+ Plus

Interview Filip Menschaert en Sander Velthuizen Moteo

Vanuit hun kantoor in Ede verzorgt Moteo Nederland BV de import van Benelli motorfietsen, SYM scooters, Peugeot scooters, Super Soco elektrische scooters en Derbi bromfietsen. Moteo is een van oorsprong Belgisch bedrijf, dat tegenwoordig in zes landen actief is: België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Portugal, waarbij hun leveringsprogramma voor vrijwel alle landen trouwens weer verschillend is. In België zijn ze bijvoorbeeld vooral bekend als Suzuki-importeur. CEO Filip Menschaert en sales-manager Sander Velthuizen vertellen ons meer over Moteo, en over de plannen met Benelli.

Vraag Nederlandse motorrijders naar de naam Moteo en er zal bij de meesten geen lampje gaan branden. Alleen diehards weten wellicht dat ze ‘iets’ in scooters doen en daarnaast sinds enkele jaren actief zijn met de herintroductie van Benelli als motormerk in Nederland. Maar hoewel het speelveld van Moteo in Nederland nog vooral de snor- en bromscootermarkt bestrijkt, is het Europees gezien een imposant bedrijf met indrukwekkende cijfers: in totaal brengen ze in de zes landen waar ze actief zijn jaarlijks maar liefst 46.000 tweewielers op de markt. Dat zijn voornamelijk brom- en motorscooters van SYM en Peugeot en motorfietsen van Suzuki en Benelli. Tot voor kort zaten daar ook nog veel Derbi-bromfietsen bij, maar die import houdt op, omdat Derbi geen Euro5-bromfietsen levert. Qua import wordt die opengevallen plek echter overgenomen door de elektrische Super Soco scooters. In totaal brengt Moteo in Nederland op dit moment alleen al 37 verschillende tweewielers op de markt: 9 Benelli modellen, 17 verschillende SYM’s, 6 Peugeot’s en 5 Super Soco’s.

 

Filip Menschaert is de Belgische CEO van Moteo en hij legt uit hoe het zit: “Als bedrijf kennen veel mensen onze naam niet, maar de motoren en scooters die wij op de markt brengen wel. Wij kiezen ook voor een strategie om juist onze merken op de voorgrond te plaatsen, en elk merk op de juiste manier te presenteren. Moteo is een bedrijf dat in zes landen actief is en weer onderdeel uitmaakt van een grote Belgische investeringsmaatschappij Alcopa, dat in veel meer branches actief is en bijvoorbeeld ook eigenaar is van Bihr, de Europees opererende groothandel van motorkleding, onderdelen en accessoires. Moteo richt zich enkel op de import van tweewielers plus originele onderdelen en accessoires van Suzuki, Benelli, SYM, Peugeot en Super Soco, maar niet in elk land hebben we hetzelfde gamma. SYM doen we bijvoorbeeld in alle landen, maar Peugeot doen we in alle landen behalve Frankrijk, waar ze immers geproduceerd worden. Suzuki leveren we in België, Luxemburg en Portugal, en Benelli doen we in de Benelux en Frankrijk. Zo heeft Moteo in elk land zijn eigen leveringspakket en werkt elk land dus zelfstandig binnen onze grote holding. Met dien verstande dat we in feite wel een privébedrijf zijn. Bij grote merken wordt de import tegenwoordig vrijwel altijd gedaan door een dochteronderneming van de fabrikant. Dat is toch een andere tak van sport dan wat wij doen: wij kopen in feite de motoren en scooters in en uiteindelijk moeten die dus ook gewoon verkocht worden via onze dealers. Binnen Moteo is Suzuki ons oudste merk, daar begon het in de jaren ’50 van de vorige eeuw mee. Met dat merk hebben we dus al een hele lange relatie, iets wat trouwens ons streven is bij alle merken die we voeren. SYM importeren we al bijna 25 jaar, en is erg belangrijk voor ons bedrijf. We vertegenwoordigen producent San Yang Motor uit Taiwan voor al onze zes landen en dat gaat om serieuze aantallen. Zij hebben ook een heel breed gamma en maken een sterke groei door. Ook in het zwaardere motorscootersegment gaat SYM zich steeds nadrukkelijker roeren, daarin worden we nu ook een volwaardige speler. Benelli is wat motorfietsen betreft ons jongste merk. Het nieuwe Benelli startte in 2016 en in 2018 begonnen wij als importeur voor vier landen. Benelli is een sterk groeiend merk met heel veel potentie, dat merken we ook in Nederland.”

