+ Plus

GP Wegrace Motegi, Japan 2012

Op zijn geliefde Motegi maakte Dani Pedrosa duidelijk dat het MotoGP-kampioenschap wat hem betreft nog geen uitgemaakte zaak is. Pedrosa leek de underdog, maar beet zo van zich af dat WK-leider Jorge Lorenzo moest buigen. Alvaro Bautista maakte een uniek Spaans podium compleet. Een andere landgenoot trok echter de meeste aandacht in het Spaanse spel: Dorna-baas Carmelo Ezpeleta krijgt het nu ook voor het zeggen in het WK Superbike. Het was Pedrosa’s vierde overwinning in de laatste vijf races, en zijn vijfde totaal in 2012 – en MotoGP-record voor de kleine Spanjaard. En hoewel hij 16 seconden sneller was dan de Japanse GP van 2011 die hij ook winnend afsloot, leek het er op dat Pedrosa er wel eens harder voor heeft moeten werken. Dat was opmerkelijk, want op zaterdag werd hij ernstig geremd door hardnekkige chatter. Op de wedstrijddag was het probleem nog niet geëlimineerd, wel was het te behappen, toonde Pedrosa met overtuiging. De in de kwalificatie superieure Lorenzo kon Pedrosa niet afschudden en zag de Honda-coureur na elf ronden het initiatief over nemen. De resterende dertien ronden zag Lorenzo het gat alleen maar groter worden in een niet zeer spannende race. Ben Spies leek de snelheid te hebben om de kopmannen te schaduwen, maar de Amerikaan werd al na één ronde het slachtoffer van remproblemen die op het stop & go-circuit veel rijders plaagden. Alvaro Bautista, op zaterdag (volgens geruchten voor een schijntje) bevestigd als Gresini-rijder voor 2013, eiste in een sterke race de derde plaats voor zich op toen Cal Crutchlow een slotoffensief zag mislukken door een lege tank in de laatste ronde. Andrea Dovizioso hield een teleurgestelde en pijn lijdende Casey Stoner – hij compenseerde zijn gebrek aan beweging in de enkel met zijn bovenlichaam en kreeg last van opgepompte armen – achter zich. “Het was geen makkelijke wedstrijd”, zei Pedrosa na zijn overwinning. “Vanaf het begin lag het tempo erg hoog. Eerst viel de chatter nog wel mee, later werd het wat erger maar ik kon er mee omgaan. Ik kon bij Jorge blijven en met een betere drive uit de bocht kon ik hem passeren. Daarna reed ik een stel snelle ronden en kon ik het gat controleren. Het is alleen jammer dat er niemand anders is die ons bij kan houden. Als ik win, finisht hij als tweede.” Zonder harde woorden uit te spreken legde de geklopte Lorenzo een deel van de nederlaag neer bij zijn machine. “Ik wilde vandaag winnen, maar ik kon Dani gewoon niet bijhouden. Ik verloor steeds te veel op de rechte stukken en dat kon ik niet goed maken in de bochten”, aldus Lorenzo, zaterdag na zijn vijftigste pole nog optimistisch. “Honda heeft altijd sterke blokken gehad, maar kende ook mindere punten bij het remmen en in de snelle bochten. Maar die minpunten zijn verbeterd zonder in te leveren op de pluspunten.” Of het een boodschap was aan broodheer Yamaha? “Ik ben geen engineer. Ik hoop alleen dat de machine voor volgend jaar verbeterd wordt.” Dat zal ook de hoop zijn van Valentino Rossi. Anderhalve seconde achter zesde man Stefan Bradl finishte de Ducati-coureur als zevende. “We waren constant en het was geen slechte race. Misschien is dat wel het slechte nieuws”, dacht Rossi. In de week voor Motegi kwam het grote nieuws dat Bridgepoint, eigenaar van Dorna (MotoGP) en Infront (WK Superbike), volgend jaar Dorna het WK Superbike laat runnen. Dorna-baas Carmelo Ezpeleta kan nu zijn plannen uitvoeren om de reglementen in het WK Superbike te versimpelen naar een Superstock-niveau en zo de MotoGP de richting in sturen die hij voor zich ziet. "Ik ben voor minder kosten en meer show", liet de Spanjaard in Motegi meerdere malen horen. Ezpeleta vertelde dat zijn doel is om de twee reglementen op elkaar af te stemmen zodat ze elkaar niet bijten, maar op elkaar aansluiten. Het laten doodbloeden van het WK Superbike noemde hij belachelijk. "Je gaat niet eerst iets kopen om het vervolgens de