+ Plus

Kleding van motormerken

Textiele combi van Kawasaki, race-overall van Suzuki: zijn het alleen ordinaire etalagestukken of gaat het om echte goed beschermende motorkleding? Wij namen het kledingaanbod van de verschillende motorfabrikanten eens goed onder de loep. ‘One stop shopping’. De trend om alles onder één dak te kopen grijpt steeds meer om zich heen, zelfs bij de motorrijder. De voorlopers zijn van oudsher BMW en Harley-Davidson rijders. Wie een verkoopadres van een van die merken bezocht, verliet het pand niet alleen op een nieuwe motor, maar ook gestoken in een nieuwe, van het fabrikantlogo voorziene outfit. Deze aanpak is ook bij de concurrentie niet ongezien voorbij gegaan. De spullen uit de aftermarket hebben inmiddels een vaste plaats in de catalogi van de motorfietsfabrikanten veroverd. Klantenbinding noemt men zoiets. En daar kun je als koper weer de winst uithalen, want met een beetje handelsinstinct dwing je zo al snel een of ander kledingstuk als extra-tje bij de aanschaf van je motor af. Sporadisch zijn er zelfs speciale aanbiedingen waarbij de aanschaf van een nieuwe motor gepaard gaat met het aanpassen van een compleet nieuwe gratis kledingset. De tijd dat het kledingaanbod in motorzaken uit een verschoten T-shirt met opdruk en een vervilte wollen muts bestond hebben we al lang geleden vaarwel gezegd. Motorrijders kunnen intussen kiezen uit een heel breed pakket met spullen voor ‘hun’ merk ( zie kader). Er zijn zelfs aanbieders zoals Triumph, die met hun merknaam heel nieuwe koperskringen buiten het motorfietssegment willen aanboren. Begrijpelijk, want waarom zou je eigenlijk geen chique retro jack als onderdeel van een hippe outfit tijdens de zaterdagse stapavond kunnen dragen. Wij doken in de kledinglijn van elf motorfietsfabrikanten en kozen een set die aan een nader onderzoek werd onderworpen. Onze keuze liep uiteen van een goedkoop allweather pak van krap € 400,- tot een luxe combi van meer dan € 1500,-. Kijk maar eens wat jouw merk je te bieden heeft. Of draai de zaak eens om: koop de kleding die bij je past en zoek daar een passende motorfiets bij. [KADER] [Text bei Aprilia] [Logo Aprilia] Techno Tourer RIJWIELGEDEELTE Tweedelige textiele combi gemaakt van cordura in combinatie met kevlar inzetstukken, waterdichte uitneembare binnenjas met gestikte voering, afsluitbare been- en rugzakken, CE-protectoren voor schouders, ellebogen en knieën, CE-rugprotector optioneel. MATEN EN GEWICHTEN Het Cordura weefsel heeft een sterkte van 500D, de unisex maatvoering loopt van S t/m XXL, totaalgewicht 3,6 kg (maat L). PRIJZEN Jack € 247,- en broek € 129,- INFO Moto Tricolore, www.mototricolore.nl [Logo MotoPlus]-conclusie De typische Aprilia liefhebber rijdt op een… scooter. Bovendien geeft hij niets om imago verhogende kleding. Als je de Techno Tourer wilt geloven althans, want die kan merkfanaten en liefhebbers van schoonheid niet overtuigen. Op het eerste gezicht verschilt het pak nauwelijks van heel gewone standaard combi’s zoals die door de grote bedrijven worden aangeboden. Je ziet ook niet direct dat je met een authentieke Aprilia outfit van doen hebt, onze zoektocht naar het logo nam enige tijd in beslag. De Techno Tourer is een ruim vallende textiele combi, die op zijn best randstedelijke scooterrijders blij kan maken. Met het oog op de Italiaanse concurrentie is er hier nog veel winst te halen. [Text bei BMW] [Logo BMW] Atlantis 3 Pro RIJWIELGEDEELTE Tweedelige combi van waterafstotend nubuck rundleer, optioneel Gore-Tex binnenpak, CE-protectoren voor de rug, schouders, ellebogen en knieën, heupprotectie optioneel. