke terugtunen is pure noodzaak.Maar ook op andere gebieden zijn de dames minder enthousiast, de dikke viercilinder van Suzuki is in hun ogen – hoe verbazend – maar weinig geschikt als opstapper. “Zodra je gaat zitten merk je direct dat deze motor ongelofelijk zwaar is”, aldus Melanie. Enigszins opmerkelijk, aangezien de Bandit met zijn 253 kg maar acht kilo minder weegt dan de Harley. Echter omdat het zwaartepunt veel hoger ligt voelt hij echter zwaarder aan en wordt de Harley als de lichtere van de twee ervaren. “Mij stoort vooral de zware koppeling”, neemt Yvonne over. Met de behoorlijk volwassen uitgevallen maten van de 1250 heeft ze met haar lengte van 1,78 meter minder problemen. “En wat ik met name aantrekkelijk aan de Bandit vind is het feit dat hij me het gevoel geeft een echt motor te rijden, hij is volwassen. Bij de Kawasaki is het motorrijden meer als fietsen.” Uiteenlopende gevoelens over en weer, door zijn gewicht en grotere bandenmaten stuurt de Suzuki relatief trager en voelt minder speels en lichtvoetig dan de Kawa, Honda of BMW. Daarentegen overtuigt hij wel met zijn prima rijwielgedeelte en goede remmen.[Bildunterschriften Seite 33]Veel massa, maar ook een echt motorgevoel aldus het vrouwelijke testpanel.Standaard ABS en goed doseerbare remmen zijn zaken die beginners aanspreken. De cockpit is klassiek ingedeeld en overzichtelijk. Klasse: instelmogelijkheden van rem- en koppelingshendel.PLUSGoede reismotorPrima duozitMINSlechte begrenzingTrage handlingHoog gewicht________________________________________[TEXT BEI CONCLUSIE]MOTOPLUS CONCLUSIEBMW F650GSGelukte begrenzing, de 34 pk’s leveren in het dagelijks gebruik veel plezier op. Bovendien zijn er voor de BMW talloze accessoires leverbaar.HARLEY SPORTSTER 883 IRONHet echte Harley-gevoel, ook met 25 kW. Ondanks dat de paardenstal flink is uitgedund verliest deze motor niets van zijn oorspronkelijke aantrekkingskracht. Voor de liefhebber….HONDA CBF600Goed rijwielgedeelte, geweldige remmen, vriendelijke ergonomie. De CBF600 doet het zoals verwacht goed, zowel bij grote als kleine motoristen. De begrenzing af-fabriek is goed gelukt.KAWASAKI NINJA 250RErg goedkoop in aanschaf en onderhoud, kinderlijk eenvoudig rijgedrag, sportief motorkarakter. Op deze Ninja 250R zitten beginners helemaal goed.SUZUKI BANDIT 1250De wel erg simpele manier van begrenzen kun je nauwelijks geslaagd noemen. Het is eigenlijk alleen zinvol wanneer je na twee jaar het Bandit-huwelijk wil voortzetten.________________________________________[TEXT BEI EINSTEIGERWERTUNG][TEXT BEI AANDRIJVING]Fijne tijden die aanbreken voor de Kawasaki en BMW rijders. Harley-rijders daarentegen kampen met een wat lusteloos blok, dat net als het Suzuki aggregaat nadeel ondervindt van het relatief hoge gewicht. Het vermogen van de Honda valt helaas ten prooi aan de te lange eindoverbrenging. Bijna perfect voor opstappers, de Honda combineert een uitstekend rijwielgedeelte met een bijna perfecte ergonomie en formidabele stoppers. Toch gaat naar de Ninja 250R, de enige machine van het kwintet die ook daadwerkelijk voor de beginnende motorrijder werd ontworpen. Helaas zonder ABS maar ook met een in vergelijking bijzonder vriendelijk prijskaartje. De BMW en Suzuki doen feitelijk niet veel verkeerd, schitteren echter ook niet op bepaalde punten. Ook voor beginnende rijders is het echte Harley-gevoel weggelegd, die moeten wel wennen aan het beweeglijke rijwielgedeelte en tamme remmen.________________________________________[TEXT BEI VERMOGENSGRAFIEK]Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmBMW F650GS25,7 kW (35 pk) bij 5800 tpm 60 Nm bij 2900 tpmSuzuki Bandit 125025,4 kW (35 pk) bij 5100 tpm 85 Nm bij 1900 tpmHonda CBF60025,0 kW (34 pk) bij 8300 tpm 38 Nm bij 2900 tpmHarley-Davidson Sportster 883 Iron24,6 kW (33 pk) bij 5900 tpm 58 Nm bij 2200 tpmKawasaki Ninja 250R25,7 kW (31 pk) bij 11.100 tpm 21 Nm bij 8200 tpmMet 35 echte paarden aan boord en een goed gelukte begrenzing legt BMW hier de lat behoorlijk hoog. De Bandit is op papier tijdens de eerste meters als een hoogvlieger, maar verspeelt in de praktijk zijn inhoudsvoordeel door zijn hoge gewicht. Bovendien blijkt de 34 pk echt te mager omdat de eindoverbrenging is bedoeld voor snelheden boven de 200 km/uur. Dit laatste geldt ook voor de Honda CBF.¹ Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE 95/1 EG richtlijnen, maximale afwijking +/- 5%; ² MotoPlus testparcours, waarden van de remtest zijn het gemiddelde van de drie beste pogingen.________________________________________

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-