+ Plus

Occasion: Moto Guzzi California

Al meer dan veertig jaar lang surft Moto Guzzi op de Easy Rider golf mee. Toch was de California van het Comomeer oorspronkelijk niet voor Captain America en zijn volgelingen bedoeld, maar voor de Californische politie. Tegenwoordig is de ‘Cali’ daarentegen vooral een geliefd object voor verzamelaars. Het waren de Amerikaanse gebroeders Michael en Joseph Berliner die onbedoeld de choppergolf bij Moto Guzzi tot ongekende hoogte opstuwden. De politie van Californië was hard op zoek naar geschikte motoren voor het patrouilleren op de high- en freeways van de Golden State, en de Amerikaanse Moto Guzzi importeur, de Berliner Motor Corporation, sprong daar handig op in. Op basis van de in 1965 gepresenteerde V7 verscheen daar volledig uit het niets in 1971 de V7 850 GT California. Een heerlijke toermachine met verschillende eigenschappen, die de Amerikaanse politie al bij haar Harley-Davidson dienstmotoren op waarde had weten te schatten: namelijk een breed zadel, hoog stuur en zijkoffers. In 1974 volgde toen de remtechnisch iets opgepoetste 850 T3 California. Beide machines worden samengevat onder het kopje California I en zijn vandaag de dag met hun markante ronde koppen zelfs in moederland Italië bijzonder gewild bij liefhebbers en verzamelaars. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de California II, die technisch gezien met het 948 cc grote blok van de Le Mans III volgens experts zelfs de betere keus is. Duidelijk meer levendig zijn de zaken rond de derde generatie van de California: deze zag het levenslicht in 1987 met de V1000 California III. De komst van de III betekende het einde van de tot dan nog enigszins toergeoriënteerde looks van de populaire Italiaan, die een overduidelijke, bijna barok softchopper design kreeg. Die omschakeling had merkbare gevolgen: de tot dan toe altijd fabelachtige rechtuitloop was beduidend minder geworden, het gewicht daarentegen met 290 kilo juist beduidend meer. Interessante investering voor cruiser fans met een Italië-tik: de California 1100i of EV (zie grote foto, vanaf 1997) met robuuste 1.064 cc tweeklepper en injectie! ________________________________________ AANKOOPTIPS Wie voor een eerste generatie California in de markt is, doet er goed aan zich te wenden tot een betrouwbare klassieker of youngtimer specialist, die een al gerestaureerde machine in de aanbieding heeft, of je in ieder geval van de juiste contacten kan voorzien. De Nederlandse specialist op dit gebied is zonder twijfel TLM (Teo Lamers Motorrijwielen) uit Nijmegen (tel. 024-371 1111). Tot begin jaren ’90 waren de California’s nog uitgerust met een onderhoudsgevoelige contactpuntontsteking, een behoorlijk specialistisch klusje en daardoor navenant duur wanneer je dit niet zelf kunt. Leken doen er derhalve goed aan om te kiezen voor een model met elektronische ontsteking. Voor alle types geldt dat gebroken kleppen en assen geen zeldzaamheid zijn. Ook belangrijk om even te controleren: olie onderaan het blok of koppelingshuis. Machines die lang hebben stilgestaan willen nog wel eens last hebben van een lekke keerring, olie kan daardoor van het carter in het huis van de droge koppeling lopen met een slippende koppeling als gevolg. Een behoorlijk prijzige reparatie is het gevolg. Eveneens prijzig: na 50.000 kilometer zijn de meeste California’s toe aan een nieuwe koppeling, ingrijpend en kostbaar. ________________________________________ MARKTSITUATIE De echte klassiekers met bouwjaren tussen 1971 en 1987 worden op de bekende occasion internetportalen maar heel sporadisch aangeboden. Toch interesse, dan loont het zich om klassiekerbladen door te spitten of contact op te nemen met echte Guzzi-specialisten als TLM of de Moto Guzzi Club Nederland (www.mgcn.nl). Eersteklas onderhouden exemplaren zijn zelfs met bijna of meer dan zes cijfers op de teller goed voor minimaal een duizend of vijf, een prijs overigens ook die alleen maar verder zal stijgen. Een tip voor youngtimer fans: de California II staat te boek als de kwalitatief beste machine uit de lijn met robuuste Le Mans III techniek. De voorloper met de 844 cc V-twin is een stuk gevoeliger en een noodzakelijke motorrevisie kan het kostenplaatje aanzienlijk doen stijgen. De derde generatie California’s is op de occasionmarkt ruimschoots vertegenwoordigd. Maar ook hier geldt weer: ogen open! Wie de softchopper look een warm hart toedraagt, zou zich bij de zoektocht moeten concentreren op de 1100i en EV, die dankzij de herziene klepbediening (stoterstangen met tuimelaars) te boek staan als sterk en robuust. Bij voorkeur de problematische PI-modellen met hydraulische klepstoters links laten liggen. ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS (Type California EV, bouwjaar 1997) MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 90º V-motor, krukas in de lengterichting, enkele onderliggende ketting aangedreven nokkensas met twee kleppen per cilinder, klepbediening via stoterstangen en tuimelaars, wet-sump smering, benzine-injectie, elektronische ontsteking, geen katalysator, mechanisch bediende droge tweeplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan. Boring x slag 98,0 x 66,0 Cilinderinhoud 1.064 cc Max. vermogen 55 kW (75 pk) bij 6.400 tpm Max koppel 97 Nm bij 5.000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 45mm, in- en uitgaande demping instelbaar, swingarm met stereoschokbrekers, in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm, dubbelzuiger remklauw, integraal remsysteem. Aluminium spaakwielen 2.50 x 18; 3.50 x 17 Bandenmaat 110/90V18; 140/80VB17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek 62,0°, naloop 98 mm, veerweg v/a 140/75 mm, zithoogte* 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 268 kg, tankinhoud** 19,0 liter. METINGEN Topsnelheid 184 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 5,5 sec Doortrekken 60-100 km/uur 9,8 sec Verbruik Secundair 1 op 20,8 *MotoPlus-meting; **Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 1971 Start van de lijn met model V7 850 GT California. Cilinderinhoud 844 cc, vermogen 40 kW (55 pk) bij 6.000 tpm. Prijs: +/- f 8.500,- 1974 Presentatie van de 850 T3 California met integraal werkend remsysteem (schijfremmen), bij het bedienen van het rempedaal wordt zowel voor als achter geremd. Prijs: f 10.990,- 1981 Start van de tweede generatie, de California II is de eerste genummerde versie. Van de Le Mans III worden krukas, versnellingsbak en carter geadopteerd, de cilinderkoppen en het frame worden gemodificeerd voor transplantatie. Prijs: f 14.995,- 1987 De California III verschijnt ten tonele in het voor die tijd typische softchopper design met druppeltank en sterk getrapte buddyzit. Prijs: f 16.999,- 1990 California III is er als standaard en custom versie (zonder ruit, koffers en valbeugels). Parallel aan de versie met carburateurs komt er ook een injectie machine met Weber-Marelli inspuitsysteem. Prijs: f 18.990 (carburateur) / f 22.900,- (injectie) 1994 California 1100i met injectie en een groter blok met 1.064 cc. Prijs: f 25.490,- 1997 California EV met grotere remmen, vierzuiger remklauwen en volledig instelbare veerelementen. Prijs: f 29.490,- 2003 California PI met hydraulische klepstoters. Prijs f 30.219,- ________________________________________ IN DETAIL California I: de 850 (hier de T3 uit 1975) was oorspronkelijk bedoeld voor de Californische politie. Koffers en ruit hoorden bij de standaarduitrusting. California II: kreeg het flink aangepaste blok van de Le Mans III, dat goed was voor 67 pk. Bijzonder robuuste machine, aanrader voor youngtimer fans. California III: weg toergenen, welkom chopper uiterlijk. Bij de eerste modellen van de derde generatie kon je nog kiezen tussen een carburateur of injectie versie. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 05/2006 California Vintage (RI), 08/2008 California Vintage (VT) RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest ________________________________________ INTERNET Moto Guzzi Club Nederland www.mgcn.nl ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 5.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 5.000,-. Waar: Moto Store Barendrecht Wat: Suzuki GSR600 Prijs: € 4.999,- Bouwjaar: 2006 KM-stand: 5.235 km Info: 0180-750 734 [Bild Suzuki_GSR600] MOTOPLUS-oordeel + Flitsend stuurgedrag Weinig kilometers Prima ergonomie Echte funbike – Hoogtoerig blokkarakter Geen ABS Waar: Motor Service Uithoorn Wat: Honda CBF1000SA Prijs: € 4.995,- Bouwjaar: 2006 KM-stand: 27.200 km Info: 0297-268 852 [Bild Honda_CBF1000SA] MOTOPLUS-oordeel + Koppelrijk en soepel blok Uitgebalanceerd stuurkarakter Zeer goede ergonomie ABS en zijkoffers – Grijze muis Beperkte grondspeling Waar: Triumph Bollenstreek Wat: Triumph Speed Triple Prijs: € 4.995,- Bouwjaar: 1994 KM-stand: 31.000km Info: 0252-531361 [Bild Triumph_Speed Triple] MOTOPLUS-oordeel + Driepitter met karakter Volledig origineel Cultmachine voor de echte liefhebber In nieuwstaat – Zwaar stuurgedrag Beperkte stuuruitslag

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-