+ Plus

Tips & Tricks MP 07-2009

SCHOONMAKENEen uitgebreide wasbeurt is de beste mogelijkheid om na de winter weer nader kennis met je machine te maken. Bovendien kun je zo goed bekijken of er gebreken zijn. Lekt er ergens vloeistof of zit er een bout los? Wees voorzichtig met hogedrukreinigers die de lak en de lagers kunnen beschadigen. Na het drogen controleren of de hevels en pedalen nog soepel werken. Smeer ze waar nodig. Dan is het tijd om even proef te zitten. Let daarbij op de juiste afstelling van de hevels. Zitten schakel- en rempedaal op de juiste hoogte en kun je goed bij het rem- en koppelingshendel? MOTOROLIENog een goede tip voor het nieuwe seizoen: maak er een goede gewoonte van om bij iedere tweede tankbeurt even het olieniveau van je motor te checken. Opgepast bij het peilen: moet de peilstok helemaal worden ingeschroefd of is het voldoende als de pielstok op de opening rust? Moet het oliepeil bij warm gereden motor (zoals bij dry-sump smering) worden gecontroleerd of juist niet? Het antwoord op deze vragen vind je in het instructieboekje. Aan het eind van het afgelopen seizoen de olie niet ververst? Dan is het handig om dat nu te doen, waarbij je uiteraard ook het oliefilter niet moet vergeten te wisselen. Tip: laat de oude olie door een fijne zeef lopen om te controleren of er geen metaalsplintertjes in zitten. Deze zouden kunnen duiden op motorschade. KETTINGWie voor de winterstop de ketting gereinigd en gesmeerd heeft, hoeft nu nauwelijks problemen te verwachten. Is dat niet gebeurd, dan bestaat de kans dat afzonderlijke schakels in de loop van de winter zijn vastgekoekt en de ketting niet meer mooi en soepel over de tandwielen loopt. Als dat niet verbetert, dan moet de ketting uiteindelijk worden vervangen. Dat is trouwens sowieso nodig als de tanden van de tandwielen als een haaienvin zijn vervormd, dus in de belastingsrichting zijn verbogen. Hierdoor kan de ketting overspringen. Is dat allemaal niet het geval, dan volstaat het controleren van de kettingspanning – bij voorkeur met iemand in het zadel. Ga na het smeren van de ketting niet meteen een blokje om, want dan wordt het meeste kettingvet meteen weer van de ketting af geslingerd. BANDENControleer het karkas en loopvlak op scheurtjes en onregelmatigheden. Voldoet de profieldiepte nog? Is dat minder dan 1,6 mm, vervang de banden dan. Overweeg dat ook als er tijdens het rijden plotseling vibraties optreden of als de motor met het stuur begint te slaan. Waarschijnlijk zit er dan een platte kant in het loopvlak van de band. Om dat te voorkomen, is het aan te raden om de bandenspanning een stuk te verhogen voor je de motor in de winterstalling zet. Maar ook in dit geval geldt: voor de eerste rit de bandenspanning controleren en meteen na de eerste kilometers bij een tankstation nogmaals als de banden nog koud zijn. REMMENReageren de remmen nog op een greep in het hendel en een druk op het pedaal? Ook belangrijk: komt de rem weer los of blijven de remzuigers vastzitten? Andere aandachtspunten: zijn de remblokken nog goed, lekken de remleidingen en is het remvloeistofniveau nog voldoende? Als er in het kijkglaasje een donkere, troebele massa heen en weer wiegt, moet de remvloeistof worden vervangen. Heb je hier geen ervaring mee, laat de klus dan door je dealer uitvoeren.ELEKTRONICA Check de spanning en het vloeistofniveau van de accu. Dat laatste is trouwens overbodig bij onderhoudsvrije accu’s. Gebruik voor eventueel bijvullen van de accu uitsluitend gedestilleerd