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,2 tot 1,4 mm, verkrijgbaar in de damesmaten 36 t/m 46 en in herenmaten 46 t/m 66, totaalgewicht 5,3 kg (maat 52). PRIJZEN Jack € 754,-, Gore-Tex binnenjas € 214,-, broek € 587,-, Gore-Tex binnenbroek € 179,- INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw.nl [Logo MotoPlus]-conclusie De ritsluitingen in de vorm van een BMW tankdeksel en een duimnagelgrote witblauwe propeller die aan een koordje van het jack hangt zijn beide te subtiel voor de BMW rijders die de liefde voor hun merk aan de wereld willen tonen. Daar tegenover staat dat deze combi ook rijders van andere merken kan aanspreken. Als ze tenminste op zoek zijn naar een eersteklas afgewerkte, waterdichte leren combi met een goede, maar relaxte pasvorm. De set zit op BMW’s typerend hoge prijsniveau, maar overtuigt tot in de details. Het maatspectrum is immens. [Text bei Buell] [Logo Buell] Sport Rider RIJWIELGEDEELTE Tweedelige rundleren combi, CE-protectoren voor rug, schouders, ellebogen en knieën, extra voering in de heupen. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer ligt tussen de 1,5 en 1,7 mm, damesmaten XS t/m XXL, herenmaten XS t/m XXXL, totaalgewicht 5,3 kg (maat L). PRIJZEN Jack € 595,- en broek € 525,-. INFO Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.nl. [Logo MotoPlus]-conclusie Als je tot nu toe nog geen reden kon bedenken om een Buell te rijden, dan heb je er nu wel eentje. Helemaal authentiek, Heavy Duty en natuurlijk Made in the USA. De soepele combinatie wordt voor Buell gemaakt door Vanson. Een merk dat hier net zo exclusief is als Buell en daardoor verre van goedkoop. De combi overtuigt echter wel door zijn eersteklas afwerking en hoogwaardige details zoals de solide messing ritsen en de fraai opgestikte logo’s met platina look. Het enige nadeel, de outfit kan dankzij de allesbehalve subtiel verwerkte logo’s alleen gedragen worden op een Buell. [Text bei Ducati] [Logo Ducati] Corporate RIJWIELGEDEELTE Tweedelige combi van rundleer, CE-protectoren voor schouders, ellebogen en knieën, extra gevoerde heuppartij, CE-rugprotector niet optioneel verkrijgbaar. MATEN EN GEWICHTEN: De dikte van het leer ligt tussen de 1,2 en 1,4 mm, damesmaten 42 t/m 48, herenmaten 48 t/m 60, totaalgewicht 4,8 kg (maat 52). PRIJZEN Complete combi € 743,- in zowel dames- als herenmaat. INFO Ducati Northern Europe, www.ducati.nl. [Logo MotoPlus]-conclusie Ducati gebruikt een Dainese confectie combinatie als voorbeeld. Met een paar doordachte aanpassingen wordt daar passende kleding voor een trotse Testastretta piloot of een stoere Monster rijder van gemaakt. Het tijdloze en elegante design is op en top Italiaans, als statement daarvoor is de ‘tricolore’ op de broekspijpen gestikt. Het spreekwoordelijke puntje op de ‘i’ wordt gevormd door Ducati’s logo op de kneepads. Aan de Dainese combi zelf is niets aan te merken. De set is vakkundig afgewerkt, zoals je van een degelijk leren motorpak mag verwachten. En in vergelijking met de gangbare prijzen van Dainese spullen, is de prijs bepaald niet verkeerd. [Text bei Harley-Davidson] [Logo Harley-Davidson] Raceway/FXRG RIJWIELGEDEELTE Het jack is gemaakt van zonlicht reflecterend rundleer, ook gebruikt in de meest exclusieve en dure cabrio’s, broek met waterdichte voering, CE-protectoren voor schouder, ellebogen, heup en knieën, CE-rugprotector niet optioneel verkrijgbaar. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,2 tot 1,4 mm, damesmaten in drie breedtes van XS t/m XL, herenmaten van S t/m XXXL, totaalgewicht 5,9 kg (maat XL). PRIJZEN Damesjas leer € 850,-, herenjas leer € 900,-, broek vanaf € 577,-. INFO Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.com, [Logo MotoPlus]-conclusie De meest trotse motoren komen uit Milwaukee. In het motorpak is daarom waarschijnlijk het ‘Made in China’ wat beschaamd verstopt. Het uiterlijk is nadrukkelijk op sportieve V-Rod of Sportster rijders afgestemd. De ruime snit van het jack en een ontbrekende verbindingsrits tussen jack en broek beperken de functionele waarde als beschermende kleding. De broek komt er met zijn waterdichte voering en wijde instap beter van af. Prijstechnisch zit de leverancier, net als met zijn motorfietsen, in het topsegment van de markt. [Text bei Honda] [Logo Honda] GP RIJWIELGEDEELTE Tweedelige rundlederen combi met textiele stretch inzetstukken, reflecterende biezen, CE-protectoren voor schouders, ellebogen en knieën, CE-protectoren voor de rug en heup zijn optioneel. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,2 tot 1,4 mm, damesmaten 36 t/m 44, herenmaten 46 t/m 60, totaalgewicht 4,6 kg.(maat 52). PRIJZEN Setprijs € 699,99 (levering via de Honda dealer). INFO Honda Fashion, www.honda-fashion.de [Logo MotoPlus]-conclusie Een ideale combi voor Honda rijders. Een oerdegelijke uitmonstering in een design dat net zo doordacht en praktisch is als de machines van het merk zelf. De GP combi past de piloot van een Fireblade net zo goed als de berijder van een CBF600. De Honda belettering met de kenmerkende vleugel op de armen is niet opdringerig, maar wel duidelijk. Je vindt merk en logo zelfs terug op de reflectiestrepen. Pasvorm, kwaliteit en prijs, allemaal niets op aan te merken. Honda’s strijdkreet ‘The Power Of Dreams’ die als banderol in de voering staat, komt echter niet helemaal uit de verf. Daarvoor zou de combi wat uitbundiger mogen zijn. [Text bei Kawasaki] [Logo Kawasaki] San Marco RIJWIELGEDEELTE Tweedelige combinatie van geweven textiel, uitneembare thermovoering voorzien van een Teflon laag, waterdichte warmtewisselingsmembranen, CE-protectoren voor schouders, ellebogen en knieën, CE-rugprotector is optioneel. MATEN EN GEWICHTEN Gemaakt van Cordura 500D textiel, damesmaten 38 t/m 44, herenmaten 46 t/m 58, totaalgewicht 3,3 kg (maat 52). PRIJZEN Jack € 297,50 en broek € 161,95. INFO Kawasaki NL.www.kawasaki.nl, 023 5670500 [Logo MotoPlus]-conclusie Kleine merkaanduidingen op borst en rug en de kenmerkende groene Kawasaki-streep op de mouwen doen je niet direct aan het ‘Japanase Groen’ denken. Puur functioneel gezien zou bijvoorbeeld de berijder van een ER-6f tevreden mee zijn. Uiteindelijk krijg je voor net boven de € 450,- wel een oerdegelijke textiele, weersbestendige combi inclusief uitneembare thermovoering voor de warme dagen. Dat alles ook nog van bewezen goede Dainese kwaliteit. De merknamen op voor- en achterkant, evenals de groengestreepte mouwen zijn eigenlijk maar gewoon wat design accenten. [Text bei KTM] [Logo KTM] Hunter RIJWIELGEDEELTE Tweedelige rundlederen combi, uitneembare netvoering, ventilerende inzetstukken, kneepads optioneel, CE-protectoren op schouders, ellebogen en knieën, CE-protectoren voor rug en heup optioneel. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,2 mm, het maatscala is nog niet bekend, totaalgewicht 4,4 kg (maat 52). PRIJZEN Setprijs complete combi € 693,-. INFO KTM Nederland, tel. 024-328 7788, www.ktm.nl [Logo MotoPlus]-conclusie Fight the fat. Ook bij de kledinglijn blijft KTM zijn lijfspreuk trouw, het lage gewicht van 4,4 kg van de leren combi bewijst dat des te meer. De sportieve oranjehuid zal vooral bij rijders van een LC4 of 950 Supermoto in de smaak vallen. Het door KTM zelf ontworpen pak overtuigd door de eigenzinnige uitstraling met doordachte details. De door middel van een rits uitneembare netvoering is uitwasbaar en de verbindingsritsen tussen broek en jas zijn vast gestikt in het leer. Helemaal fantastisch, de zachte neopreen kraag. De pasvorm van het robuuste leer is uitermate goed, voornamelijk dankzij de goede snit. Ook over de prijs niets te klagen, voor de verkoopprijs van € 693,- krijg je absoluut waar voor je geld. [Text bei Suzuki] [Logo Suzuki] Racing RIJWIELGEDEELTE Eendelige leren overall, in damesmaten tweedelig, uitneembare netvoering, CE-protectoren voor de rug, schouders, ellebogen en knieën, de heuppartij is extra gevoerd. