+ Plus

De Belgische motormarkt

Op 17 januari start in de Heizelpaleizen in Brussel het Auto- en Motorsalon. Niet alleen interessant voor Belgen om daar te gaan kijken (en kopen, want anders dan op een Nederlandse Rai, worden er in Brussel veel nieuwe motoren verkocht door dealers), maar ook leuk voor Nederlanders om eens een kijkje te nemen. Maar hoe anders is de Belgische motorwereld vergeleken met de Nederlandse? Het gaat in ieder geval veel verder dan een prijsverschil!België. Zo dicht bij en toch zo anders. De slogan waarmee België zich naar de Nederlanders toe aanprijst. Geldt dat ook voor België motorland? Jazeker. België (en dan met name Wallonië) heeft méér lekkere motorwegen dan Nederland. Limburg kan er een beetje aan tippen, maar de Ardenner wegen zijn een lust voor de motorrijder. Heuveltje op – heuveltje af. Bochtje links – bochtje rechts. En Vlaanderen…? Tja, dat lijkt bij vlagen veel op de Nederlandse polders, met nog strengere snelheidslimieten dan in Nederland. In principe mag je in België op de secundaire weg de wijzer van de kilometerteller tot 90 laten gaan. In principe, want menig gemeente heeft de mogelijkheid aangegrepen om in het kader van de verkeersveiligheid de maximum snelheid te verlagen tot 70 kilometer per uur. De autoriteiten hebben bovendien kwistig met flitsapparaten gestrooid om ervoor te zorgen dat snelheidsduivels een overschrijvingsformulier thuiskrijgen. Wat een verademing als je dan bij Lommel, Essen, Putte, Clinge of Maasmechelen de grens overgaat en je op de secundaire weg tot de enorme snelheid van 80 km/uur mag versnellen…Afgaande op de cijfers is België echt een motorland, of beter gezegd een motor- én scooterland. De 125 cc-markt is groeiend, net zoals in Frankrijk waar de Belgen toch altijd interessante zaken afkijken. Niet voor niets zegt men: ‘Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel’. België heeft Frankrijk gevolgd met het omzetten van een Europese richtlijn uit de jaren negentig in een nationale wetgeving, met het oog op de filebestrijding: wie minstens twee jaar in het bezit is van een rijbewijs B (een autorijbewijs dus), mag zonder bijkomend examen de weg op met een 125 cc motorfiets of motorscooter, mits het vermogen niet meer dan 15 pk bedraagt. In Nederland is deze Europese regel nooit ingevoerd, in België wordt er gretig gebruik van gemaakt. Het aantal inschrijvingen van nieuwe 125 cc scooters is dit jaar (van januari tot en met oktober) gestegen met 36% en de inschrijvingen voor 125 cc motorfietsjes gingen er 55% op vooruit!Het zal je dan ook niet verbazen dat juist door deze A1-rijbewijs-regel de best verkochte ‘motorfiets’ in België zelfs een 125’er is. En niet zomaar één: de Vespa PX. Pure nostalgie op twee wielen, want de basis van het model stamt nog uit de jaren zeventig van de vorige eeuw! Van die PX werden er afgelopen seizoen bijna 740 verkocht.De PX is eigenlijk heel speciaal: het is de laatste tweetakt-scooter die bij Vespa van de band is gerold is, want ze mochten in 2007 voor het laatst gemaakt worden, aangezien de tweetakt immers niet langer aan de strenge Europese milieunormen voldoet. De PX is een Belgische fenomeen, een scooter met cultstatus; in Nederland verkoopt hij nauwelijks. Alex van den Hoff, directeur van Vespa-importeur Piaggio Benelux: “Het is een kwestie van smaak. De PX wordt in België gezien als de enige en ware Vespa. Voor veel mensen is de PX ook een dankbaar hobby-object. Die scooter leent zich voor ‘customisen’ en zelf sleutelen op een betaalbare manier. Wat niet vergeten mag worden, is dat 2007 het laatste productiejaar van deze PX was. De verkoop is dus enigszins geforceerd, omdat er veel mensen zijn die er nu nog eentje gekocht