+ Plus

Interview KTM-baas Stefan Pierer

KTM-baas Stefan Pierer staat niet bepaald bekend om zijn bescheidenheid. Zeker niet als het zo goed gaat als in de afgelopen paar jaar. In gesprek met MotoPlus openbaart hij ook voor de toekomst grote plannen.

Bescheidenheid is niet de sterkste kant van Stefan Pierer. Deze man zegt wat hij denkt. En hij denkt gewoonlijk in aantallen waar de meeste mensen van schrikken. Maar Pierer kan het zich permitteren. Productierecord in 2014, afzet- en omzetrecords in 2014, de start in 2015 – ook een record. En daar komt de succesvolle integratie van Husqvarna en de Indiase connectie met partner Bajaj nog bij. Duidelijk, Pierer is geen treuzelaar, maar een aanpakker. Het jongste succes uit Mattighofen: met het winnen van de Amerikaanse Supercross-serie is nu ook de laatste grote offroad-titel een feit. Maar ‘Ready to Race’, de vlotte marketingkreet van KTM, is voor Pierer niet alleen op het circuit van toepassing. Nu wil hij ook Husqvarna op het podium zien. Als derde macht in Europa, nog voor Ducati en Triumph.

? Meneer Pierer, aan de enorme vlucht van KTM lijkt geen einde te komen. Kunt u in het kort aangeven waar KTM momenteel staat?
! “Graag. 2014 was voor ons een nieuw recordjaar, waarin de omzet met een dikke 20 procent steeg en de afzet met meer dan 28 procent. Dat betekent dat we bijna 160.000 motoren hebben afgezet, inclusief 15.000 Husqvarna’s, en een winst hebben geboekt van ongeveer 72 tot 73 miljoen euro. Daar komt bij dat we in 2014 voor de eerste keer meer dan 100.000 motorfietsen hebben geproduceerd in onze hoofdvestiging in Mattighofen. Sinds 1999, toen we in deze fabriek met de fabricage begonnen, zijn er meer dan 1,2 miljoen voertuigen geproduceerd.”

? Hoe groot was in 2014 het aandeel straatmotorfietsen in vergelijking tot de offroad-machines?
! “2014 was het eerste jaar waarin we meer straat- dan offroadmotoren hebben geproduceerd, alhoewel ook het offroad-aandeel gegroeid is. Maar het aandeel straatmotoren groeit sneller. Er zijn twee strategische elementen die dat succes verklaren. Enerzijds telt KTM met modellen als de 1290 Adventure en de 1290 Super Duke nu ook op de straat volledig mee en ten tweede is er een enorme groei geweest bij onze joint-venture-motoren die uit India komen.”

? Hoe zijn de verkopen verdeeld tussen groeilanden als India en Zuid-Amerika en de traditionele markten als Europa, Noord-Amerika, Australië en Japan?
! “2014 was ook het eerste jaar waarin we meer dan 50 procent van onze productie buiten Europa hebben verkocht – 48 procent in Europa, 52 procent in de rest van de wereld. Daarvan ging 23 procent naar de Verenigde Staten en Canada. De markt heeft zich daar weer hersteld en groeit weer, en wel met ongeveer 20 procent per jaar. Met ongeveer 25.000 motorfietsen is dat net als voorheen onze grootste afzetmarkt. Maar het grootste deel van onze groei is afkomstig uit Aziatische landen als Maleisië, Indonesië, de Filipijnen, Vietnam en Cambodja. Maar ook Zuid-Amerika groeit snel. Het meest succesvolle land daar is Colombia. Daar hebben we een grote importeur die uit ongeveer 120.000 CKD-kits (Completely Knocked Down, volledig gedemonteerd) Bajaj-voertuigen in elkaar zet. En bijna 4.000 KTM’s, die als CKD-kit uit India komen.”

? Hoeveel assemblagefabrieken heeft KTM inmiddels?
! “In Maleisië en Colombia. Brazilië is net opgestart, Argentinië volgt nog en er zijn ook concrete plannen voor de Filipijnen. Maar de gezamenlijke fabriek die we met onze partner Bajaj in het Indiase Pune hebben, is met afstand het grootst. Daar hebben het afgelopen jaar 300 werknemers aan twee separate montagelijnen 60.000 KTM’s in elkaar gezet. Daarnaast is onze Chinese partner CF Moto begonnen met de montage van 1.000 uit India geleverde CKD-kits. Dat verloopt zeer goed en gaat worden uitgebreid, aangezien we in dit jaar een joint venture aangaan.”

