+ Plus

Tips & Tricks MP 24-2011

GETEST: KLIM TRAVERSE ALLROAD-PAK Het afgelopen seizoen hebben we veel gereden in het Klim Traverse allroad-pak, een kledingset die geschikt is voor het ruigere werk, van offroad-rijden tot echte rally’s, maar ook op bijvoorbeeld een GS of V-Strom prima voldoet. Vooral tijdens de afgelopen Nederlandse zomer met veel regen kwam de sterke kant van dit pak naar voren: door de GoreTex-voering is het pak namelijk 100% waterdicht en dat is bij echte terreinkleding nog steeds uitzonderlijk. Het merk Klim komt uit Amerika en is daar onder buitensporters, motorsporters en sneeuwmobiel-rijders een vaste waarde, in Europa moet die bekendheid nog groeien. Het pak is gemaakt door mensen uit de praktijk en heeft een prima pasvorm en een bijzonder hoge functionaliteit. Het is – zoals je ook ziet op de foto – geen pak dat je koopt vanwege de hippe kleurtjes, maar wel omdat je gewoon goede en praktische kleding wilt, waarin je bovendien altijd droog blijft. Het pak is gemaakt van zeer stevig en slijtvast Cordura dat tegen een stootje kan. Daarbij deugen de afwerking en ritsen ook 100%. Zowel in het jack als in de broek zitten diverse ventilatieritsen die voor verkoeling zorgen op warmere dagen. Want hoewel het pak vrij dun is, voelt het bij actief gebruik behoorlijk warm aan. Dat is ook een consequentie van het GoreTex-gebruik: het pak ventileert wat minder dan een niet waterdicht enduropak. Gelukkig kan dat met de ventilatieritsen dus gecompenseerd worden. Bovendien volstaat het om er een set technisch ondergoed onder te dragen, plus een eventuele bodyprotector. De snit van broek en jas zijn in dat kader ruim genoeg voor een goede protectorset en ook ruime kniekappen of kniebraces passen er goed onder. Jas en broek hebben voldoende zakken voor het meenemen van wat spullen en het pak laat zich erg makkelijk aantrekken, zonder overbodige poespas. Wel misten we tijdens de wat koudere omstandigheden een (korte) koppelrits tussen het rugpand van het jack en de broek. Met een setje brandweerbretels uit de dumpzaak was dat euvel voor een paar euro opgelost. Daardoor bleef de broek gewoon net wat beter hangen, zeker bij actief offroad-rijden. Het jack kost € 309,95, de broek € 299,95. Enige probleem kan de leverbaarheid zijn, omdat het aantal verkoopadressen op dit moment nog beperkt is. Maar daar laat een doorgewinterde avonturier zich natuurlijk niet door uit het veld slaan. Prijs: € 309,95 (jack) en € 299,95 (broek) Info: www.klimned.nl [in logo] MotoPlus-oordeel: GOED [BU] Ook voor heftig offroad-gebruik schrikt het Klim Traverse-pak niet terug. [mrd 22 S. 106 RECHTSONDER] GETEST: MAGELLAN EXPLORIST 710 Bedacht voor het zogeheten Geocoaching, maar het Magellan Explorist 710 navigatiesysteem is ook prima geschikt voor motorrijders. Met name als het gaat om het maken van routes. Het apparaat overtuigt met zijn 3 gigabyte grote geheugen, wat ideaal is voor het maken van meerdaagse routes over duizenden kilometers, die inclusief hoogteprofiel op te roepen zijn. Bijzondere eigenschap: een geïntegreerde 3,2 megapixel camera voor foto’s en film. Het apparaat is waterdicht (IPX7-norm) en draait op een set AA-batterijen. Klein manco: er zit geen bluetooth-mogelijkheid op. De Explorist is onder andere bij diverse buitensportzaken verkrijgbaar voor een prijs van € 579,-. [IN LOGO] MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 19 s. 51] TOP & FLOP DRAAICIRKEL Vooruit, achteruit, vooruit, achteruit. Even draaien kan een omslachtig karweitje zijn, zeker als de stuuruitslag van je motor beperkt is. Eenmaal onderweg speelt de draaicirkel geen grote rol meer, aangezien een motor op straat met verrassend kleine stuurbewegingen te sturen is. Maar bij rangeren, parkeren, draaien en zelfs bij scherp afdraaien is een beperkte stuuruitslag onder bepaalde