+ Plus

Mail Feedback MP 01-2008

VOLG JE HARTOver een autoadvertentie in MotoPlusMotoPlus 24 valt op de mat, direct lezen natuurlijk. Leuk voorwoord van Eric Bulsink, MotoPlus blijkt een zelfstandig blad, absoluut onpartijdig en totaal niet afhankelijk van adverteerders etcetera etcetera. Kijk, dat lees ik graag, gewoon lekker kunnen schrijven waar het op staat.Ik lees door en kom dan bij pagina 46: ‘Volg je hart. Kom naar de Motor Inruil Zaterdagen’ Ja, sorry hoor, dat die Alfa-dealer Wim Prins alle motorrijders in een Alfa wil hebben is zijn goede recht, maar hoe komen jullie erbij zo’n advertentie in MotoPlus te plaatsen? Belachelijk! MotoPlus is een motorblad, hoort motorrijden te promoten en de medewerkers van MotoPlus horen dag en nacht op de motor te zitten en moeten een hartgrondige afkeer hebben van alles op vier wielen. En dan vind ik in dit blad een advertentie waarin motorrijders worden opgeroepen toch vooral hun motor in te ruilen voor een auto. Ja, sorry hoor, maar dit is net zoiets als een advertentie van Route Mobiel in de ANWB Kampioen: de ANWB-opzegdagen! Kortom, gewoon belachelijk!Henk Akker ( ja, die striptekenaar)[[[Bild cartoon beigefugt]]]ABS REMMENKan ABS ook naderhand gemonteerd worden?Ik rijd al jaren met veel plezier op mijn Honda NTV650 Revere, voor mij de ideale motor. Uitermate geschikt voor dagelijks gebruik en toch een leuke naked bike met lage onderhoudskosten. Ik vind de Deauville drie keer niks en verder is er niet veel Japans aanbod met een onderhoudsvrije cardan.Maar nu wil ik toch graag een motor met een ABS-remsysteem. En mijn vraag is of er een dealer in Nederland is die dit wel op mijn Revere zou kunnen bouwen. Ik weet dat dit de nodige kosten met zich meebrengt, maar ik heb er wel wat voor over om nog een aantal jaren met mijn NTV lekker door te kunnen rijden. Maar ABS-remmen op de motor lijkt mij wel fantastisch.Paul van der BeekABS-remmen zijn inderdaad fantastisch. En dragen bij aan de veiligheid. Niet dat de remweg werkelijk veel korter zal worden, maar juist in noodsituaties en bij een schrikreactie kan het ABS je overeind houden en kun je zonder gevaar toch maximaal remmen, waar je zonder ABS gewoon niet zo hard had durven knijpen en trappen.Maar voor zover wij weten is het niet mogelijk om naderhand ABS op een motor te bouwen. Daarvoor zijn deze remsystemen te complex. Vaak zit er op een ABS-machine een totaal ander remsysteem en ook een aangepast elektrisch systeem (tot en met grotere dynamo aan toe). Het is dus niet alleen een kwestie van een paar wielsensoren en een regelunit. Bovendien heb je tegenwoordig nog te maken met de wettelijke aansprakelijkheid. Remmen zijn natuurlijk een heel kritisch onderdeel van de motorfiets en als er iets mee mis gaat of het niet voor 100% werkt, heeft dat één op één gevolgen voor de veiligheid van de berijder(s) en de medeweggebruikers. Alleen daarom al is zo’n ombouw in de praktijk onmogelijk. Maar miscshien is er een MotoPlus-lezer die er toch ervaring mee heeft. Die kan dus reageren.