? Hoe veel van die 60.000 motorfietsen worden er in India verkocht?
! “16.000, en dat is meer dan we hadden verwacht. De markt groeit daar sneller dan voorzien, vermoedelijk met 30.000 tot 50.000 units in de komende paar jaar. De laatste keer dat we hier samen over hebben gesproken was in februari 2013, kort nadat we Husqvarna hadden overgenomen. Destijds heb ik gezegd dat we voor 2017 ongeveer 200.000 units in de planning hadden, die voor de ene helft in de zich ontwikkelende en voor de andere helft in de ontwikkelde markten zouden worden afgezet. We liggen in ieder geval op koers, en lopen zelfs iets vooruit op het tijdspad.”

? Momenteel worden de kleine Dukes en de RC390 door Bajaj gebouwd. Twee jaar terug stelde u een civiele enduro-lijn in het vooruitzicht, die ook daar gebouwd moest worden. Hoe staat het daar mee?
! “Zo ver is het nog niet. De volgende modellen die uit India gaan komen, zijn de Vitpilen en Svartpilen van Husqvarna, die we in Milaan als concept-bikes hebben laten zien. Beide zijn gebaseerd op het rijwielgedeelte van de Duke en waren destijds al nagenoeg productierijp. Eind 2016 beginnen we met de productie en in 2017 moeten ze bij de dealer staan.”

? Het lijkt er op dat de ontwikkeling van Husqvarna in het post-BMW-tijdperk bijzonder succesvol verloopt?
! “Husqvarna heeft in 2014 meer motorfietsen verkocht dan ooit tevoren in de 110-jarige geschiedenis van het merk. 15.000 units, maar ik moet toegeven dat het nog iets achterblijft bij mijn eigen verwachtingen. Ik geloof in het merk, want het heeft een enorme potentie, met name in Amerika. Desondanks had ik niet verwacht dat de integratie van Husaberg zo lang zou duren. Maar niemand heeft het nog over Husaberg, iedereen is blij met Husqvarna en dat is het enige wat telt. Husqvarna-klanten zijn tevreden dat ze nu een high-quality-product hebben, dat ze makkelijk aan onderdelen kunnen komen en dat ze op hetzelfde niveau staan als KTM-klanten. Op sommige vlakken is er zeker wat concurrentie tussen de beide merken, en dat is niet altijd even eenvoudig, maar onder de streep gaat het goed samen. Ik ben met name onder de indruk van hoe het met Husqvarna in Amerika gaat.”

? Bent u tevreden over de wijze waarop beide merken naar buiten treden, of ziet de klant in een Husqvarna een verklede KTM?
! “Het zijn verschillende modellen. Bovendien hebben we met de Husaberg-dealers en de beste Husqvarna-dealers een zeer goed netwerk. Omdat de hele transitie zo goed is verlopen, zijn we zelfs eerder dan gepland met Husqvarna op de straat gekomen. Wat we momenteel doen, is behoorlijk agressief. Naast de offroads gaan we een compleet pakket Husqvarna straatmotoren van 125 tot 390 cc aanbieden op een gemeenschappelijk platform van Bajaj en KTM. En hetzelfde gaan we doen met een in Mattighofen gerealiseerd platform op basis van het 690cc-ééncilinderblok tot het 1300-blok van de Super Duke. Dit zullen heel herkenbaar Husqvarna’s zijn, met een heel ander concept dan een vergelijkbare KTM. Dat kan een coole power cruiser zijn of een moderne klassieker, maar dan wel met high-tech componenten. Hopelijk zet dat ook de jeugd weer tot motorrijden aan, net als in de jaren 70 en 80, maar dan in een moderne context. Deze modellen zullen dan ook niet het ouderwetse en goedkope ‘retro-sausje’ gaan krijgen zoals bij veel andere fabrikanten het geval is. ‘The New Classics’ – dat wordt het thema van Husqvarna, ‘Ready to Race’ hoort bij KTM.”

? Hoeveel motorfietsen kan Husqvarna, uitgaand van het geschetste merkimago, in de toekomst gaan verkopen?
! “Ik heb tijdens onze persconferentie op de afgelopen EICMA gezegd dat Husqvarna in 2020 de nummer drie in Europa moet zijn, en daar sta ik volledig achter. De nummer één is dan uiteraard KTM, mijn favoriete concurrent BMW is twee en daarna moet Husqvarna volgen. Dus we moeten eerst Ducati en Triumph inhalen en dat gaat een spannende race worden. Bij de dealers dan, niet op het circuit.”

