+ Plus

Motornieuws 2015 – Intermot Keulen

In MotoPlus 19 brachten we al het nodige 2015-motornieuws. Toch had de Intermot motorbeurs in Keulen nog een aantal verrassingen in het vat, waaronder maar liefst drie nieuwe Suzuki’s. Daarnaast blijkt Ducati’s nieuwe Scrambler in vier verschillende varianten leverbaar te worden en kunnen we ook Kawasaki’s H2 in twee varianten verwachten: een 200 pk sterk straatmodel en een liefst 300 pk sterke circuitvariant. Afijn, leest u mee….

SUZUKI GSX-S1000
Suzuki’s zwaargewicht naked zat er al een tijdje aan te komen en werd op de Intermot officieel gepresenteerd als GSX-S1000. Een bruut gevormde naked in de lijn van de GSR750, voorzien van het GSX-R1000-blok van de generatie 2005-2008. Het blok, dat onder andere vanwege zijn langere slag de voorkeur kreeg boven het huidige GSX-R-blok, heeft nieuwe zuigers en gewijzigde nokprofielen om meer kracht bij lage toerentallen en een lekkere punch in het middengebied te genereren. Het exacte vermogen en ook het gewicht van de machine heeft Suzuki nog niet bekendgemaakt. De viercilinder wordt gevoed door het van Suzuki bekende injectiesysteem met dubbele gasklephuizen en ademt uit middels een nieuw uitlaatsysteem met een moderne, korte demper en een additionele vlinderklep. Anders dan de huidige GSX-R1000 heeft het blok geen meerdere motormappings, maar wel een drievoudig instelbare tractiecontrole. Het blok hangt in een nieuw aluminium frame, de swingarm is identiek aan die van de huidige GSX-R1000. De voorzijde wordt afgeveerd door een nieuwe en volledige instelbare 43 mm Kayaba upside-down vork en de achterkant door een monoschokbreker met linksysteem, waarvan veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar zijn. Geremd wordt er met de Brembo vierzuiger stoppers van de huidige GSX-R1000, geassisteerd door een Bosch ABS. Maar de verdere aankleding mag er ook zijn met een compact multifunctioneel dashboard, een stoer Renthal Fat Bar stuur, nieuwe 6-spaaks wielen, sportieve bellypan en een lekker agressief ogende koplamp-unit met LED-positielichten, die wat doen denken aan de bek van een beest. Wat de nieuwe GSX-S1000 gaat kosten is nog niet bekend.

SUZUKI GSX-S1000F
Waar de naakte GSX-S1000 min of meer toch een beetje werd verwacht, was de presentatie van de GSX-S1000F een aangename verrassing. Net als BMW met de R1200RS, Kawasaki met de Z1000SX en Honda met de VFR800F lijkt ook Suzuki weer brood te zien in het sportieve toersegment. Technisch is deze ‘F´ met sportieve snuit en volle stroomlijn volledig identiek aan zijn naakte evenknie. Beide machines delen hetzelfde blok en rijwielgedeelte en zelfs de zitpositie lijkt identiek met dezelfde zithoogte (815 mm), positie van de voetsteunen en het brede Renthal Fat Bar stuur. Alleen wordt je door het ruitje beter beschermd tegen de elementen. De vraag is alleen of er een mooie bijpassende kofferset beschikbaar komt voor deze GSX-S1000F, toch een beetje een must in dit segment. Wat de nieuwe ‘F’ gaat kosten is nog niet bekend.

SUZUKI GSX-R1000
Ter ere van de terugkeer in het MotoGP-kampioenschap brengt Suzuki komend jaar een speciale GSX-R1000 in de kleuren van het MotoGP-team uit. Overigens is de 1000 komend jaar voor het eerst voorzien van ABS.

SUZUKI V-STROM 650XT
In Nederland heeft Suzuki-importeur Nimag al eens een meer avontuurlijke V-Strom 650 op de markt gezet in de vorm van de Black Rhino-uitvoering, maar met de nieuwe V-Strom 650XT zet Suzuki zelf zo’n avonturier neer. Eyecatchers aan dit nieuwe model zijn de snavelvormige snuit à la V-Strom 1000 en de vroegere Dr. Big en de aluminium wielen met draadspaken en tubeless banden. De wielmaten zijn met 19 inch voor en 17 inch achter trouwens identiek aan het standaard model. Hardware als motorblok en vering zijn identiek aan het standaard model, maar het gedeelte waar tank en zadel bij elkaar komen is net even wat smaller uitgevoerd om makkelijker met de voeten bij de grond te kunnen. Net als bij de standaard V-Strom 650 is het ruitje in drie standen verstelbaar en is er optioneel een opzetruitje leverbaar. Dat die accessoires avontuurlijk getint zijn, spreekt voor zich met een stoere aluminium kofferset, een aluminium carterplaat, LED-mistlampen en valbeugels.