[[abbildung aus MP 18/2006 seite 43, oberste Zeichnung. Eventueel Zeichnung 90 Grad drehen und Texte auch]]DROOGGEWICHTOver metingen van het gewicht Ik ben sinds kort lid van jullie blad en lees het met plezier, maar er is iets waar ik mee zit. In jullie over de Alpenmasters staat dat de Honda CBR600RR 186 kg weegt en ik heb een folder van Honda waarin staat dat het drooggewicht van de Honda 155 kg is. Kunnen jullie mij vertellen waarin dat verschil precies zit? Ik ben namelijk van plan om een CBR600RR aan te gaan schaffen.Arjan KitsHet vermelde gewicht in onze tests zijn eigen metingen, die we doen met een rijklare, volledig afgetankte motor. De fabrikanten zelf noemen meestal het drooggewicht en dat kun je in deze heel letterlijk nemen. De motorfiets wordt dan vaak op de weegschaal gezet zonder brandstof, olie, remolie en in sommige gevallen wordt zelfs de vloeistof van de accu en olie uit de voorvork nog verwijderd! In feite schiet je als consument weinig op met die informatie, aangezien je met zo’n motorfiets nog geen meter kunt rijden. Om een zo eerlijk mogelijk beeld neer te zetten meten wij daarom zelf het zogenaamde rijklaar gewicht met volle tank. Overigens heeft ook Honda hier blijkbaar over nagedacht: met ingang van modeljaar 2008 vermelden ook zij enkel nog maar rijklare gewichten en niet de irreële drooggewichten.[Bild aus MotoPlus 16/2007 Seite 28 (Honda CBR600RR)]________________________________________YAMAHA THUNDERACEOver het occasion-artikel over de ThunderaceIk rij zelf al zes jaar op mijn Thunderace uit 1997 en heb inmiddels 82.500 km op de klok staan. Het olieverbruik is overigens zeer herkenbaar, maar na recente revisie compleet verdwenen. Er is echter zoveel meer over de Ace te vertellen dat het artikel mij erg summier over kwam. Zo zijn als opvallend positieve punten de waanzinnig goede stabiliteit, koersvastheid en de (nu nog steeds) fantastische remmen niet genoemd. In de huidige tijd lijkt het mij ook vermeldenswaardig dat deze sportfiets nog echt geschikt is voor de langere rijder (ik ben 1,92 en op de moderne sportfietsen is dat geen gezicht meer). Tegenwoordig is er nauwelijks nog een sportmotor onder de 200 kg te vinden die zo geschikt is voor lange rijders, de Thunderace is dat wel!Als negatieve punten zou ik de honger naar dashboardlampjes genoemd hebben (die gaan bij zowel de Thunderace als de Thundercat met grote regelmaat stuk) en de koppeling die laat aangrijpt. Verder zijn er nog een tweetal echte foutjes in het artikel geslopen. Hij heeft een hydraulische bediende koppeling (logisch dat je de kabel niet kunt stellen) en uiteraard is het blok voorzien van de befaamde 20-kleps kop met 3 inlaatkleppen per cilinder! Dit is één van de unieke kenmerken van het blok, naast natuurlijk de ongelofelijke bulligheid. Maar al met al toch leuk dat er weer eens aandacht aan ‘mijn kindje’ wordt besteed.Marc Wingelaar[[bild Yamaha thunderace mitgeliefert]]OUDE TEST LEZENOver het opvragen van een oude testOp jullie website heb ik gezien dat jullie in 2006 de Kawasaki ER-6F ook al eens getest hebben. Nu heb ik belangstelling in die machine, dus zou ik ook die test graag nog eens willen opvragen en nalezen. Kan dat?John FeikensJa dat kan. We hebben de Kawasaki ER-6F inmiddels al twee keer eerder in een vergelijkingstest gehad: in MotoPlus nr. 4/2006 en MotoPlus nr. 21/2006.Tot 1 jaar na dato kun je zo’n nummer nabestellen via onze lezersservice, telefoonnummer 020-480 28 11. De kosten hiervoor bedragen € 6,50. Maar je kunt dat nummer – evenals nummers ouder dan 1 jaar zoals in dit ER-6F-geval – ook direct vanaf onze website op je computer lezen voor 3 euro. Ga daarvoor naar onze site www.motoplus.nl en dan via ‘Magazine’ naar ‘het blad’. Je komt dan in ons digitale archief en krijgt alle covers te zien van alle nummers die we gemaakt hebben. Via de zoekmachine