+ Plus

Occasion: Kawasaki Z750

Kleren maken de man. Een Nederlandse uitdrukking die in de regel niet alléén voor de man, maar ook voor zijn motor geldt; met kuip verkopen ze beter dan zonder. Letterlijk. Er is echter een uitzondering, zoals op elke regel: de Kawasaki Z750S.De vorige keer behandelde Yamaha FZ6 Fazer (MotoPlus 15) verkoopt beter dan de FZ6, de Suzuki SV650S kom je vaker tegen dan de ´S-loze´, een BMW R1150RT zie je vaker rondrijden dan de R1150R. En zelfs de Kawasaki ZRX1100/1200S met halve kuip schuimt in grotere getale de straten af dan de J zonder, of zelfs de R met `Eddy Lawson´ tellerkuipje. De uitzondering is dus de Kawasaki Z750. Bekend van zijn kale straatvechterstenue, onbekend in zijn uitgaansjacquet. Sterker: deze man die denkt dat ‘ie het weten kan, was er zich niet eens van bewust dat de Z750 ook in S uitvoering en dus mét kuip leverbaar is geweest… 2004. De nogal inspiratieloze, maar daarom niet slechte Kawasaki ZR7 (ook al in naakte en aangeklede versie te koop geweest) wordt opgevolgd door de Z750. Die heeft ondanks de typenaam helemaal níets te maken met eerdere Z750´s. Noch met de twin uit de ´70-er jaren, noch met de luchtgekoelde viercilinders uit de jaren ´80 of de Zephyr uit de negentiger jaren. De nieuw geboren Z750 begint zijn leven als ieder mens: kaal. Het is een broertje van de één jaar eerder geboren Z1000. Jawel, die af-fabriek streetfighter met die vier uitlaatdempertjes, opvallende kleuren van tank, kuipje en zijdeksels. Zelfs de wielen, het zadel en de koppelings- en ontstekingsdekseltjes waren in dezelfde kleur, de velgen gepolijst. Maar de naakte, jongere, kleinere Z750 was nog niet helemaal klaar voor de echte strijd. Het ontbrak hem aan de juiste vechtersmentaliteit: simpele 4-1 uitlaat, eenvoudiger kuipje, gewone telescoopvoorvork, geen instelmogelijkheden voor de vering, stalen achtervork en geen gepolijste randjes.Maar mooi wel € 3.500- goedkoper en mede daarom een verkoophit! Zelfs in ons land.Waarschijnlijk was het succes van deze Z750 en de eenvoud die het mogelijk maakte er een toermotor van te maken, de reden dat er een jaar later ook een gekuipte versie van gemaakt werd. Maar hoe anders en anders dan anders verging het de Z750S. Wie had ooit kunnen bevroeden dat de gekuipte versie van het straatschoffie een regelrechte flop werd? Dat de vechter het in de zuidelijke landen het met open vizier beter deed was te verwachten, maar ook in het ´verstandige´ Duitsland´ en ´rationele´ Nederland werd de makke straatveger maar sporadisch verkocht. En het kan bijna niet anders dan dat het te maken heeft met de verschillende karakters van de in wezen zelfde motor. Geen eeneiige tweeling zoals verwacht, maar een twee-eiige. De een de dondersteen, de ander het braafste jongetje van de klas. De verschillen in erfelijk materiaal zijn miniem: de halve kuip, een eendelig zadel voor twee, duo handgrepen, ander, al decennia lang bekend (gááááp) dashboard, maar wel met een afleesbare toerenteller, en een ander stuur (alleen model 2005). Maar de hele zithouding, het minder vlotte sturen, die ´enorme´ kuip voor je, ja zelfs dat uiterlijk zorgde er voor dat het rijden op de ´ideale schoonzoon´ heel anders aanvoelt dan op de ´schrik van elke schoonmoeder’. Anders. Niet minder. Want op zich is er weinig mis met die gewenste schoonzoon. Makkelijk rijdbaar, soepel blok, fijne injectie, trillingsarm. Zo heel veel is er niet op aan te merken, zeker als haastige spoed je vreemd is. Blijft het raar en onverklaarbaar dat de ideale schoonzoon zo weinig gewild is. Misschien waren de dochters wel te wild….MODELGESCHIEDENIS2004 Introductie van de Z750 met de officiële codenaam ZR750-J1H in de kleuren rood, blauw en zwart.2005Introductie van de S, typenaam ZR750-K1H, in dezelfde kleuren als de 2004 Z750. Bij de laatste wordt de rode door een zilveren vervangen.2006De kale is nu leverbaar in oranje, zilver en zwart en krijgt het stuur van de S, die op zijn beurt alleen in het blauw gespoten wordt.2007Nieuw model van de Z750 die geen gekuipte variant krijgt Het zal duidelijk zijn waarom. AANKOOPTIPSIn de rubriek aankooptips deze keer weinig interessants. De Z750(S) heeft heel veel onderdelen van de in 2003 geïntroduceerde Z1000 overgenomen. Het blok is niets meer, maar zeker niets minder dan het Z1000 aggregaat met een ander cilinderblok (kleiner boring) en andere, licht aangepaste cilinderkop. Van een gierende zesde versnelling zoals de bij de eerste Z1000 wel eens voor kwam is bij de Z750 niets bekend. Anders gezegd: er zijn geen specifieke punten waar je bij aanschaf van een Z750(S) op hoeft te letten.MARKTSITUATIEOok in de rubriek marktsituatie weinig spectaculairs. Uiteindelijk is de Z750S maar twee jaar geleverd (de S-loze 3 jaar) en is er noch door de fabrikant, noch door de eigenaar weinig aan de motor verandert. Wil een kale Z750 nog wel eens opgeleukt zijn met een ingekort achterspatbordje, andere uitlaat, crash pads of een duo afdekplaatje, bij de Z750S kom je dat helemaal niet tegen. De Z750S lijkt