+ Plus

Test 8 sport- en sporttoerbanden

Moderne radiaalbanden zijn ware alleskunners: stabiel tot tempo driehonderd, kleverig zelfs onder de meest extreme hellingshoek en soeverein op nat asfalt. De top van 2010 neemt het op tegen de 2011 nieuwkomers. En levert dat nog nieuws op?Het gevecht om de kroon in de sport- en toerbandenliga wordt elk jaar spannender, simpelweg omdat de ontwikkeling in de bandenindustrie intussen een niveau heeft bereikt dat nauwelijks nog iets te wensen overlaat. Er zijn banden die de druk van intensief gebruik op het circuit moeiteloos van zich af schudden en zelfs na meerdere op het scherpst van de snede afgelegde rondjes niet door de knieën gaan. Ook zijn er bandensets die tijdens een fikse regenbui nog altijd standvastig aan het asfalt kleven en niet alleen onder een flinke hellingshoek, maar bijvoorbeeld ook tijdens heftige remmanoeuvres absoluut soeverein presteren. De motorrijder van tegenwoordig heeft dus de luxe van het kiezen tussen banden die naadloos op zijn of haar persoonlijke voorkeur aansluiten. Louter positieve berichten dus tot nu toe.Maar dan komt het. Marketingmanager en commercieel directeur schreeuwen bijkans het hardst om nieuwe banden. De productontwikkelaars hebben maar te leveren en dan ook nog volgens de Olympische norm ‘hoger, verder en sneller’. En dat kan flinke problemen met zich meebrengen, want een stukje meerwaarde in de ene discipline, bijvoorbeeld grip op nat wegdek, kan zomaar betekenen dat op een ander punt moet worden ingeleverd. Daarom even een korte terugblik: bij de bandentest van vorig jaar verscheen Michelin met de Power Pure aan de start. De toen gloednieuwe band moest het opnemen tegen een waardige voorloper, want tot dan toe had de Power 2CT als extreem deugdelijke sportieve band voor dagelijks gebruik, vooral door zijn uitstekende eigenschappen op nat wegdek, een grote schare trouwe fans om zich heen verzameld. De Pure moest nu naar de mening van Michelin scoren op een heel ander, tot dan toe enigszins genegeerd gebied, en wel het gewicht. Doel volgens de fabrikant was om door een bijzonder lichte materiaalsamenstelling duidelijke voordelen op het gebied van handling te kunnen behalen. Tijdens de test met een 190/55 band, met de 203 pk sterke BMW S1000RR, pakte dit echter totaal verkeerd uit. Op het circuit irriteerde het nerveus in de bocht vallen behoorlijk, terwijl onrust aan de achterzijde het tempo aanzienlijk drukte. Ook op achterafwegen buiten het circuit vertoonde de band hetzelfde nerveuze gedrag en dus kon de Power Pure, ondanks zijn 500 gram gewichtsvoordeel, in de praktijk geen vuist maken tegen de oude 2CT’s. En het werd helaas nog erger, want bij de test op nat wegdek, tot dan toe immer het terrein waar Michelin zich als een vis in het water voelde, ging het helemaal mis. De technici waren er dan wel in geslaagd om het gripvermogen van de Pure iets naar boven op te krikken, echter ten koste van eigenschappen die er in de dagelijkse praktijk pas echt toe doen. Het grensbereik van de band lag hoger, het van oorsprong brede inzetgebied was echter duidelijk smaller. Oftewel, eventuele uitglijders kondigen zich later aan en verlangen dan bovendien razendsnelle correcties van de rijder. Dan bleek de Pilot Power toch over heel wat meer comfort en veiligheidsreserves te beschikken, terwijl het rubber een ritje in de regen ook niet schuwde.Michelin reageerde snel en dus staat er in 2011 een volledig nieuwe Power Pure aan de start, herkenbaar aan de ‘D’ specificatie van de