+ Plus

Occasion: Kawasaki Z1000

Z1000. Oudere jongeren, kale jongeren, grijzende jongeren en gepensioneerde jongeren krijgen kippenvel bij het horen van de illustere typeaanduiding Z1000. Deze lettercijfercombinatie stond al in het grijze verleden van deze inmiddels oude, kale en gepensioneerde Kawasaki garant voor kracht, snelheid en mannelijkheid. Na dertig jaar was het tijd om jonge jongeren hetzelfde kippenvel te bezorgen.Natuurlijk hebben de Z1000 van 1973 en die van 2003 net zo weinig overeenkomsten als de jongeren van nu met de jongeren van toen. Met twee wielen, vier cilinders, de cilinderinhoud en vier uitlaten hebben we het wel gehad.Waren het uiterlijk en de lijnen in 1973 rond en soepel, in 2003 zijn die hoekig en scherp. Het stuurkuipje oogt woest, de tank ledig, het kontje priemt in de lucht. De lijn is duidelijk van achter hoog, van voren laag en op aanvallen gericht. Het frame lijkt van aluminium wat goed is voor de ´looks´, maar wat je ziet is niet wat je krijgt. Het zijn plastic deksels in alu-grijs gespoten die over het stalen ´diamondframe´ vallen. Beetje nep, maar zolang je het niet weet…Ander opvallend ´detail´ en ook helemaal goed voor het streetfighter-aanzien zijn de in kleur mee gespoten velgen met gepolijste randen. Dat smoelt! Eén van de kritiekpunten op de Z1000 van 2003 was de relatieve zwakte van het blok onder de 6.000 tpm. En juist op het moment dat de gedaante van mak schaap tot wilde stier veranderde, begonnen de trillingen een behoorlijk onaangenaam niveau aan te nemen. Een gevolg van het ontbreken van een balansas. Ander kritiekpunt was de afleesbaarheid van de led-toerenteller waarbij het niet uitmaakte of je de ogen van Robocop had of die van Stevie Wonder.Uiteraard bezat de Z1000 veel meer goede dan slechte eigenschappen. Zo groots en ruig de Z1000 er van buiten uit zag, en anno 2007 nog steeds doet, zo klein en zacht is zijn karakter. De afmetingen zijn zo compact dat het eerder aan een 600’tje doet denken. Aan de ene kant erg knap natuurlijk, maar als je aan de andere kant langer dan 1.80 meter en zwaarder dan 80 kilo bent, wordt het voor het oog al gauw té klein en kun je je afvragen of Kawasaki niet een beetje te ver doorgeschoten is. Het zijn vooral de rijeigenschappen die plezier verschaffen. De Z1000 is voorspelbaar en voorbeeldig in zijn gedrag. De bruut ogende vierpitter eet uit je hand, de injectie is van het betere soort. Hij is makkelijk in de omgang, heeft een voorspelbaar stuurgedrag, prima remmen en een soepele, zachte vering. Volgens sommigen te zacht, waardoor die in 2005 aangepast werd. De stabiliteit was zondermeer goed, alleen op oneigenlijk hoge snelheden werd de voorkant wat vaag. Een vaker voorkomend verschijnsel als gevolg van de mens die als vlag aan het stuur hangt op een kale motorfiets. Het cockpitomhulsel beschermt alleen het instrumentarium tegen wind en vliegen. De motor een streetfighter, de man een windfighter. AANKOOPTIPSDe betrouwbaarheid van de Z1000 is bewezen. Het enig bekende probleem is dat na verloop van tijd de zesde versnelling kan gaan huilen en dat het schakelen steeds zwaarder gaat. Alleen het vervangen van de tandwielen, de schakelwals en schakelvorken bieden kostbaar soulaas. Opletten dus bij een proefrit! Overigens heeft Kawasaki deze zwakke puntjes vanaf model jaar 2005 aangepakt. Een ander punt is de lak op de lasnaden rond het balhoofd. Vanwege de matige kwaliteit wil die nog wel eens afbladderen met roestvorming tot gevolg. Let ook op eventuele speling in het balhoofd- en wiellager, wanneer je toekomstig droombezit wat meer kilometers gereden heeft.MARKTSITUATIEDe occasionmarkt ziet er net zo tam uit als de Z1000 spectaculair. Veruit de meeste Z1000´s zijn standaard, een enkeling