+ Plus

Honda’s nieuwe RC30

De echte Honda-fans hebben er lang op moeten wachten, maar de ’s werelds grootste motorfabrikant wil eindelijk weer eens de onderscheidend zijn. Honda-baas Takanobu Ito kondigde onlangs aan dat er een opvolger voor de legendarische VFR750R RC30 V4 gaat komen. Het lijkt eindelijk tot in de hoogste Honda-burelen te zijn doorgedrongen. Al jaren ervaren de Japanners dat eerst Ducati met onder andere een straatversie van de Desmosedici en sinds enige tijd ook BMW het sportsegment volledig afromen. De Beierse S1000RR, die onlangs gezelschap kreeg van de frisse HP4 (zie ook pagina 30 in dit nummer), liet de concurrentie niet alleen wat vermogen betreft in het hemd staan. Ondertussen moet zelfs Honda erkennen dat de Europese fabrikanten ook in technologisch opzicht toonaangevend zijn geworden. Wat de nieuwste BMW aan hoogwaardige elektronica aan boord heeft en met name hoe het functioneert, daar kunnen de Japanners momenteel alleen maar van dromen. Maar Honda is vastbesloten om het tij te keren en wel met pure MotoGP-techniek. Het moet de straatversie van de MotoGP-machine van de toekomst worden. En uiteraard zitten daar alle elektronische hulpjes op die tegenwoordig nodig zijn om de ruim 260 pk sterke racevolbloeden op de rand van de fysieke limiet te kunnen mennen. Als we Honda-motordirecteur Tatsuhiro Oyama en ontwikkelings- en HRC-directeur Tetsuo Suzuki (zie interview rechts) moge geloven, krijgt deze straat-RCV een 1.000 cc V4-blok. Over dat blok, en hoe breed bijvoorbeeld de cilinderhoek gaat worden, kan voorlopig alleen nog maar worden gespeculeerd. Zeker lijkt in ieder geval dat die hoek kleiner gaat zijn dan de traditionele 90° van de nog steeds hoog aangeslagen RC30. Met een maximum toerental van 15.000 moet het blok met gemak meer dan 200 pk kunnen produceren. Interessant is de vraag of deze toekomstige MotoGP-replica, net als voorheen de RC30, bij HRC ontwikkeld en gebouwd gaat worden. Honda’s legendarische raceafdeling, die dit jaar het dertigjarig bestaan viert, heeft een naam hoog te houden als het gaat om kleinschalige productie en een enorm hoge afwerkingsniveau. Een ding lijkt bij voorbaat al duidelijk: de nieuwe superbike blijft voorbehouden aan een exclusieve klantenkring met een behoorlijk gevuld spaarsaldo. Of € 60.000,- voldoende zal zijn om deze hightech Japanner straks aan te kunnen schaffen is nog maar de vraag. Als voorbeeld kunnen we de Ducati Desmosedici even aanhalen, want dit V4-wapen uit Bologna wordt gebruikt zelden onder de € 55.000,- aangeboden. Of de nieuwe ‘RC30’ de met geheimen omgeven versnellingsbak van de huidige RC213V krijgt getransplanteerd, is nog onzeker. Maar aan baanbrekende technologie zal het deze V4-raket in ieder geval niet ontbreken, daar maakt Honda geen geheim van. Ook niet van het feit dat deze nieuwe machine al in 2014 in de verkoop moet gaan. Het lijkt dus nog een kwestie van maanden voor we de eerste echte beelden van deze sensationele V4 te zien krijgen. Bedrijfstechnisch gezien betekent de komst van deze nieuweling een regelrechte ommekeer voor Honda, dat weer een toonaangevende rol wil gaan spelen op de motormarkt. Waar de afgelopen jaren alles draaide om de thema’s milieu, verbruik en veiligheid, gaat straks eindelijk ook de emotionele kant van motorrijden weer een hoofdrol spelen. Vermogen, hightech, supersport; dat zijn de termen die bij een wereldconcern als Honda horen. Tien jaar hebben ze zich bij Honda tamelijk rustig gehouden, maar op korte termijn willen ze eindelijk weer in de aanval in het sportieve topsegment. [kader p. 12 – 13] HONDA’S V4 LEGENDEN Alles begon in 1988. De eerste RC30 maakte zijn opwachting en deed de sportieve goegemeente het water al vanuit de folder in de mond lopen. Nog indrukwekkender werd het toen het de V4 voor de eerste keer hoorden lopen. Het kernachtige geluid van de Honda was een volledig nieuwe sound, boos ook. Maar het meest indrukwekkende was de ongelooflijke snelheid waarmee de 750 over de circuits raasde. Daar was geen kruit tegen gewassen. Dit was pure magie, Honda had met de RC30 een nieuwe norm gezet. De opvolger, de RC45, was nog een stuk krachtiger, had bredere banden en misschien ook betere remmen. Maar wat afwerking en ook handelbaarheid betreft, kon de RC45 niet aan zijn voorganger tippen. Toch was ook de RC45 bijzonder succesvol in de racerij, met onder andere grote successen in het WK Superbike. Maar een verzamelstuk zoals de RC30 is het nog niet. Bijzonder zeldzaam de openbare weg, en ook op het circuit trouwens, is de magnifieke NR750. Het NR-blok met de ovale zuigers is misschien wel het meest prestigieuze in serie gebouwde motorfietsblok ooit. Met deze machine liet Honda in 1992 zien over serieuze armkracht te beschikken. En met een prijskaartje van een dikke 100.000 gulden hing er destijds een bijzonder moedige prijs aan. De dikke honderd kilometer die de schrijver dezes er zelf ooit mee mocht rijden, blijven onvergetelijk. Waanzinnig wat een levensvreugde die machine tussen de 2.000 en 15.000 toeren aan de dag legde en daarbij klonk als een V4-tweetakt. De lak was met zijn vele laagjes formidabel, maar daarentegen stuurde de NR verrassend genoeg aan de zware kant. In alle opzichten een grote machine dus.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-