voorband. Over het geheel laat de Power Pure zich in de nieuwe configuratie heel wat harmonischer sturen. Daarbij moeten we dan wel op de in vergelijking veranderde omstandigheden wijzen: met de beduidend minder potente Honda CBR600RR en in smaller 180/55-formaat worden de banden duidelijk minder op de proef gesteld dan het afgelopen jaar (190/55 op de BMW S1000RR). Toch liet de Pure ook in de huidige testopstelling weer dezelfde basiskarakteristiek zien als vorig jaar: onrustig gedrag op het circuit en een zich laat meldend grensbereik op nat wegdek.Het voorbeeld Power Pure maakt in ieder geval duidelijk hoe fijngevoelig het samenspel tussen de verschillende bandeigenschappen is bij de ontwikkeling. Voordelen op het ene gebied gaan vaak gepaard met mindere prestaties op het andere. Ook de nieuwe Rosso II van Pirelli maakt dat nog eens duidelijk kenbaar: in zijn consequent sportieve karakter met briljante stabiliteit, ook op het circuit, kan hij bij nat weer tegenover zijn concurrenten met duidelijk meer allround eigenschappen nauwelijks imponeren. Qua grip zit de band op nat wegdek duidelijk eerder aan zijn grens dan de concurrentie.Bij het Japanse Bridgestone is men bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie sportbanden duidelijk een totaal andere weg ingeslagen: de Pro moet in vergelijking met de vorige BT016 vooral beter presteren bij het dagelijkse gebruik. De ploeg rond cheftechnicus Sumio Ito heeft duidelijk gesleuteld aan de eigenschappen op nat wegdek, niet zonder resultaat want de Pro scoort in de test op nat wegdek uiteindelijk zelfs de eerste plaats. Een sensationeel resultaat, zeker met de voorgaande bandentesten in het achterhoofd. In 2010 droeg de BT016 nog de rode lantaarn door stevig wegglijden van zowel voor- als achterband en het merkbare wijdlopen in bochten. De testrijders waren destijds niet bepaald kapot van het gedrag van de Bridgestones op natte ondergrond, een beeld dat zich echter in één jaar tijd radicaal omkeerde. Een duidelijk breder grensbereik met hoge grip en de snelste ronde, inclusief hoogste topsnelheid op de natte baan. En dat in combinatie met misschien wel de belangrijkste eigenschap van een band onder natte omstandigheden: de band schittert namelijk met de beste vertragingswaarden uit de test. Een kleine sensatie dus. Michelin, tot nu toe de ongekroonde koning van het natte wegdek bij de sport- en toerbanden, moet het hoofd buigen voor Bridgestone. Een schrale troost voor de Fransen is dat ze bij de toerbanden, die tegenwoordig ook op sportief vlak bijzonder goed uit de hoek komen, met de Pilot Road 3 wel de regenkoning in huis hebben. Het ongewone uiterlijk van de Pilot Road 3 met zijn lamelachtige voorband bewijst in de praktijk inderdaad zijn meerwaarde. De concurrentie, met inbegrip van de eveneens nieuw ontwikkelde Metzeler Z8 Interact, heeft het nakijken. De ontwikkelingssprong voorwaarts is misschien nog wel het duidelijkst zichtbaar in een directe vergelijking met zijn voorganger Pilot Road 2: hoger bochtentempo, kortere remwegen en een nog krappere bochtenradius. Een welgemeend ‘chapeau’ richting Clermont-Ferrand zou daarom op zijn plaats zijn, ware het niet de enkele onvolkomenheden op droog wegdek. De stabiliteit, die slechter wordt naarmate het tempo omhoog gaat, laat bijvoorbeeld te wensen over.Duidelijk beter gebalanceerd is de Dunlop Roadsmart, die zich ook bij een test in 2010 met een Suzuki Bandit 1250 zowel op nat als droog wegdek in de kijker wist te spelen. Zijn devies: op alle