+ Plus

Mail Feedback MP 01-2010

Van mij zou MotoPlus wel elke week mogen verschijnen, want ik vind het een fantastisch blad! Ik heb bijvoorbeeld heel erg genoten van het artikel over de Superbikes of the Seventies in MotoPlus 18. Geweldig; het zijn en blijven prachtige machines uit die tijd. Dat was ook de tijd dat ik als 18-jarige liep te dromen over een eigen motor die er ooit zou komen. Het duurde bij mij nog tot mijn 42-ste voor mijn droom uitkwam, maar sinds 2000 heb ik nu op vier verschillende motoren al dik 140.000 kilometer gereden en ik geniet nog steeds van iedere meter!Maar nu mijn vraag: in MotoPlus 18 stond het artikel over de aangeklede Yamaha TMAX 500. Een kennis van mij heeft er zo een en had wel interesse in de Akrapovic uitlaat, maar nu staat er bij de beschrijving van het geluid van de uitlaat zowel een positive als een negatieve vermelding. Is dit een foutje of heeft dit nadere uitleg nodig?Henk OckersMooi dat ons blad je zo bevalt. En mooi dat jij na 24 jaar wachten toch je motordroom hebt waargemaakt! Wat de Akrapovic-uitlaat betreft: je moet dat positieve èn negatieve punt zien met een knipoog. De sportuitlaat maakt een heerlijk donkerbruin geluid, een beetje als een dikke BMW boxer met een open sportuitlaat. Het geeft de TMAX een kwajongensachtig karakter, vooral ook omdat je zo’n stoer geluid niet direct koppelt aan zo’n ‘lieve’ scooter. Wij vielen er zelf helemaal voor, maar de eerlijkheid gebied ons wel te zeggen dat de geluidsproductie tegen de wettelijke grenzen aanhikt. En wellicht er over heen. Als je dus ’s ochtends heel vroeg naar je werk moet met de TMAX, bestaat de kans dat je buren het uitlaatgeluid minder zullen waarderen…[[Bild dazu aus MP18 seite 66-67 den Akrapovic-auspuff]]ONTSTEKINGSVOLGORDEOver de kruk- en cilinderhoeken van de VFR1200FIn MotoPlus 20 beschrijven jullie de nieuwe Honda VFR1200F. U omschrijft de volgende ontstekingsvolgorde: 104-256-104-256 graden. Als we even op nul beginnen, en een 720º cyclus aanhouden dan betekent dit, volgens u dus 0-152-360-512 graden. Hierbij gaat u uit van de gedachte dat naast de cilinderhoek ook de kruktappen 76 graden zijn verzet. Maar in uw verhaal komt niet naar voren welk van de cilinders bij elkaar horen. De ontstekingsvolgorde is echter niet 1-2-3-4, waarbij 1 en 3 een paar vormen, en 2 en 4; maar de ontstekingsvolgorde is 1-2-4-3. In graden gemeten betekent dit: 0-104-360-464 graden. De kruktappen zijn ook geen 76 maar 28º verzet. Daarnaast bestaat de V4 uit twee twins; waarbij cilinder 1 en 4 een paar vormen, en cilinder 2 en 3; deze paren bewegen onderling gelijk.Jan Bekker[[bild aus MRD 24-2009 seite 17 onderaan]]RECTIFICATIEBij de R90S-dag in Vorden In Motoplus nr. 21 stond een artikel over de BMW R90S-dag in Vorden. Geweldig! Temeer omdat mijn 80 jarige pa Herman Munninghoff er met foto en al in staat. Echter, hij wordt betiteld als ingenieur, en daar wordt hem toch teveel eer toegekend. Let wel dit zijn de woorden van m’n pa en hij heeft mij gevraagd om contact met jullie op te nemen voor een rectificatie. Bij deze dus.Bjorn Munninghoff[[Eventuell Bild aus MP 21 seite 43 in der Mitte der Seite dazu, wenn platz]]V4-VERGELIJKKloppen de acceleratietijden?Mooi artikel in nummer 24 over het vergelijk van de Honda RC30 met de Aprilia RSV4. Als RC30-rijder begin ik dan toch wel zin te krijgen in zo’n Aprillia!Bij de meetgegevens staat een tijd van 0 – 200 km/uur van 9,3 sec voor de RC30. Dat is erg mooi en lijkt mij zelfs te mooi om waar te zijn. Is dit echt zo gemeten? In oude tests zie ik dat de kwartmijl-tijd meestal tegen de 12 seconden was met een eindsnelheid van circa 120 mijl of iets meer, dus ruim 190 km/uur. Ik neem aan dat die metingen zijn gedaan met de originele gearing en die was wel erg hoog. Trouwens nog even mijn complimenten voor de foto’s bij dit artikel, met name die naaktfoto op pagina 46 is heel erg mooi!Dick van den Heuvel, HoofddorpVolgens ons moeten die 9,3 seconden wel kloppen. Moderne 600’s zitten tegenwoordig rond de 10 seconden, terwijl de huidige 1000’s tussen de 7,0 en 7,8 seconden noteren van 0-200 km/uur. