+ Plus

Occasion: Honda SLR650

‘Wat BMW kan, kunnen wij ook’, moeten ze bij Honda gedacht hebben. En dus bouwden zij ook een boxermotor, pionierden ze ook op het gebied van ABS en koppelden ze ook remsystemen, maar ze deden alles nét even iets beter…. Of dat ook geldt voor de SLR650?Het is natuurlijk maar de vraag of de SLR650 de BMW F650ST als voorbeeld had. BMW had naast haar allroad-achtige F650 een Strada op de markt gezet. Daarvan was de belangrijkste wijziging het kleinere voorwiel voor een straatvriendelijker stuurgedrag. Honda had sinds 1988 de eencilinder NX Dominator offroad in het programma en dacht (financieel) mee te kunnen surfen op het dichtslibbende wegennet. De Japanners zetten naast de offroad de SLR650 als´city-bike´ neer. Een weinig opzienbarende, maar wel gemakkelijk ‘opstappen en wegwezen voertuig’ in plaats van een ‘instappen en vastzitten automobiel’ voor het drukke forenzenverkeer. Maar ook een motor voor de beginnende en jonge motorrijder, die net zijn rijbewijs gehaald had en de blits wilde maken met een nieuwe motorfiets in plaats van meedogenloos als loser bestempeld te worden met een afgetrapt hok.De SLR werd in 1997 voor rond de ƒ 12.000,- (€ 5.500,-) de showroom uitgeschoven en dat was tussen de ƒ 1.500,- en ƒ 2.500,- (€ 675,- à € 1150,-) goedkoper dan andere eencilinders van dat moment. Wat dat betreft zou het inderdaad een jeugd aantrekkende opstapper geweest moeten zijn. Maar het uiterlijk van deze in Barcelona gemaakte Honda was dat absoluut niet. Eerder zeer behouden, oubollig wellicht, waar duidelijk werd dat wie mooi wilde zijn, daar meer voor zou moeten betalen. Ook het vermogen was weinig spannend, want het Dominator-blok werd teruggetuned van 46 naar een vrij schamele 39 pk, hoewel dat voor in de stad natuurlijk wel voldoende was. Toch jammer, want het blok was eigenlijk een krachtbron om van te smullen. Niet alleen vanwege zijn mooie lopen, zijn fijne versnellingsbak en smeuïge koppel, maar ook vanwege zijn vrij unieke radiaal opgestelde vierkleps cilinderkop. Andere sterke punten waren natuurlijk het lichte en wendbare rijwielgedeelte en de zit, als op bijna alle Honda´s één van gaan zitten en je thuis voelen. Maar ook de betrouwbaarheid en de lage inspectie- en onderhoudskosten waren pluspunten.Honda verwachte destijds veel van de SLR. Er moest marktaandeel van de F650 te winnen zijn, maar de taart werd niet zo vers gegeten als hij gebakken was. De hooggespannen verwachtingen werden niet waargemaakt. Van de ingeschatte verkopen van 300 per jaar werden het nog geen 300 in totaal. Daarom werd de SLR al na twee jaar met pensioen gestuurd om plaats te maken voor de FX650 Vigor in een hernieuwde poging om met een frisser en flitsender uiterlijk de jeugd alsnog op de 650 te krijgen. Een poging die andermaal mislukte, want ook de Vigor was niet vet en niet cool, laat staan ‘vet cool’. En de vastzittende automobilist bleef liever vast zitten of kocht toch die F650…. En daarmee werd duidelijk dat Honda niet alles (beter) kon wat BMW kon. +Betrouwbaar blokFinancieel gezondHandelbaarheidRemmenKoppel onderin-Stugge voorvorkUiterlijk?VermogenMODELGESCHIEDENIS.1997Introductie van de SLR6501998Pensioen van de SLR6501999Introductie van de FX650 Vigor met een klein stuurkuipje in plaats van de valbeugel, geheel verschroomde uitlaten, scherper en moderner design, zwart in plaats van blank blok, blanke vorkpoten en achtervork. 