helmáál wars te zijn van optische en praktische opsmuk. Zelfs een kofferset lijkt niet leverbaar te zijn voor deze meer op de toeristische rijder ingestelde motorfiets. Wat prijzen betreft valt er weinig verschil te bemerken tussen de kale en gekuipte. De nieuwprijs verschilde ook maar € 300,-. Van het aanbod is ongeveer 75% naakt en 25% aangekleed.Wat wél heel opmerkelijk is, is dat de Z750(S) nauwelijks door particulieren aangeboden wordt: meer dan 90% van het aanbod staat in de motorzaak! Dat schroeft enerzijds de prijs op, zorgt tussentijds voor garantiemogelijkheden en levert anderzijds volop mogelijkheden om over de vraagprijs te onderhandelen.De gemiddelde prijs van een 2004-model is € 5.500,-, die van 2005 € 5.900,-. Navenant: een Z750(S) uit 2006 kost rond de € 6.400,-. Let wel: dit zijn vrijwel uitsluitend dealerprijzen met 3 of zelfs 6 maanden garantie en doorgaans flinke kortingsmogelijkheden wanneer je niets in te ruilen hebt. TECHNISCHE GEGEVENSMotor vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, injectie, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zes versnellingen, ketting. Boring x slag 68,4x 50,9 mmCilinderinhoud 748 ccCompressie 11,2 : 1Max vermogen 80,8 Nm (110 pk) bij 11.000 tpmMax koppel 78 Nm bij 8.200 tpmRijwielgedeelte stalen `diamond` frame met motor als dragend element, telescoopvoorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, banden 120/70ZR 17 en 180/55ZR17.Maten en gewichten wielbasis 1.425 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 104 mm, veerweg v/a 120/126 mm, zithoogte 810 mm, volgetankt gewicht 219 kg.+VermogenRijgemakInjectie-Behouden uiterlijkVering niet instelbaar‘Prehistories’ dashboardGeen ABS optie!Kaal beter verkocht als met kuip! ALTERNATIEVENEigenlijk heeft de Z750S geen directe concurrenten, domweg omdat er niemand is die een prijstechnisch verantwoorde 750 cc viercilinder in de aanbieding had en nog steeds niet heeft. Wat in de buurt komt zijn de 600 cc viercilinders uit Japan: de eerste Honda CBF600S, de eerste Yamaha FZ6 Fazer en de al langer bestaande maar voor 2005 opgewaardeerde Suzuki Bandit, in deze uitmonstering als GSF650S.[Bild Suzuki%20GSF%20650S%20Bandit%2005]SUZUKI GSF650 BANDIT SDe laatste olie/luchtgekoelde Suzuki én Bandit. Opgeboord maar verder technisch grotendeels gelijk aan de in 2000 opgewaardeerde Bandit 600. Met iets meer kracht, wat hij hard nodig had vergeleken met zijn 600 cc concurrenten. Sterk punt van de Bandit is zijn beschermingsvolle en nagenoeg turbulentievrije kuip. En ook het comfortabel afgestelde rijwielgedeelte. Minder goed is de koude start (ondanks injectie), het sturen en stabiliteit. Maar gelet op zijn (verkoop)prijs een zeer behoorlijke en verstandige motor.PLUSPrijsVerstelbaar zadelComfort rijderABS optieMINTrillingen hoge toerenComfort duoSturen/stabiliteitTECHNISCHE GEGEVENSOlie/luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 656 cc, 78 pk, 59 Nm, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17, 160/60ZR17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 229 kg. [Bild MCB6S20053SA]Honda CBF600Met de CBF600 heeft Honda vier jaar geleden een heel erg fijne motorfiets neergezet. Er valt erg weinig op af te geven, hooguit de koude start/loop van het (toen nog) gecarburateerde en teruggetunede CBR600-blok. Rijwieltechnisch stond het, zeker gelet op de aanschafprijs, op een hoog niveau. Hetzelfde geldt voor de vering, ergonomie en…remmen. Als één van de eerste low budget motoren was de CBF600S voorzien van verstelbaar zadel, ruitje en stuur en was ABS optioneel.PLUSABS optieHandelbaarheidRijgemak(Verstelbare) ergonomieMINKoude startPlaats chokehendelStelmogelijkheden veringTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 599 cc, 78 pk, 58 Nm, stalen ruggengraatframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17, 160/60ZR17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 229 kg. [Bild Yamaha%20FZ6%20Fazer%2004%20%201]YAMAHA FZ6 FAZERDe opvolger van de legendarische FZS600 Fazer, waarmee Yamaha het oorspronkelijke low budget pad verliet. Met het gegoten aluminium ‘design’ frame, hoogwaardig(en -toerig…) R6-motorblok, modern uiterlijk en uitlaten in het kontje, was het basale er wel af. Het blok leverde 98 pk, maar moest wel tot boven 10.000 tpm opgezweept worden om echt wakker te worden. Goede motor voor ook niet al te veel geld, maar pas sinds 2006 met ABS leverbaar. PLUSStrak en stabielKan allesMakkelijkMINHoogtoerigPas in 2006 met ABSInjectieVersnellingsbakGeen verstelbare ergonomieTECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, 599 cc, 98 pk, 63,1 Nm, aluminium ruggengraatframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 19,4 liter, volgetankt gewicht 219 kg. [Opener: Kawa z 750 S-3311][Weitere Bilder][Kawa z 750 S-1137]De informatievoorziening is compleet, maar aan de saaie kant[Kawa z 750 S-1138]Zonder jacquet was de Z750 ‘oude stijl’ populairder dan met. [Kawa z 750 S-3348, ohne Unterschrift]

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.