omstandigheden merkbaar. Kleinere motoren zijn ook in dit soort omstandigheden het meest wendbaar, maar zelfs een machtige avonturier als de BMW R1200GS heeft slechts vijf meter ruimte nodig om van rijrichting te veranderen. Beduidend meer ruimte vragen supersports – met name die uit Italië – en een aantal cruisers/choppers. Dat de gigantische Boss Hoss de grootste draaicirkel heeft, zal niemand verbazen. [groen] Draaicirkel in mm Yamaha WR250X 4.400 Yamaha XT660X 4.500 KTM 990 Supermoto 4.550 Kawasaki KLX250 4.600 Honda CBR250R 4.690 Aprilia Dorsoduro 1200 4.800 BMW R1200GS 4.850 BMW G650GS 5.000 Honda Transalp 5.000 Yamaha MT-03 5.070 [rood] Draaicirkel in mm Boss Hoss BHC-3 LS2 9.200 Ducati Desmosedici RR 8.150 Benelli Tornado 1130 8.010 MV Agusta F4 RR 7.880 Bimota DB8 7.760 Triumph Rocket III 7.550 Honda VT1300CX 7.300 Yamaha YZF-R6 6.950 Aprilia RSV4 Factory APRC SE 6.920 Triumph Thruxton 6.900 [MRD 24 s. 54 onderaan] 5- EN 3-VINGERIGE WINTERHANDSCHOENEN GETEST De temperaturen komen ’s ochtends en ’s avonds nog maar nauwelijks boven de 5° Celsius uit en dat betekent dat je eigenlijk niet meer zonder fatsoenlijke winterhandschoenen de weg op kunt. Met een set elektrisch verwarmde exemplaren ben je natuurlijk helemaal het mannetje, maar ook op ‘conventioneel’ gebied is er genoeg te vinden. We hebben een aantal 5- en 3-vingere winterhandschoenen getest. [zie excell bestand] [MRD 24 p. 53, beetje in buurt handschoenentest plaatsen] KOUDEPSYCHOLOGIE SCHAKELCENTRALE Al bij een nog gemoedelijke 10° Celsius en een tamme 50 km/uur kun je als motorrijder al het gevoel hebben in een diepvries te rijden. Bij dit tempo ligt de gevoelstemperatuur al onder nul, voor een belangrijk deel bewerkstelligt door het feit je nagenoeg stil op de motor zit. De rijwind zuigt bij wijze van spreken alle warmte uit je lichaam, dit is ook wel bekend als het windchill-effect. Aangezien het hoofd door de aanwezigheid van de hersenen altijd goed doorbloed is, is dit effect met name goed voelbaar aan handen en voeten. Bij extreme kou zegt het lichaam feitelijk: Hey, een paar vingers of tenen kunnen we wel missen, niet? Gevolg: deze bevriezen uiteindelijk onherroepelijk. Bergbeklimmers kunnen je er smakelijke verhalen over vertellen. Maar zover zal het voor motorrijders niet snel komen, want het moet wel heel gek lopen wil je in een nietsontziende sneeuwstorm terechtkomen. Maar opgelet: daalt de temperatuur van het bloed onder de comfortzone (22 tot 32°), dan concentreert de lichaamswarmte zich uitsluitend in het midden van het lichaam en in het hoofd (zie tekening) om vitale organen als hart en hersenen te beschermen. Het bloed begint dan door de extreme omstandigheden langzamer te stromen en aangezien de bloedsomloop in de vingers ongeveer twintig keer hoger is dan in het centrum van het lichaam, begin je de kou daar het eerst te merken. Gevolg: kippenvel en pijnlijke handen en voeten. Bij langere onderkoeling daalt de lichaamstemperatuur onder de 37° Celsius en begin je onrustig te worden. Ook begint er een hongergevoel te ontstaan. Concentratie en motoriek verslechteren, de hoogste tijd om een flinke koffiestop in te lassen! [BU] Het centrum van het lichaam en het hoofd hebben veel warmte nodig een ritje door een winters landschap probleemloos te weerstaan. [MRD 24 s. 7 rechts onderaan] HARLEY’S TERUG NAAR DE WERKPLAATS Harley-Davidson roept een flink aantal Touring- en CVO-Touring-modellen en trikes, die tussen juni 2008 en september 2011 zijn geproduceerd, terug. Bij deze machines kan bij extreme temperaturen de remlichtschakelaar defect raken. Daardoor werkt het remlicht niet meer en in het ergste geval zou er een lekkage van remvloeistof op kunnen treden. Dit heeft echter geen effect op de voorrem. Wereldwijd gaat het om 308.474 motoren.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-