+ Plus

Occasion Kawasaki Vulcan VN1500/1600

De VN15 bestond al een tijdje als chopper afgevaardigde van Kawasaki. Totdat er onrust ontstond in de tot dan toe soeverein geachte chopperscene. Met de toevoeging van twee nullen en het woord ‘Classic’ veranderde er meer dan de waarde van nul en de kwinkslag naar nostalgie deden vermoeden.1996, de VN aanvaardt een resolutie dat vanwege de gezondheidstoestand van chopperrijders een halt moet worden toegeroepen aan de uitbreiding van het chopperpact. Doel: een einde maken aan de vernietigende werking van de ´ruggenbrekers´. Sinds het succes van ´Easy Rider´ in 1969 werden choppers in groten getale en in vele varianten geproduceerd. Eerst alleen nog door de oerchopper fabrikant Harley-Davidson, maar al snel nagemaakt door de Japanners. Eerst met softcore uitstraling, maar later meer en meer hardcore. Maar die zo relaxt uitziende choppers hadden een groot nadeel: een totaal gebrek aan comfort. Geen probleem voor mannen als Dennis Hopper en Peter Fonda, omdat een filmshot nooit langer duurde dan vijf minuten, wel een probleem voor de in een midlife crisis verkerende veertigers die begin jaren negentig massaal op de motor (herop)stapten. Vooral de ruggen van de voor de gelegenheid stoppelbebeaarde weekendrecidivisten moesten het ontgelden en zorgden voor een nieuwe crisis. Kawasaki aanvaarde het mandaat en transformeerde hun chopperende VN1500 eind 1996 in een cruisende VN1500.Daarmee was Kawasaki niet de eerste, maar ze voerde de verordening wel goed uit. Want de verkrampte zitpositie door de lage zit, de hoog opgetrokken benen en de naar binnen staande ellebogen door het smalle hoge stuurtje, veranderde in een niet alleen ontspannen uitziende zithouding, maar in een écht coole en relaxte zitpose. De korte gedrongen chopper met groot 21 inch voorwiel, klein 15 inch achterwiel en vette achterband capituleerde voor de lage en lange cruiser met 16 inch wielen, riante en ver naar voren gepositioneerde treeplanken en een laag breed stuur. Grote spatborden, heuse spaakwielen, een soepele voorvering, veel ´punch´ in het middengebied, riante treeplanken en rake, vette maar wel overzwaar gedempte klappen uit de uitlaat zorgden voor een meer ontspannen en vooral gelaten houding. En daarmee verdween de door de week opgedane stress net zo snel als toenmalig VN gezant Pronk uit Soedan na zijn kritische uitlatingen over het functioneren van de regering. Met dat toegenomen comfort kon je thuis komen. En verder van huis gaan en daarom werd er al snel (hoewel het woordje snel in de cruiserwereld een ‘slomotionele’ uitdrukking is) een ´Tourer´ aan het klassieke weekendarsenaal toegevoegd, één van de vele VN-resoluties die Kawasaki op de markt bracht. In dit geval met hardcase koffers, toerscherm, valbeugels voor en achter, sterker frame, gietwielen, een tweede remschijf in het voorwiel en naar achter gepositioneerde treeplanken die er ook voor de passagier opgezet werden. Aan het VN1500 tijdperk kwam na een positieve injectie in 2000 een einde toen de zucht naar meer en groter ook door de VN niet genegeerd kon worden. De VN breide in 2003 haar macht met honderd leden uit. Je zou denken dat het simpelweg om 100 cc meer ging, om een hooguit in detail gewijzigde VN1500, maar er is bar weinig minder waar: de lijst van veranderingen bevat evenveel velletjes papier als het omvangrijkste amendement dat ooit door de VN uitgevaardigd werd. Zie daarvoor de bijgevoegde stukken elders in dit artikel.Wat echter bleef was de basis van wat nu al bijna vijftien jaar lang cruisen heet: relaxt van onderuit het landschap aan je voorbij laten glijden, de slagen van de zuigers tellend, de hier en daar nog