Die potentie van Benelli werd onlangs vet onderstreept door de Italiaanse verkoopcijfers over 2020: de TRK500 is in motorland Italië zelfs de allerbest verkochte motorfiets van 2020, met bijna 3.600 exemplaren! Ruim boven de BMW R1250GS (3.188 stuks), de Honda Africa Twin (2.926) en de Yamaha Tracer 900 (2.373). Salesmanager Sander Velthuizen beaamt die potentie: “Benelli draait in Italië inderdaad al serieus mee. Het merk had in eerst instantie alleen een 125 en een 500, en dan weet je dat het in Nederland best lastig gaat worden om voet aan de grond te krijgen. Want hoewel de markt tegenwoordig wel wat verschuift, tellen in ons land nog steeds de cc’s. Toen ik drie jaar geleden bij een dealer binnenstapte met mijn Benelli’s, stond ik bij wijze van spreken al met 3-0 achter en het was best lastig het nieuwe merk in de showrooms te krijgen. Maar het is wel een merk met groeiperspectief, ook voor dealers. Gelukkig werd dat opgepikt en met modellen als de TRK, de 752S en de 800 Leoncino gaat de ontwikkeling nu erg snel. Opeens kloppen motorzaken juist bij ons aan dat ze graag wat met Benelli willen gaan doen. Het merk heeft ook een enorme slagkracht, vergis je niet. De merknaam stamt al uit 1911, waarmee het dus een enorme historie heeft. De van oorsprong Italiaanse naam werd in 2005 overgenomen door het Chinese QG, een heuse gigant die bijvoorbeeld ook voor 30% eigenaar is van Geely de fabrikant die de moderne Volvo’s produceert. QG produceert trouwens ook voor Harley-Davidson en andere motormerken. Na de aankoop in 2005 bleef het door de economische crisis van 2008 en 2009 tot 2015 stil rond Benelli, alvorens het merk opnieuw werd gelanceerd. Er zit bij QG enorm veel technologie en productiekennis. Ook de snelheid van de ontwikkeling van nieuwe modellen is enorm, waarbij ze nauw samenwerken met hun R&D-centrum in Italië. Benelli is dus niet zomaar het zoveelste kleine merk dat in China wordt geproduceerd, hier zit enorm veel achter en alle grote spelers in de motorwereld beseffen dat ook. Wij zijn als Moteo ook zeer tevreden over de ontwikkeling en over de stappen die in een paar jaar zijn gezet. Ook weten wij wat er de komende jaren zit aan te komen aan nieuwe Benelli-modellen: de aanstaande TRK800 en Leoncini 800 zijn natuurlijk machines die in Nederland zeker zullen aanslaan.”

 

Filip Menschaert: “Moteo is een heel veelzijdig bedrijf, waarbij elk land weer zijn bijzonderheden heeft qua afzet van gemotoriseerde tweewielers. Ik zeg wel eens dat wij in elk land op een andere snelheid opereren. Nederland is voor ons nog steeds erg 50 cc georiënteerd; de 125 cc scooters spelen hier eigenlijk geen rol. Maar met Benelli krijgen we nu wel vaste voet aan de grond in de motorbranche. En dat wordt alleen maar meer als we in de nabije toekomst ook 800 cc motoren gaan leveren. In België zijn we groot met Suzuki, maar doen we ook heel veel 125 cc scooters, net als in Frankrijk. Die laatste markt is enorm: daar worden 180.000 motorfietsen en scooters per jaar verkocht en de 125 cc markt is ook daar heel erg groot. Daar is SYM onze vaandeldrager, het merk is in dat segment na Piaggio ook marktleider, dus je praat al snel over duizenden en duizenden scooters. SYM maakt ook een mooie ontwikkeling door en levert tegenwoordig naast de bromscooters ook zeven 125 cc scooters en drie fraaie 300 cc motorscooters. Plus natuurlijk het nieuwe topmodel, de Maxsym 500. Dat is een hele fraaie zware motorscooter. Op scootergebied dekken we dus de hele markt af, en met Benelli loopt dat dan mooi over naar de echte motorfietsen. Het merk Peugeot heeft niets meer met de auto’s te maken, want de tweewielertak van dat Franse merk valt tegenwoordig onder het Indiaanse Mahindra. Peugeot is vooral groot in 50 cc en 125 cc, maar voor Nederland is de Metropolis driewiel-scooter juist weer belangrijk. Dat is de tegenhanger van de Piaggio MP3, waarbij onze Metropolis voor 2021 helemaal vernieuwd is, met onder meer een 400 cc motorblok en het I-Connect systeem waarmee je je smartphone kunt koppelen met het dashboard, bijvoorbeeld voor de navigatie.
Tot voor kort hadden we dus Derbi nog als vierde merk, maar aangezien die geen modellen met Euro5-goedkeuring leveren gaan we stoppen met die import. Daarvoor in de plaats komen vijf nieuwe Super Soco elektrische scooters. Dit zijn geen naar elektrisch omgebouwde benzine-scooters, maar elektrisch aangedreven vanuit de basis. Met dus bijvoorbeeld een in het achterwiel geïntegreerde elektromotor. Voor de zwaardere motoren zien wij elektrisch nog niet als alternatief, maar juist als alternatief voor de vele 50 en 125 cc scooters die wij leveren, gaat elektrisch zonder twijfel een grote rol spelen. Onze scooterdealers krijgen steeds meer vragen in die richting, en die kunnen we met dit nieuwe merk dus prima bedienen. Als serieuze speler in de scootermarkt kun je gewoonweg niet om elektrisch heen, dat moet je op dit moment in je programma hebben, ook om je huidige klanten en je dealers aan je te binden. Gelukkig heeft Moteo als bedrijf ook de power om in zo’n geval snel te handelen en in te springen op zo’n vraag uit de markt.”