2000Laatste jaar voor de FX650 Vigor.TECHNISCHE GEGEVENS (1997)MOTOR luchtgekoelde staande eencilinder met vier radiale kleppen, carburateur Ø 40 mm, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijf versnellingen, ketting.Boring x slag 100,0 mm x 82,0 mmCilinderinhoud 644 ccCompressie 8,3 : 1Max. vermogen 28,7 kW (39 pk) bij 5.750 tpmMax. koppel 54 Nm bij 4.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokbreker, schijfrem voor Ø met tweezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm schijf met enkelzuiger remklauw, bandenmaten v/a 100/90S19 en 120/90S17. MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek n.b., naloop n.b., veerweg v/a 190/170 mm, zithoogte 845 mm, tankinhoud 13 liter, drooggewicht 161 kg.AankooptipsOp het moment van de introductie van de SLR650 was het blok al negen jaar in dienst van de NX Dominator en was het dáárvoor al, in 1982, het hart van de XR500. Met 39 pk en een maximum koppel dat al bij 4.500 toeren wordt bereikt, is het niet een blok dat mechanisch zwaar wordt belast. Dus dat zit wel goed. Eigenlijk kent de SLR helemaal geen zorgelijke eigenschappen.Waar je op moet letten, is dat er wel goed onderhoud is gepleegd. Vaak wordt een dergelijke motor al gauw als budgetobject gezien, waarvoor olie verversen niet nodig is. En wannéér dat wel gebeurt, worden er boodschappen gedaan bij de Gamma of Lidl…. Maar net als bij iedere andere motorfiets geldt dat de juiste en schone olie van levensbelang is. Kijk dus of je helderheid kunt krijgen op dit punt. Hetzelfde gaat op voor de stal waar hij altijd tot rust is gekomen. Heeft hij wegens gebrek aan schuur of garage altijd buiten gestaan, of mocht hij in de achterkamer overnachten?Let er ook op of je juist wel of juist niet met een 25 kW-exemplaar te maken hebt. ´Ver´tunen is niet eenvoudig, omdat daarvoor het CDI-kastje en de bedrading vervangen moeten worden. ´Onze´ SLR650 stond in ieder geval in de showroom van Roadrunner Motoren in Velp, maar is ondertussen dus verkocht. Daardoor is alleen de dank voor het ter beschikking stellen overgebleven en verschuldigd.[Beeld FMX 650-]DE FMXIn 2005 verscheen de Honda FMX650, de supermoto en derde poging van Honda om eindelijk die jeugd op een 650 cc eencilinder te krijgen. De typeaanduiding, het uiterlijk, het kleurenschema, de upside-down voorvork, het 17 inch voorwiel, het Renthal stuurtje; alles was eraan gedaan om het voor jongeren aantrekkelijk te maken. Maar ook ditmaal lukte het niet. Weinig verkocht en andermaal na twee jaar weer in het niets verdwenen.MARKTSITUATIEVeel SLR-en en FX-en zijn er dus niet verkocht, veel worden er dan ook niet aangeboden. De handel begint bij € 1.800,- en eindigt bij bijna € 2.450,-. Voor dat eerste bedrag krijg je een net uitziende SLR met 25 kw én drie maanden garantie, voor dat laatste bedrag een ´full power´ met 17.500 op de klok. Daartussen zit geen lijn: er wordt net zo makkelijk € 1.950,- gevraagd voor een 15.000 kilometer oude SLR als € 2.250,- voor een FX Vigor met 34.000 kilometer. De uitschieter die je moet laten staan tot het moment dat er echt geen één meer te koop is € 3.250,- voor een exemplaar met nog maar 7.200 km en zes maanden garantie (dat dan weer wel). ALTERNATIEVENLogischerwijze zijn de BMW F650(ST), de Aprilia Pegaso en de Suzuki Freewind vanwege hun straatgerichte aanpak de logische concurrenten. Maar die hebben we onlangs ook al belicht, dus hebben we een alternatief lijstje.