heeft een ingekort achterspatbord, andere knipperlichtjes of crash-pads. Voor de aanschafprijs maakt dat niet uit. Ook daarin zit weinig spektakel: veruit de meeste gebruikte Z1000´s zitten tussen de € 6.750,- en € 8.500,-. Daarnaast worden er door dealers nog oude, overjarige modellen met 0 kilometer op de klok aangeboden, meestal zo rond de € 10.000,-. [Bild 08zr1000b_40alimdrf00d_c]MODELGESCHIEDENIS2002 Presentatie van de Z 1000 op de Intermot.2003 Eerste serie in de kleuren oranje, zwart en groen.2004Rode (kaart) voor de groene.2005Kleine update aan de startbeveiliging, dynamo en plaats van de claxon. Grotere en belangrijkere ingrepen aan de tandwielen van de zesde versnelling en het schakelmechanisme. Zwaardere veren en een nieuwe brandstofpomp. Groen ligt voor zilver: dit jaar leverbaar in deze twee kleuren en zwart. Rood en oranje verdwenen.2007Komst van volledig nieuw model. TECHNISCHE GEGEVENSMotor vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, injectie, mechanisch bediende meervoudige natte platenkoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 77,2 mm x 50,9 mmCilinderinhoud 953 ccCompressie 11,2:1Max vermogen 127 pk bij 10.000 tpmMax koppel 93,4 Nm bij 8.000 tpmRijwielgedeelte stalen `diamond`frame met motor als dragend element, 41 mm upside-down voorvork, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger remklauwen, remschijf achter Ø220 mm, enkelzuiger klauw, bandenmaten v/a 120/70-17 en 190/50-17.Maten en gewichten wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 101 mm, veerweg v/a 120/138 mm, zithoogte 820 mm, volgetankt gewicht 217 kg. ALTERNATIEVENHet is niet makkelijk om een onderscheid te maken tussen een naked en een streetfighter. Typische streetfighter kenmerken zijn: klein venijnig stuurkuipje, recht stuur, agressief design, gepolijste onderdelen, korte of hoog gemonteerde uitlaten en veel vermogen. Op het moment dat de Z1000 werd geïntroduceerd, bestond de naakte concurrentie uit de Suzuki Bandit, de BMW R1150R, misschien de Yamaha FZS1000 Fazer en wellicht de Honda CB900 Hornet, die wat tussen een naked en streetfighter in hangt. De echte concurrenten waar de Z1000 het op straat mee uit moest vechten, waren op dat moment de Triumph Speed Triple T 509/955i als onbetwiste streetfighter trendsetter in 1997, de Aprilia Tuono die in 2000 op de markt kwam en de in 2002 verschenen Buell XB9S Lightning. De pogingen van BMW met de R1150R Rockster en Cagiva met de V- en X-Raptors mogen commercieel gezien als mislukt beschouwd worden.Maar met de komst van de Z1000 werd onbedoeld ook het startsein gegeven voor een heuse boost van fabrieks-streetfighters. Binnen een aantal jaar verschenen: de Moto Morini Corsaro, de KTM 990 Superduke, de Ducati Monster S4R, de Benelli TNT 1130, de MV Brutale en de Yamaha FZ1. Er even vanuit gaande dat een viercilinderliefhebber niet snel de overstap op een twin zal maken en minder ´afwijzend´ tegenover een driepitter staat:[Bild: Speed Triple]Triumph Speed Triple 1050 (2005-heden)De opvolger van de oerstreetfighter, de T 509. Nog steeds zeer herkenbaar zowel als streetfighter als Speed Triple met zijn Spondon-achtige aluminium frame, enkelzijdige achtervork, dubbele koplampen en fly-screen. Ook zeer herkenbaar is de haast orgastisch klinkende driecilinder die 125 pk levert en ontzettend soepel is. Jammer dat het blok zo rommelig oogt. Samen met de volledig instelbare voorvork en monodemper, de uitgekiende geometrie, de voorwiel- en aanvalgerichte zithouding en het niet al te hoge gewicht een geduchte, opvallende tegenstander van de Z1000.PlusSterk en soepel blokTriple soundWendbaarheid en wegliggingOog voor detail en vormgevingMinAfstelling injectieAfwerkingVrij hoog brandstofverbruikRommelig blok/afwerkingTechnische gegevensVloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 1050 cc, injectie, 125 pk, 95 Nm, aluminium frame, upside-down voorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met monodemper, banden v/a 120/70-17 en 180/55-17, tankinhoud 18 liter, gewicht 210 kilo.