nek om te draaien." Het WK Superbike ontwikkelde zich in de afgelopen decennia van een soort gepimpte standaardklasse naar een kampioenschap waarin technisch de regels alsmaar verder werden opgerekt. "We moeten nog met de FIM, de teams en de fabrieken in gesprek, maar simpelere reglementen zijn absoluut noodzakelijk. Voor mijn gevoel moeten de regels meer richting Superstock-niveau gaan. Dat hangt ook nog af van de te voeren gesprekken, maar we zullen voorstellen doen naar de FIM en in november of december zullen we de teams vragen om naar Geneve te komen voor besprekingen", aldus Ezpeleta, die gelooft dat de economische crisis voor het WK Superbike grotere gevolgen heeft gehad dan voor de MotoGP. "Daar is het nog belangrijker om over kostenbeperking te praten dan in de MotoGP. Ik hoor daar niemand over crisis praten, terwijl er maar achttien motoren op de grid staan en het moeilijk is voor teams om te overleven." De besprekingen met de teams moeten ook voor Ezpeleta duidelijkheid brengen. "Ik heb gehoord dat ze een klein bedrag krijgen en dat ze moeten betalen voor hun banden. We zullen moeten kijken wat de beste weg is. Maar als we de kosten kunnen beperken, is dat beter voor iedereen. Het is niet logisch dat een van productiemotoren afgeleid kampioenschap 39 blokken gebruikt in een seizoen terwijl er in een prototypeklasse zes zijn toegestaan. Vrije benzinekeus, geen toerentalbeperking, een vrije ECU, slicks – het leunt meer tegen prototypes aan dan de CRT-motoren in de MotoGP." Ezpeleta verklaarde dat de overname van het WK Superbikes door Dorna onvermijdelijk was geworden door de constante weigeringen van WSB-baas Paolo Flammini om de regels te versimpelen. "We hebben vergaderingen gehad in Madrid, Rome en Parijs en hebben het WK Superbike op Donington bezocht om te praten over de technische reglementen. Via (technisch MotoGP-directeur) Corrado Cecchinelli hebben we op 11 mei onze ideeën gepresenteerd. Zij lieten ons weten dat onze plannen onmogelijk waren en lieten verder niets meer van zich horen. Toen werd het tijd voor actie. Einde verhaal." Pas op de dag dat de deal naar buiten werd gebracht, werden de gebroeders Flammini ingelicht over de overname. "Wij hebben het WK Superbike niet overgenomen van de Flammini’s", aldus Ezpeleta. "Zij hebben de minderheid van de aandelen." De twee broers zouden voor zich zelf geen rol meer zien in de nieuwe constructie. "Wij hebben in Milaan met hen gesproken. Het was een goed gesprek, maar als zij niet verder willen, begrijp ik dat." Het weglokken van Aprilia, Kawasaki en BMW uit het WK Superbike was niet de reden om het kampioenschap over te nemen, beklemtoonde Ezpeleta. "Als we fabrikanten een kampioenschap kunnen aanbieden dat interessant is qua kosten en spanning, komen ze vanzelf. Maar er bestaat geen toverformule. Natuurlijk is het beter om meer partijen aan boord te hebben, maar het belangrijkste doel is om voor de MotoGP een reglement te vinden waardoor het gat tussen de fabrieksmachines en andere motoren kleiner wordt. Als dat lukt, komen misschien meer fabrikanten. Zo niet, dan is dat voor ons geen probleem." Cal Crutchlow vond dat het verschil tussen de Superbikes en de MotoGP te klein is geworden. “Met een setje Bridgestones rijd ik met mijn R1 van 2010 dezelfde tijden als op een M1-Yamaha, dat geloof ik echt. In het WK Superbike zijn de tuningsmogelijkheden enorm en in de MotoGP moeten wij vanwege de 21 liter benzine en andere beperkingen aan de veilige kant blijven.” Yamaha-baas Lin Jarvis meldde dat een versimpeling van het Superbike-reglement een terugkeer in de klasse makkelijker maakt. Ezpeleta benadrukte ook nog eens dat hij niet uit is op een confrontatie met de belangrijkste fabrieken in de MotoGP over de controversiële plannen betreffende een uniforme ECU en een maximum toerental voor 2014 in een poging om de kosten te verminderen. "Ik wil graag overeenstemming bereiken met de fabrieken en niets van