hebben, gewoon omdat het nu nog kon. Maar waarom de mensen in België die PX leuker vinden dan de Nederlanders durf ik niet te zeggen. Piaggio is als concern gelukkig niet enkel afhankelijk van PX.”In Nederland is de 125 cc markt lang niet zo groot. Van den Hoff zegt dat waar de Belg voor een 125 cc-scooter kiest (of wettelijk kan kiezen) de Nederlander veel sneller de bromfiets of snorfiets pakt: “Men gebruikt die in Nederland veel voor het buurtverkeer, zoals het binnenstedelijkverkeer in Amsterdam en Rotterdam. Je doet daar geen grote afstanden mee – tot tien kilometer – maar wel allemaal in druk verkeer,” aldus Van den Hof. Toegegeven: met de 125 cc-er ga je inderdaad ook niet gauw de snelweg op, maar in en rond de grote steden in België gebeurt dat toch wel.Vergeleken met Nederland is de motormarkt in België beduidend groter. In 2006 werden er op jaarbasis in Nederland 14.790 nieuwe motoren ingeschreven. Dat aantal is in België al ruim in het eerste half jaar van een kenteken voorzien. Het aantal nieuwe inschrijvingen ging in 2006 naar 22.648 en 2007 is nog beter: in de eerste 11 maanden steeg het aantal nieuwe motoren en scooters met 12,17% naar 24.775. In Nederland is het nu al een aantal jaren kwakkelen met de verkoopcijfers, terwijl er in België nu al jarenlang groei is. Als die trend zich doorzet, brengen de Belgen op jaarbasis binnenkort twee keer zoveel nieuwe motoren op de weg dan de Nederlanders. Mark Verriest is de directeur van Suzuki Belgium, maar hij werkte tot voor enkele jaren geleden nog voor Honda Benelux. Zijn verklaring over dat verschil: “Niettegenstaande dat Nederland 60% meer inwoners heeft dan België, is de markt er veel kleiner.” Hoe dat komt? Door de BPM, de Belasting Personenauto Motorrijwielen wat in feite een soort luxebelasting is, maakt de overheid maakt het kopen van een motor in Nederland een stuk duurder. Die belachelijke BPM heeft de prijzen van de motoren in Nederland enorm omhoog geduwd; toen die werd ingevoerd zag je d everkopen in één klap heel duidelijk naar beneden gaan.”Ook Micha de Vries van Ducati North Europe wijt de verkoopverschillen aan de hogere Nederlandse prijzen: “Het prijsverschil voor de Desmosedici RR – de Grand Prix Replica – is bijna 10%. In België kost die 65.000 euro, in Nederland 71.000 euro. En een Monster 695 is in België 1.000 euro goedkoper. Terwijl de lonen in Nederland echt niet veel hoger liggen dan in België. Met die 1.000 euro koop je normaal je complete motoruitrusting in de vorm van een motorpak en helm.”Voor een basic machine als de Honda CBF500 is het verschil tussen het goedkopere België en Nederland 600 euro. Maar wie denkt dus eens limme koopman te zijn en in België een motor aan te schaffen, moet die BPM helaas nog altijd betalen op het moment dat die motor in Nederland ingevoerd wordt en er een kenteken aangevraagd wordt. En voor die BPM moet je uitgaan van de bruto aanschafprijs in Nederland, inclusief de eventuele fabrieksaccessoires. Wel krijg je korting op de BPM als de ingevoerde machine wat ouder is.Overigens is er in België ook een regel die het rijden met de motor duurder maakt. Die gaat echter niet op voor alle motoren, maar enkel voor motoren met een vermogen van 100 pk of meer. Daar betaal je een extra ‘inschrijvingsbelasting’ voor van 2.500 euro, een bedrag waarvoor je al een leuke 125 hebt. Dus worden er heel veel zware motoren ingeschreven waarvan het vermogen is beperkt tot 100 pk. En wat er daarna mee gebeurd, als de motor eenmaal rijdt, tja…Niet alleen op 125 cc-gebied is de Belgische overheid liberaler dan de Nederlandse, ook wat het rijbewijs aangaat. Tot 1989 had iedereen met rijbewijs B ook automatisch rijbewijs A, zonder ooit een