+ Plus

Bandentest Metzeler Roadtec 01

De Metzeler Roadtec Z8 Interact pakte afgelopen jaar nog een afgetekende overwinning in onze toerbandentest met louter topnoteringen op de verschillende testcriteria. Maar tijd om op de lauweren te rusten is er niet voor Metzeler. Het toerbandensegment is volop in beweging en de concurrentie zit allesbehalve stil en dus kan Metzeler niet achterblijven. Met de nieuwe Roadtec 01 begint de Duits/Italiaanse fabrikant aan een nieuw hoofdstuk, waarin het nog betere grip op nat en slecht wegdek en een tien procent langere levensduur belooft.

De Roadtec Z8 indachtig had Metzeler haar nieuwe sportieve toerband feitelijk ook Roadtec Z9 kunnen noemen, maar de bandenfabrikant koos met Roadtec 01 voor een volledig nieuwe aanduiding. Dit omdat Metzeler deze band als een compleet nieuw project ziet, van het ontwikkelingsproces en de designcriteria tot de gebruikte materialen, de compounds en het groevenpatroon. Dat profiel alleen al wijkt enorm af van de Z8. Met name het lamelachtige profiel van de voorband vormt een enorm verschil met het veel sportiever ogende groevenpatroon van de Z8. De bijna haaks op de rolrichting van de band aangebrachte groeven ogen misschien een beetje ‘old school’, maar moeten op de Roadtec 01 onder andere bijdragen aan meer mechanische grip op slecht en glad wegdek. Tijdens remmen zouden de profielvlakken beter met het wegdek moeten kunnen ‘vertanden’, wat bij alledaags gebruik de gripopbouw onder slechte weersomstandigheden (koud, nat) moet bevorderen; een van de kerncompetenties van een toerband die het hele jaar door wordt gebruikt. Ook de achterband heeft een volledig nieuw profiel met een ‘slick’-achtige strook in het midden van het loopvlak voor onder andere meer stabiliteit op hogere snelheid en een groevenpatroon met tegengesteld lopende langere en kortere groeven voor meer tractie in situaties met minder grip. Ook zou dat laatste de opwarmtijd moeten verkorten.
Een verbeterde grip op nat en slecht wegdek (lees: veiligheid) was een van de speerpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe Roadtec 01. Een langere levensduur (+10%) en stabiliteit op hoge snelheid de andere twee. Om dat te bewerkstelligen, is er uiteraard meer veranderd dan het profiel alleen. Zo is het contactvlak van het loopvlak met het asfalt 5% groter met een iets bredere en kortere contour, waardoor er meer profielelementen met het wegdek in contact komen en de drukverdeling evenwichtiger is. Het karkas kon daardoor trouwens ook wat elastischer worden uitgevoerd. Dat alles zou eveneens moeten bijdragen aan een meer evenwichtig slijtagepatroon en een langere levensduur.
Dat moet ook de nieuwe dual-compound van de achterband doen, met 100% silica op de wangen en een mix van silica (80%) en ‘carbon black’ als vuller in het loopvlak. Het gebruik van 100% silica in de voorband moet met name ten goede komen aan het remgedrag, vooral op nat wegdek en weggedeelten met weinig grip. Een extra stukje veiligheid dus.
Naast de standaard uitvoering heeft Metzeler ook een versie voor de echt zware toerfietsen ontwikkeld. De achterband van deze variant met HWM-specificatie (Heavy Weight Motorcycles) is voorzien van dubbele koordlagen (two-ply) in plaats van de enkele koordlaag (single ply) van de standaard achterband. Een stijver en zwaarder karkas dus, wat de stabiliteit op met name slechter wegdek moet vergroten. De HWM-voorband heeft net als de standaard voorband eveneens dubbele koordlagen, maar is voorzien van stijver karkas- en flankmateriaal en heeft een andere compound, waarbij naast silica een extra vulmiddel is toegevoegd.