aanwezige frisse wind opsnuiven, je niet storen aan alle snelheidsbeperkingen, inhaalverboden, trajectcontroles en het gebrek aan mooie bochten en topvermogen. Lid zijn van de VN is zo gek nog niet, maakt niet uit wat dat lidmaatschap kost…. PLUSComfortabele zitStuurprecisieRijwielgedeelteMINUitlaatgeluidVersnellingsbakGewicht[Muss nicht unbedingt mit. Wenn’s knapp werd kan das weg]HET VN1600 AMENDEMENT In volgorde van belangrijkheid waardoor de minder toegewijde VN-afgezant probleemloos af kan haken wanneer het hem te veel wordt: 5 mm langere slag en daardoor 82 cc meer, het zwarte blok wordt zilverkleurig, de wielbasis verlengd, de zithoogte verlaagd, het design opgefrist, de spaakwielen door gietwielen vervangen. Het contactslot komt in de tank en het is mogelijk om de contactsleutel in de ´on´ positie uit het slot te halen. Verder veranderen de koelribben, wordt de injectie verbeterd, de versnellingsbak versterkt, de nokkenastiming gewijzigd en neemt het vermogen toe.Daarmee zijn we er nog niet, want alles is vooral gericht om het (rij)comfort te verbeteren. De naloop neemt toe door een meer onderuitgezakte voorvork en een langere achtervork, en de achtervering wordt soepeler. De tellerconsole wordt gemoderniseerd, bouten en klemmen worden zwart en olieleidingen worden verlegd om een minder rommelig geheel te krijgen. De koppeling wordt gangbaarder en daardoor beter te doseren, de radiator vergroot, de ventilator vernieuwd, de tank kan 1 liter meer benzine houden, de telescoopvoorvork is dikker, de offset met 5 mm teruggedrongen.Voor wie nog steeds lezende is: de schijfdikte groeit met 5 mm, de achterschijf neemt 30 mm in doorsnee toe, de achterband 20 mm in breedte. Er komt een ander embleem op de tank, voor- en achterspatborden worden breder, de buddy nieuw gevormd en ook hendels en handvaten worden opnieuw ontworpen. Er zit een nieuwe startbeveiliging op, een LCD scherm in de cockpit en een multi-reflector in de koplamp. ‘Last and certainly not least: de claxon is nieuw! Wie na deze opsomming alle wijzigingen uit zijn hoofd weet op te lepelen op de redactie in Varsseveld, krijgt een tegoedbon voor een gebruikte VN 1600 naar keuze*.* Aan deze opmerking kunnen geen rechten worden ontleend. De redactie van Motoplus neemt zich het recht voor om in het geval zich er écht een echte VN-ambassadeur meldt, deze belofte onherroepelijk en zonder verantwoording af te leggen in te trekken.TECHNISCHE GEGEVENS (VN1600) MOTOR vloeistofgekoelde 50° V-twin, enkele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenas en vier kleppen per cilinder, één balansas, injectie, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, cardan.Boring x slag 102,0 x 95,0 mmCilinderinhoud 1.552Compressie 9,0 : 1Max. vermogen 49 Nm (67 pk) bij 4.700 tpmMax. koppel 127 Nm bij 2.700 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereoschokbrekers, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 met tweezuigerklauw, bandenmaten v/a 130/90H16 en 170/70H16. MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.680 mm, balhoofdhoek 58°, naloop 177 mm, zithoogte 680 mm, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 345 kg. MODELGESCHIEDENIS1996Introductie van de VN1500 Classic cruiser, als opvolger van de VN15 chopper.1997De eerste versnelling van de vierversnellingsbak wordt langer en de afstelling van de carburateurs wordt anders.1998Introductie van de Classic Tourer naast de gewone Classic. De Tourer krijgt een versterkt frame met nieuwe geometrie, naar achter geplaatste treeplanken, een tweede remschijf voor, gietwielen, hardschalen koffers, treeplanken voor de duo, valbeugels, een verstelbaar toerscherm en de achterste uitlaat komt links te zitten. Beide krijgen een vijf versnellingsbak, waarvan de hoogste een overdrive is. Verder krijgen de Classics een secundair luchtsysteem en een ongeregelde katalysator, een gasklepsensor en hernieuwd afgestelde carburateurs. 