fronten goed meedraaien zonder ergens echt te excelleren moet genoeg zijn om uiteindelijk helemaal bovenaan te eindigen. Klopt helemaal! [KASTEN GRUSS AN ROSSI & CO, SEITE 64]SPORTBANDENOnderweg op circuit en landwegEN DE GROETEN AAN ROSSI & COHet gevecht om de kroon wordt scherper en scherper. Dit jaar werpen Bridgestone en Pirelli nieuwe banden in de strijd, terwijl Michelin, na een stevig pak slaag het afgelopen jaar, haar Power Pure al een update heeft gegeven. De nieuwkomers meten zich dit jaar met de winnaar van de bandentest van vorig jaar, de Dunlop Sportsmart, die door zijn uitgebalanceerde optreden uiteindelijk bovenaan eindigde, ondanks dat hij op het circuit (tweede plaats) en de landweg (derde plaats) toch nog zijn meerdere moest erkennen.Een wezenlijk verschil met vorig jaar: de keuze van het wapen. De test van 2010 werd op de extreem sterke BMW S1000RR in de maat 190/55 uitgevoerd. Zoals te verwachten zijn de verschillen tussen de geteste banden op de wat milder gemotoriseerde Honda CBR600RR (120 pk) in maat 180/55 een stuk kleiner en doen ze zelfs op een sportieve rit op buitenwegen niet heel veel voor elkaar onder. Pas wanneer er echt gas kan worden gegeven op het circuit van Goodyear in Mireval, Frankrijk (3,05 km) scheidt het kaf zich van het koren en komen de sterke en zwakke punten boven drijven.Conclusie: Pirelli is net als voorheen de te kloppen partij op het circuit. De Rosso II blinkt uit in stabiliteit, grip en stuurprecisie en dat gedurende lange tijd. Op secundaire wegen valt de lichtvoetige handling van de geüpdate Michelin Power Pure erg goed in de smaak.ReferentiebereikCircuitKijken waar de schoen wringt: de Pirelli meestert het referentiegedeelte (rood) met een ruim 10 km/uur hogere snelheid.Snelheid in km/uurAfgelegde weg in meterskm/uur [KASTEN JA, JA, JAPAN – SEITE 64]Rijden op een natte baanJA, JA, JAPAN…..Het meest sensationele deel van de sportbandentest vindt plaats op de 1,6 km lange testbaan van Goodyear die onder water kan worden gezet. De afgelopen jaren was dit altijd duidelijk het metier van de Michelin Pilot Power. Tijdens de 2010-test moest de nieuwe Power Pure laten zien of hij die traditie in ere kon houden. Dat lukte, zij het uiterst nipt. De Dunlop Sportsmart zat hem namelijk behoorlijk dicht op de hielen. Des te verrassender is daarom de actuele stand van zaken, niet Michelin of Dunlop gaat met de eer strijken, maar de compleet gerenoveerde BT016 Pro, die met de standaard BT016 nauwelijks nog iets gemeen heeft.Conclusie: De nieuwe samenstelling maakt het verschil. Bridgestone heeft het rubber van de BT016 zachter gekneed en wint daardoor op nat wegdek. Niet alleen de bochtensnelheid klopt, ook tijdens het remmen is deze band top.ReferentiebereikNatte baanDe Omega bocht (rood) is een ideaal punt om de grip op nat wegdek te meten. Bridgestone verslaat Pirelli zowel in bochtentempo als in hellingshoek. Snelheid in km/uurAfgelegde weg in metersBridgestone in referentiebereik:Ø 69,3 km/uur bij Ø 26,1° hellingshoekPirelli in referentiebereik:Ø 65,0 km/uur bij Ø 22,5° hellingshoek [KASTEN AUF DER KIPPE – SEITE 66]TOERBANDENDe praktijk op secundaire wegenOP HET SCHERP VAN DE SNEDETijdens de test van afgelopen jaar moesten de toerbanden er hard aan trekken, en niet alleen omdat met de Suzuki Bandit 1250 er een heel ander kaliber motor voortbewogen moest worden. Een slijtageproef was namelijk onderdeel van de test, waarna de banden in versleten toestand nog een proef op buitenwegen kregen voorgeschoteld. Dus wisselden