+ Plus

Occasion Honda XL1000V Varadero

Kawasaki Kusadasi, Triumph Marmaris, Suzuki Acapulco, Yamaha Saint Maxime, BMW Novigrad, Ducati Antalya, Aprilia Sant Ponsa en de Honda Varadero. Wie van de acht is de echt mondiale badplaatsgast?Tuurlijk: de Varadero, de anderen bestaan niet. Want wie noemt zijn motor nu naar een wereldberoemde badplaats in Cuba? Honda dus. Beetje vreemd: Varadero. Maar het klinkt wel. En het rijdt eigenlijk net zo. Honda was de eerste fabrikant die het aandurfde om een snelle V-twin uit een sportief model om te turnen naar een gebruiksvriendelijk toerblok ter vervulling van de dienstplicht in een nieuw genre motorfiets. Honda zette daarmee een trend, want ondanks de aanwezigheid van de BMW R1100GS, mag je gerust stellen dat Honda de allroad bedacht. GS staat voor ‘Gelände/Straße’. Dat konden de Japanners kennelijk niet uitspreken en dus kwam er een allroad. De definitie: een op een offroad lijkende motorfiets, 19 inch gegoten voorwiel, 17 inch gegoten achterwiel, tubeless banden met grof profiel, mogelijkheden voor koffermontage, lange veerwegen, comfortabele zadels, onvriendelijk hoge zitposities, handkappen op het stuur en een van een sportief model geleende V-twin, in dit geval de VTR1000F. De Varadero als reismotor dus, waarmee je dus niet geacht werd het strand van een Cubaans vakantieoord mee op te knallen, om maar wat te noemen. In tegendeel: het was eerder de bedoeling om er over geplaveide paden héén te ploffen. Met de Varadero zou het geen probleem zijn, ware het niet dat een niet te negeren plasje water dit onmogelijk maakt.Misschien was het voor de verstokte Africa Twin-rijder een teleurstelling dat de opvolger van de sinds 1993 nauwelijks aangepaste XRV750 geen zandhaas was, maar een toerbuffel. Toch waren er wel een heleboel mensen blij. Honda ging haar eigen weg. Ook qua uiterlijk. Lang niet iedereen wist de ronde bolle lijnen van het eerste type te waarderen, maar de rijeigenschappen maakten zelfs voor die motorrijders alles meer dan goed. De V-twin was met succes teruggetuned en uitermate goedmoedig in het door V-twins zo gehate toerengebied onder de 3.000 tpm. Schakellui toeren was geen probleem, schakelen zelf trouwens ook niet. Het hele blok was een lust voor de voortgang, behalve dat het niet keek op een slokje meer of minder. De Varadero at (en dronk dus) uit je hand, maar eenmaal in het comfortabele zadel zat je net zo lekker als op een rokersfauteuil met dikke Havana tussen de lippen. Plaatsgebonden motor? Alleen wat naam betreft. De Varadero is uitermate betrouwbaar en hoge kilometerstanden zijn geen enkel probleem. Een toermotor bij uitstek. Met een Varadero kun je de hele wereld aan: koffers erop, tas op de tank, creditcard en paspoort in de binnenzak en gaan! Ook als hij al tien jaar oud is.PLUSComfortZeer soepel blokMakkelijk schakelenAl v.a. 2004 met ABSCBS remmenMINTurbulenties ruit (vooral tot 2003)Verbruik (idem)Wat log uiterlijk (idem)Zachte vering (idem)MARKSITUATIEEr zijn heel, heel veel Varadero’s te koop. Standaard Varadero’s, Varadero’s met koffersets, Varadero’s met betere ruitjes, Varadero’s met andere uitlaten en combinaties daarvan. Een hele kleine schets. Carburatiefietsen tot 2003 kun je al voor € 2.750,- bemachtigen. Bijvoorbeeld een exemplaar uit 1999 met 65.000 kilometer achter de kiezen. De prijzen lopen op via € 4.000,- voor een model uit 2002 met dik 40.000 kilometers ervaring tot € 6.000,- voor een elfjarig oudje die echter nog maar 12.000 kilometer rijp is. Kijken we naar het nieuwe uiterlijk, tussen 2003 en 2007, dan zien we mogelijkheden voor € 5.250,- met een Varadero met 23.000 digitale kilometers en ABS uit 2004. Reken op € 6.000,- voor eentje uit hetzelfde jaar met 19.000 kilometers en € 7.950,- als hij net zoveel gereden heeft maar daar twee jaar langer over gedaan heeft. De nieuwste Varadero’s, gaan vanaf € 6.950,- van de hand, bijvoorbeeld een op de kop af vier jaar oude met al 82.000 op de teller. De prijstopper is het aanbod van een elf maanden oude allroad waar € 10.900,- voor betaald moet worden. Inclusief fabrieksgarantie!MODELGESCHIEDENIS1998Aan het eind van het jaar wordt de Honda Varadero geïntroduceerd, code SD01. De eerste motoren worden dat jaar nog uitgeleverd, maar zijn van het modeljaar 1999. 