2000De VN1500 krijgt injectie en grotere uitlaatdempers en de Classic krijgt hetzelfde frame als de Tourer. Bij beide wordt de demping van de voorvork aangepast, komt er een tweede zuiger in de achterremklauw en een nieuw elektronisch dashboard op de tank.2001De Classic Tourer krijgt een 19 liter tank. 2002Laatste jaar voor de VN1500 Classic. 2003Laatste jaar voor de VN1500 Classic Tourer en introductie van de VN1600 Classic (Tourer).2009de VN1700 vervangt de VN1600.MARKTSITUATIEOpvallend is dat er maar erg weinig originele Classic VN-leden zijn. Bijna allen hebben een scherm, leren koffers en een sissybar tijdens hun aanstelling gekregen om er een soft tourer van te maken. Andere uitlaten zul je ook vaak tegenkomen wanneer je een VN-ambassadeur zoekt. Daarentegen zijn de Classic Tourer versies doorgaans wel origineel. Typetechnisch kun je de occasionmarkt in drie kampen verdelen: het eerste type met vierversnellingsbak. Prijzen beginnen bij € 4.600,- voor een ´Classic Soft Tourer´ met iets meer dan 60.000 kilometer op de centraal geplaatste kilometerteller en komen via de theoretisch beste aanbieding van € 4.750,- voor een frissere representant met 14.000 kilometer ervaring tot een te dure € 5.750,- voor een exemplaar dat 25.500 kilometers gereden heeft. Dan kun je beter kijken of het in 1998 gekentekende exemplaar dat voor € 5.500,- door een motorzaak wordt aangeboden geen overjarige VN-er is maar een echte vijfbakker. Zoek anders je heil bij het tweede type vanaf 1998. De ‘carburatie’ aanbiedingen met vijf versnellingen liggen tussen de € 5.790,- en 9.100 km en € 6.750,- en 40. 000 km, waar bij die laatste nog wel wat af kan wanneer je niets inruilt garantie krijgt. VN1500 Fi’s worden vanaf € 6.990,- aangeboden (18.000 km), Classic Tourers vanaf € 7.950,-.Tot slot het derde type, de VN1600 waarvan er veel minder verkocht lijken te zijn gezien het beperkte aanbod. Denk aan prijzen die bij € 8.400,- beginnen, kilometerstanden die bij 4.700 starten tot een vraagprijs die met € 12.500,- aan zijn plafond zit. Dat zou je moeten betalen voor een Tourer ‘van de zaak’ waar nog € 199,- bij opkomt voor een afleverbeurt, maar waar je ondanks de haast maagdelijke 1.900 km. niet eens garantie bij krijgt. AANKOOPTIPSSinds het vervangen van de vierversnellingsbak in 1998 door een betere vijfbak is de VN een probleemloos functionerend orgaan. In datzelfde jaar werden de tot dan toe geproduceerde motoren teruggeroepen vanwege brekende tandwielen van de vierde versnelling. Wees er zeker van dat die modificatie uitgevoerd is. Verder is de VN1600 zonder twijfel de betere en mooiere VN, afgezien van de gietwielen…. De door ons gefotografeerde Kawasaki stond te koop bij Solo Moto in Tiel. Inmiddels dus verkocht, maar ondertussen staat er wel een groene VN1500 Classic Cruiser voor in de plaats. De kolos komt uit 1998, heeft 35.500 kilometer gereden en kan jouw eigendom worden voor net geen € 7.000,-. Interessant? Bel Solo Moto: tel: 0344-695 666 of buiten openingstijden 06-55 333 538 (Dennis).De occasion van…Hans Heldoorn ( 27) uit Sittard heeft zijn VN1500 Classic Tourer te koop staan.Hans weet het nog precies: op 22 oktober 2007 kocht hij zijn Kawasaki bij Motoport Leek. Zijn voorkeur ging uit naar een cruiser vanwege de uitstraling, het geluid en de hele beleving. ‘’Dat gevoel op een cruiser is toch wat intenser dan op een andere motor’’, vindt Hans. Nadat hij verschillende cruisers met elkaar vergeleken had vond hij bij de Classic Tourer van Kawasaki het praktische gemak van de hardschalen koffers en het grote, brede voorkomen van de motor doorslaggevend. Daarnaast is het motorblok soepel, is hij makkelijk en schakellui te rijden, dus heel ontspannend. Op zijn motor zitten Vance & Hines uitlaten, die het geluid wat mooier maken dan de standaard uitlaten. Een ander sterk punt vindt Hans dus de hardschalen koffers. ‘’Toch wel ideaal. Groter dan de meeste leren tassen, waterdicht en afsluitbaar.’’ Een zwak punt is de versnellingsbak. ‘’Die blijft af en toe haken, vooral als ik van 2 naar 3 en van 3 naar 4 schakel. Dan moet ik soms nog wel wat harder op het hakpedaal duwen om te zorgen dat die er goed in valt. Maar dat gebeurt gelukkig niet vaak.’’ Een ander minpunt volgens Hans is het gewicht, want dat is toch wat hoog en dat merkt hij vooral als de motor de garage in geduwd moet worden na een rit. ‘’Tijdens het rijden heb je hier gelukkig geen last van en is de motor goed in de bocht te leggen.’’ Hij heeft de motor nu bijna twee jaar en er is niks kapot gegaan of snel versleten, dus met de duurzaamheid zit het volgens hem wel goed.Toch staat de motor te koop. ‘’Omdat het verstand het van mijn gevoel wint en ik daarom een motor wil hebben die ik misschien wat minder mooi vind, maar die wel praktischer is en sneller in te zetten, ook met wat slechter weer. Dus een toerfiets voor het kilometer vreten.’’ Als de cruiser verkocht is, wil hij graag een Yamaha FJR1300 of iets dergelijks hebben. ‘’Dat vind ik ook mooie motoren en daar kan je makkelijker snelwegkilometers mee maken.’’ Maar eerst moet zijn motor dus verkocht worden.De reden waarom iemand juist zíjn motor moet kopen? ‘’Mensen zouden mijn Classic moeten kopen, omdat de kleurcombinatie erg mooi is en het geluid beter dan van een standaard Classic, vanwege de andere uitlaten. En op de mijne is een cruise control gemonteerd. Hij komt van origine uit Amerika en daar is dat gebruikelijker dan hier. Ook doe ik er een navigatiesysteem van Garmin bij die al mooi gemonteerd en op de accu aangesloten is.’’Wie geïnteresseerd is in de Classic Cruiser van Hans, kan meer informatie halen uit zijn advertentie op marktplaats. Het advertentienummer is 269914515.ALTERNATIEVENVoor de vuist weg zijn er de volgende alternatieven: Honda VT1100 Ace C2, Yamaha XVS1100 Drag Star, Suzuki VL1500 Intruder, Harley-Davidson Fat Boy, BMW R1200C, Honda VTX1800, Honda VT1100 Aero C3, Yamaha XVS1300 Midnight Star, Kawasaki VN2000, Yamaha XVS1900 Midnight Star, Suzuki VZ1600 Marauder en tegenwoordig ook de Triumph 1600 Thunderbird en Kawasaki VN1700. Onze keus:[Alternatief_Honda]HONDA VTX1300 Het eerlijkste Honda alternatief voor de VN1500/1600, omdat de VT1100 Ace C2 net iets teveel minder cilinderinhoud heeft en de VTX1800 peperduur was. De VTX1300 is ook het meest geciviliseerde alternatief omdat het een Honda is. Good vibrations? No! Want de japanners stopten twee balansassen in het blok om de trillingen te dempen. Good old chrome? No again, want koplamp, spatborden en ander essentieel choppermateriaal is van plastic. Niemand die het ziet, niemand die het merkt, maar sommigen voelen het. De in Amerika ontwikkelde en geproduceerde VTX is er niet minder goed om, alleen minder authentiek. De ‘geringe’ cilinderinhoud laat zich niet bemerken, de vering is superzacht, de wendbaarheid staat op hoog niveau, het blok wil graag toeren maken, de stabiliteit had wat beter gekund.PLUSAfwerkingTransmissieHandelbaarMINDoorslaande veringRemmenStabiliteitStuurprecisiePlastic chroomTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde 52° V-twin, 1.312 cc, carburateurs, 75 pk, 123 Nm, cardan, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met stereoschokbrekers, banden v/a 140/80-17, 170/80-15, tankinhoud 18 liter, volgetankt gewicht 324 kilo.