de banden in vergelijking met de reguliere test hier en daar van plek. Vooral de Roadsmart ging hard onderuit. Vers vanuit de bakvorm om de velg wist de Dunlop te overtuigen en eindigde op de tweede plaats na de Conti Road Attack 2. Waar deze laatste echter ook bij de proef in versleten toestand de eerste plaats wist vast te houden, zakte de Road Smart naar plaats vijf. Als beste band voor de buitenwegen was de Conti dus de te kloppen partij voor de nieuwkomers in het toersegment, om precies te zijn de Metzeler Z8 Interact en Michelin Pilot Road 3. De Z8 draagt op secundaire wegen duidelijk de genen van het moederbedrijf Metzeler/Pirelli met zich mee. Die zijn onder natte omstandigheden duidelijk van sportieve aard. Bijzonder opvallend bij de opvolger van de onderhand vergrijsde Z6: de stabiliteit blijft ook tijdens een flink tempo op buitenwegen onberispelijk en vertrouwenwekkend hoog.Desondanks is dit niet voldoende om in deze vergelijking de hoogste trede te mogen beklimmen. Conti’s Road Attack 2 scoort vooral met zijn extreem goede handelbaarheid, waarbij de lichte instabiliteit bij hoge snelheden te verwaarlozen is. Meer problemen in dit deel van de test zijn er voor nieuwkomer nummer twee dit seizoen: de extreme handelbaarheid van de Pilot Road 3 transformeert zich op de wendbare CBR600 tot nerveus slingeren.Conclusie: de Continental Road Attack 2 blijft de eerste keus voor vlot bochtenwerk. De Metzelers Z8 scoort met zijn hoge stabiliteit, terwijl de handelbare Michelin Pilot Road 3 zijn troef op de CBR niet kan uitspelen. [KASTEN SCHWIMMKURS – SEITE 66]Wie wordt de nieuwe regenkoning?NAAR HET ZWEMBAD…De Michelin Pilot Road 2 bleek bij bandentests in de afgelopen jaren domweg onverslaanbaar op nat wegdek. De regenrijder werd dit jaar echter afgelost door de Pilot Road 3, die vooral opvalt door zijn profiel: subtiele lamellen zouden moeten zorgen voor nog meer grip onder natte omstandigheden. Toch speelde niet alleen Michelin zich in de kijker afgelopen jaar, ook de Dunlop Roadsmart liet overduidelijk zien een beetje water niet te schuwen, en dus wordt het een interessant treffen. Heel wat minder overtuigend in voorgaande jaren was de Metzeler Z6, en daarom stond een beter performance op nat wegdek hoog op het verlanglijstje van zijn opvolger, de Z8 Interact. En die vooruitgang is duidelijk merkbaar, al is er nog ruimte voor nog meer verbetering.Conclusie: ongelofelijk maar waar, Michelin heeft het toch gepresteerd om de Pilot Road 2 te overtreffen. De nieuwe 3 gedraagt zich onder natte omstandigheden in bochten en bij remmen nog meer soeverein.Datarecorder en temperatuur spreken bij de Michelin Road 3 duidelijke taal. Niet alleen de Continental Road Attack 2 heeft bij nat weer het nakijken.Snelheid in km/uurAfgelegde weg in metersMichelin in referentiebereik:Ø 70,4 km/uur bij Ø 27,3° hellingshoekPirelli in referentiebereik:Ø 60,9 km/uur bij Ø 21,0° hellingshoek [KASTEN ENDWERTUNG – SEITE 68]EINDUITSLAGSPORTBANDENTwee testwinnaars waarvan het concept niet meer verschillend had kunnen zijn. Bridgestone zet met de nieuwe BT016 Pro vooral in op praktisch bruikbare en vooral harmonische mix op zowel het circuit, de secundaire weg als in de regen. Vooral zijn uitstekende optreden op nat asfalt levert hem uiteindelijk de eerste plaats op. Wel staat hij gelijk in punten met de Pirelli Diablo Rosso II, die duidelijk is geënt op de hoge snelheden van pk-kanonnen en zelfs bij extreem tempo maken geen krimp geeft. Dunlop slaagt er met de Sportsmart helaas