Omdat de sportieve toerband enorm in populariteit is gestegen en al lang niet meer uitsluitend wordt gebruikt onder pure toerfietsen, maar vooral ook in toenemende mate onder nakeds, allroads en zelfs superbikes, heeft Metzeler een breed palet aan motoren uitgestald op het testcentrum van Bosch in het Duitse Boxberg. Van lichte en zware nakeds en superbikes tot allroads en uiteraard sportieve toermachines en dikke toerbuffels.
Om het veiligheidsaspect van de nieuwe Roadtec 01 te testen, beginnen we met een remtest op een strook wegdek met afgevlakte kinderkopjes, die ook nog eens flink onder water is gezet. Een oppervlak met bar weinig grip dus. Bedoeling is om de strook in het zadel van een Suzuki Bandit 1250 S met een gangetje van 60 km/uur op te rijden, waarna de zware Suzuki bij een met een pyloon gemarkeerd punt vervolgens vol in het ABS tot stilstand moet worden geremd. Om onder andere de remafstand te meten, is de Bandit voorzien van een GPS-ontvanger en een Inertial Measurement Unit (IMU) met een nauwkeurigheid van 0,2 meter. Om het verschil met de Roadtec Z8 tastbaar te maken, is er ook een Bandit 1250 S met de voorganger van de Roadtec 01 uitgerust. Met beide machines worden drie runs gemaakt, met een duidelijk resultaat: gemiddeld staat ondergetekende met de Roadtec 01 3,25 meter eerder stil dan met de Z8. Een behoorlijk verschil, dat in de alledaagse praktijk uiteraard een doorslaggevend verschil kan maken, ook al zul je een zelfde extreme remsituatie als deze waarschijnlijk niet snel tegenkomen.
We blijven nog even in het natte, want het volgende testonderdeel is een deels nat en deels droog handling-parcours met veel krap bochtenwerk. Net als bij de remtest wordt ook hierbij de standaard bandenspanning van 2,5/2,9 bar gehanteerd. We rijden achtereenvolgens met de Yamaha MT-07, de BMW R1200R en S1000XR en de Honda CB1000R. Onder alle vier machines geeft de Roadtec 01 op het natte gedeelte enorm veel vertrouwen door licht en neutraal stuurgedrag en een kraakheldere feedback. Daardoor durf je onder deze listige omstandigheden nog best te pushen en dat staat de nieuwe Metzeler ook in ruime mate toe, zonder te gaan glijden. Vergeleken met de nieuwe Dunlop Roadsmart III, waar we ook al mee reden, lijken de ‘natte’ eigenschappen net even scherper, maar daar stond de Z8 ook al om bekend natuurlijk.
Op het droge gedeelte van het handling-parcours worden de eigenschappen op het natte gedeelte als het ware uitvergroot en vallen met name de neutrale en precieze stuureigenschappen op. Ook valt op dit gedeelte het uitstekende tractiegevoel op en laten alle machines, ook de wat lomp aanvoelende CB1000R, zich met speels gemak door een technisch uitdagende, krap omhoog lopende kurkentrekkercombinatie gooien.
Als toetje wacht op het Bosch-complex een sessie op de ‘high-speed-oval’ met een BMW S1000RR, Kawasaki Z1000SX en ZZR1400 en een Suzuki GSX-S1000F. Met snelheden tot dik boven de 240 km/uur ideaal om de stabiliteit op hoge snelheid te testen en vooral een kolfje naar de hand van de ZZR1400, die werkelijk als aan het asfalt vastgezogen over de kombaan dendert. Een geweldige sensatie! De S1000RR geeft een soortgelijk gevoel, alleen de Z1000SX en de Suzuki hebben dat TGV-gevoel wat minder nadrukkelijk en hebben beide wat meer beweging in de voorzijde.

In de middag wacht nog een testrit met een BMW R1200RS door de omgeving rond het Bosch-testcomplex, een rit door een overwegend vlak tot licht heuvelachtig landschap met afwisselend lange doorlopende bochten, kort draaiwerk in dorpjes en snel opeenvolgende bochtcombinaties. Wat ook hier direct opvalt, is dat de Roadtec 01’s weinig tijd nodig hebben om lekker op temperatuur te komen en vrijwel direct al een prima gripgevoel geven. Ook hier is het weer licht en neutraal sturen wat de klok slaat, al lijkt de Dunlop Roadsmart III nog net even lichter in te sturen. Maar dat verschil lijkt zo op het eerste gezicht marginaal. Vlot omgooien gaat al even vanzelfsprekend, waarbij de feedback steeds loepzuiver is. Dat geeft veel vertrouwen om de R1200RS steeds met veel bravoure door het bochtenwerk te blijven jagen, temeer daar de BMW ook heel mooi en standvastig de gekozen lijn vasthoudt.
Onder de streep lijkt de nieuwe Metzeler Roadtec 01 net als zijn voorganger een harde noot om te kraken voor de concurrentie. De droge eigenschappen van het nieuwe rubber zijn op zijn minst vergelijkbaar met die van de Z8, terwijl de Roadtec 01 op nat wegdek, en dan met name bij remmen op nat wegdek, beduidend beter presteert dan de al niet misselijk acterende Z8. Daar bovenop komt dan nog de belofte van Metzeler dat de Roadtec 01 een tien procent langere levensduur zou hebben, het sterkste punt van de Z8 bij de slijtagemetingen in onze voorgaande toerbandentest. Dat laatste mag de Roadtec 01 in onze komende bandentest bewijzen, maar het belooft op voorhand al een spannende test te worden.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-