? Dat betekent dat Husqvarna in 2020 50.000 motorfietsen moet verkopen. Dat aantal geeft Triumph momenteel op.
! “Dat zijn er eigenlijk 35.000, en uitgaand van ons New Classic-onroad-concept weet ik zeker dat we dat gaan halen.”

? Is dat concept ook de reden achter de Moto3-deelname van Husqvarna?
! “Ja, want dat geeft ons de mogelijkheid om de naam Husqvarna bij het grote publiek te laden en aan iets anders te linken dan aan offroad. Ik vind het een succes en we gaan er mee door. We hebben een zeer goed team en met Isaac Viñales ook een zeer goede coureur. Hij is een titelkandidaat voor Husqvarna.”

? Tot dusver hebben we alleen over verbrandingsmotoren gesproken. Maar hoe staat het met de E-bikes? KTM was immers een van de eerste grote fabrikanten, die zich ook met E-mobility ging bezighouden. Hoe zien de plannen er op dat gebied uit?
! “Toen we ongeveer zeven jaar terug met een elektrische offroad-machine begonnen, werden we daar in feite toe gedwongen, want offroad-rijden werd in Centraal-Europa meer en meer aan banden gelegd. Dat was feitelijk het startpunt van dit ontwikkelingsprogramma. Destijds waren er nog geen toeleveranciers voor geschikte elektromotoren of software, dus moesten we alles zelf ontwikkelen. Inmiddels zijn we klaar en produceren we drie versies van de Freeride E. In ben er van overtuigd dat binnen tien jaar een groot deel van de mobiliteit in de stadsmobiliteit op elektrische wijze geschiedt.”

? In dat geval wilt u ongetwijfeld niet alleen een supermoto met verlichting verkopen, zoals de Freeride E. Gaat KTM het E-Speed prototype, de elektrische scooter die in Tokio werd gepresenteerd, ooit in productie nemen?
! “De eerste stap zal logischerwijs iets voor het A1-rijbewijs zijn, zoiets als de Duke. Dit soort elektrische motorfietsen zullen we binnen twee jaar gaan presenteren.”

? In welke hoeveelheden denkt u als het om elektrische motoren gaat?
! “Dit jaar produceren we in totaal 2.000 units van de drie Freeride-E-versies. Als het straatmodel er binnen twee jaar is, willen we er in 2020 samen met het offroad-model 10.000 produceren.”

? Ander thema, een van de kloppende aders van KTM, racing! U heeft al aangekondigd dat KTM terugkeert in de MotoGP. Maar we herinneren ons ook een eerdere uitspraak van u, namelijk: “MotoGP is slechts een mogelijkheid om geld te verliezen, en daarom stappen we er uit. Het heeft geen enkele zin om zo veel geld uit te geven om zesde te worden.” Inmiddels heeft u uw mening veranderd. Waarom?
! “Laten we eerlijk zijn. Een 200 pk sterke superbike hoort eigenlijk niet op de openbare weg. We willen echter een opvolger voor onze RC8-twin bouwen. Dus doen we het volgende: we maken een superbike voor circuitgebruik, dus niet gehomologeerd voor straatgebruik, okay? En wat is de beste mogelijkheid om zo’n motorfiets te ontwikkelen? Precies, MotoGP. Daar komt bij dat er in 2016 nieuwe regels in werking treden – met standaard elektronica. Dan kunnen we Honda, Yamaha, Ducati, Suzuki en Aprilia bij gelijke omstandigheden uitdagen. Dat is ons concept. We noemen het RC16, en zo’n machine kan iedere klant voor circuittrainingen kopen.”

? Het wordt dus geen motorfiets zoals de Ducati Desmosedici RR, een gehomologeerde versie van de MotoGP-racer?
! “Nee, want we zijn van mening dat een sportmachine met dergelijke specificaties niets op de openbare weg te zoeken heeft.”

? Maar daarvoor roept u een eigen KTM MotoGP-fabrieksteam in het leven?
! “Nee, dat gaan we niet zelf doen. Er zijn net als in de Moto3 al teams die bij ons aankloppen. Die zullen we ondersteunen en wel met hetzelfde pakket. Daar komt dan de versie voor particuliere klanten voor circuitgebruik nog bij. Het is in feite het tegenovergestelde van vroeger, toen je een straatmachine moest kopen en al het overbodige moest verwijderen voor je het circuit op kon. En dan had je feitelijk nog steeds een straatfiets. Wij bouwen een racer, helemaal klaar voor het circuit. Ready to Race, dat is KTM!”