[Beeld MZ Mastiff]MUZ 660 MASTIFFHet toentertijd nieuwe MuZ had in de jaren ´90 een aardig rijtje eencilinders in haar programma met allemaal het vloeistofgekoelde Yamaha vijfkleps XTZ660-blok: de racy Scorpion, de sportieve Sport, de kale Tour, de allroad Baghira en de supermoto Mastiff. De Baghira en Mastiff leken heel veel op elkaar, maar de laatste had dubbele koplampen, gevangen in een stoer uitziende rolbeugel, een 17 inch voorwiel en stond (dus) ook op gewone straatbanden. De verkoopprijs was destijds behoorlijk hoog, zonder dat de kwaliteit of rijeigenschappen rechtevenredig waren, afgezien dan van de volledig instelbare WP-vering. Een heel bijzondere motor voor wie wil opvallen.+VeerelementenTopvermogenExclusiefSoepel blok-´Goedkoop´ plasticWat stroeve versnellingsbakTECHNISCHE GEGEVENS (1997)Vloeistofgekoelde staande eencilinder, 651 cc, carburateurs, 50 pk, 57 Nm, 5 versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 120/60ZR17 en 150/60ZR17, zithoogte 830 mm, tankinhoud 12,5 liter, drooggewicht 159 kg.[yamaha XT600e 95 1]YAMAHA XT600EMisschien wel het icoon op motorfietsgebied, in ieder geval van de offroads. De doorontwikkeling van de vermaarde XT500, daarna XT550, verworden van hardcore mannenmotor voor de ruwe bolster met doffe pit, tot soft touch comfortmachine voor de gepolijste bast met glimmende noot. Ondertussen met scheenbeenbeschermende elektrische starter, tot vijftien liter vergrootte tank, toerenteller en uitgebalanceerde balansas. Gemakkelijk in de omgang, soepel blok welke, dat toeren mogelijk maakte, en goed schakelende versnellingsbak. Goed voor in de stad, net daarbuiten en een hard onverhard pad.TECHNISCHE GEGEVENS (1996)Luchtgekoelde staande eencilinder, 595 cc, carburateurs, 45 pk, 48 Nm, 5 versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 90/90-21 en 120/90-17, zithoogte 855 mm, tankinhoud 15 liter, drooggewicht 156 kg.+WindbeschermingVolledige uitrustingBetrouwbaarheidComfortabel-Geen bagagerekVorm tank OnderhoudskostenDosering achterrem[Beeld kawasaki-klr650]KAWASAKI KLR650 De KLR is in veel soorten en maten gemaakt en, zoals ook bij de SLR, maakte Kawasaki gebruik van een oude bekende, want het blok stamt af van de stampende eencilinder uit de KLR600 van 1985. Destijds een hoogstandje met waterkoeling, bovenliggende nokkenassen en twee balansassen. In 1986 kwam er een elektrische starter, in 1987 groeide de KLR met 50 cc en zo evolueerde de KLR voort. Totdat het milieu zijn eisen op tafel legde en het vermogen langzaam aan van 48 pk naar 42 afzakte. De KLR is een echte offroad met 21 inch voorwiel, ellenlange veerwegen, erg hoog zadel en heuse noppenbanden. Leuk voor in de stad en af en toe een hard onverhard pad.+Kracht onderinRijwielgedeelte-VerbruikOnderhoudskostenTECHNISCHE GEGEVENS (1997)Vloeistofgekoelde staande eencilinder, 651 cc, carburateur, 43 pk, 47 Nm, 5 versnellingen, ketting, stalen wiegframe, luchtondersteunde telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 90/90-21 en 120/90-17, zithoogte 870 mm, tankinhoud 14 liter, drooggewicht 168 kg.[BU’s][Opener: HondaSLR-0686][HondaSLR-0710]Een hard zandpad hoef je niet te mijden met de SLR650.[HondaSLR-0721, geen bijschrift][Details][2358]Eenvoud troef. Waarom ook een toerenteller als het maximum koppel toch al bij 4.500 toeren wordt bereikt?2362En dan sta je bij de eindcontrole en zie je dat er nog geen claxon op zit….[2364]Oud, erg oud, maar nog steeds in de kracht van zijn leven vertoevende krachtbron.[2373]Als bij zovele eencilinders dry-sump smering met peilstok achter het balhoofd.[2368]Enkel schijfje achter, dubbele uitlaat, enkelzuiger remklauw.[2372]Comfortabel geplaatste voetsteunen, ook voor ´haar´.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-