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,2 tot 1,4 mm, herenmaten 48 t/m 58, damesmaten 36 t/m 40, totaalgewicht 5,2 kg (maat 50). PRIJZEN Prijs € 849,- (leverbaar vanaf april). INFO Suzuki Nederland, tel. 0347-349 749, www.suzuki.nl [Logo MotoPlus]-conclusie Merkbewuste GSX-R piloten kunnen opgelucht ademhalen, want in de fonkelnieuwe race-overall kunnen ze hun passie nu volop naar buiten toe ventileren. In samenwerking met Büse heeft Suzuki de hele kledinglijn voor 2007 onderhanden genomen en dus kun je met deze overall zo het circuit op. Ontwerptechnisch is het eendelige pak duidelijk maatwerk voor de GSX-R fans. De Racing maakt indruk door zijn afwerking en details als de solide, metalen ritsen, een goede set protectoren en de zachte neopreen randen aan de mouwen. Daar komen de hoogwaardige, elastische textiel inzetstukken van Schöller, de rugspoiler en het op kritische plaatsen dubbel aangebrachte leder ook nog bij. [Text bei Triumph] [Logo Triumph] Romero Western RIJWIELGEDEELTE Rundlederen jack en broek, CE-protectoren voor schouders, ellebogen en knieën, CE-rugprotector is optioneel. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,0 tot 1,2 mm, jack in de herenmaten 48 t/m 62, de broek in damesmaten XS t/m XXXL en in herenmaten 30 t/m 42, totaalgewicht 4,2 kg (maat 52/34). PRIJZEN Jack € 349,- en broek € 269,-. INFO Triumph Nederland, tel. 072-541 0311, www.triumph.co.uk [Logo MotoPlus]-conclusie Er schuilt een bijzonder interessant verhaal achter het stijlvolle jack. Deze is namelijk een eerbetoon aan Gene Romero, de Amerikaanse Dirt Tracker die aan het eind van de zestiger jaren in het beige gekleed zijn successen op een Triumph behaalde. Prijstechnisch is de jas erg aantrekkelijk, zeker gezien de liefdevolle details als het reliëf in het leder en de zorgvuldig opgestikte logo’s. De broek lijkt echter op een alledaagse confectiepantalon, en dat wringt met de prijsstelling. De snit van jas en broek zijn meer op het toeren gericht dan op het circuit. [Text bei Yamaha] [Logo Yamaha] Mako RIJWIELGEDEELTE Rundlederen tweedelige combi, antibacteriële netvoering, CE-protectoren voor schouders, ellebogen en knieën, extra gevoerde heuppartij. MATEN EN GEWICHTEN De dikte van het leer is 1,2 tot 1,4 mm, herenmaten 48 t/m 58, totaalgewicht 4,9 kg (maat 52). PRIJZEN Complete combi € 899,-. INFO Yamaha Motor Nederland BV, tel. 020-654 6763, www.yamaha.nl [Logo MotoPlus]-conclusie Bij Yamaha hebben ze de zaak conventioneel aangepakt: men neme een bewezen degelijke Dainese combi en voorziet deze van merknaam en het logo met de stemvorken. Daardoor speel je op zeker dankzij de bewezen kwaliteit van een gerenommeerde kledingfabrikant. Keerzijde van de medaille is het gebrek aan eigen uitstraling. De aanpassingen verklaren slechts ten dele het prijsverschil met de basiscombi van Dainese . Snit en pasvorm zijn meer op sportieve toerrijders als FJR en Fazer piloten gericht. Voor de eigenaren van een R1 of R6 heeft Yamaha ook gewinkeld bij Dainese, met een eendelige race-overall als resultaat. [Text Kader Fabrikverkäufe: Wer hat was?] [KO] Fabriekskleding: wie biedt wat? Aprilia: naast de voornamelijk functionele