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de RC30 uit het artikel nog wel eens gebruikt word voor circuitrijden, vandaar ook die ene spiegel. Het zou ons dus inderdaad niet verbazen als de gearing iets korter is gemaakt, waardoor de acceleratietijden natuurlijk veel beter worden.[[bild dazu aus MP24 seite 46 oben]]MOTOR OMGEVALLENWat doe je als je motor heeft platgelegen?Nadat ik mijn rijbewijs 17 jaar geleden gehaald heb, heb ik afgelopen najaar na wat herhalingslessen eindelijk mijn eerste motor, een Suzuki GSX600F uit 2002, gekocht. En bij één van mijn eerste ritjes ben ik er al mee omgevallen: bij het naderen van een kruispunt met duopassagier wou ik rechts afslaan en zag ik op het laatste moment nog dat er een auto aankwam. Ik moest remmen en de motor viel – bijna stilstaand – om.Sinds die tijd heb ik eigenlijk twee vragen:1. Wat is de beste manier om in dit geval te remmen (bocht naar rechts, bijna stilstaand). Het gebruik van de voetrem is nauwelijks mogelijk omdat in bijna stilstaan het beter is de voet bij de grond te houden lijkt mij. En het gebruik van de voorrem geeft in zo’n geval ook meestal een heftige reactie.2. Het omvallen van de motor ging gelukkig erg beheerst, waardoor ik nauwelijks schade heb. Bij de ritten na dit omvallen kwam mijn rechterlaars onder het vet te zitten, afkomstig uit een leiding vanaf het luchtfilter. Na wat speurwerk op internet las ik allerlei verhalen over brandstof in het luchtfilter en wat je wel en niet moet doen nadat je motor op z’n zij heeft gelegen. Deze verhalen verschillen echter van ‘zo snel mogelijk weer opstappen en doorrijden’ tot ‘niet meer starten en eerst de motor door de dealer laten nakijken’. Het lijkt inmiddels steeds minder te worden wat er uit die aftapleiding komt aan vettigheid en ik heb ook probleemloos doorgereden, maar het zit me niet helemaal lekker. Moet ik hier nog naar (laten) kijken? De motor heeft niet langer dan 10 seconden op de grond gelegen met afgeslagen motor.Anton van den BrinkVervelend, zo omvallen. Maar het is ook een lastige situatie, die zelfs zeer ervaren rijders in verlegenheid kan brengen, vooral door het extra gewicht van de duopassagier. De kunst is om ook bijna stilstaand je evenwicht te bewaren en de voorrem heel gedoseerd te gebruiken. Als je van schrik ‘toehapt’, blokkeert het wiel en verlies je direct het evenwicht! Je zou nog eens een lesuurtje bij je rijschool kunnen boeken, of een voortgezette rijopleiding volgen.Wat de technische kant betreft: elk motorblok heeft een zogenaamde carterontluchting: via een dikke slang worden dampen uit het motorblok zelf naar het luchtfilterhuis geleidt en zo door de motor zelf ‘opgezogen’. Volgens ons is er tijdens het platliggen motorolie via die carterontluchting van het motorblok naar het luchtfilterhuis gestroomd. Waarschijnlijk is het luchtfilter zelf ook vol olie komen te zitten. Die olie lekt vervolgens langzaam weg via een afvoerleiding naar buiten (waardoor bijvoorbeeld ook binnengedrongen regenwater uit de filterkast kan lekken), precies op jouw laars.Normaal gesproken hoef je je geen zorgen te maken als je motor heel even op zijn zij heeft gelegen: rechtop zetten, even wachten zodat de olie weer onderin zit, oliepeil controleren (is er geen smeerolie uit het blok gelopen?) en starten maar. Misschien moet je nu echter toch even door een dealer naar het luchtfilter laten kijken. Dat kan zo vervuild zijn dat het minder lucht doorlaat, waardoor ook je benzineverbruik is gestegen. SLOOPONDERDELENMotor bouwen uit slooponderdelenIk werk mee aan een vreemd boek over motorfietsen. Ik probeer in mijn woonkamer een rijdende motorfiets te bouwen, samengesteld uit slooponderdelen. Het mag dus bijna niks kosten, dat is de uitdaging. Het boek van uitgeverij AFDH (www.afdh.nl) komt uit in april 2010 en alle aspecten komen aan bod: het verzamelen van onderdelen, het aanpassen en het bouwen. Zelf werk ik het liefste met Moto Guzzi-onderdelen (ik rij zelf een Guzzi T), maar ook onderdelen van andere merken die je over hebt, zijn ook van harte welkom. Wie materialen levert voor mijn ‘Kringloopmotor’ krijgt een exemplaar van het boek, winkelwaarde 40 euro, en wordt als sponsor vermeld. Mail