BMW R1200R EN R1200RS
In MotoPlus 19 lieten we de eerste foto’s van de nieuwe BMW R1200R en RS zien. Op de Intermot liet BMW meer los over het nieuwe duo, dat zoals verwacht is voorzien van de vloeistofgekoelde en 125 pk sterke boxer, die twee jaar terug debuteerde in de R1200GS. Meest opvallend is daarnaast het gebruik van een conventionele upside-down voorvork in plaats van BMW’s beproefde Telelever constructie. Een kwestie van design volgens BMW (betere integratie radiateur), om er direct achteraan te melden dat stuurprecisie en feedback ook een belangrijk rol bij dit besluit hebben gespeeld. Daarnaast hebben beide boxers een nieuw uitlaatsysteem, nieuwe 10-spaaks wielen en zijn ze standaard voorzien van Automatic Stability Control (ASC), twee rijmodi’s (Rain en Road; Riding Mode Pro optioneel) en ABS. Optioneel zijn verder ook ESA (elektronische vering), Dynamic Traction Control (DTC), quick shifter en Keyless Ride (sleutelloos starten). Beide machines zijn verder helemaal naar eigen smaak op te tuigen met onder andere een kofferset.

YAMAHA 01GEN CONCEPT
Naast de nieuwe XJR1300/Racer (zie ook MotoPlus 19) lichtte Yamaha in Keulen ook nog een klein tipje van de toekomstsluier op met de presentatie van een futuristisch conceptmodel, de 01GEN. Net als de eerder dit jaar gepresenteerde Yamaha Tricity is het een driewieler met twee voorwielen en een achterwiel en in dit geval met ‘on-offroad’ crossover-karakter. Toekomstmuziek nog en dus is het verhaal achter dit concept zoals gebruikelijk wat wollig en filosofisch. Zo maakt het design in de woorden van Yamaha geen onderscheid tussen voor- en achterzijde en moet de bovenste helft van de 01GEN de opwindende flow van on-road rijden benadrukken, terwijl de onderste helft en met name de wielen kracht en dynamiek moeten uitstralen. Afijn, we gaan het zien in de nabije toekomst.

4 X DUCATI SCRAMBLER
Ducati lanceerde in Keulen niet één, maar meteen vier technisch identieke varianten van de 75 pk sterke Scrambler en daarmee onderstrepen de Italianen nog maar eens dat ze dit project bijzonder serieus nemen. Ducati wil de lijn straks nog verder uitbreiden en zelfs als Scrambler-submerk naast het normale gamma positioneren. Naast de Icon, de basisversie (zie ook MotoPlus 19) die leverbaar wordt in rood (€ 9.290,-) en geel (€ 100,- meerprijs), kunnen we tevens lekkers als de Urban Enduro, de Full Throttle en de Classic verwachten en alles overgoten met een aanstekelijke seventies-saus. De Urban Enduro is de meest avontuurlijke van het stel met een stoere matgroene kleurstelling en terreinachtige extra’s als aluminium spaakwielen, koplampgrill, een stuur met verbindingsstang, carterprotector, speciaal bruin zadel en een eigen tankembleem. Ook de zwart/gele Full Throttle heeft een eigen logo en is verder direct herkenbaar aan de dubbelloops Termignoni slip-on einddemper en het flat-track zadel met gele inserts. Verder heeft deze variant een lager stuur, een wat sportieve voorspatbord en zwarte tankcovers. De Classic in de frisse geel/oranje tint ‘Orange Sunshine, tenslotte, heeft gespaakte aluminium wielen, metalen spatborden voor en achter, een bruin zadel en een benzinetank met een centrale zwarte streep, net zoals de Scramblers uit de jaren zeventig. En ook de Classic heeft zijn eigen unieke logo. Deze drie versies staan komend jaar voor € 10.790,- bij de dealer.

KAWASAKI HOUDT DE SPANNING ER IN
De grootste smaakmaker van de Intermot stond zonder twijfel op de Kawasaki-stand en luisterde naar de naam H2R, een project waarbij diverse afdelingen binnen Kawasaki Heavy Industries (turbinebouw, scheeps- en vliegtuigbouw en de motorafdeling) de handen ineen hebben ingeslagen. Maar waar werd verwacht dat de Japanners het volledige hoe, wat en waarom achter deze bruut met 998 cc compressormotor uit de doeken zouden doen, werd er maar heel mondjesmaat informatie gedeeld. Ja, de machine gaat er zeker komen en wel in de in Keulen getoonde circuituitvoering, die volgens Kawasaki goed gaat zijn voor liefst 300 pk vermogen, en in geciviliseerde trim, de H2, die ook nog altijd goed is voor 200 pk vermogen. En daar bleef het eigenlijk bij, voorlopig. Op de aanstaande EICMA motorshow in Milaan maakt Kawasaki meer bekend. Een klein dingetje dan nog: het opvallende symbool  op de neus van de H2R is het Kawasaki River Mark, een symbool van de KHI-groep, dat teruggaat tot 1870 en uitsluitend wordt gebruikt op modellen met historische importantie. Er staat dus nog iets te gebeuren!