water en nooit zuur. Ook een geijkte vraag: in welke volgorde moet ik de accu aansluiten? Eerst de rode kabel op de pluspool en dan de zwarte kabel op de minpool. Smeer ook wat accupoolvet op de polen. Gecorrodeerde contacten kunnen startproblemen veroorzaken. Tip: haal de bougies er uit en maak ze schoon. Spuit eventueel wat contactspray in de doppen. Loopt de motor zonder problemen? Check dan de verlichting en de knipperlichten nog even. [Beide kasten brauchen wir nicht]MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de R en de S.RReed valveMembraaninlaat voor tweetakt racers, die het instromen van het brandstofmengsel in de motor toelaat, maar het terugblazen tijdens de compressie voorkomt.RepeteerversnellingsbakEen sequentiële versnellingsbak waarbij steeds doorgeschakeld kan worden, bijvoorbeeld 1-2-3-4-vrij-1-2-3-4-vrij-enz.SScheurijzerRacemotor.SchommelvoorvorkVoorvork van een motorfiets (meestal zijspan), waarbij het voorwiel via twee scharnierende stangen aan de vork zelf bevestigd is. [Bild: HEVP179_20090317120137]SchopsteelKickstarter.Secundaire transmissieDe aandrijving tussen de versnellingsbak en het achterwiel.SpeedwobbleGevaarlijke resonantietoestand, waarbij het stuur onbeheersbaar heen en weer slaat.SpijkerbakMechanische geluid van een tweetakt.Staande twinEen tweecilinder waarbij de cilinders naast elkaar staan en – in de meeste gevallen – beide zuigers gelijktijdig op en neer gaan.StampertjeSuzuki LS650 ééncilinder.[Bild: P0002317]StofzuigerBMW K1200RS.StofzuigerslangenLuchtinlaatkanaal van een Kawasaki ZXR750/400.StoppersRemmen. StoppieHard remmen met de voorrem zodat het achterwiel loskomt. StickerbakMotor met een kuip vol met stickers. Stureneven een stukje sturen; een rit gaan rijden.[Bild: avas_65960_2009_yzf-r1_eur_det_0004]SwingarmAchterbrug.[Aus MRD 4/2009 Seite 107 rechts oben]ONDERKLEDINGVooral bij motorpakken met een functioneel membraan is het enorm belangrijk wat je er onder draagt!De goede eigenschappen van een modern membraan in motorkleding laten zich heel eenvoudig negatief beïnvloeden, vooral als je er de verkeerde onderkleding onder draagt. Veel motorrijders hebben het liefst hun dagelijkse kloffie zoals een spijkerbroek en een T-shirt onder hun motorpak. Maar het katoen in die kleding neemt het zweet op en wordt nat en klam. Hierdoor neemt de damptransport door het membraan – en dus het comfort – dramatisch af.Om optimaal te profiteren van de ademende werking van een motorpak moet je er functionele motorkleding (ook wel technisch ondergoed genaamd) onder dragen. Dit neemt zelf geen vocht op, maar zorgt er wel voor dat zweet snel van het lichaam wordt afgevoerd en direct wordt doorgegeven aan de buitenste laag. Op die manier blijft het motorpak optimaal ademen en het comfort groot. De betere motordealer, motorkledingspecialist en outdoorwinkels hebben tegenwoordig een ruim aanbod van deze onderkleding voorradig.[bu]Een membraan-motorpak functioneert pas optimaal als je er de juiste onderkleding onder draagt.