+ Plus

Occasion: 1.500 euro uitdaging

Elke MotoPlus staat vol met de mooiste motoren. Maar wat als je toevallig geen suikeroom hebt, de Postcodeloterij weer een straat verder is gevallen en je bij de Staatloterij blij moet zijn met het terugwinnen van je eigen geld. Tja, dan blijft die hyper-de-piepermoderne en snelle machine voorlopig nog even een droom. Of toch niet? Om te kijken wat je voor 1500 euro kunt kopen, gingen we met vier man op jacht naar onze ‘droommachine-voor-weinig’.Zoveel mensen zoveel zinnen. Toen we in december besloten dat we met zijn vieren zouden gaan zoeken naar een goedkope occasion voor minder dan 1.500 euro, liet iedereen zijn gedachten de vrije loop. Jeroen zocht het vooral in het sportieve spul. Een Kawasaki ZXR400 wellicht, of een goedkope 600? Voor Twan was het ook al snel duidelijk: tussen zijn woonplaats en onze redactie zitten een paar mooie zandwegen, dus Twan richtte zijn blik meteen op een heuse off-road. Later werd die zoekterm iets verbreed, omdat hij toch ook wel een motor wilde waarmee een stuk snelweg goed te doen zou zijn.Sebastiaan is een pure plezierrijder en heeft een groep vrienden op jaren-zeventig-motoren. Machines die momenteel een ware revival doormaken, dus eigenlijk was hij de eerste die wist welke motor hij zou willen gaan kopen: een oude Honda CB. Nu alleen nog de vraag: waar vind je er eentje die goed is en minder dan 1500 euro kost?Tja en dan ikzelf. Als motorische omnivoor is het lastig kiezen, maar als puntje bij paaltje komt, heb ik het liefste een motor voor mooie buitenlandse reizen. Eentje waarmee je goed en snel lange afstanden kunt overbruggen, om bijvoorbeeld heerlijk een lang weekend in de Alpen te kunnen sturen. Een snelle reismachines dus, liefst met koffers. Een Pan-European was echter te hoog gegrepen, dus moesten de doelen ras worden bijgesteld. Internet afstruinen, wat motorvrienden bellen, links en rechts eens informeren of een dealer in een vergeten hoekje nog een winkeldochter had staan en geduld hebben. Kortom: de 1500-euro-occasionjacht was geopend.Sebastiaan was de eerste die ‘zijn’ motor had gevonden: een heuse klassieke Honda CB500 uit 1975. Voorzien van special-paint, vier-in-één-uitlaat (oordopjes meegeleverd) en lopen als een zonnetje. Voor 1.250 euro, gevonden bij ‘De Blauwe plaat’ in Utrecht, een piepkleine motorzaak gespecialiseerd in klassiekers met – zoals de naam al zegt – een blauwe kentekenplaat. Voor 100 euro meer zou zelfs de gescheurde buddyseat worden gerepareerd!Twan kwam al speurend op internet terecht in Groningen, waar een particulier zijn Honda Transalp aanbood voor 1500 euro. Wie niet waagt, wie niet wint, dus Twan reed 150 kilometer naar het noorden om de Transalp eens goed te bekijken en tot de conclusie te komen dat het eigenlijk een prachtig motortje was. Met enkel wat roest hier en daar, maar met een spuitbusje zwarte verf zou de Transalp zomaar het koopje van de maand kunnen worden!Jeroen kwam terecht bij Roel Donatz Motoren in Winterswijk, waar een bijzondere Ducati Paso wat troosteloos in de showroom op een nieuwe eigenaar wachtte. Een unieke sportmachine, een Ducati bovendien. Absoluut geen schoonheid trouwens, maar de meeneemprijs van 800 euro liet voldoende ruimte voor wat optisch restauratiewerk plus een nieuwe voorband. Bovendien: na wat onderhandelen wilde Roel de machine ook wel netjes klaarmaken: dan zou de Paso voor precies 1500 euro glimmend op de stoep staan te wachten op Jeroen!Voor mezelf stond er uiteindelijk een fraaie Yamaha FJ1200 met kofferset en ABS(!) klaar bij een particulier in Nijmegen. Bouwjaar 1993 en 73.000 km gelopen. Ik heb het niet opgezocht, maar de prijs van nu was waarschijnlijk bijna de meerprijs van het ABS destijds! Voordat ik tegen deze FJ aanliep, heb ik ook nog gezocht naar een Kawasaki GTR1000, een Suzuki GSX1100F en een Yamaha TDM, maar die laatste twee lagen helaas nog net buiten het 1.500-euro-bereik. Een klassieke GoldWing met toerkuip lag wel binnen de mogelijkheden, maar dat was me uiteindelijk toch net iets teveel ‘toer’ en iets te weinig ‘reis’. Dus werd het de stoere Yamaha FJ1200. Niet moeders mooiste en de voorband was ook niet helemaal jofel meer, maar wel helemaal mijn ding. En binnen het budget!De zoektocht bezorgde ons vieren in elk geval veel plezier. Op de volgende acht pagina’s wordt de gevonden 1500-euro-occasion in een persoonlijk verhaal voorgesteld, waarna aansluiten nog twee pagina’s met tips volgen voor wanneer je zelf een (flink) gebruikte tweedehandsmotor wilt aanschaffen.Wat ons alle vier tijdens onze speurtocht het meest verbaasde is de hoeveelheid en de enorme verscheidenheid aan motorfietsen die je voor weinig geld kunt kopen. Natuurlijk is het leuk om – pak-em-beet – de allernieuwste MV Agusta te kunnen aanschaffen. Of op een fully-loaded-R1200GS weg te rijden bij de BMW-dealer. Maar ook voor véél minder geld kun je hele leuke en bijzondere motorfietsen scoren (zoals we in MotoPlus 2-2010 ook al konden lezen in het interview met Edwin Sterckel). Motorfietsen die in hun tijd zelfs ware iconen waren, die nog steeds lekker rijden of door velen nagekeken en bewonderd worden. Het motorleven begint absoluut niet pas bij 15.000 euro!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.