+ Plus

Motorproductie

Vroeger was het allemaal heel eenvoudig: Japanse motorfietsen kwamen uit Japan, in Duitsland bouwde men Duitse motoren en de Engelsen fabriceerden ook alles op hun eigen eiland. Maar dat was toen, nu komen Honda’s uit Spanje, BMW’s uit China en Yamaha’s uit Italië. Alleen Harley-Davidson heeft zich nog niet overgegeven aan de globalisering.Waar wordt de Harley-Davidson V-Rod gebouwd? Milwaukee in Amerika zul je zeggen, maar dat blijkt Kansas City te zijn. En dat de Beierse BMW’s al lang niet meer uit München, maar uit Berlijn komen, is alom bekend. Wat minder bekend is dat BMW sinds de komst van de G650-éénpitters ook deels in China produceert. En hetzelfde geldt voor een deel van de ‘Japanse motoren’, die al sinds enige tijd in Italië, Frankrijk, Spanje of Thailand in elkaar worden gezet. De globalisering lijkt daarmee ook de motorbranche ook in z’n greep te krijgen.Vooral de Japanse fabrikanten, en dan met name Honda als ’s werelds grootste producent van gemotoriseerde tweewielers, hebben in de afgelopen dertig jaar een wereldwijd netwerk van fabrieken opgebouwd voor de productie van hun motoren. Zo maakt Honda haar supertoerder, de GoldWing 1800, in de USA, maar produceren ze daarnaast ook brommers en scooters (veelal voor de lokale markt) in onder andere Colombia, Peru, Iran, Nigeria, Bangladesh, Thailand en China.Ook zie je momenteel een duidelijke trend ontstaan om de motorproductie te verhuizen naar lage lonen landen. Niet alleen Japanse grootmachten als Honda en Kawasaki doen dat, ook Triumph produceert al in Thailand. Dat zie je aan de motorfiets zelf niet terug, of het moet aan het uiteindelijke prijskaartje zijn. In het begin was dit aan de afwerking nog wel eens te zien, maar door strenge controle ter plekke is dat echter al een heel stuk beter geworden. Vaak worden de motorblokken wel in Japan of Eurpa zelf in elkaar egzet, maar gebeurd de montage van de complete motorfiets in ‘verweggistan’.In de Benelux en in Duitsland worden geen Japanse motoren afgemonteerd. Het steekwoord is daarbij ‘loonkosten’. Wel vind je in onze (directe) omgeving verschillende ontwikkelingsafdelingen, die de wensen van de Europese motorrijder moeten vertalen in nieuwe motoren. De speciaal voor de Europese markt ontwikkelde CBF600 is hier een goed voorbeeld van. Gebouwd in Japan, maar mede ontwikkeld vanuit Honda’s ontwikkelingsafdeling in Offenbach bij Frankfurt. Of wat te denken van de nieuwe Yamaha Ténéré: ontwikkeld in Amsterdam en Milaan, goedgekeurd door Japan en nu geproduceerd in Italië. Is dat dan nog wel een Japanse motor?________________________________________[KASTEN][KASTEN HARLEY-DAVIDSON]USA/Wauwatosa, Milwaukee (Wisconsin)Productie van alle SportersUSA/Menomonee Falls, Milwaukee (Wisconsin)Productie van de Twin Cam 96 modellenUSA/York (Pennsylvania)Eindmontage van alle Twin Cam 96 modellenUSA/Kansas City (Missouri)Eindmontage van alle Sporters en V-Rod modellen[KASTEN TRIUMPH]Groot-Brittannië/HinckleyProductie van alle motorblokken en eindmontage van alle modellen, deels in combinatie met ThailandThailand/Chon BuriEindmontage van alle modellen, in combinatie met Groot-Brittannië[KASTEN BMW]Duitsland/Spandau (Berlijn)Eindmontage alle modellen, met uitzondering van de G650-serieItalië/NoaleEindmontage van de G650-serieOostenrijk/GunskirchenProductie van de 800 cc tweecilinderblokken (bij Rotax)China/ChongqingProductie van de G650 Xcountry (bij Loncin)[KASTEN KAWASAKI]Japan/AkashiEindmontage alle Europese modellen, uitgezonderd de ER-6n en de Ninja 250RThailand/BangkokProductie van de ER-6n en de Ninja 250RUSA/Lincoln (Nebraska)Eindmontage van alle voor de Amerikaanse markt bestemde cruiser-modellen[KASTEN SUZUKI]Japan/HamamatsuEindmontage van alle voor de Europese markt bestemde modellenSpanje/GijonProductie GS500 (hier niet meer leverbaar) en eindmontage van de DR125SM, Burgman 125/200 en de Sixteen 125/150.[KASTEN HONDA]Japan/HamamatsuProductie van veel motorblokken en eindmontage van de CB1300, CBR1000RR Fireblade, CBR600RR, ST1300 Pan European, VFR800, DN-01, VT750C Shadow, Spirit en ZoomerItalië/AtessaEindmontage van de CBF600, CBF1000, CB600F Hornet, CB1000R en de 125 cc scootersSpanje/BarcelonaEindmontage van de NT700V Deauville, NT700V Transalp, Varadero 1000, Varadero 125 en Shadow 125Thailand/BangkokProductie van de CBR125USA/Marysville (Ohio).Productie van de GL1800 GoldWing[KASTEN YAMAHA]Japan/Iwata (Hamamatsu)Productie van alle voor de Europese markt bestemde modellen, met uitzondering van de XT660X, XT660R, XT660Z Ténéré, MT-03Italië/Gerno di Lesmo (nabij Monza)Productie van de MT-03 en XT660Z TénéréFrankrijk/St. QuentinEindmontage van de XT660X en XT660R________________________________________Das Bild kann weg, ich denke nicht das wir es gebrauchen konnen wegen copyrights.Ich denke das wir die Bilder von die Motorraader etwas grosser machen mussen.Ich werde nog mal nachfragen ob wir das Bild in MotoPlus publizieren durfen Wenn ja, dan ist die BU:Handmade quality: de kille, zielloze lasrobots zijn bij het Indiase Enfield allang weer uit de mode!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-