bovenaf opleggen. Ik wil geen oorlog voeren, ik wil de dialoog open houden. Wij denken dat een uniforme ECU en een toerentallimiet de goedkoopste manieren zijn om kosten te drukken en om verschillen te verkleinen. Als iemand ons andere plannen aan de hand kan doen, luister ik daar graag naar. Maar de tijd begint te dringen en het is niet een kwestie van simpelweg ‘nee’ zeggen tegen de uniforme ECU. Wij willen de nieuwe regels in laten gaan in 2014 en als we in januari, februari nog niets gehoord hebben van de andere partijen en alleen onze voorstellen liggen er: dan moet het maar zo zijn. Ik kan niet accepteren dat zij alleen maar zeggen dat ze iets niet willen zonder andere oplossingen te zoeken. Sinds vorig jaar Valencia praten we al over meer spektakel, maar we hebben nog geen andere voorstellen gehoord." Moto3: KENT ZEVENDE WINNAAR (foto 430387) Op zaterdag pakte Danny Kent zijn eerste pole in zijn GP-carrière, een dag later won de KTM-coureur zijn eerste GP. De Japanse race was een thriller die pas bij het ingaan van de laatste ronde werd beslist. Luis Salom torpedeerde vanaf de vierde positie leider Jonas Folger en toen Sandro Cortese de eerste plaats erfde, was de Duitser op dat moment virtueel wereldkampioen. Cortese werd echter gepasseerd door teammaat Kent en de verrassende Italiaan Alessandro Tonucci. In zijn haast om meteen terug te slaan, crashte Cortese tegen Tonucci aan. Maverick Viñales profiteerde, terwijl Tonucci nog derde werd. Cortese finishte nog als zesde en was na afloop woedend op Kent – volledig onterecht, zoals hij later beschaamd toegaf. Jasper Iwema brak na de GP van Aragon met FGR Honda na meningsverschillen en een gebrek aan vertrouwen. Moto2: MARQUEZ BRILJANT (foto: 429580) Vergeten om bij de start de versnelling in te schakelen, ternauwernood gemist worden door zo’n dertig coureurs en dan toch de race winnen; dat deed Marc Marquez in een verbluffende masterclass. Pol Espargaro probeerde van alles om de ontketende Marquez achter zich te houden, maar na een bijna-crash pikte Marquez na zes ronden de tweede plaats in en drie ronden later moest ook de verrassende kopman Tito Rabat wijken. Espargaro passeerde nog teammaat Rabat, maar kon Marquez niet van zijn achtste seizoenszege afhouden – het was zijn 25e in 75 races, een onwaarschijnlijk moyenne voor de pas 19-jarige Spanjaard. Pitstop • De Argentijnse Grand Prix staat nog niet vast op de kalender van 2013. Reden daarvoor is het nog steeds geldende advies van de Spaanse regering om niet naar Argentinië te reizen nadat de Argentijnen een aantal maanden Repsol YPF nationaliseerden – zeer tegen de wil van Spanje. Dorna-baas Ezpeleta vertelde dat een definitieve beslissing over het laten doorgaan van de Argentijnse GP eind november wordt genomen: “Toen we de voorlopige kalender bekendmaakten, hebben de Argentijnse organisatie een brief gestuurd en duidelijk gemaakt dat de situatie nog ongewijzigd is. Tot op dit moment is nog niets veranderd.” • Nicky Hayden (foto) en Ben Spies zien wel wat in de beperking van elektronica. “Het is erg kostbaar. Het zal niet eenvoudig zijn om voor zoveel verschillende types motoren één ECU te produceren, maar ik denk dat het fabrieken over kan halen om in te stappen”, meent Hayden. “Maar een machine van 250 pk kan niet zonder elektronica.” Van zijn landgenoot Spies mag de ‘wheelie control’ verdwijnen, omdat hij het ziet als een luxe. “Dat draagt niet bij tot de veiligheid. Met traction control is het een ander verhaal”, vindt Spies. • De MotoGP-kwalificatie zal volgend jaar een andere formule krijgen. Na drie vrije trainingen van 45 minuten gaan de coureurs voor een vierde training van een half uur de baan op. Daarna volgen na een pauze van tien minuten twee sessies van een kwartier die de startplaatsen bepalen: uit de eerste drie vrije sessies gaat de top 10 automatisch door naar QP2, terwijl in de QP1 de andere coureurs nog voor twee plaatsen in QP2 