meter op een motorfiets gereden te hebben! In 1989 wijzigde de wet en kwam er wel een verplicht rijexamen voor de motor. Dat betekent wel dat veertig-plussers met een rijbewijs van voor 1989 dus geen motorrij-examen hoeven te doen en geen dure lessen hoeven te nemen. Het is immers een verworven recht. Voor jongere motorrijders is het weer wat lastiger, maar toch nog altijd makkelijker dan in Nederland. De Belgische motorrijder mag gewoon met een voorlopig rijbewijs rijden: de motor moet dan enkel voorzien zijn van een ‘L’-sticker. Myra Rooselaar, marketingmanager van Harley-Davidson Benelux: “Het halen van rijbewijs voor een zware motor is in België ook gemakkelijker. In Nederland moet je ouder zijn dan 21 vóórdat je op een zware motor met meer dan 35 kW mag rijden. Ben je jonger, dan kan je met een rijbewijs A alleen op een ‘lichte’ motor met een maximaal vermogen van 35 kW rijden. En pas twee jaar na afgifte van dit ‘beperkte’ motorrijbewijs, mag je op een zwaardere motor overstappen.”In België kun je veel gemakkelijker een voorlopig rijbewijs krijgen en bovendien betaalt de overheid zelfs mee via de opleidingscheques, waardoor je 50% korting krijgt op de opleiding. In België moet je acht uur rijles gevolgd hebben en dan kun je gewoon met het voorlopig rijbewijs de weg op voor een periode van zes maanden. Daar zitten wel voorwaarden aan, zoals niet in het donker rijden tijdens het weekend.Een ander verschil tussen België en Nederland zijn de motorzaken. Ten noorden van Wuustwezel zijn er nog wel grote moderne showrooms en veel multibrand-dealers, maar in België zijn er ook nog heel veel kleine dealers die het meestal van één merk moeten hebben. “In Nederland is het gewoon om motorpaleizen te hebben met alle merken erin,” zegt Ducati’s Micha de Vries. “Dus veel groter en mooier. In België heb je dat voor 90% niet. De dealers zijn veel meer gespecialiseerd in één of twee merken en alles is veel kleinschaliger.” Toch is er een trend naar groter, zeker bij merken als Harley-Davidson en BMW. “We streven niet naar meer, maar wel naar verdere professionalisering,” aldus Myra Rooselaar van Harley-Davidson. En Mark Verriest, Suzuki, stelt: “Ik denk dat hier de komende jaren veel staat te gebeuren op dealervlak. De importeurs staan voor grote uitdagingen. De verwachtingen van de klant evolueren, naar grote professionelere lay-outs. Maar anderzijds is zo dergelijke grote bedrijven investeringen vergen én rentabiliteit vereisen.”En dat wordt lastig, want het eerste wat een Belg vraagt is hoe hoog de korting is als hij een motorfiets gaat kopen. Soms hoeft hij het niet eens te vragen en krijgt hij direct te horen wat er van de prijs afgaat.De Belgen kopen ook een ander type motorfiets. De naked bikes zijn er populairder dan in Nederland. De Vries: “De Monsters verkopen we over het algemeen veel meer in België dan in Nederland. Daarentegen doen de sportmotoren het in Nederland beter. Ik denk dat de Belgische motorrijder een andere kijk heeft op het motorrijden zelf. Naked blijft altijd goed verkopen in België. Hoe zuidelijker je trouwens Europa gaat, hoe anders de mix: meer naked dan sport.”Opvallend is dat een Buell Ulyses het in Nederland weer een stuk beter doet dan in België. Myra Rooselaar wijt dat onder andere aan het feit dat Nederlanders veel meer melk drinken: “De gemiddelde Nederlander is groter dan de gemiddelde Belg. Motoren met een hogere zitpositie vinden er makkelijker afzet. We merken dat de zithoogte van de Buell Ulyses in België al kritisch is, vandaar dat die motor nu ook met een lager zadel beschikbaar is in België.”