2001De Varadero krijgt een nieuwe achterschobreker en een startonderbreker (SD01 2001).2002De SD02 wordt nu in Spanje geproduceerd.2003De Honda krijgt een nieuwe, meer hoekige stroomlijn met geïntegreerde knipperlichten, nieuw dashboard, verstelbare ruit en wordt vijf centimeter breder. Het rijwielgedeelte wordt versterkt, de veerwegen schrompelen van 175 naar 155 mm (voor) en van 155 naar145 mm achter. Daardoor wordt ook de grondspeling ingeperkt van 195 naar 180 mm. Verder krijgt de Varadero andere cilinderkoppen (hogere compressie), een geregelde katalysator, injectie en een zesde versnelling. Alles bij elkaar komt hij 10 kilo aan, maar zijn drankgebruik neemt af.2004De Varadero wordt optioneel van ABS voorzien. 2007Modificering aan het motormanagement zorgt ervoor dat Honda’s allroad aan de Euro3-norm voldoet. Verder krijgt de Varadero wederom een nieuw windscherm, afsluitbare zijvakken, compactere zijpanelen en een nieuw vormgegeven zadel. Ook het dashboard wordt verder gedigitaliseerd en de koplamp wordt een multireflector. Ook de achterpartij wordt gewijzigd en de carterbeschermer is nu van aluminium.2011De Varadero is nog steeds in productie. Vrienden van hem zien echter in de nog te introduceren Crosstourer alvast zijn opvolger.AANKOOPTIPSDe zoektocht naar specifieke onvolkomenheden bij de Varadero is als het zoeken naar een ijsbeer in de tropen: ze zijn er niet. In het begin hadden enkele motoren last van onvolkomenheden met de nokkenaskettinggeleider, maar die problemen zijn al lang opgelost. Slimmer is het naar verbeteringen te zoeken. Vooral modeljaren 1999-2001 zijn gezegend wanneer ze aangepaste veerelementen hebben voor een betere wegligging en uiteindelijk meer comfort. Ook Varadero’s van 2001 en 2002 worden er doorgaans niet slechter van wanneer daar wat anders onder zit, ondanks de verbetering die Honda zelf aanbracht aan het veersysteem. Het originele ruitje zorgde voor behoorlijk hinderlijke turbulenties, dus als daar een vervanger op zit: alleen maar beter.Tot slot kunnen kopers/bezitters van carburatiefietsen wat aan het hoge verbruik doen door een andere sproeierbezetting te laten monteren in combinatie met bijvoorbeeld een K&N luchtfilter.De door ons gefotografeerde Varadero is een occasion van Bruggeman Motoren in Nieuw Vennep. Deze Varadero komt uit 2008 en uit Engeland en heeft omgerekend 22.100 kilometer gereden. Voorzien van een topkoffer, scottoiler, handvatverwarming en een middenbok is hij te koop voor € 8.950,-. Voor meer info: www.bruggeman.nl of 0252-686 226.TECHNISCHE GEGEVENS (2003)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder 90° graden V-motor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, injectie, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zes versnellingen, ketting.Boring x slag 98,0 mm x 66,0 mmCilinderinhoud 996 ccCompressie 9,0 : 1Max. vermogen 69,1 kW (94 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 98 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfremmen voor Ø 296 mm met driezuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 256 mm met driezuiger remklauw, CBS en optioneel ABS, bandenmaten 110/80R19 en 150/70R17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.560 mm, balhoofdhoek 