KAWASAKI VERSYS 1000|
Ook de eerste foto’s van de nieuwe Kawasaki Versys 1000 en 650 zag je in de vorige MotoPlus al voorbij komen. Daarop was te zien dat beide avonturiers in optische zin behoorlijk zijn aangepast. Maar ook onderhuids is er flink vernieuwd en verfijnd. Het blok van de 1000 bleef evenwel ongewijzigd, wel kreeg het een anti-hop-koppeling. De viercilinder, met net als voorheen twee mappings en een drievoudig instelbare tractiecontrole, hangt aan de bovenzijde in nieuwe rubbers in het frame om vibraties tegen te gaan. Het rijwielgedeelte kreeg een nieuwe voorvork met andere settings voor meer comfort, een achterschokbreker met een stijvere veer voor meer stabiliteit en nieuwe 17 inch wielen. Ook de remmen, een beetje het zwakke punt van de voorganger, zijn aangepakt met grotere remschijven en remblokken met een andere materiaalsamenstelling. Meer in het zicht liggen de middenbok, die nu standaard is, en het ruitje. Die laatste is net als voorheen verstelbaar, maar het stelbereik ging van 30 naar 75 millimeter. Het dashboard is eveneens opgefrist en kan vanaf het stuur worden bediend. En ‘last but not least’: de optionele kofferset in bijpassende kleuren heeft een nieuw en mooi weggewerkt bevestigingssysteem à la Z1000SX. Onder de streep dus een aardige opfriskuur.

KAWASAKI VERSYS 650
Dat geldt ook voor de Versys 650, die in tegenstelling tot zijn grote broer ook motorisch (licht) werd aangepakt. Bij lage toerentallen en in het middengebied moet de 649 cc twin nu iets krachtiger acteren, terwijl de Versys bovenin iets harder moet doorlopen. De aanpassingen zouden daarnaast ook het benzineverbruik ten goede moeten komen. Maar je komt hoe dan ook verder op een tank benzine, want de tankinhoud is met twee liter gegroeid naar een heel behoorlijke 21 liter. Ook dit blok hangt, net als de voetsteunbevestiging en het stuur, in nieuwe rubbers om het comfort te verhogen. Om die reden is ook de positie van de voetsteunen gewijzigd, 15 millimeter lager en 20 millimeter verder naar voren, en heeft het ruitje een stelbereik van 60 millimeter. Ook voor- en achtervering zijn aangepast om het comfort te verhogen en de vork heeft nu stelmogelijkheden voor veervoorspanning en uitgaande demping bovenop de beide poten. Bovendien is het laadvermogen toegenomen door gebruikt van nieuwe 17 inch wielen en een sterker achterframe. Ook de remmen van de Versys 650 hebben een update gehad met nieuwe remklauwen, andere remblokken en een groter remschijf achter (Ø 250 mm). En net als de Versys 1000 heeft ook de 650 het nieuwe weggewerkte bevestigingssysteem voor de zijkoffers.

VICTORY GUNNER
Victory breidt komend jaar haar lijn cruisers uit met de nieuwe Gunner. Het hart wordt gevormd door de bekende 1.731 cc metende V-twin van Victory, dat in een frame van stalen buis hangt. De lage zit (635 mm) en de halverwege de motor gemonteerde voetsteunen zorgen voor een ontspannen zithouding, terwijl de rest van de aankleding, onder andere met een dragstyle stuur, een klassieke ronde koplamp en 24-spaaks wielen, zich uitstekend leent om verder te customizen.

HONDA CBR3000R
Naast de al eerder gepresenteerde update van de VFR800X Crossrunner (zie MotoPlus 18) lanceerde Honda in Keulen de opvolger van de CBR250R, de CBR300R. Daarbij is wat het design met de dubbele koplampen betreft goed gekeken naar de sterkste CBR-troef in het Honda-gamma, de Fireblade. De eencilinder kreeg 37 extra cc’s en meet door een langere slag (+ 8 mm) nu 286 cc. Onder de streep betekent dat ook iets meer armkracht: bijna 31 pk in plaats van 26 pk. Verder heeft het injectiesysteem een nieuwe mapping, oogt de uitlaatdemper een stuk volwassener en is de eindoverbrenging een stukje langer geworden om andere het benzineverbruik nog verder te beperken. Honda claimt een actieradius van meer dan 390 kilometer op een volle tank van 13 liter.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...