strijden. Twaalf rijders vechten dan uiteindelijk voor de pole. Dorna hoopt zo een interessanter schouwspel te creëren, terwijl ook het gevaar wordt verkleind dat rijders hun snelle ronde zien mislukken door verkeer op de baan. • Als Suzuki niet van plan is om zich voor drie jaar te verbinden aan de MotoGP kan de fabrikant zich de moeite besparen om in 2014 terug te keren in de paddock. Dat liet Carmelo Ezpeleta de Japanners weten die voorlopig slechts één seizoen mee willen doen, zo bleek tijdens een bijeenkomst in Motegi. Honda, Yamaha en Ducati hebben vijfjarige contracten met Dorna die aflopen na het seizoen 2016. • Yamaha heeft geen plannen om een productieracer te ontwikkelen, vertelde Yamaha-baas Lin Jarvis (foto). Wel wil de fabrikant het leasen van blokken overwegen, een idee dat drie jaar geleden werd afgeschoten omdat het leaseprijsverschil tussen een blok en een complete machine relatief klein was. “Onze technologie verkopen, zullen we nooit doen”, zei Jarvis. Bij Honda heeft men overigens nog geen definitief groen licht gekregen om daadwerkelijk een RC213V-productieracer te ontwikkelen. • Luis Salom verruilt volgend jaar RW Racing GP voor het team van Aki Ajo om daar de naar de Moto2 vertrekkende Sandro Cortese te vertrekken. Salom wordt bij het Nederlandse team vervangen door de Tsjech Jakub Kornfeil. Jonas Folger blijft bij Aspar, Randy de Puniet en Aleix Espargaro verlengden hun MotoGP-contract met de Spaanse teambaas. Danny Kent en Louis Rossi vormen volgend seizoen het Moto2-team van Tech3. UITSLAGEN GRAND PRIX VAN JAPAN, MOTEGI Moto3 1. Danny Kent (GB), KTM 2. Maverick Viñales (E), FTR Honda 3. Alessandro Tonucci (I), FTR Honda 4. Alex Rins (E), Suter Honda 5. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM 6. Sandro Cortese (D), KTM 7. Miguel Oliveira (POR), Suter Honda 8. Louis Rossi (F), FTR Honda 9. Efren Vasquez (E), FTR Honda 10. Romano Fenati (I), FTR Honda 11. Arthur Sissis (AUS), KTM 12. Niccolo Antonelli (I), FTR Honda 13. Niklas Ajo (SF), KTM 14. Alex Marquez (E), Suter Honda 15. Jakub Kornfeil (CZ), FTR Honda WK TUSSENSTAND: 1. Sandro Cortese, 255 punten 2. Maverick Viñales, 199 3. Luis Salom, 194 Moto2 1. Marc Marquez (E), Suter 2. Pol Espargaro (E), Kalex 3. Esteve Rabat (E), Kalex 4. Scott Redding (GB), Kalex 5. Thomas Lüthi (CH), Suter 6. Simone Corsi (I), FTR 7. Takaaki Nakagami (J), Kalex 8. Johann Zarco (F), Motobi 9. Axel Pons (E), Kalex 10. Dominique Aegerter (CH), Suter 11. Julian Simon (E), Suter 12. Anthony West (AUS), Speed Up 13. Jordi Torres (E), Suter 14. Xavier Simeon (B), Tech 3 15. Mike di Meglio (F), Kalex WK TUSSENSTAND 1. Marc Marquez, 283 punten 2. Pol Espargaro, 230 3. Andrea Iannone, 178 MotoGP 1. Dani Pedrosa (E), Honda 2. Jorge Lorenzo (E), Yamaha 3. Alvaro Bautista (E), Honda 4. Andrea Dovizioso (I), Yamaha 5. Casey Stoner (AUS), Honda 6. Stefan Bradl (D), Honda 7. Valentino Rossi (I), Ducati 8. Nicky Hayden (USA), Ducati 9. Katsuyuki Nakasuga (J), Yamaha 10. Hector Barbera (E), Ducati 11. Karel Abraham (CZ), Ducati 12. Aleix Espargaro (E), ART 13. Colin Edwards (USA), Suter 14. James Ellison (GB), ART 15. Michele Pirro (I), FTR WK TUSSENSTAND 1. Jorge Lorenzo, 310 punten 2. Dani Pedrosa, 282 3. Casey Stoner, 197 bijschriften Opener – VAN SPREAD ÉÉN PAGINA UITSNEDE MAKEN (links en rechts afsnijden) 430446 Dani Pedrosa op weg naar zijn vijfde overwinning van het jaar. Hij verkleinde zijn achterstand op Jorge Lorenzo tot 28 punten podium – 430503 Toch een bijzonder plaatje: nog niet eerder stonden er drie Spanjaarden samen op een MotoGP-podium. Knap gedaan ook van Alvaro Bautista. Startfoto – 430612 Jorge Lorenzo vierde zijn vijftigste pole met kopstart voor Pedrosa. Voor Spies (11) duurde de race maar kort. Portret Ezpeleta – 429185 Carmelo Ezpeleta heeft het nu voor het zeggen in de MotoGP en in het WK Superbike. In 2014 gaan de reglementen op de schop.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-