Op papier is Europa één markt, maar als leverancier in zes landen weet Moteo natuurlijk dat elk land zijn eigen behoefte en eigen wettelijke regels kent. Filip Menschaert: “Hoewel we één Europa zijn, verschillen de regeltjes en gebruiken per land behoorlijk weer van elkaar. Dat maakt het voor een grote mondiale fabrikant als SYM heel lastig, maar voor ons juist heel boeiend. Want hoewel Europa als markt ongelooflijk gefragmenteerd is voor de grote Aziatische producenten, zijn ze er wel allemaal in geïnteresseerd. Als je als Aziatisch merk voet aan de grond krijgt in Europa, is dat heel erg goed voor je imago en je verkoopcijfers in Azië zelf. Europa wordt toch een beetje gezien als de referentie, dus als je daar succesvol bent, dan kun je als Aziatisch merk niet meer stuk. Daarom zijn die merken ook zo geïnteresseerd in onze markt. Niet vanwege de aantallen, maar wel omdat wij voor hen toch de benchmarkt zijn.”
Hoe belangrijk is het A1-rijbewijs daarbij, aangezien die regels ook nogal verschillen van land tot land? Sander Velthuizen: “Als Moteo weten we als geen ander hoe belangrijk het A1-rijbewijs is. In België is de 125 cc juist daardoor bijvoorbeeld erg groot, de 125’s vormen één derde van de motormarkt. De EU mag dan qua wetgeving één lijken, maar is dat in de praktijk natuurlijk absoluut niet, omdat elk land weer zijn eigen invulling aan die EU-wetten kan geven. In veel omringende landen kun je met een autorijbewijs na een beperkte opleiding ook een A1-rijbewijs krijgen om met een 125 cc op stap te mogen. In Nederland hebben we dat niet, daar gelden voor een A1-rijbewijs in feite dezelfde regels als voor een A2 of volledig A. Sterker nog: na het A1-rijbewijs moet je twee jaar later gewoon weer opnieuw afrijden om de stap naar de het zwaardere A2 te maken. En nog een keer voor als je volledig A wilt hebben. Of je wacht natuurlijk tot je 24 bent, om dan in één keer af te rijden voor volledig A. Maar door die zware rijbewijseisen mis je als automobilist toch de mogelijkheid om in de stad of voor woon-werk-verkeer voor zo’n lichte motorfiets te kiezen om files en parkeerproblemen te mijden.”
Filip Menschaert: “Omdat wij in zes landen actief zijn, zien wij trouwens ook vaak als geen ander wat de gevolgen zijn van een wetswijziging in een bepaald land. Frankrijk heeft bijvoorbeeld jarenlang een 78,2 kW (106 pk) vermogensgrens gehad. Vanwege de grote van die Franse markt hadden alle Japanse merken dus speciale geknepen ‘Frankrijk-modellen’. Ook Suzuki had die, en die geknepen modellen deden het ook in België juist erg goed, omdat daar weer een hoge fiscale inschrijvingstax geldt die is gerelateerd aan het motorvermogen. Door te kiezen voor een geknepen model, hoefde je in bepaalde gevallen geen 2.500 euro maar slechts 123 euro belasting te betalen. Totdat Frankrijk dus van die vermogensbegrenzing afstapte, met als gevolg dat dezelfde motorfiets in België plots bijna 2500 euro duurder werd! Zo zie je maar hoe dergelijke wetswijzigingen soms door kunnen werken, want geen enkel merk gaat alleen voor België speciaal geknepen modellen leveren. Zoiets heeft dan dus een enorme impact en moet je goed opvolgen om niet verrast te worden!”
Wat voor alle landen momenteel overigens gelijk is, is de vermeende geluidsoverlast van motorfietsen. Niet alleen in Nederland wordt daar tegen geageerd, maar ook in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk zijn al maatregelen genomen. Menschaert: “Ja dat is iets wat overal de kop op steekt. Het is ook van alledag, maar het lijkt wel of de mensen op dit moment minder van elkaar kunnen hebben. We leven in onze landen ook met veel mensen op een kleine oppervlakte, dan dien je elkaar te respecteren en ook de ruimte te geven, anders zal er wetgeving komen. We moeten als branche zeker meedenken als het gaat om het geluid van motorfietsen. Originele motoren zijn nu Euro5-goedgekeurd, maar ook de aftermarket-uitlaten moeten aan strenge eisen voldoen dus daar zit het probleem niet. We moeten de excessen uitbannen, anders geven we onze tegenstanders juist munitie om op de motorrijders te schieten. Tenslotte komen we met respect voor de medemens gewoon het verste!”

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-