kun je het merk en type invullen waarvan je iets zoekt. Wanneer je nu het gewenste nummer aanklikt, verschijnt er een button ‘bestellen’ in beeld. Door hier op te klikken, kun je via je telefoon online 3 euro betalen en kun je het nummer direct op je beeldscherm gaan lezen. En even voor de volledigheid: abonnee’s van MotoPlus hebben gratis toegang tot dit ‘digitale archief’ en kunnen dus altijd en overal op de pc een oude test of een artikel weer teruglezen Om gebruik te maken van deze mogelijkheid hoeven zij zich alleen maar éénmalig te registreren op de site met hun abonneenummer, waarbij iedereen zijn eigen wachtwoord kan aanmaken voor dit digi-magazine. Met dat wachtwoord kun je dus overal achter de computer MotoPlus lezen.[[[Bild: screenshot von www.motoplus.nl seite: https://www.motoplus.nl/Frontend/magazine_cover.phpBMW F650CSOver de speciale ScarverIkzelf reed tot voorkort zeer tevreden op mijn BMW F650CS rond, tot ik op 12 augustus door onbekende oorzaak van de weg raakte en daarbij onder meer mijn rug op 2 plaatsen brak. Zomaar in een flauwe linkerbocht rechtdoor gereden met 60 km/uur en in een greppeltje beland. Het zal dus nog wel een jaartje duren voor ik weer kan opstappen. Dan kom ik ook zeker naar jullie open dag, die ik nu dus moest missen.Mijn BMW raakte bij de val total-loss. Ik had hem op 26-04-2002 nieuw gekocht en reed er zo ongeveer dag en nacht op. De Scarver was mijn grootste hobby in de ruimste zin van het woord en via internet heb ik nog steeds veel contactmet andere bezitters van deze unieke machine. Een machine waarover je in de bladen echter weinig leest. Daarom was ik ook blij verrast over jullie occasion-artikel in nr. 18. Geweldig vond ik het!Er staat echter dat het model in 2004 is uitgebracht en in 2005 weer uit de running is genomen wegens een gebrek aan animo. Dat laatste klopt wel, maar de motor is naar mijn weten al in 2001 op de markt gekomen. Ik geef toe, het is niet zo’n ramp, maar het maakt de toch al zo bijzondere Scarver nog specialer dan hij al is…Verder zou ik zeggen; ga met MotoPlus vooral door op deze weg. Het blad bevalt mij persoonlijk heel goed en ik zie er altijd erg naar uit.Ralph Dooper[[Bild aus MotoPlus Heft 18 seite 68 linksoben]]]GROTE GSX-R-TANKRaceteam zoekt 24-liter-tank Ik heb zowat alle gangbare kanalen gehad en richt daarom mijn vraag tot ons favoriete motormagazine. Wij zijn een Belgisch endurance-raceteam en op zoek naar een 24 liter benzine tank voor onze racer, een Suzuki GSX-R1000k7. Er mag een gewone tankdop op zitten, want een snelvul-tanksysteem is in de Belgische reglementen niet verplicht. We zijn dus op zoek naar een grote tank, maar het mag ook best een aangepaste standaard-tank zijn. Misschien dat een MotoPlus-lezer ons verder kan helpen?Toon Vansprengel, bvdracing@telenet.beZIJWIELTJESOver trainen met zijwieltjesBij het lezen van het artikel Perfect Rijden met MotoPlus in het nummer 22 over hellingshoeken zag ik op pagina 61 een foto van iemand die het plat gaan in bochten oefende met een motor met zijwieltjes. Weten jullie waar het trainen op deze manier mogelijk is?Rik DemeijereDat kan in Duitsland, bij de firma Speer Racing, die circuitdagen en rijvaardigheidscursussen organiseert. Via www.speer-racing.com kun je meer informatie krijgen; ze zijn op verschillende circuits in Europa actief.[[eventuell Bild: MP 22 seite 61 oben mittelre Bild]]

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-