? Kunt u een indicatie geven van de prijs en de beschikbare aantallen?
! “Dat zullen er ongeveer 100 tot 200 gaan zijn. Het hangt er natuurlijk vanaf of we tot een concurrerende prijs voor het standaard model voor de particuliere markt kunnen komen. Als je er een prijskaartje van 700.000 euro aan hangt, heb je het over een zeer kleine markt. Als het om 100.000 tot 200.000 euro gaat, is het al een heel ander verhaal. Aangezien we veel toeleveranciers in onze groep hebben – WP voor de veerelementen, Pankl voor de motorcomponenten en Wethje voor de carbondelen -, moeten we een goede prijs kunnen krijgen. Afgelopen jaar reden er 150 RC250R’s in verschillende kampioenschappen over de hele wereld, en met onderdelen en back-up is het een investering die loont. Iets soortgelijks gaat er hopelijk met de MotoGP-machine gebeuren.”

? Gaat dat weer een 75 graden V4 zijn, net als het 990cc-blok van een paar jaar terug?
! “Nee, het gaat om bijna 90 graden. Iets minder dan 90 graden, omdat dit op verschillende circuits voor meer flexibiliteit voor de voorpartij zorgt. Dat hebben we van Honda geleerd, want we hebben uiteraard goed gekeken hoe de anderen het doen. Met Kurt Trieb hebben we in ieder geval de constructeur die ook het oude blok heeft gemaakt. En onze WK-winnende Moto3-motor. Kurt is op en top gemotiveerd voor deze klus. De motorfiets zal verder een vakwerkframe krijgen als een duidelijk statement, net zoals in de Moto3 trouwens, waar we de wereld hebben laten zien dat een vakwerkframe van staal beter is dan alles van aluminium. We denken wat dat betreft het tegenovergestelde van wat Ducati schijnt te denken.”

? Hoe ziet het tijdspad voor dit project er uit?
! “Deze maand moet het blok op de vermogensbank draaien en we verwachten dat we de eerste tests in de herfst kunnen uitvoeren. Het is ons plan om in 2017 te kunnen racen en we hopen de eerste wildcard-optredens al eind 2016 te kunnen maken, zodat we voldoende racegegevens kunnen verzamelen.”

? Betekent dit het einde voor KTM’s betrokkenheid bij het Superbike? Twee jaar terug zei u immers nog dat Superbike de toekomst was.
! “Ja, dat betekent het inderdaad. Sinds Dorna het WK Superbike heeft overgenomen, is het kampioenschap ingestort. Geen publiciteit, geen tv, geen media, maar het kost nog steeds een berg geld. En dan zijn er ook nog eens nieuwe regels.”

? Maar deze regels zijn in het leven geroepen om weer nagenoeg standaard motoren in te kunnen zetten. Geen reden om weer met de RC8 aan te treden?
! “Nee, zodra de RC16 leverbaar is, is het einde oefening voor de RC8. Ik vrees dat dit soort motorfietsen niet op de straat maar op een circuit thuis hoort.”

? We zijn nu ongeveer 45 minuten met elkaar in gesprek, zonder dat we het over de offroad-sector hebben gehad. Is dat wellicht een teken dat KTM zich aan het heruitvinden is?
! “Nee, nee. NEE! Van buiten zou je dat vanwege het onroad-succes misschien kunnen denken, maar op de offroad-markt zijn we nog steeds marktleider en de maat der dingen. Voor modeljaar 2016 komen we met een compleet nieuw motorcross-modelpalet. Nieuwe motoren, nieuwe rijwielgedeeltes, alles nieuw – en dat zal het benchmark voor onze Japanse collega’s zijn. KTM zal in iedere klasse de lichtste machine hebben, alhoewel alle modellen een elektrische starter hebben.”

? Geldt hetzelfde voor Husqvarna?
! “Ja, maar dan een jaar later, als we de modificaties ook op alle enduro-modellen van beide merken doorvoeren.”

? Gaat KTM ook verder met de tweetakten?
! “De tweetakt leeft! Afgelopen jaar hebben we er 26.000 geproduceerd, het jaar er voor 22.000. Dat is een groeimarkt met stijgingspercentages van tien procent. KTM gaat dus verder met het maken van tweetakten. We doen er alles aan om aan de Euro4-norm te voldoen. We laten de tweetakt niet in de steek.”

? KTM verkeert dus in blakende gezondheid. Wat zijn de toekomstplannen?
! “In Europa zijn we, zoals al gezegd, de nummer één. En wereldwijd willen we voor 2020 de nummer drie van de sportmotormerken zijn. Daarvoor moeten we twee Japanse fabrikanten inhalen. Wat Suzuki betreft is dat in de meeste industriële landen al gelukt, Kawasaki ligt nog voor ons. Maar we komen er aan!”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-