[Bild: Hornet]Honda CB 900 Hornet 2002-2005De net-wel-net-niet streetfighter. Het is en blijft een Honda en die gaan nooit extreem. Met een tot 109 Pk teruggetuned Fireblade-blok is dit een ongelooflijk snel, soepel en makkelijk te berijden motorfiets met afmetingen die dicht in de buurt van de Z1000 komen. Het grote minpunt was de niets en niemand ontziende aan/uit injectie, waarin in 2004 verbetering is gebracht. In 2005 heeft Honda duidelijkheid geschapen over de al dan niet deelname in de staatgevechten door de Hornet te vervangen door een allemansvriend, de CBF1000.PlusLicht en wendbaarRemmenBreed uitgesmeerd vermogenZijdezacht blokMinAan/uit injectieZachte voorvorkHakerig terugschakelenDorstigTechnische gegevensVloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 919 cc, injectie, 109 pk, 91 Nm, stalen brugframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monodemper, banden v/a 120/70-17 en 180/55-17, tankinhoud 19 liter, gewicht 218 kilo.[Bild: Gix_6679]MV Agusta Brutale 750S(2003/2005) en 910S (2005-heden)De kale uitvoering van de F4, eerst in 750cc-uitvoering, daarna opgeboord tot 910cc. Eigenlijk is deze door Massimo Tamburini ontworpen Brutale te mooi om te vechten. Schitterend zijn het design, de materialen, de details en de afwerking. Onverdeeld positivisme is er over de stabiliteit, de gretigheid waarmee de Brutale in de toeren klimt en de ‘vlekarme’ bediening van de versnellingsbak. Onverdeeld negativisme over de injectie, de onbalans tussen voor- en achtervering, de injectie, het bovenmodale benzineverbruik en dito aanschafprijs. Maar móói dat ie is….PlusAfwerking en designMotorblokVersnellingsbakStabiliteitMinAfstelling injectieExtreem dorstigBalans veringTechnische gegevens (910 tussen haakjes)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor met radiaal bediende kleppen, 749cc (909 cc), 126 (139) pk, gecombineerd chroommolybdeen trellisframe en gegoten aluminium schetsplaten, upside-down voorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met monodemper, banden v/a 120/65-17 (120/70-17) en 190/50-17, tankinhoud 19 liter, gewicht 210 kilo.[Bild: fz1]Yamaha FZ1 (2005-heden)De opvolger van de behouden gestileerde FZS1000 Fazer met een aangepast R1-blok van 2004. De looks zijn voor Japanse begrippen gewaagd, de tank is kort, het stuurtje recht, de uitlaat kort. Ook voor de FZ1 is het en kwestie van aanvallen of attaqueren. In niets lijkt de FZ1 meer op de gemoedelijke Fazer, veel meer is het nu een concurrent van de Z1000. Het R1-blok oogt schoon en netjes en is vooral door het verzwaren van de ronddraaiende delen meer op koppel gericht. Maar helaas: net als de Z1000 is er in het lage en middengebied relatief weinig power voorhanden. Maar bovenin….PlusWendbaarheidErgonomieVersnellingsbakMinKoppel onderinOprichten bij remmen in bochtTechnische gegevensVloeistof gekoelde viercilinder lijnmotor, 998 cc, injectie, 150 pk, 106 Nm, aluminium brugframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monodemper, banden v/a 120/70-17 en 190/50-17, tankinhoud 18 liter, gewicht 215 kg [Opener Bild: HBS1_20070829_0285, ohne Unterschrift][Aktionbild HBS1_20070829_0322 auf Zweiten Spread, ohne Unterschrift][Detailbilder + Unterschriften][HBS_20070829_0341]Door velen vervloekt: de digitale toerenteller. [HBS_20070829_0345]Sterk blok, maar dan moet je wel toeren draaien. [HBS_20070829_0350]Prima stoppers op de Z1000

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-