[[kasten 1]]HET SALONHet Auto- en Motorsalon in Brussel loopt van 17 januari t/m 27 januari in de Heizelpaleizen aan de noordkant van de stad, dicht bij de Brusselse Ring. Vanuit Nederland neem je de E19 langs Antwerpent richting Brussel. Bij Brussel volg je richting Gent. Om bij de Heizelpaleizen te komen, verlaat je de ring bij het verkeerscomplex van Strombeek-Bever. De toegangsprijs bedraagt 12,50 euro. Kinderen van 6 tot 12 jaar betalen 6,25 euro en onder de 6 mag je gratis naar binnen.Een wetenswaardigheid: het Brusselse Salon is een gecombineerde auto- en motortentoonstelling. Zeg maar de Nederlandse AutoRai en MotoRai samen. Bovendien is het een ‘koop-beurs’. De meeste dealers zijn aanwezig op de stands van de importeurs, zodat geïnteresseerden ook meteen zaken kunnen doen. En koopcontracten kunnen ondertekenen!Het salon is op werkdagen geopend van 10.00 tot 20.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 18.30 uur, met als uitzonderingen 18, 21 en 24 januari, want dan gaan de deuren pas om 22.00 uur dicht. Meer info: www.autosalon.be[[kasten 2]]SUPERMARKT-MOTORIn België kon je afgelopen zomer in de grote hypermarkten van Carrefour een 125 kopen. Het ging om de Chinese Lifan Custom voor een prijs van 1.495 euro, zeg maar de helft van wat de gevestigde Japanse merken rekenen. Per Carrefour-winkel stond er één showroom-model. Je kon de motor in de winkel bestellen, waarna hij thuis werd afgeleverd. Geneviève Bruynseels, woordvoerster van Carrefour in België: “De bedoeling is niet dat die motoren een vast onderdeel van ons assortiment worden. We voeren ze op basis van verschillende momenten, zoals de vakantie. Leverancier van Chinese Lifan is Sodibel, Carrefour treedt op als distributiepunt. Sodibel verzorgt ook de service en aftersales. De kopers zijn niet direct mensen die een Honda of zo zoeken. Veel meer mensen die een hobbymotor zoeken voor een goede prijs. Inmiddels staan er 226 Lifan Customs ingeschreven.” Daarmee staat dit supermarkt-merk in de top twintig. In België worden overigens 72 (!) merken verkocht…[[kasten 3]]Niet over de grensDe Belgische bezitters van het B-rijbewijs profiteren van de Europese regel om zonder rijbewijs A toch met een 125 cc te mogen rijden. Zij moeten er wel rekening mee houden dat hun actieradius beperkt blijft tot het grondgebied van het Koninkrijk België. Wie naar Nederland wil, moet wel degelijk een rijbewijs A op zak hebben.[[kasten 4]]DE BEST VERKOCHTE MOTOREN IN BELGIË1. Piaggio PX125E 7382. BMW R1200GS 6053. BMW R1200 RT 4914. Yamaha Fazer 600 4595. Piaggio GTS250 4566. Suzuki GSF650 4327. Yamaha FJR1300 4278. Honda Deauville 3989. Kawasaki ER6 38210. Piaggio GT125 367(Cijfers tot en met 31 oktober 2007)[[kasten 5]]MERKEN TOP-TIEN BELGIËHonda is het grootste merk in België, maar kent wel een sterke achteruitgang, tegen de trend in. Dat komt ondermeer door het lange tijd niet beschikbaar zijn van de populaire CBR125 en de CBF600. De cijfers in dit staatje zijn gerekend van januari t/m november 2007 (bron: Febiac).Merk aantal inschrijvingen evolutie t.o.v. 20061 Honda 4.307 – 16,25%2 Yamaha 3.411 – 2,9%3 Suzuki 2.943 +3,95%4 Piaggio 2.661 +59,24%5 BMW 2.162 +0,04%6 Kawasaki 1.483 +25,25%7 Harley-Davidson 1.198 +18,37%8 SYM 1.095 +138,04%9 Triumph 713 +57,74%10 Ducati 618 +14,86%totale markt 24.775 +12,17%[[Bildunterschrifte]]In Nederland ziet niemand hem staan, in België heeft hij bijna een cult-status: de Vespa PX125.Honda is met afstand marktleider in België, met een breed programma en de Deauville als best verkopende model.Met de R1200GS en de R1200RT is BMW goed vertegenwoordigd in de Belgische top 3!De Buell Ulysses wordt speciaal voor België van een lager zadel voorzien.De Yamaha FJR1300 is de zwaarste populaire Belgische motorfiets.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-