niet in de titel van afgelopen jaar te prolongeren. EINDUITSLAGTOERBANDENEen overwinning in beste Tour de France traditie: het gaat niet alleen om de etappewinst. Constant meerijden in de kopgroep kan uiteindelijk genoeg zijn om de eerste plaats te claimen. En precies dat is het verhaal achter de Dunlop Roadsmart, die zichzelf over de gehele linie als meer uitgebalanceerd en homogener presenteert. De beide nieuwkomers in de test van dit jaar, de Michelin Pilot Road 3 en de Metzeler Z8 Interact, pieken weliswaar op één criterium, maar laten daardoor echter teveel liggen bij de andere disciplines. Michelin is wederom onder natte omstandigheden onverslaanbaar, maar valt in normale wegsituaties door de mand door zijn nerveuze gedrag. De Continental Road Attack 2 bewijst zich als de ideale band voor droge ritjes door het land. [SO TESTET MOTORRAD – SEITE 69]Zo testen we…TOT ACHTER DE KOMMABasis voor de bandentest 2011 was een Honda CBR600RR, die dankzij zijn race-ABS onder meer probleemloze remtests op nat asfalt mogelijk maakt.HandlingBenodigde stuurkracht om de motor onder een hellingshoek de bocht in te leggen of hem op de gewenste lijn te houden. Wordt in langzame en snelle bochten getest.Stuurprecisie*Dit wordt in verschillende snelle passages met gecompliceerde en gevarieerde bochten getest. Dit verklaart of de motor de door stuurkracht ingezette koers als vanzelf volgt of dat er extra correcties nodig zijn.BochtenstabiliteitDe stabiliteit in (wissel-)bochten en op oneffenheden in het wegdek, wordt zowel solo als met duo beoordeeld. De test wordt uitgevoerd onder maximale hellingshoek tijdens accelereren, door deze maximale belasting gaan sommige banden zich nogal nerveus gedragen.Grip onder hellingshoek*De grip van de band onder maximale hellingshoek op zowel nat als droog asfalt. Een criterium dat uiteraard alleen op een afgesloten parcours kan worden getest.Grip bij accelereren*Hoe verwerkt de band de krachten tijdens het uitaccelereren van verschillende snelle bochten, wederom getest onder zowel natte als droge omstandigheden.GrensbereikBeheersbaarheid van de band op de grens van wel of geen grip, op natte en droge weg.OprichtenTijdens remmen onder een hellingshoek richt de motor afhankelijk van de vertraging en contour van de band heel verschillend op. Deze reactie moet de rijder corrigeren met tegenkracht (drukken) aan de binnenkant van de bocht.Bandenspanning tijdens test2,5 bar voor / 2,9 bar achter.* Resultaten van deze categorieën zijn met kleine nuanceverschillen ook van toepassing op motoren met een soortgelijk rijwielgedeelte. TESTUITSLAGEN SPORTBANDENBRIDGESTONE [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]BT016 PROGewicht: voor 4,4 kg, achter 6,3 kgLand van herkomst: JapanInfo: Bridgestone Nederland, www.bridgestone.nl Circuit: (84 punten, plaats 3)In het begin overtuigt de stabiele Bridgestone met zijn goede grip en uitstekende feedback. Pas na een paar pittige ronden sturen verliest hij ten opzichte van de Dunlop Sportsmart en de Pirelli Diablo Rosso II door lichte schommelbewegingen en een daardoor minder stabiele achterzijde. De voorband daarentegen blijft overtuigend stabiel. Middels goed controleerbare slips kondigt het brede grensbereik zichzelf tijdig aan.Secundaire weg: (87 punten, plaats 2)Op buitenwegen verrast de nieuwe Pro in vergelijking met zijn voorganger met een duidelijk beter gedrag onder koude omstandigheden, hetgeen de feedback onder mindere weersomstandigheden absoluut ten goede komt.Nat wegdek: (91 punten, plaats 1)Met zijn nieuwe rubbercompound blinkt de BT016 uit op nat wegdek en verslaat zelfs regenicoon Michelin, onder meer door de beste remwaarden in de regen. Ook het grensbereik kondigt zich overtuigend aan: als de achterband begint te glijden heeft de voorband nog steeds prima grip.CONCLUSIEPlaats drie, twee en één tillen de Bridgestone uiteindelijk op de hoogste trede. Met zijn nieuwe samenstelling wint de BT016 Pro vooral terrein op het gebied van dagelijkse praktijk.