62,7°, naloop 110 mm, zithoogte 840 mm, tankinhoud 25 liter, drooggewicht 230 kg.ALTERNATIEVENOp het moment van verschijnen, eind 1998, liep de Varadero al meteen tegen twee forse concurrenten aan: de BMW R1150GS en de Triumph Tiger 900. Pas later kwam de Suzuki DL1000 V-Strom en nog later de Aprilia CapoNord. [Beeld: R1150GS]BMW R1150GSHonda de trendsetter, BMW de bestseller. Zij bleven hun op offroad lijkende wegmotoren G/S noemen, ook na de komst van conculega´s met hun allroads. In alles deed BMW alles anders dan de rest. Het motorblok kwam niet van een sportmotor, zoals gebruikelijk. Ook de vering was straffer dan andere allroads en natuurlijk was de eindoverbrenging een cardanas. Voeg daar nog het eigenzinnige boxerblok, de tegendraadse bediening van de richtingaanwijzers, de eigenwijze Telelever voorvork en de verstelmogelijkheden van het zadel aan toe en je hebt…een GS in plaats van een allroad. Maar dat wisten we al.TECHNISCHE GEGEVENS (2002)Lucht/olie gekoelde tweecilinder boxermotor, 1.130 cc, injectie, 85 pk, 98 Nm, zes versnellingen, cardan, stalen buizenframe met blok als dragend gedeelte, Telelever voorvork, enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 110/80R19 en 150/70R17, tankinhoud 21,1 liter, drooggewicht 249 kg.PLUSCardanMiddenbokErgonomisch doordachtABS als standaard optieKoppel onderinMINHard zadelIets minder toegankelijkHarde achterschokbrekerGewicht[TriumpTiger]TRIUMPH TIGER 955IOver anders gesproken: net zoals er geen ander is met een tweecilinder boxermotor, zo was er ook geen ander met een driecilinder. En daar hebben we meteen het sterkste punt van de Tiger te pakken, want die driecilinder verenigt de voordelen van een tweecilinder met de voordelen van een viercilinder. Zonder nadelen? Nou, misschien dat de Tiger, die op het moment dat de Varadero geïntroduceerd werd, met het teruggetunede 885 cc blok van de T509 Speed Triple wel wat meer vermogen mogen had mogen hebben. Hij kreeg dat in 2001. En ach: een betere versnellingsbak had hij ook wel mogen bezitten. Voor de rest was het ook toen al een fijne, comfortabele allroad die voor sommigen misschien wat te hoog gegrepen was (zithoogte 850 mm).TECHNISCHE GEGEVENS (2002)Vloeistofgekoelde driecilinder lijnmotor, 995 cc, injectie, 105 pk, 92 Nm, zes versnellingen, ketting, stalen buizenframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 110/80R19 en 150/70R17, tankinhoud 24 liter, drooggewicht 215 kg. PLUSMotorblokGeluidVerbruik Lineaire vermogensopbouwMINSchakelenDesign?Vermogen (tot 2001)Afwerking[DL1000VSTROM]SUZUKI DL1000 V-STROMJe zou na deze twee concurrenten al bijna vergeten zijn dat allroads ´volgens de definitie´ toch echt een blok moeten hebben dat afgeleid is van een sportmotor. Maar de V-Strom is er weer zo één. Met het blok van de TL1000, teruggetuned en van een hydraulisch bediende koppeling voorzien. Een ‘klassieke’ allroad. Met superzachte veerwegen en net als de anderen meer bedoeld voor lange reizen dan voor stoffige paden. Comfortabele buddy, goede windbescherming, redelijk turbulentiearm ruitje, het laagste zadel in zijn klasse en de kortste draaicirkel in zijn soort. Je vraagt je af waarom hij eind 2009 stilletjes uit productie genomen werd. Omdat er dit jaar eindelijk een opvolger komt? TECHNISCHE GEGEVENS (2002)Vloeistofgekoelde tweecilinder 90° V-motor, 996, injectie, 98 pk, 101 Nm, zes versnellingen, ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 110/80R19 en 150/70R17, tankinhoud 22 liter, drooggewicht 207 kg.PLUSComfortGewichtSchakelenWindbeschermingZithoogteMINOnderin bokkigVoorkant wat zoekerigRemmen[beeld: DSCF0791]DE MOTOR VAN…Peter van der Velden (50) uit Hoofddorp. Peter heeft zijn rijbewijs sinds 1986, maar rijdt ‘pas’ sinds 1996 motor. Maar dan ook wel goed: naar eigen inschatting heeft hij er ondertussen 378.572 kilometer op zitten. Het ‘feest’ begon met een Moto Guzzi California 3 en in 1999 is Peter overgestapt naar de Honda Varadero toen deze op de markt verscheen. Nu rijdt hij op zijn derde Varadero.