kledingstukken voor woon-werk gebruik hebben de Italianen gelukkig ook een riant aanbod van vrijetijdskleding en accessoires voor de liefhebbers van de Mille & Co. Benelli: de uitrusting beperkt zich tot wat leren en textiele jacks. Het kledingassortiment bestaat voornamelijk uit sweatshirts, caps en trendy werkplaats overalls. BMW: een strakke werkplaatsoverall is nagenoeg het enige dat er in het BMW scala ontbreekt. In alle andere gevallen kunnen door het subtiele gebruik van merknaam en -logo zelfs alle niet BMW rijders van top tot teen worden aangekleed. Buell: het motto van Buell luidt: “Van alles wat.” Naast solide en exclusieve, door Vanson geproduceerde, combi’s van leer en textiel levert Buell ook laarzen en helmen. Ducati: op het gebied van kleding vertrouwt men op de kwaliteit van Dainese. Voor elk model uit Bologna is er een passende kledingset voorhanden, inclusief helm en laarzen. Daarnaast is ook het aanbod aan vrijetijdskleding ronduit gigantisch. Harley-Davidson: net als bij BMW kun je bij Harley-Davidson van top tot teen aangekleed worden. Alleen is het aanbod – in tegenstelling tot dat van BMW – zuiver op de afzonderlijke modellen gericht. Honda: het aanbod van ‘s werelds grootse motorfabrikant is alles behalve ruim te noemen. Met de functionele leren en textiele kleding biedt het merk evenwel alles wat je tijdens het motorrijden nodig hebt. Voor de merkfanaten echter zeker geen goudmijntje. Kawasaki: weinig kansen voor de Ninja rijders bij Kawasaki. De ‘Team Green’ geest komt niet uit de fles als het op leren kleding aan komt. De keuze in de textiele hoek daarentegen is vele malen groter. Ook Kawasaki grijpt hier trouw naar het aanbod van Dainese. Voor de motocrossers biedt Kawasaki beduidend meer, ook in kindermaten. KTM: natuurlijk ligt het zwaartepunt van het aanbod in de cross sector. Maar ook off- roaders en Supermotard rijders kunnen zich via hun dealer helemaal in het oranje steken. Moto Guzzi: het aanbod uit Mandello del Lario is uitermate stijlvol. Vooral de ‘vintage lijn’ spreekt veel liefhebbers van andere merken aan. Handschoenen, laarzen en helmen ronden het programma af. Moto Morini: de exclusieve ARAI helmen in Morini-look zijn regelrechte blikvangers. Het aanbod beperkt zich verder tot wat jacks en handschoenen. MV Agusta: supersportief is het steekwoord voor de leren combi’s van het Italiaanse nobelmerk. Dat geldt ook voor de handschoenen- en helmenlijn. Van kleding waarmee je weer en wind kunt trotseren heeft men afgezien, waarschijnlijk met het oog op het karaker van het merk. MZ: de kledinglijn van de Saksische motorfabrikant heet Twin Skin. Het aanbod bestaat uit een leren en een textiele combi. Het aanbod van allerhande prullaria voor de fans valt wat ruimer uit. Suzuki: ééndelige pakken voor GSX-R piloten, textiele kleding voor V-Strom rijders en helmen, handschoenen en laarzen met logo. Voor de Suzuki fans is het aanbod oneindig. Bij het samenstellen van de kledinglijn krijgt Suzuki steun van Büse. Triumph: in thuisland Engeland heeft Triumph intussen dezelfde status als die van BMW in Duitsland. Overzeese Triumph rijders dragen daarom Triumph kleding, op de helm na kan Triumph alles leveren. Yamaha: eendelig, tweedelig, textiel, leer en daarnaast ook nog een uitgebreide crosslijn. Yamaha’s aanbod is indrukwekkend. Het merk met de stemvorken gebruikt onder meer het gerenommeerde Italiaanse Dainese als toeleverancier. [Unterschrifte] Handschoenen, sweatshirts, vrijetijdsjacks voor mannen en vrouwen; het aanbod van de motorfietsfabrikanten is ronduit indrukwekkend. Het logo van je favoriete merk kan nu ook je helm sieren.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-