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 1262 punten DUNLOP SportsmartGewicht: voor 4,4 kg, achter 6,5 kgLand van herkomst: FrankrijkInfo: Dunlop Tires Nederland, www.dunlop.eu / www.hocoparts.comCircuit: (87 punten, plaats 2)Tijdens het opwarmen moet de Sportsmart met de nodige druk in een hellingshoek worden gedwongen. Pas op bedrijfstemperatuur is de feedback prima, zelfs onder maximale hellingshoek. Stabiliteit en grip bivakkeren ook bij een stevig tempo op een hoog niveau, desondanks had de handling iets beter gekund.Secundaire weg: (86 punten, plaats 4)Pas wanneer de snelheid flink wordt opgevoerd komt er goed temperatuur in de Dunlops en weet hij te overtuigen met zijn goede stabiliteit. In vergelijking met de concurrentie laat hij zich wat trager insturen.Nat wegdek: (85 punten, plaats 3)De bij regen ontspannen acterende Sportsmart overtuigt met een breed grensbereik en erg goede grip in bochten en tijdens het accelereren. Wat dat betreft is de afstand tot de Power Pure en BT016 gering. Groter valt daarentegen het verschil uit wat betreft de handling, omdat de Dunlop een lichte voorkeur voor de wijde lijn heeft. Ook bij het remmen komt hij achter de Power Pure en de BT016 Pro.CONCLUSIEOp het circuit blijft de Sportsmart top, op nat wegdek heeft de concurrentie hem echter ingehaald. Het gedrag op secundaire wegen is gewoon een kwestie van smaak.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 3258 punten MICHELIN Power Pure ‘D’Gewicht: voor 4,2 kg, achter 5,7 kgLand van herkomst: SpanjeInfo: Michelin Nederland, www.michelin.nlCircuit: (82 punten, plaats 4)In vergelijking met de 190-versie uit de test van afgelopen jaar gedraagt de 180-achterband zich duidelijk stabieler. Bovendien laat hij zich met de nieuwe voorband (in ‘D’-specificatie) ook duidelijk neutraler sturen. De Power Pure overtuigt vooral door zijn aangename feedback en makkelijke instuurgedrag.Secundaire weg: (87 punten, plaats 2)Al vanaf de eerste meters overtuigt de Power Pure met de nu duidelijk neutralere D-voorband door een erg heldere feedback en handling over een breed temperatuurbereik. Helemaal klasse zijn het snelle opvolgen van stuurcorrecties en de mogelijkheid om heel strakke lijnen te rijden.Nat wegdek: (89 punten, plaats 2)Wat een duel. De winnaar op nat wegdek tijden de test van het afgelopen jaar ziet de BT016 Pro met een haarbreedte de winst naar zich toe trekken. Tijdens het accelereren spint het achterwiel wat eerder door en in het zich erg laat intredende grensbereik is de Michelin net iets minder helder dan de Bridgestone. Ondanks dat ligt de grip net als voorheen op een zeer hoog niveau.CONCLUSIEDe Pure scoort door zijn uitstekende eigenschappen op nat wegdek en voelt zich vooral op buitenwegen uitstekend thuis. Voor het circuit is hij iets te gereserveerd.