“Hoe het gekomen is? Eigenlijk was het liefde op het eerste gezicht. Ik was bij een motorzaak in de buurt en zag de Varadero in de etalage staan. Het model, de kleur en de uitstraling, daar was ik direct, en nog steeds, helemaal weg van. Ik heb de Guzzi snel ingeruild en toen de Varadero gekocht.” Hij was toen nieuw en ook de andere Varadero’s heeft Peter nieuw gekocht. Op zijn huidige XL1000V (model 2006) staan ondertussen 146.750 kilometers. Op de eerste Varadero heeft hij in vier jaar tijd 82.555 kilometer afgelegd en op zijn tweede tussen 2003 en 2006 83.173 kilometer.De sterke punten van de Varadero zijn, volgens Peter, de hoge zithouding zowel voor- als achterop en de betrouwbaarheid. Daarnaast is het benzineverbruik bij de injectiemotoren duidelijk afgenomen. ABS, CBS en de handelbaarheid zijn, ondanks het hoge gewicht, andere sterke eigenschappen.Maar Peter is ondanks zijn trouw niet helemaal eenkennig, want zwakke punten heeft de Varadero ook: “Een bekend probleem bij Varadero-rijders is de achterste uitlaatpakking. Die moet regelmatig vervangen worden als gevolg van slijtage. Nadat bij mijn huidige motor voor de derde keer de uitlaatpakking kapot was, heb ik in overleg met de dealer gekozen voor een uitlaatpakking van een Volkswagen die perfect paste en het nog steeds prima doet.” Nu we toch bij de afdeling defecten aanbeland zijn: “Bij het 2003-model heb ik twee keer een probleem gehad met de nokkenaskettingspanner. Hoewel het net buiten de garantieperiode was, gaf Honda wel wat coulance en is het onder garantie opgelost. Bij mijn huidige Varadero is de achterschokbreker een keer kapot gegaan. Dat had waarschijnlijk deels te maken met slijtage en deels met een zwaar bepakte motor. Die heb ik toen vervangen door een Öhlins exemplaar.” Het zal niemand verbazen dat de betrouwbaarheid hem reuze meegevallen is. De achtervering van het eerste model ‘liet te wensen over’, maar daar is verbetering in gekomen. Sommigen vervangen nu de voorvering, maar voor Peter hoeft dat niet.Wie overweegt een Varadero te kopen, adviseert Peter een ABS-er te kopen. “Tijdens een ABS-motorcursus, waar je op het randje rijdt en remt, merk je wel dat het behoorlijk verschil maakt in de remafstand. Zelf heb ik met volle bepakking wel eens een echte noodstop moeten maken en dan ben je blij dat je je niet druk hoeft te maken over een blokkerend voorwiel, waardoor je ineens wel erg snel keuzes moet maken. Voor ABS zou ik dus ten allen tijde kiezen.“De vraag wat zijn volgende motor wordt, wordt beantwoord met: ”Tja, gezien het aantal kilometers zit het er wel aan te komen dat ik een overstap zal moeten maken. Ik weet dat het een allroad-model wordt, maar wat? Wellicht de nieuwe Honda Crosstourer, Moto Guzzi Stelvio, Ducati Multistrada of Yamaha Super Ténéré. Het enige dat bekend is, is het model: een allroad.” [Fotobijschriften][9125]Duidelijk geval van SD02 gelet op het hoekige design. De topkoffer en de middenbok zijn niet standaard[9127]Typisch Honda: traploos instelbare hendels[9130]Ook typisch Honda: de driezuiger remklauwen van het CBS waarbij de voet één zuiger bedient.[9132]Het tweede bewijs dat het om het tweede model gaat: super symmetrisch en tamelijk uitgebreid dashboard. [9138] Niet te zien, maar het nieuwe ruitje is tweevoudig in hoogte instelbaar en levert minder turbulenties.[9141]Het zou voor de typegoedkeuring verplicht moeten zijn: handige draaiknop voor de veervoorspanning achter.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-