[Alternatief_Harley]HARLEY-DAVIDSON HERITAGE SOFTAIL CLASSICEven iets rechtzetten: zuiver bekeken zijn de Japanse Classic Cruisers natuurlijk geen alternatief voor een Harley, want er kan er maar een de echte zijn. Maar de Japanners waren ongeveer de helft goedkoper, een keer zo betrouwbaar en domweg beter dan het Amerikaanse origineel. Zeker in die tijd. Maar bij de aanschaf werd en wordt al dan niet bewust vergeten dat een Harley veel prijsvaster is en daarmee uiteindelijk minder duur uit valt dan gedacht. Bij het zoeken naar het ´alternatief´ moet je kiezen tussen de Fat Boy (met dichte wielen) en de Heritage Softail Classic. Voor beide is wat te zeggen. De Heritage is meer een Tourer zoals de VN1500/1600 Classic Tourer en dankzij de simpel afneembare ruit, sissy-bar en leren tassen is hij in een handomdraai net zo kaal en basic als een basis Classic. Kenmerkend voor de HD is zijn puurheid, zijn echtheid. Emotioneel gezien onverslaanbaar, rationeel gezien nooit een winner. Het gevoel is echt, het stampen is echt, het chroom is echt, de versnellingsbak was slecht, de remmen waren slecht: take it or leave it. PLUSHet origineelAfneembare delenWaardevastMINGewichtRemmenVersnellingsbak TECHNISCHE GEGEVENS Luchtgekoelde 45° V-twin, 1.449 cc, injectie, 67 pk, 110 Nm, riemaandrijving, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen ‘hardtail’ swingarm en stereoschokbrekers, banden v/a 130/90-16, 130/90-16, tankinhoud 19 liter, drooggewicht 335 kilo.[Alternatief_Yamaha]YAMAHA XV1600 WILD STARBewust van de ´noodzaak´ dat een echte Classic Cruiser een tweecilinder V-motor heeft met héél veel cilinderinhoud, kwam Yamaha als laatste Japanner in 1999 met de opvolger van de 1300 cc viercilinder Royal Star: de XV1600. Een zwaargewicht van 335 kilo, waarvan alleen al 22 kg voor de krukas! Dat zijn indrukwekkende getallen die zorgen voor indrukwekkende eigenschappen. Zowel positief als negatief. Positief is het enorme koppel, de lage toeren waarmee gereden kan worden en de remmen die goed vertragen. Negatief is het stuurgedrag, de zelfs voor cruisers matige grondspeling, de lange vierde en vijfde versnelling, die vaker schakelen nodig maakt dan gewenst is, en de matig dempende veerelementen.Maar hét sterke punt van de Wild Star is zijn imago, zijn uitstraling, de ´die moet ik hebben´ factor: de gebruikte materialen, de afwerking, het oog voor details, het design en de lange lijst aan fabrieksaccessoires. Het maakt de Yamaha tot het meest emotionele en hebzuchtige Japanse alternatief.PLUSEmotieBeschikbare accessoiresUitgebalanceerd rijwielgedeelteRiemaandrijvingMINStroeve versnellingsbakMatige remmenLange 4 en 5TECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde 45° V-twin, 1.602cc, carburateurs, 63 pk, 134 Nm, riemaandrijving, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen ´hardtail´ swingarm met monoschokbreker, banden v/a 130/90H16, 150/80H16, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 335 kilo.[BU’s][Opener: Kawa-6779][6886]Niet standaard: hard leren koffers, valbeugels, ´Slash-cut’ uitlaten, chromen vloeistofpotjes, toerscherm en verstralers.[6889]Vanaf de VN1600 volwaardige remmerij en gietwielen.[6891 ]Het kloppende hart van de VN met Kawasaki typische 50° blokhoek en daardoor iets achterover staande achterste cilinder.[6894]Op de VN1600 weer een geïntegreerd contact/stuurslot met ´uitneembare´ sleutel.[6898]Hak/teen schakelpedaal, maar geen dubbel clutch koppeling.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-