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 3258 punten PIRELLI [LOGO MOTOPLUS KOOPTIP]Diablo Rosso IIGewicht: voor 4,3 kg, achter 6,3 kgLand van herkomst: DuitslandInfo: Metzeler/Pirelli Nederland, www.pirellimoto.comCircuit: (92 punten, plaats 1)Pirelli is en blijft de te kloppen partij op het circuit. Dat geldt ook voor de nieuwe Rosso II, die de maatstaf zet op het gebied van stabiliteit, acceleratie uit bochten en stuurprecisie. De circuiteigenschappen liggen nagenoeg op hetzelfde niveau als die van de sportievere Diablo Rosso Corsa, die ter referentie in de test meedeed.Secundaire weg: (90 punten, plaats 1)Voor sportieve rijders is de Rosso II ook op secundaire wegen de eerste keus. Neutraal rijgedrag en grote stabiliteit spreken voor zich, ook al is hij misschien niet zo handelbaar als de Power Pure. Pluspunten: de neutrale stuurprecisie en het geringe oprichtmoment tijdens remmen onder een hellingshoek.Nat wegdek: (80 punten, plaats 4)Zijn voortreffelijke eigenschappen op het circuit gaan nagenoeg één op één ten koste van de eigenschappen op nat wegdek. Tegen de concurrentie heeft de Rosso II door zijn lagere bochtensnelheid geen verweer. Kleine troost: bij het remmen in de regen weet hij de Sportsmart achter zich te houden.CONCLUSIE Met een geweldige stabiliteit overtuigt de Rosso II op het circuit en de Pirelli is ook een aanrader als je graag sportief stuurt over landwegen. Net als iedere andere Diablo (duivel), heeft hij minder op met water.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 1262 punten TESTUITSLAGEN TOERBANDENCONTINENTAL Road Attack 2Gewicht: voor 4,2 kg, achter 6,3 kgLand van herkomst: DuitslandInfo: Continental Nederland, www.continentalbandengroep.nlSecundaire weg: (135 punten, plaats 1)Continental’s Road Attack 2 overtuigde vorig jaar al op de duidelijk zwaardere Suzuki Bandit 1250 en blijkt ook voor de supersportieve CBR600RR een uitstekende bandenoptie. Ondanks zijn bijzonder lichtvoetige handling is elke vorm van nervositeit hem vreemd. Daarbij komen ook nog een goede stuurprecisie en eersteklas feedback op buitenwegen, terwijl bij remmen onder een hellingshoek van oprichten ook geen sprake is. Alleen de lichte instabiliteit bij het met hoge snelheid rechtuit rijden stoort enigszins, maar ondanks dat nodigt deze behendige band toch uit tot wat sportiever rijden.Nat wegdek: (76 punten, plaats 4)De goede handling maakt een strakke lijnkeuze op nat wegdek mogelijk, maar dat wordt enigszins tenietgedaan door het feit dat de Conti vanaf een gemiddelde hellingshoek eerder dan de concurrentie doorspint. Op het meetpunt in de Omega bocht rijdt de Conti bijna 10 km/uur langzamer dan de nieuwe Michelin Road 3. Ook wat remmen betreft moet de Conti achteraan aansluiten.CONCLUSIEOp buitenwegen verschaft de Road Attack 2 je door zijn behendige karakter onder goede weersomstandigheden erg veel plezier. Als het nat wordt moet je toch wat voorzichtiger met het gashendel omgaan.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 3211 punten DUNLOP [LOGO MOTOPLUS TESTWINNAAR]RoadsmartGewicht: voor 4,2 kg, achter 6,8 kgLand van herkomst: FrankrijkInfo: Dunlop Tires Nederland, www.dunlop.eu / www.hocoparts.comSecundaire weg: (132 punten, plaats 2)De Roadsmart liet het afgelopen jaar op de Bandit 1250 zien over prima eigenschappen voor dagelijks gebruik te beschikken door bochtige buitenwegen en slingerende bochtencombinaties in de Alpen moeiteloos te ronden. En ook rond de velgen van de Honda CBR600RR zet hij weer een prima performance neer. Opvallend is wel dat de Roadsmart iets meer kracht vereist bij het op één oor leggen van de motor. Is het echter zover, dan verwent hij je met een uitstekende stabiliteit onder grote hellingshoeken. Bij