je reactie naarmargavanrooij@hotmail.com.Marga van RooijSMAAKMAKER VERGETENOok de Yamaha M1 is een vier-in-lijn!Op blz. 46 van nummer 24 schrijven jullie dat er in de MotoGP’s, Kawasaki uitgezonderd – alleen maar V4’s onderweg zijn. Maar daarmee zijn jullie natuurlijk de grootste smaakmaker van de laatste jaren in de MotoGP’s vergeten: de Yamaha M1 van onder meer Rossi en Lorenzo. Dat is ook een viercilinder-lijnmotor! Ach, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, zullen we maar denken!Klaas DrentJe hebt helemaal gelijk Klaas!400 CC MACHINES (2)Over de verkrijgbaarheid van 400’sIn aansluiting op de brief in MotoPlus 23 zou ik Dennis de tip willen geven om eens te kijken op www.xjrcafe.nl.Dennis LeufkensMOTORRIJDEN MET KINDERENEen intercom is erg nuttig Ik rij zelf al 11 jaar met kinderen op de motor, maar doe dat uit veiligheidsoverwegingen vooral met een motor met zijspan. Naar aanleiding van jullie uitgebreide artikel in MotoPlus nummer 23 wil ik nog even een extra tip geven, die ik mistte in het artikel: mijn ervaring is dat het heel belangrijk is dat je met je kind(eren) kunt praten onderweg. Dat is in de eerste plaats natuurlijk gezellig, maar zeker ook veilig omdat je kind dan meteen kan aangeven of er gestopt moet worden, langzamer gereden of noem maar op. Ik zou dus iedereen willen adviseren om ook een intercom aan te schaffen als je met je kind achterop gaat rijden! John Claessen[[bild dazu aus MP23 seite 90 ev, bild mit kind hinten drauf]] BANDENSPANNINGOver het controleren van de drukVoor het meten van de bandenspanning ga ik vaak naar het tankstation. Tegenwoordig moet je daar zelfs betalen voor een beetje lucht, dat vind ik raar. Vanuit serviceverlening en veiligheidsoogpunt zou dat toch gratis moeten zijn, maar goed, de commercie heeft ook daar toegeslagen.Eigenlijk wil ik nu dus wel een kleine compressor aanschaffen waarmee ik thuis nauwkeurig en snel de bandenspanning van mijn motor kan controleren en aanpassen. Ik hoef dus niet zo’n groot, duur ding, gewoon een klein handig apparaat. Hebben jullie een tip voor mij op dit vlak?W. Meere Ook wij vinden het vreemd dat benzinepompen geld vragen voor de service. Het zal echter ook wel met de vandalisme te maken hebben, want het schijnt dat deze apparatuur vaak gestolen of vernield wordt.Nog belangrijker dan een compressor is echter een goede bandenspanningsmeter. Bij de motordealer of automaterialenzaak vind je mooie losse meters. Trek daar wel een paar tientjes voor uit; je hebt er in principe een leven lang wat aan. Deze losse meters zijn vaak veel nauwkeuriger dan de meters op de compressor. Je kunt nu de band met de compressor (thuis of bij een pomp) iets te hard oppompen en dan met je eigen meter de spanning controleren en eventueel iets aflaten.De compressor zelf speelt eigenlijk nauwelijks een rol in deze. De simpelste compressor van de bouwmarkt kan het al doen. Je hebt in principe maar weinig lucht nodig voor een motorband, heel anders is het als je er bijvoorbeeld verf mee wilt spuiten of luchtgereedschap mee wilt aandrijven. Dan verbruik je immers honderden liters lucht per minuut. Zelfs een piepkleine 12 Volt compressor (met twee klemmen op de accu) kan het feitelijk al doen, die vind je bij de bouwmarkt soms voor 20 euro.[[bild mitgeliefert]]OPZEGGING (2)Naar aanleiding van de lezerstest Naar aanleiding van de brief in MotoPlus 23 wil ik even kwijt dat ik die lezerstest in MotoPlus 17 ook heb gelezen en na het lezen van letterlijk ontelbare testen door professionals vond ik het juist heel leuk om te lezen hoe mensen ‘zoals ik zelf’ deze fietsen ervaren. De professionele testers rijden en testen toch veel in gebruiksgebieden waar veel motorrijders niet komen. Zodoende zijn de beschrijvingen wel leuk en interessant om te lezen, maar zie je toch vaak eenzelfde rode lijn door de verslagen lopen. De door jullie gepubliceerde lezerstest vond ik dus een zeer welkome afwisseling. In plaats van mijn abonnement op te zeggen is het voor mij een bevestiging om geabonneerd te blijven op MotoPlus: volgend jaar weer zo’n test, hoop ik!Johan de Groot

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-