[Aus MRD 6/2009 Seite 135 links][Nicht zusammen mit Nachricht BMW STREETGUARD]GETEST: IKON SCHOKBREKERSSTEREOAPPARATUUR Bij gebrek aan originele vervangende onderdelen moet je voor jonge klassiekers al snel op zoek in de accessoirehandel als je bijvoorbeeld een setje nieuwe stereo schokbrekers nodig hebt. Schokbrekers verouderen. Dat is een ding wat zeker is. Als de motor bij volle belading al op kleine hobbels hopeloos doorslaat of na een oneffenheid in het wegdek eindeloos blijft nadeinen, is het de hoogste tijd om de schokbrekers te vervangen. Inderdaad vervangen, want oude schokbrekers repareren loont slechts zelden de moeite en bovendien zijn er nauwelijks originele onderdelen verkrijgbaar. We monteerden een setje vervangende veren van Ikon (voorheen Koni) op een 27 jaar oude Honda CB900F Bol d’Or en zochten een paar slingerende en hobbelige weggetjes op. Deze schokbrekers (artikelnummer 7610-1413) passen trouwens op meer jonge klassiekers van Honda met dezelfde montagepunten. Veerbasis en uitgaande demping zijn eenvoudig met een haaksleutel en een draaiknopje te verstellen. Alhoewel de Ikons niet perfect zijn afgewerkt, zorgen ze zowel bij solo- als duogebruik voor fijngevoelige en comfortabele rijeigenschappen en een hoge stabiliteit. Alleen bij snel opeenvolgende onregelmatigheden in het wegdek komen de schokbreker aan hun grenzen. Conclusie: deze klassieke stereo schokbrekers, die qua constructie overeenkomen met de toenmalige 7610-serie van Koni, overtuigen door hun uitstekende rijeigenschappen. De prijsgunstige Ikon schokbrekers helpen de zwalkende Bol d’Or weer op het rechte pad en verbeteren de stabiliteit aanzienlijk, tenminste zo lang je niet het circuit op gaat en extreem slecht wegdek mijdt. PRIJS: € 344,49 (setprijs)INFO: De Hobbyist, www.hobbyist.nl of 0475-56 78 90 [IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: GOED [Aus MRD 6/2009 Seite 127 Kasten rechts unter][Nicht zusammen mit Nachricht NAVIGATIE EN COMMUNICATIE] OVER GPS, POI EN CO.BEGRIPSBEPALING BIJ NAVIGERENVanuit het onmetelijke heelal naar de straat. Voor velen een stukje ondoorgrondelijke techniek, maar je hebt geen universitaire scholing nodig om zelf met GPS-apparatuur op pad te gaan. Met kennis van de belangrijkste begrippen kom je al een heel eind. GPSStaat voor ‘Global Positioning System’, wat zoveel wil zeggen als satellietondersteunde plaatsbepaling over de wereld. De basis onder de huidige navigatiesystemen werd oorspronkelijk door de Amerikaanse krijgsmacht gelegd om voertuigen en wapensystemen heel nauwkeurig te kunnen aansturen. Voor civiel gebruik is het GPS-signaal pas sinds 2000 beschikbaar. Dit signaal is tot op tien meter nauwkeurig. Daarvoor werd het signaal door het leger kunstmatig vervalst. WAYPOINTEen ‘wegpunt’ in de letterlijke Nederlandse vertaling is een in het GPS-apparaat opgeslagen positie die gepasseerd moet worden. Deze wordt of op klassieke wijze via coördinaten ingevoerd of uitgekozen uit een in het apparaat geïnstalleerde databank (adressen, POI).TRACKBetekent in GPS-jargon de afgelegde weg en is in feite het tegenovergestelde van de route (de geplande weg). Als het GPS-apparaat Track-weergave ondersteunt, dan kunnen deze data via PC-toepassingen als Google Earth bij het plannen van de route worden gebruikt. POIBetekent ‘Points of Interest’, ofwel ‘interessante plaatsen’. Daar horen onder andere tankstations, hotels, restaurants, musea en garages bij. De standaard in het GPS-apparaat opgeslagen POI-lijst is meestal via de website van de GPS-fabrikant te actualiseren of aan persoonlijke voorkeuren aan te passen. TMCStaat voor ‘Traffic Message Channel’ en is een digitale verkeersdienst van lokale FM-zenders met informatie over de actuele verkeerssituatie. Al naar gelang de uitrusting kan een GPS-apparaat files en andere verkeershinder bij de geplande route betrekken. WAAS/EgnosEen correctiesignaal van geostationaire satellieten, waarmee de plaat

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-