het remmen onder een hellingshoek is er een licht oprichtmoment te bespeuren.Nat wegdek: (84 punten, plaats 2)De Dunlop scoort op natte wegen vooral door zijn brede grensbereik. Dat bezorgt je als rijder niet alleen subjectief gezien een goed gevoel in de bochten, het is ook in gemeten waarden zichtbaar. Dankzij zijn goede grip bij accelereren en onder hellingshoek rijdt de Roadsmart zich op nat wegdek naar een tweede tijd.CONCLUSIEOver het geheel genomen heeft de Roadsmart de beste mix in huis voor dagelijks gebruik: uitstekende manieren in de regen, evenals rijkelijk veel grip en stabiliteit op een droge weg.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 1216 punten METZELER Z8 INTERACTGewicht: voor 4,3 kg, achter 6,3 kg.Land van herkomst: DuitslandInfo: Metzeler/Pirelli Nederland, www.metzelermoto.com Secundaire weg: (132 punten, plaats 2)In 2010 arriveerde de destijds nieuwe Metzeler Z8 helaas te laat voor de bandentest, dus moest de Z6 nog een keer aan de start verschijnen. En die moest genoegen nemen met de laatste plaats. De Z8 Interact kan nu dan duidelijk afstand nemen van zijn voorganger en dat niet alleen optisch door het nieuwe profieldesign. De nieuwe toerband van Metzeler rijdt bijzonder neutraal over het gehele hellingshoekbereik. Echt scoren doet de Z8 vooral door zijn hoge stabiliteit onder hellingshoek, zelfs op hoge snelheden, en zijn rotsvaste rechtuitstabiliteit.Nat wegdek: (79 punten, plaats 3).De echte ontwikkelingssprong van de Z8 Interact merk je vooral op nat asfalt. Bleef zijn voorganger in de test van 2010 nog achter de Conti Road Attack 2, de nieuwe Z8 weet hem dit jaar voor te blijven. Bij het remmen op nat wegdek verslaat hij zelfs testwinnaar Roadsmart met betere vertragingswaarden. Toch heeft hij nog altijd een achterstand ten opzichte van Dunlop en Michelin.CONCLUSIEDe Z8 blinkt uit met zijn hoge stabiliteit onder hellingshoek en bij flink tempo maken rechtuit. Onder natte omstandigheden presteert hij beter dan zij voorganger, de echte top blijft echter uit zicht.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 3211 punten MICHELIN Pilot Road 3Gewicht: voor 4,5 kg, achter 6,3 kgLand van herkomst: SpanjeInfo: Michelin Nederland, www.michelin.nlSecundaire weg: (121 punten, plaats 4)Door zijn extreem handelbare geometrie is de Pilot Road 3 eigenlijk meer geschikt voor zwaardere allrounders en naked bikes. Keerzijde van de medaille: op de sowieso al zeer levendige Honda CBR600RR presenteert deze op wendbaarheid ingestelde band zich qua stuurprecisie wat onverschillig. De motor laat zich gewapend met de Road 3 bij een gemiddeld tempo bijzonder licht in de bocht leggen, wanneer de snelheid omhoog gaat zelfs iets té licht. De machine krijgt de neiging in de bocht te vallen en volgt alleen met lichte stuurcorrecties de gekozen lijn.Nat wegdek: (92 punten, plaats 1)Met de hoogste bochtensnelheid en beste vertragingswaarden distantieert de Road 3 zich met afstand van zijn achtervolgers. Zelfs vergeleken met regenicoon Pilot Road 2 is opvolger 3 zowel bij de hoogst mogelijke bochtensnelheid als bij het remmen nog beter. Dankzij zijn goede handling kun je in de regen bovendien erg strakke lijnen rijden.CONCLUSIEBriljante grip en een breed grensbereik op natte ondergrond: voor de Road 3 kan het bijna niet hard genoeg regenen. Op droog wegdek is hij onder de CBR600RR echter te nerveus.[Logo MotoPlus] testresultaat: plaats 2213 punten [BILDUNTERSCHRIFTEN][Seite 65]

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-